Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.


Publicatie datum:

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

Gesponsorde koppelingen

Rug-en bekkenproblemen. De klachten variëren per persoon, maar bij iedereen is de pijn verschrikkelijk. En dan is de nachtrust oh zo belangrijk. Maar hoe verlicht je de druk op je ruggengraat en/of je bekken?

Hieronder vind je tips om je te helpen met het corrigeren van je houding ten bate van een betere nachtrust.

Pijnstillers

Voor een goede nachtrust kan het geen kwaad om 2 x 500mg paracetamol in te nemen. Rust is een fantastisch geneesmiddel. Voor overdag gelden echter andere regels. Wees altijd voorzichtig met pijnstillers. Het is okee om een pijnspiegel op te bouwen, maar je voelt daardoor niet dat je overbelast en dat kan je klachten verergeren. Wees voorzichtig dat je niet afhankelijk wordt van medicatie.

 

Medisch verantwoord bed

Een bed is heel persoonlijk. De een ligt heerlijk op een hard matras, de ander op een heel zacht matras. Onderzoeken hebben uitgewezen dat er een ideale lighouding is in bed, dat ieder persoon zich een perfect matras aan kan laten meten. Het enige nadeel van deze matrassen is dat ze zo comfortabel zijn, dat je dan problemen krijgt met slapen als je uit logeren bent (bijvoorbeeld op de camping of in een hotel). Daar hebben ze alleen standaard matrassen. Het s dus zeker de moeite waard om eerst te experimenteren met lig-houdingen alvorens over te gaan op de aanschaf van een medisch verantwoord matras. Wat je bed zelf betreft: een bed iets hoger dan zithoogte is het meest ideaal. Dan kost het de minste moeite om te gaan liggen en/of op te staan. Bij de thuiszorgwinkel zijn bedverhogers te leen (een soort pootjes voor onder je bed). Bierkratjes werken ook als je bed te laag is.

 In bed komen

Ga met rechte rug op de bedrand zitten. Dan zijwaarts gaan liggen. Daarbij is het belangrijk dat je je benen in 1 bewegingslijn met je bovenlichaam in bed legt. Knieën tegen elkaar, enkels tegen elkaar. Niet eerst gaan liggen en dan je benen binnenboord… Gelijktijdig gaan liggen en je benen op bed trekken. Lukt het niet zonder steun? Gebruik je armen. Je kan op de arm aan de zijde waar je wil gaan liggen steunen. De andere arm kan je voor je lichaam langs ook op bed zetten. Nu buig je langzaam je armen totdat je op je zij ligt. Vergeet niet je benen in de beweging mee te nemen. Nog te zwaar? Je kan via de thuiszorg een hoog-laagbed huren. Deze heeft een “papegaai”. Dat is zo’n driehoek die boven je bed hangt waaraan je je op kan trekken, of bij het in bed komen je kan laten zakken.

Lighoudingen.

  • Op je zij: een fijne houding bij rugklachten. Waar je op moet letten: je hoofdkussen moet de holte tussen je nek en het matras goed opvullen en je hoofd dusdanig ondersteunen dat je hoofd in een rechte lijn met je ruggengraat ligt. Leg een kussen tussen je knieën, zodat het bovenliggende been niet hangt. Dat zet namelijk druk op je bekken. Een voedingskussen wat gebruikt wordt bij zwangere vrouwen is een goede optie. Het is lang genoeg om naast je knieën ook tussen je enkels te leggen voor een nóg comfortabeler houding. Lig je toch niet helemaal lekker? Je kan iets uit het lood gaan liggen door iets door te rollen naar voren toe. Dat verlicht de druk op je rug nog iets. Dan is het wel comfortabel om naast de kussens tussen knieën en enkels ook een kussen tegen je bovenlijf te hebben.
  • Op je rug: Ook weer op je hoofdkussen letten dat je hoofd niet “naar voren” ligt. Het kussen moet alleen de ruimte tussen je nek en hoofd opvullen. De rest doet je matras. Om de druk op je rug te verlagen leg je een kussen onder beide knieholtes. Je ligt daardoor met je benen iets gebogen, wat de druk wegneemt.
  • Op je buik: Ook weer op je hoofdkussen letten dat je hoofd niet “naar achteren” ligt. Het kussen moet alleen de ruimte tussen je nek en hoofd opvullen. De rest doet je matras. Zonder kussen slapen kan natuurlijk ook. Om de druk op je rug en bekken weg te nemen kan je een kussen of opgevouwen handdoek onder je buik leggen. Een andere manier die je kan proberen is 1 been iets optrekken waardoor je iets zijwaarts ligt.

Uit bed komen.

