Slapeloosheid


Publicatie datum:

Informatie over slapeloosheid

Gesponsorde koppelingen

Slapen doen we een groot deel van ons leven, gemiddeld zo'n 7 uur per nacht. Tenminste, dat is de bedoeling. Veel mensen hebben last slapeloosheid. Hier de ins en outs van slapeloosheid!

 

Hoe vaak wordt je gekweld door slapeloze nachten? Piekerend en draaiend kijkt je op de klok en tot je schrik en verbazing is het pas half 2. Misschien is het een verzachting om te horen dat je niet alleen bent. Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking heeft last van slapeloosheid, daarvan is 2/3 vrouw.

Er zijn verschillende oorzaken van slapeloosheid. Neerslachtigheid of depressie zijn psychische aandoeningen waardoor je 's nachts wakker kan liggen, maar ook lichamelijke aandoeningen kunnen een oorzaak zijn. Pijn, jeuk, hormonen of zelfs iets 'onschuldigs' als gesnurk kan je nachtrust verstoren. Dan is er ook nog alcoholgebruik. Veel mensen denken dat een borrel voor het slapengaan, het zogenaamde slaapmutsje, juist helpt om in slaap te komen. Het tegendeel is waar, we slapen wel sneller in, maar de nachtrust wordt verstoord doordat we veel eerder wakker worden. Helaas is er vaak geen directe oorzaak van slapeloosheid te vinden. Een opstapeling van stress overdag en eventuele lichamelijke condities kan de nachtrust verstoren.

Eenmaal bekend met de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid kunnen we gaan kijken naar de gevolgen. Slaap is een zeer belangrijk deel van onze dagindeling. Zonder slaap kan ons lichaam niet goed herstellen en uitrusten van de dag zodat allerlei functies zullen verslechteren. De eerste tekenen kent iedereen wel, na een korte nacht ben je vermoeid, zie je soms slechter, is je concentratievermogen lager en word je chaggerijnig. Op de lange termijn kunnen zelfs diabetes, overgewicht en depressie gevolg zijn van slapeloosheid.

Het goede nieuws is dat je slapeloosheid kunt verhelpen! Er zijn allerlei manieren om weer in slaap te vallen. Op de korte termijn is een slaapmiddel een manier om de slaap weer te kunnen vatten en zo je vermoeidheid te verminderen. Pas echter op met het gebruik van medicijen om in slaap te komen! De meest voorkomende middelen zijn verslapen en hun werking neemt af waardoor een steeds hogere dosis nodig is om dezelfde werking te hebben.

Een makkelijkere manier om slapeloosheid te voorkomen zijn bijvoorbeeld vaste slaaptijden. Ga op regelmatige tijden slapen en sta ook elke dag ongeveer even laat op. Zorg voor een donkere, koele, stille kamer, zodat de slaap die je krijgt ook effectief is. Als je dan 's ochtends wakker wordt is het belangrijk om een actieve daginvulling te hebben. Zorg ervoor dat je gezond eet, niet teveel alcohol nuttigt en ook laat in de avond niet meer te veel eet. Mocht dit alles niet helpen dan kan het zijn dat een nieuw matras opluchting brengt. Na jaren gebruik sluit je matras waardoor het niet meerde steun biedt die het in het begin gaf.

Slaap lekker!

 

 

Bronnen gebruikt bij het schrijven van dit artikel:

http://www.nycomed.nl/

http://www.insomnie.nl/

http://www.lerenslapen.nl/


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

reuma en de gevolgen voor het dagelijks leven

hoe reuma je leven beinvloed en totaal kan veranderen

Alles over rode hond

Informatie over de ziekte rode hond (rubella)

Mobiele telefoons en gezondheid

Gezondheidsrisico's van mobiele telefoons

De invloed van ouders op alcoholgebruik en roken bij jongeren

Een artikel over de invloed van ouders en vrienden op het drink- en rookgedrag van jongeren.

Alles over rugpijn

Informatie over oorzaken, diagnostiek en behandeling van rugpijn

Ontwikkeling baby 4 maanden

Geeft een omschrijving van de ontwikkeling van een baby van 4 maanden

Vitamine B1: Thiamine

Informatief artikel over Thiamine (vitamine B1)

Runningtherapie voor groepen

Runningtherapie met groepen. Inzichtgevende of ondersteunende therapie?

Eiwitten

Wat zijn eiwitten? Hoeveel heb je ervan nodig? En wat is de functie van eiwitten?

Chlorella! Het wonder algje!

Chlorella heeft met zijn vele bijzondere eigenschappen een herstellende en reinigende invloed op het menselijk lichaam.

Voeding en Diabetes

Informatief artikel over voeding bij Diabetes type 2

behandeling hoog cholesterol

informatie over de behandeling van cholesterol

Slapeloosheid

Informatie over slapeloosheid

Maaltijdvervangers

Een maaltijdvervanger is een gezonde en verantwoorde maaltijd op zich

zwangerschap en bloedverlies

Bloedverlies tijdens de zwangerschap

Tandvlees ontsteking, hoe ontstaat het

Veel mensen hebben last van ontstoken tandvlees. Hoe komt dit nu precies.

Torsio testis

Torsio testis (een verdraaide bal)

Gezond en effectief afslanken?

Een effectief en gezond dieet.

EHEC-Bacterie

Vooruitgang onderzoek EHEC-bacterie

Wat is een kankerpatiënt waard?

Er wordt gesproken over een maximum vergoeding voor kankerbestrijding maar de vraag is, wat is een kankerpatiënt waard.

Stress

Wat is stress en wat kun je er zelf aan doen.

Alcoholverslaving

Wat een alcoholverslaving precies inhoudt.

In paniek? Wat te doen!

Wat voel ik me toch raar

Alles over retinoblastoom

Informatie over het retinoblastoom (oogtumor bij kinderen)

Help, wat moet ik met mijn haar?

Problemen met je haar, wat kun je er aan doen?