Snurken,,, Hoe kom ik er van af?


Publicatie datum:

Het is een veelvoorkomend ongemak. Mannen hebben er gemiddeld vaker last van dan vrouwen. Maar wat kun je ertegen doen?

Gesponsorde koppelingen

Zo'n 40 procent van de mannen snurkt tijdens zijn slaap. Van alle vrouwen snurkt zo'n 25 %: Een stuk minder dus! Snurken werkt storend, meestal voor de ander die bij je op de kamer ligt of bij je in bed. Heb je raad nodig om ervan af te komen!? Lees dan dit artikel. 

Misschien snurk jezelf wel. Een ernstige vorm van snurken, waarbij jij het zelf ook als vervelend gaat ervaren, is het bijna wakker worden door een korte ademstilstand: Slaapapneu. Je ademhaling stopt dan regelmatig. Dit werkt erg storend op je slaap. 

Meestal wordt het snurken erger naarmate je ouder wordt, vergrijsd. Vooral bij mensen in de leeftijdscategorie van 55 tot 84 jaar vormt snurken vaak een ongemakkelijk fenomeen. Maar liefst één derde deel doet aan snurken tijdens het slapen. 

Het 'snurkgedrag' verschilt per individu. De ene ademt luid in en uit en maakt daarbij een ronkend, soms snerpend geluid. De andere doet dit op een zachte, rustige manier. Allebei zal het waarschijnlijk tot irritatie leiden.  

Maar wist je dat snurken ook schadelijke gevolgen kan hebben? Het is namelijk een slaapstoornis die ernstige en vooral sociale gevolgen kan hebben. Daarnaast is de kans op hart- en vaatziekten kleiner als je  snurkvrij' slaapt. 

Hieronder volgen de tips die het misschien wel mogelijk maken om het snurken te laten stoppen:

- Slaap op je zij: De kans op snurken is namelijk een stuk groter wanneer je de nacht doorbrengt liggend op je rug. Slapen op je buik is ook niet zo verstandig. Het helpt wel tegen snurken maar het kan een 'stressnek' tot gevolg hebben. 

- Probeer door je neus te ademen: Meestal is dit moeilijk om het de hele nacht vol te houden. Onbewust, tijdens je slaap, begin je vaak door de mond te ademen wat de kans o snurken vergroot. 

- Zorg voor een vochtiger slaapklimaat

- Stop met roken: Roken tast je ademhalingssysteem aan. Deze beschadiging kan grote invloed hebben op het snurken. 

- Vermijd overgewicht: Wanneer je erg fors en waarschijnlijk ook te zwaar bent komt er een extra druk te staan op de luchtwegen. Hierdoor is de kans vrij groot dat je snurkt. 

- Vermijd slaap en kalmeringsmiddelen

- Laat je testen op mogelijke ademhalingsallergieën: Als je moeite hebt met ademen is het aan te raden om één of meerdere testen te ondergaan. Zo kan vastgesteld worden of je te maken hebt  met chronische ademhalingsallergieën. Hierdoor wordt je vaak gedwongen om door je mond te ademen voor meer zuurstof.

- Hou je aan een vast slaapritme: Slaap niet onregelmatig, dus niet de ene nacht ruim 10 uur en de andere nacht maar 6 uur. Je slaapduur en slaapritme moeten elke dag ongeveer gelijk zijn. Het is belangrijk dat je voldoende slaapt. probeer altijd rond hetzelfde uur op bed te gaan en rond hetzelfde uur weer op te staan. 

- Draag geen hoofddeksel, zoals een slaapmuts, tijdens het slapen

- Zorg ervoor dat je hoofd hoger ligt bij het slapen: De druk op je luchtwegen wordt zo verminderd. Je kan zo makkelijker ademen. Gebruik een extra kussen of zet het hoofdeinde van je bed iets hoger dan de rest.

Heb je enkele van de bovenstaande tips opgevolgd en werken ze niet, raadpleeg dan, indien nodig, uw huisarts. 


Foobie gebruiker Nathanja

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 64
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Stoppen met Roken?

Wil je stoppen met roken? Begin hier!

KISS syndroom

Van huilbaby naar een gezond kind

Snel afvallen tips en snel vet verliezen!

Heel snel afvallen tips? Hoe Zou Je Jezelf Voelen Indien Je Binnen 14 Dagen 5kg Tot 17kg Afgeslankt bent..Zonder JoJo-Effect? Nu GRATIS Snel Afvallen...

Ice Bucket Challenge: Geld doneren voor Stichting ALS

Bij de Ice Bucket Challenge draait het om de ziekte ALS. Wat houdt deze ziekte nou eigenlijk in?

Afvallen met sporten

Steeds meer mensen willen afvallen, maar hoe pak je dit goed aan? Een goede manier als je af wilt vallen is afvallen met sporten. J

Culturele variatie in psychische gezondheid

Culturele variatie in psychische gezondheid

Leven in de waan van een psychose

Artikel over mogelijke oorzaken en gevolgen van een (postnatale) psychose.

Last van chronische vermoeidheid of andere vage klachten? Misschien heb je een vitamine D tekort!

Veel mensen hebben last van vage klachten zoals chronische vermoeidheid en spierklachten. Een groot deel van de bevolking heeft de laatste jaren een vitamine D tekort!

Ga eens goed achter je bureau zitten!

Zitten op je werk valt niet mee, tenminste niet om het goed te doen. Hoe voorkom je RSI-klachten?

HIV

Een kort verslag over HIV.

Rugklachten

Hoe ontstaan lage rugklachten? En, hoe kom je er vanaf?

Depressief?

Voelen we ons een beetje down of depressief worden? Hier enkele tips

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven VIII

De eerste ketosis-stap

Eczeem

Alles over eczeem

Alles over voetschimmel

Informatie over voetschimmel (zwemmerseczeem)

Wat moet er in mijn huisapotheek?

Een overzicht wat er in de huisapotheek moet zitten.

Mens erger je niet!

5 tips voor minder stress in je leven.

Vitamine boost voor vijftig plussers pure noodzaak!

zijn extra vitaminen voor vijftigplussers noodzakelijk of overbodig?

Gezonde voeding + afvallen

Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, hier geef ik een aantal tips en voorbeelden van gezonde voeding.

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Alles over endometriose

Informatie over endometriose

Alles over SNOT

Snot... Misschien een smerig onderwerp? Maar laten we aan dit slijmerige goedje toch maar wat aandacht besteden. Het zal je neus uitkomen!

Alles over herpes

Informatie over herpes genitalis

Multiple sclerose

In dit artikel wordt de ziekte Multiple Sclerose (MS) beschreven.

Chronische hoofdpijn

Chronische hoofdpijn is erg vervelend en ook vaak een belemmering in ’t dagelijks leven.