Slapeloosheid


Publicatie datum:

Informatie over slapeloosheid

Gesponsorde koppelingen

Slapen doen we een groot deel van ons leven, gemiddeld zo'n 7 uur per nacht. Tenminste, dat is de bedoeling. Veel mensen hebben last slapeloosheid. Hier de ins en outs van slapeloosheid!

 

Hoe vaak wordt je gekweld door slapeloze nachten? Piekerend en draaiend kijkt je op de klok en tot je schrik en verbazing is het pas half 2. Misschien is het een verzachting om te horen dat je niet alleen bent. Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking heeft last van slapeloosheid, daarvan is 2/3 vrouw.

Er zijn verschillende oorzaken van slapeloosheid. Neerslachtigheid of depressie zijn psychische aandoeningen waardoor je 's nachts wakker kan liggen, maar ook lichamelijke aandoeningen kunnen een oorzaak zijn. Pijn, jeuk, hormonen of zelfs iets 'onschuldigs' als gesnurk kan je nachtrust verstoren. Dan is er ook nog alcoholgebruik. Veel mensen denken dat een borrel voor het slapengaan, het zogenaamde slaapmutsje, juist helpt om in slaap te komen. Het tegendeel is waar, we slapen wel sneller in, maar de nachtrust wordt verstoord doordat we veel eerder wakker worden. Helaas is er vaak geen directe oorzaak van slapeloosheid te vinden. Een opstapeling van stress overdag en eventuele lichamelijke condities kan de nachtrust verstoren.

Eenmaal bekend met de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid kunnen we gaan kijken naar de gevolgen. Slaap is een zeer belangrijk deel van onze dagindeling. Zonder slaap kan ons lichaam niet goed herstellen en uitrusten van de dag zodat allerlei functies zullen verslechteren. De eerste tekenen kent iedereen wel, na een korte nacht ben je vermoeid, zie je soms slechter, is je concentratievermogen lager en word je chaggerijnig. Op de lange termijn kunnen zelfs diabetes, overgewicht en depressie gevolg zijn van slapeloosheid.

Het goede nieuws is dat je slapeloosheid kunt verhelpen! Er zijn allerlei manieren om weer in slaap te vallen. Op de korte termijn is een slaapmiddel een manier om de slaap weer te kunnen vatten en zo je vermoeidheid te verminderen. Pas echter op met het gebruik van medicijen om in slaap te komen! De meest voorkomende middelen zijn verslapen en hun werking neemt af waardoor een steeds hogere dosis nodig is om dezelfde werking te hebben.

Een makkelijkere manier om slapeloosheid te voorkomen zijn bijvoorbeeld vaste slaaptijden. Ga op regelmatige tijden slapen en sta ook elke dag ongeveer even laat op. Zorg voor een donkere, koele, stille kamer, zodat de slaap die je krijgt ook effectief is. Als je dan 's ochtends wakker wordt is het belangrijk om een actieve daginvulling te hebben. Zorg ervoor dat je gezond eet, niet teveel alcohol nuttigt en ook laat in de avond niet meer te veel eet. Mocht dit alles niet helpen dan kan het zijn dat een nieuw matras opluchting brengt. Na jaren gebruik sluit je matras waardoor het niet meerde steun biedt die het in het begin gaf.

Slaap lekker!

 

 

Bronnen gebruikt bij het schrijven van dit artikel:

http://www.nycomed.nl/

http://www.insomnie.nl/

http://www.lerenslapen.nl/

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Depressief?

Voelen we ons een beetje down of depressief worden? Hier enkele tips

Alcoholverslaving - Hoe weet je of je verslaafd bent?

Alcohol kan een probleem worden voor sommigen. Lees meer over alcoholverslaving en kom te weten of jij misschien uit moet kijken.

CVS

ME CVS, de controverse

Stoppen met roken, gaat vanzelf door dit geheime plan.

Stoppen met roken wordt in de toekomst heel gemakkelijk, lees hier hoe.

Waarheid over suiker

Veel is al geschreven over suiker, is het gezond of schadelijk voor de gezondheid? Wat is suiker precies?

Waarom ben ik dik?

Dit verklaard een hoop over overgewicht.

Buikspieroefeningen zijn nog nooit zo motiverend geweest!

Waar zijn je buikspieren goed voor, welke oefening kun je doen om ze sterker te maken. Creeer een wasbordje!

Buikvet op een gemakkelijke manier verliezen

Niemand vindt het leuk om buikvet te hebben. Met dank aan de mode van vandaag zijn er minder mogelijkheden om je buik vet te verbergen en verliezen is het voordeel van

Afvallen

Afvallen doe je maar op een manier en dat is bewegen.

De kinderpsycholoog en de eetstoornis bij kinderen

De kinderpsycholoog bechrijft de eetstoornis bij kinderen vanuit het gezin en vanuit een normale ontwikkeling van het eetgedrag bij kinderen.

Bevolkingsonderzoek

Informatief artikel over bevolkingsonderzoeken.

Syndroom van Asperger.

Er is nog te weinig algemene bekendheid over het syndroom van Asperger. Om het wat duidelijker te krijgen zal ik hier wat uitleg geven.

Posttraumatische stress-stoornis (PTSS) bij burgers en militairen.

PTSS is een angststoornis die ontstaat omdat iemand een bepaald trauma niet kan verwerken. Wat gebeurt er met iemand die PTSS krijgt en kan het iedereen gebeuren? Dat lees je in dit artikel.

Maaltijdsalade besmet met salmonellazalm

Maaltijdsalade met gerookte zalm besmet met salmonella

Slechte adem

Help ik hem een slechte adem! wat nu?

Tarwe allergie

Informatief artikel over welke granen te gebruiken zijn bij een tarwe allergie.

Ziekte van Crohn

Crohn is een chronische en ongeneeslijke darmziekte

Wat is PDS en wat kan je er aan doen?

Wat is pds (prikkelbare darm syndroom) en wat kun je er aan doen?

Allergie voor ei / eieren

Allergie voor eieren

Oorzaken van angst, risicofactoren en protectieve factoren

Dit artikel bespreekt oorzaken van angstproblemen en angststoornissen, alsmede de risico- en protectieve factoren.

Rugpijn door verkeerde schoenen

Wist je dat er veel mensen met langdurige rugpijn zijn simpelweg omdat ze verkeerde schoenen dragen?

De hik.

Wat gebeurt er precies in het lichaam als je de hik hebt?

Alles over psp

Informatie over de ziekte PSP: oorzaak, symptomen, behandeling en erfelijkheid

Wintermoeheid

Winterse invloeden op uw humeur

Hypertensie of hoge bloeddruk

Een jaarlijkse bloeddrukmeting is voor ieder van belang. Zonder het te weten kan je aan hypertensie of hoge bloeddruk lijden.