Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.


Publicatie datum:

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

Gesponsorde koppelingen

Rug-en bekkenproblemen. De klachten variëren per persoon, maar bij iedereen is de pijn verschrikkelijk. En dan is de nachtrust oh zo belangrijk. Maar hoe verlicht je de druk op je ruggengraat en/of je bekken?

Hieronder vind je tips om je te helpen met het corrigeren van je houding ten bate van een betere nachtrust.

Pijnstillers

Voor een goede nachtrust kan het geen kwaad om 2 x 500mg paracetamol in te nemen. Rust is een fantastisch geneesmiddel. Voor overdag gelden echter andere regels. Wees altijd voorzichtig met pijnstillers. Het is okee om een pijnspiegel op te bouwen, maar je voelt daardoor niet dat je overbelast en dat kan je klachten verergeren. Wees voorzichtig dat je niet afhankelijk wordt van medicatie.

 

Medisch verantwoord bed

Een bed is heel persoonlijk. De een ligt heerlijk op een hard matras, de ander op een heel zacht matras. Onderzoeken hebben uitgewezen dat er een ideale lighouding is in bed, dat ieder persoon zich een perfect matras aan kan laten meten. Het enige nadeel van deze matrassen is dat ze zo comfortabel zijn, dat je dan problemen krijgt met slapen als je uit logeren bent (bijvoorbeeld op de camping of in een hotel). Daar hebben ze alleen standaard matrassen. Het s dus zeker de moeite waard om eerst te experimenteren met lig-houdingen alvorens over te gaan op de aanschaf van een medisch verantwoord matras. Wat je bed zelf betreft: een bed iets hoger dan zithoogte is het meest ideaal. Dan kost het de minste moeite om te gaan liggen en/of op te staan. Bij de thuiszorgwinkel zijn bedverhogers te leen (een soort pootjes voor onder je bed). Bierkratjes werken ook als je bed te laag is.

 In bed komen

Ga met rechte rug op de bedrand zitten. Dan zijwaarts gaan liggen. Daarbij is het belangrijk dat je je benen in 1 bewegingslijn met je bovenlichaam in bed legt. Knieën tegen elkaar, enkels tegen elkaar. Niet eerst gaan liggen en dan je benen binnenboord… Gelijktijdig gaan liggen en je benen op bed trekken. Lukt het niet zonder steun? Gebruik je armen. Je kan op de arm aan de zijde waar je wil gaan liggen steunen. De andere arm kan je voor je lichaam langs ook op bed zetten. Nu buig je langzaam je armen totdat je op je zij ligt. Vergeet niet je benen in de beweging mee te nemen. Nog te zwaar? Je kan via de thuiszorg een hoog-laagbed huren. Deze heeft een “papegaai”. Dat is zo’n driehoek die boven je bed hangt waaraan je je op kan trekken, of bij het in bed komen je kan laten zakken.

Lighoudingen.

  • Op je zij: een fijne houding bij rugklachten. Waar je op moet letten: je hoofdkussen moet de holte tussen je nek en het matras goed opvullen en je hoofd dusdanig ondersteunen dat je hoofd in een rechte lijn met je ruggengraat ligt. Leg een kussen tussen je knieën, zodat het bovenliggende been niet hangt. Dat zet namelijk druk op je bekken. Een voedingskussen wat gebruikt wordt bij zwangere vrouwen is een goede optie. Het is lang genoeg om naast je knieën ook tussen je enkels te leggen voor een nóg comfortabeler houding. Lig je toch niet helemaal lekker? Je kan iets uit het lood gaan liggen door iets door te rollen naar voren toe. Dat verlicht de druk op je rug nog iets. Dan is het wel comfortabel om naast de kussens tussen knieën en enkels ook een kussen tegen je bovenlijf te hebben.
  • Op je rug: Ook weer op je hoofdkussen letten dat je hoofd niet “naar voren” ligt. Het kussen moet alleen de ruimte tussen je nek en hoofd opvullen. De rest doet je matras. Om de druk op je rug te verlagen leg je een kussen onder beide knieholtes. Je ligt daardoor met je benen iets gebogen, wat de druk wegneemt.
  • Op je buik: Ook weer op je hoofdkussen letten dat je hoofd niet “naar achteren” ligt. Het kussen moet alleen de ruimte tussen je nek en hoofd opvullen. De rest doet je matras. Zonder kussen slapen kan natuurlijk ook. Om de druk op je rug en bekken weg te nemen kan je een kussen of opgevouwen handdoek onder je buik leggen. Een andere manier die je kan proberen is 1 been iets optrekken waardoor je iets zijwaarts ligt.

Uit bed komen.

