Slapeloosheid


Publicatie datum:

Informatie over slapeloosheid

Gesponsorde koppelingen

Slapen doen we een groot deel van ons leven, gemiddeld zo'n 7 uur per nacht. Tenminste, dat is de bedoeling. Veel mensen hebben last slapeloosheid. Hier de ins en outs van slapeloosheid!

 

Hoe vaak wordt je gekweld door slapeloze nachten? Piekerend en draaiend kijkt je op de klok en tot je schrik en verbazing is het pas half 2. Misschien is het een verzachting om te horen dat je niet alleen bent. Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking heeft last van slapeloosheid, daarvan is 2/3 vrouw.

Er zijn verschillende oorzaken van slapeloosheid. Neerslachtigheid of depressie zijn psychische aandoeningen waardoor je 's nachts wakker kan liggen, maar ook lichamelijke aandoeningen kunnen een oorzaak zijn. Pijn, jeuk, hormonen of zelfs iets 'onschuldigs' als gesnurk kan je nachtrust verstoren. Dan is er ook nog alcoholgebruik. Veel mensen denken dat een borrel voor het slapengaan, het zogenaamde slaapmutsje, juist helpt om in slaap te komen. Het tegendeel is waar, we slapen wel sneller in, maar de nachtrust wordt verstoord doordat we veel eerder wakker worden. Helaas is er vaak geen directe oorzaak van slapeloosheid te vinden. Een opstapeling van stress overdag en eventuele lichamelijke condities kan de nachtrust verstoren.

Eenmaal bekend met de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid kunnen we gaan kijken naar de gevolgen. Slaap is een zeer belangrijk deel van onze dagindeling. Zonder slaap kan ons lichaam niet goed herstellen en uitrusten van de dag zodat allerlei functies zullen verslechteren. De eerste tekenen kent iedereen wel, na een korte nacht ben je vermoeid, zie je soms slechter, is je concentratievermogen lager en word je chaggerijnig. Op de lange termijn kunnen zelfs diabetes, overgewicht en depressie gevolg zijn van slapeloosheid.

Het goede nieuws is dat je slapeloosheid kunt verhelpen! Er zijn allerlei manieren om weer in slaap te vallen. Op de korte termijn is een slaapmiddel een manier om de slaap weer te kunnen vatten en zo je vermoeidheid te verminderen. Pas echter op met het gebruik van medicijen om in slaap te komen! De meest voorkomende middelen zijn verslapen en hun werking neemt af waardoor een steeds hogere dosis nodig is om dezelfde werking te hebben.

Een makkelijkere manier om slapeloosheid te voorkomen zijn bijvoorbeeld vaste slaaptijden. Ga op regelmatige tijden slapen en sta ook elke dag ongeveer even laat op. Zorg voor een donkere, koele, stille kamer, zodat de slaap die je krijgt ook effectief is. Als je dan 's ochtends wakker wordt is het belangrijk om een actieve daginvulling te hebben. Zorg ervoor dat je gezond eet, niet teveel alcohol nuttigt en ook laat in de avond niet meer te veel eet. Mocht dit alles niet helpen dan kan het zijn dat een nieuw matras opluchting brengt. Na jaren gebruik sluit je matras waardoor het niet meerde steun biedt die het in het begin gaf.

Slaap lekker!

 

 

Bronnen gebruikt bij het schrijven van dit artikel:

http://www.nycomed.nl/

http://www.insomnie.nl/

http://www.lerenslapen.nl/

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over diabetes

Informatie over diabetes mellitus, type 1 en type 2

Zwangerschapssignalen

Soms voel je, dat je zwanger bent, want er zijn allerlei signalen

Wat is het oorgasme en hoe kun je dat bereiken met oorstimulatie?

Het spreekwoord luidt, wie niet horen wil moet maar voelen, maar hoe gevoelig zijn je oren?

Extra verzorging voor uw gebit en het gebit van uw kinderen.

Een stukje extra verzorging voor het gebit

Aloë Vera fit gezond gebit

Andere vorm van gebitsverzorging

Alles over beroertes

Lees hier alles over beroertes: TIA's en CVA's wat is het en wat kun je eraan doen.

Wetenschappelijk bewezen: lichamelijke beweging is beste middel om je beter te voelen

Diverse studies tonen aan dat bewegen de kwaliteit van je leven aanzienlijk verhoogt. Een half uur per dag wandelen is al voldoende om je welzijn op peil te houden.

Alles over kinkhoest

Informatie over kinkhoest

Alles over diarree

Informatie over diarree, de oorzaken, gevolgen en behandeling.

Alles over liposculpture en liposuctie

De opvolger van liposuctie is liposculpture, lees er hier alles over!

hoe kom je het snelst van je kater af

een paar tips die je helpen om snel van je kater af te komen.

Premenstrueel syndroom

PMS, menstruatieklachten, premenstrueel syndroom

Eiwitten

Wat zijn eiwitten? Hoeveel heb je ervan nodig? En wat is de functie van eiwitten?

Alles over ogen laseren

Kinderziekten: Darmkrampjes

Wat zijn de symptomen bij darmkrampjes en wat kan je er tegen doen?

Hartaanval of hartinfarct.

Beschrijving van hoe een hartinfarct ontstaat en wat er precies gebeurd.

Dromen verklaard; je ex

Wat betekent het als je droomt over je ex partner of geliefde?

Is Artemisinine een Chinees wonder kruid tegen kanker?

Regelmatig lees je berichten dat Artemisinine een Chinees wonderkruid tegen kanker is, wat is daar van waar?

secundaire efflorescenties

Uitleg over secundaire efflorescenties (dermatologie)

Inzicht meditatie

Verander uw levenshouding door inzicht meditatie

Alles over tenniselleboog

Informatie over de tenniselleboog

Fit met Manon 2 - Platte buik

Oefeningen voor thuis, voor een strakke, platte buik

Alles over artrose

Informatie over artrose (gewrichtsslijtage)

Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

Syndroom van Asperger.

Er is nog te weinig algemene bekendheid over het syndroom van Asperger. Om het wat duidelijker te krijgen zal ik hier wat uitleg geven.