Slapeloosheid


Publicatie datum:

Informatie over slapeloosheid

Gesponsorde koppelingen

Slapen doen we een groot deel van ons leven, gemiddeld zo'n 7 uur per nacht. Tenminste, dat is de bedoeling. Veel mensen hebben last slapeloosheid. Hier de ins en outs van slapeloosheid!

Gesponsorde koppelingen

 

Hoe vaak wordt je gekweld door slapeloze nachten? Piekerend en draaiend kijkt je op de klok en tot je schrik en verbazing is het pas half 2. Misschien is het een verzachting om te horen dat je niet alleen bent. Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking heeft last van slapeloosheid, daarvan is 2/3 vrouw.

Er zijn verschillende oorzaken van slapeloosheid. Neerslachtigheid of depressie zijn psychische aandoeningen waardoor je 's nachts wakker kan liggen, maar ook lichamelijke aandoeningen kunnen een oorzaak zijn. Pijn, jeuk, hormonen of zelfs iets 'onschuldigs' als gesnurk kan je nachtrust verstoren. Dan is er ook nog alcoholgebruik. Veel mensen denken dat een borrel voor het slapengaan, het zogenaamde slaapmutsje, juist helpt om in slaap te komen. Het tegendeel is waar, we slapen wel sneller in, maar de nachtrust wordt verstoord doordat we veel eerder wakker worden. Helaas is er vaak geen directe oorzaak van slapeloosheid te vinden. Een opstapeling van stress overdag en eventuele lichamelijke condities kan de nachtrust verstoren.

Eenmaal bekend met de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid kunnen we gaan kijken naar de gevolgen. Slaap is een zeer belangrijk deel van onze dagindeling. Zonder slaap kan ons lichaam niet goed herstellen en uitrusten van de dag zodat allerlei functies zullen verslechteren. De eerste tekenen kent iedereen wel, na een korte nacht ben je vermoeid, zie je soms slechter, is je concentratievermogen lager en word je chaggerijnig. Op de lange termijn kunnen zelfs diabetes, overgewicht en depressie gevolg zijn van slapeloosheid.

Het goede nieuws is dat je slapeloosheid kunt verhelpen! Er zijn allerlei manieren om weer in slaap te vallen. Op de korte termijn is een slaapmiddel een manier om de slaap weer te kunnen vatten en zo je vermoeidheid te verminderen. Pas echter op met het gebruik van medicijen om in slaap te komen! De meest voorkomende middelen zijn verslapen en hun werking neemt af waardoor een steeds hogere dosis nodig is om dezelfde werking te hebben.

Een makkelijkere manier om slapeloosheid te voorkomen zijn bijvoorbeeld vaste slaaptijden. Ga op regelmatige tijden slapen en sta ook elke dag ongeveer even laat op. Zorg voor een donkere, koele, stille kamer, zodat de slaap die je krijgt ook effectief is. Als je dan 's ochtends wakker wordt is het belangrijk om een actieve daginvulling te hebben. Zorg ervoor dat je gezond eet, niet teveel alcohol nuttigt en ook laat in de avond niet meer te veel eet. Mocht dit alles niet helpen dan kan het zijn dat een nieuw matras opluchting brengt. Na jaren gebruik sluit je matras waardoor het niet meerde steun biedt die het in het begin gaf.

Slaap lekker!

 

 

Bronnen gebruikt bij het schrijven van dit artikel:

http://www.nycomed.nl/

http://www.insomnie.nl/

http://www.lerenslapen.nl/


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

10 tips tegen blozen

Als blozen een belemmering vormt in je leven

Bukken en tillen: zo doe je het goed!

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....

Kruiden maken je gezond

Het gebruik van verse kruiden in de keuken pept niet enkel smaakloze gerechten op, maar betekent ook een ware energieboost voor je lichaam.

Chronische hoofdpijn

Chronische hoofdpijn is erg vervelend en ook vaak een belemmering in ’t dagelijks leven.

Detoxen,ontslakken lichaam reinigen

informatie over het steeds bekender wordende detoxen.