Je spieren zullen stijf zijn als je op wilt staan. Voordat je opstaat is het daarom verstandig om nog even op je rug te blijven liggen en je benen op te trekken in een hoek van 90graden waarbij je je voeten op het bed houdt. Adem een paar keer diep in door je neus richting je buik, en blaas uit via je mond. Rol vervolgens je spieren voorzichtig los door je knieën langzaam naar links en naar rechts te bewegen (zwaaien met je benen terwijl je voeten op de grond blijven). De mate waarin je dat doet hangt af van je kunnen. Ga niet door je pijngrens heen. Span vervolgens je beenspieren even aan. Leg je benen plat, trek je tenen naar je toe en druk je knieën in het matras. Dan loslaten en nog een paar keer herhalen. Dan rol je rustig op je zij richting de kant waar je uit bed wil stappen. Uitstappen werkt hetzelfde als instappen. Leg je voeten op de rand van het bed, benen ligt gebogen. Gebruik je benen als hefboom zodat je in 1 beweging overeind zit en je voeten op de grond staan. Dit zal in de beginperiode van je revalidatie erg zwaar zijn. Gebruik in het begin de steun van je armen. Zet beide handen naast je hoofd neer en druk jezelf met beide armen omhoog terwijl je je benen naast het bed laat zakken. Probeer je rug recht te houden. Nog steeds te zwaar? Dan is zo’n “papegaai” erg fijn om je aan op te trekken! De houding en beweging blijft altijd hetzelfde. Geef jezelf even de tijd om bij te komen voordat je opstaat.

Voor alle houdingen geldt: probeer het uit. De dikte van de kussentjes is heel persoonlijk. De een vindt een heel dik kussen tussen de knieën prettig, de ander een heel dun kussentje. Mocht je ondanks deze tips niet goed kunnen slapen: neem contact op met je huisarts. Nachtrust is erg belangrijk voor je herstel!

 

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Xenotransplantatie, levendsreddend of dodelijk?

xenotransplantatie houdt in dat organen van dieren gebruikt worden ter vervanging van kapotte organen

Atopie

Wat is atopie en waarom veroorzaakt het astma, eczeem en hooikoorts

Vitamine boost voor vijftig plussers pure noodzaak!

zijn extra vitaminen voor vijftigplussers noodzakelijk of overbodig?

Wat is dementie

Wat is dementie? Wat zijn de oorzaken en wat zijn de kenmerken van deze ziekte?

Plastische chirurgie: borstvergroting en borstverkleining.

Het hoe en wat van een borstoperatie met daarnaast de ontwikkeling van de borsten.

Milieu en vervuiling: effecten op de mens

Wat zijn de effecten van het milieu en vervuiling op de mens?

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven VI

Goede en slechte vetten

Hoe werkt het landelijk Elektronisch Patiënten Dossier

Er is veel te doen geweest om het landelijk Elektronisch Patiëntendossier maar hoe werkt het landelijk Elektronisch Patiënten Dossier nu eigenlijk?

Spataderen - ontsierde benen - bloedcirculatie - tips - gezondheid

Hier enkele eenvoudige tips die je zelf kan toepassen indien je last zou hebben van spataderen.

De donkere kant van wetenschap

Er is een discussie over de wetenschappers, zijn ze verantwoordelijk voor de negatieve gevolgen voor hun werk?

Alles over PCOS

Informatie over het polycysteus ovarium syndroom (PCOS)

De relatie tussen bewegen en gezondheid.

De relatie tussen bewegen en gezondheid.

Eczeem

Geeft een omschrijving van eczeem, de oorzaken, symtomen en behandeling van eczeem

Astma

Een beschrijving over wat astma is, waarom het behandeld wordt en welke therapiemogelijkheden er zijn.

Beter in je vel in 9 stappen.

Beter in je vel zitten is makkelijker te bereiken dan je zelf denkt.In de volgende 9 stappen leer je hoe je dit het beste kan bereiken.

Ga eens goed achter je bureau zitten!

Zitten op je werk valt niet mee, tenminste niet om het goed te doen. Hoe voorkom je RSI-klachten?

Wat zijn E-nummers, en wat doen ze in mijn eten?

Informatief artikel over het gebruik van E-nummers.

Prenataal Onderzoek

Omschrijft de mogelijkheden voor onderzoek naar afwijkingen bij een zwangerschap

Amoxicilline

Beschrijving van het medicament Amoxicilline.

Seroquel, de effecten en bijwerkingen

Over seroquel en wat niet in de bijwerkingen staat

Alles over netelroos

wat is netelroos, hoe kun je het herkennen en hoe kun je het behandelen.

Dromen verklaard; zwanger

wat betekent het als jij droomt dat jij zwanger bent?

Zweethanden, iets voor te schamen?

Zweethanden zijn vreselijk, veel mensen schamen zich hiervoor. Maar is dit terecht?

Roken tijdens de zwangerschap

Wat doet roken tijdens de zwangerschap nou eigenlijk met met de vruchtbaarheid en het ongeboren kind?

Haargroeimiddelen, werken ze nu wel of werken ze niet?

Haargroeimiddelen of geldverliesmiddelen?