Slapeloosheid en slaapproblemen


Publicatie datum:

Wat zijn de oorzaken en gevolgen van slapeloosheid en wat kan je er tegen doen?

Gesponsorde koppelingen

Zo'n 10 % van de bevolking heeft last van slapeloosheid. Slapeloosheid kan het dagelijks functioneren zeer ernstig verstoren. Er zijn een aantal vormen van slapeloosheid.In dit artikel komen deze vormen aan bod. Ook wordt ingegaan op de mogelijke oorzaken van slaapproblemen. In de laatste alinea van dit artikel wordt antwoord gegeven op de vraag hoe kan je slapeloosheid behandelen.

Slaap heeft een belangrijke functie. Tijdens de slaap komen spieren tot rust, is er sprake van een lage hersenactiviteit en een lage hartslag. Onze organen hoeven hierdoor minder hard te werken, waardoor het lichaam en geest van alle inspanningen en indrukken van de dag kan herstellen.

Voor veel mensen is goed slapen een vanzelfsprekend. Echter zo'n 10 % van de bevolking lijdt aan slapeloosheid. 

Vormen van slapeloosheid:

*Moeite met inslapen

*Moeite met doorslapen

*Slechte kwaliteit van slaap

*Te vroeg wakker, niet meer kunnen slapen

Slapeloosheid kan het dagelijks functioneren ernstig beperken. Oorzaken van slapeloosheid zijn divers: bijwerking van medicijnen, angst, genen, stress, ziekte etc.

Slaapproblemen kunnen leiden o.a. tot chronische vermoeidheid, stress, depressiviteit, hoofdpijn, concentratiestoornissen, slechter reactievermogen, minder weerstand en meer risico op hart/vaatziekten.

Tips om slaapproblemen tegen te gaan.:

*Vermijd stress een paar uur voor het slapen gaan. Vermijd dus moeilijke (telefonische) gesprekken vlak voor het slapen gaan. Ga niet werken of leren tot laat in de avond. Vermijd piekeren en  ga niet te laat sporten.

*Zorg voor een rustige en op geruimde slaapplek.

* Ben je zeer gevoelig voor geluiden, gebruik dan oordoppen.

*Zorg voor een donkere slaapkamer. Gebruik eventueel verduisterende gordijnen.

*Regelmatig leven is erg belangrijk bij slapeloosheid! Probeer situaties met teveel prikkels te vermijden. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op.

*Gebruik geen koffie, alcohol,thee en/ of cola in de avond.

*Zorg voor voldoende ontspanning d.m.v. bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en meditatie.

* Neem vlak voor dat je naar bed gaat een lekker warm bad met lavendelolie of een warme douche met een lekkere douchegel van bijvoorbeeld kneipp van lavendel.

*Zorg voor een goed bed, matras en kussen.

*Drink voordat je naar bed gaat een rustgevende kruidenthee zoals valeriaan, nachtrustthee, of ontspanningsthee van bijvoorbeeld zonnatura.

*Melatomine kan helpen voor het inslapen en het slaapritme. Melatomine is een lichaamseigen hormoon, dat aangemaakt wordt door de pijnappelklier. Sommige mensen maken van dit hormoon minder aan, zoals bijvoorbeeld oudere mensen, dan andere mensen. Melatomine 0,1 mg is verkrijgbaar bij de drogisterij. Hogere dosis is op recept verkrijgbaar bij de huisarts.

* Houdt de slapeloosheid te lang aan, ga dan naar de huisarts voor eventueel kalmeringsmiddelen/slaapmiddelen.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker muis344

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 19
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Waarom zou ik krachttraining gaan doen als ik wil afvallen?

Waarom u krachttraining zou moeten doen als u wilt afvallen.

Alles over BMI

Een gezond gewicht is belangrijk. Lees hier alles over een gezond gewicht.

Hongercrises in de vroegmoderne tijd

Het artikel beschrijft de verschillende theoriën over hongercrissisen in de 17e en 18e eeuw.

Alles over parkinson

Informatie over de ziekte van parkinson: oorzaken, symptomen en behandeling

De kinderpsycholoog en de eetstoornis bij kinderen

De kinderpsycholoog bechrijft de eetstoornis bij kinderen vanuit het gezin en vanuit een normale ontwikkeling van het eetgedrag bij kinderen.

Eten en overgewicht: Wat zijn de 'dikmakers'?

Welke producten zijn echte dikmakers? Als je er tenminste te veel van binnenkrijgt. Dat kom je in dit artikel te weten!

Alles over bof

Informatie over de bof

Lipoedeem in de benen

informatie over lipoedeem in de benen

Ooglaseren: na de behandeling

Wat moet je wel en niet doen na een ooglaserbehandeling

Fit met Manon 1 - strakke billen

Strak in vorm-billen

Tips om zwanger te raken

Handige tips om de natuur een beetje te helpen!

Alles over malaria

informatie over malaria

Kilo'tjes kwijtraken zonder moeite? Dat kan!

Je hoeft niet altijd te dieëten of veel te sporten als je wilt afvallen. Dat kan ook veel gemakkelijker zonder moeite!

Plastische chirurgie: borstvergroting en borstverkleining.

Het hoe en wat van een borstoperatie met daarnaast de ontwikkeling van de borsten.

Tonsil stones

Uitleg over tonsilstones en wat je eraan kunt doen

Anticonceptie

Wat is nu de beste oplossing voor de vrouw wat betreft anticonceptie? Hierbij alles op een rij.

Culturele variatie in psychische gezondheid

Culturele variatie in psychische gezondheid

Aambeien

Hoe je met de aanpassing van je voeding aambeien kunt vermijden / genezen

Tandheelkunde: Elektrisch tandenpoetsen

We doen het allemaal: tandenpoetsen, maar hoe krijg je witte tanden? En is elektrisch poetsen wel echt beter?

Behandeling eczeem

Hoe behandel je eczeem

Hoge bloeddruk, de oorzaken, gevolgen en de behandeling er van

de oorzaken, gevolgen en de behandeling van een hoge bloeddruk

jaja, 18 jaar, volwassen, in de bloei van je leven, maar niet voor mij.

Een ervaring van iemand met een gebroken rug.

Donoren

Donoren en de overheid

Fit met Manon 2 - Platte buik

Oefeningen voor thuis, voor een strakke, platte buik

Alles over spataderen

Informatie over spataderen, de oorzaken, symptomen en behandeling