Je spieren zullen stijf zijn als je op wilt staan. Voordat je opstaat is het daarom verstandig om nog even op je rug te blijven liggen en je benen op te trekken in een hoek van 90graden waarbij je je voeten op het bed houdt. Adem een paar keer diep in door je neus richting je buik, en blaas uit via je mond. Rol vervolgens je spieren voorzichtig los door je knieën langzaam naar links en naar rechts te bewegen (zwaaien met je benen terwijl je voeten op de grond blijven). De mate waarin je dat doet hangt af van je kunnen. Ga niet door je pijngrens heen. Span vervolgens je beenspieren even aan. Leg je benen plat, trek je tenen naar je toe en druk je knieën in het matras. Dan loslaten en nog een paar keer herhalen. Dan rol je rustig op je zij richting de kant waar je uit bed wil stappen. Uitstappen werkt hetzelfde als instappen. Leg je voeten op de rand van het bed, benen ligt gebogen. Gebruik je benen als hefboom zodat je in 1 beweging overeind zit en je voeten op de grond staan. Dit zal in de beginperiode van je revalidatie erg zwaar zijn. Gebruik in het begin de steun van je armen. Zet beide handen naast je hoofd neer en druk jezelf met beide armen omhoog terwijl je je benen naast het bed laat zakken. Probeer je rug recht te houden. Nog steeds te zwaar? Dan is zo’n “papegaai” erg fijn om je aan op te trekken! De houding en beweging blijft altijd hetzelfde. Geef jezelf even de tijd om bij te komen voordat je opstaat.

Voor alle houdingen geldt: probeer het uit. De dikte van de kussentjes is heel persoonlijk. De een vindt een heel dik kussen tussen de knieën prettig, de ander een heel dun kussentje. Mocht je ondanks deze tips niet goed kunnen slapen: neem contact op met je huisarts. Nachtrust is erg belangrijk voor je herstel!

 

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over rode hond

Informatie over de ziekte rode hond (rubella)

Wat is PDS en wat kan je er aan doen?

Wat is pds (prikkelbare darm syndroom) en wat kun je er aan doen?

Overgewicht/obestitas bij kinderen: wat kan je eraan doen? (2)

Enkele tips voor hoe je iets kan doen aan het overgewicht van je kind.

Keelontsteking bij jonge kinderen

Geeft een omschrijving wat te doen bij een keelonsteking bij een jong kind

stoppen met roken

De eerste dagen na het stoppen met roken zijn het moeilijkst en denk je vaak constant aan roken. Het stoprokenblog biedt uitkomst en een prettig samenzijn met mede stoppers.

Dromen verklaard; schoenen

Wat betekend het als je droomt over schoenen?

Runningtherapie voor groepen

Runningtherapie met groepen. Inzichtgevende of ondersteunende therapie?

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)

Niet Aangeboren Hersenletsel verandert het leven van de persoon in kwestie vaak totaal, maar ook dat van zijn familie en vrienden. Is iemand nog dezelfde en hoe ga je met elkaar om?

Dieetpillen, te mooi om waar te zijn?

Dieetpillen lijkt de oplossing om af te vallen zonder al te veel moeite, maar wat is nou de waarheid hierachter?

De ontwikkeling van normale en afwijkende angst

Welke angsten horen bij welke leeftijd, en wanneer is angst abnormaal? Dat wordt besproken in dit artikel.

Alles over het uitstrijkje

Hier kunt u alles lezen over het uitstrijkje en over de betekenissen van de resultaten.

Recent onderzoek door het VUMC, onder leiding van Tom Würdinger, leidt tot een grote doorbraak.

Het onderzoek van Tom Würdinger heeft geleid tot verbluffende resultaten maar hoe is Tom Würdinger zo ver gekomen.

Last van een dipje? Of toch een depressie?

Wanneer heb je een dipje of een depressie?

Alles over epilepsie

Informatie over epilepsie, wat is het, hoe kun je het herkennen en wat is de behandeling

Slapeloosheid en slaapproblemen

Wat zijn de oorzaken en gevolgen van slapeloosheid en wat kan je er tegen doen?

Vitamine D gebrek een sluipmoordenaar

Veel mensen heb een tekort aan vitamine D zonder dat ze het door hebben.

Welke voordelen geven een life coach opleiding

Hoe vind je nu een life coach opleiding die bij je past?

Mannen en vrouwenbreinen: heel verschillend in werking!

Verschil tussen linker en rechter hersenhelft, brein-functies en belangrijke verschillen tussen het mannen- en vrouwenbrein.

Acupunctuur

Algemene informatie over acupunctuur

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Hoofdroos

Bijna iedereen heeft wel eens last gehad van hoofdroos. Maar wat is dit nu eigenlijk?

het rijksvaccinatieprogramma

Informatie over het Nederlandse rijksvaccinatieprogramma

Baby Shaken Syndroom

Informatie preventie Baby Shaken Syndroom (SBS) dit is een tevoorkomen en zeer schadelijke vorm van kindermishandeling.

Milieuvervuiling hoogovens staalbedrijf Corus

milieuvervuiling hoogovens staalbedrijf Corus

KISS syndroom

Van huilbaby naar een gezond kind