Snurken,,, Hoe kom ik er van af?


Publicatie datum:

Het is een veelvoorkomend ongemak. Mannen hebben er gemiddeld vaker last van dan vrouwen. Maar wat kun je ertegen doen?

Gesponsorde koppelingen

Zo'n 40 procent van de mannen snurkt tijdens zijn slaap. Van alle vrouwen snurkt zo'n 25 %: Een stuk minder dus! Snurken werkt storend, meestal voor de ander die bij je op de kamer ligt of bij je in bed. Heb je raad nodig om ervan af te komen!? Lees dan dit artikel. 

Misschien snurk jezelf wel. Een ernstige vorm van snurken, waarbij jij het zelf ook als vervelend gaat ervaren, is het bijna wakker worden door een korte ademstilstand: Slaapapneu. Je ademhaling stopt dan regelmatig. Dit werkt erg storend op je slaap. 

Meestal wordt het snurken erger naarmate je ouder wordt, vergrijsd. Vooral bij mensen in de leeftijdscategorie van 55 tot 84 jaar vormt snurken vaak een ongemakkelijk fenomeen. Maar liefst één derde deel doet aan snurken tijdens het slapen. 

Het 'snurkgedrag' verschilt per individu. De ene ademt luid in en uit en maakt daarbij een ronkend, soms snerpend geluid. De andere doet dit op een zachte, rustige manier. Allebei zal het waarschijnlijk tot irritatie leiden.  

Maar wist je dat snurken ook schadelijke gevolgen kan hebben? Het is namelijk een slaapstoornis die ernstige en vooral sociale gevolgen kan hebben. Daarnaast is de kans op hart- en vaatziekten kleiner als je  snurkvrij' slaapt. 

Hieronder volgen de tips die het misschien wel mogelijk maken om het snurken te laten stoppen:

- Slaap op je zij: De kans op snurken is namelijk een stuk groter wanneer je de nacht doorbrengt liggend op je rug. Slapen op je buik is ook niet zo verstandig. Het helpt wel tegen snurken maar het kan een 'stressnek' tot gevolg hebben. 

- Probeer door je neus te ademen: Meestal is dit moeilijk om het de hele nacht vol te houden. Onbewust, tijdens je slaap, begin je vaak door de mond te ademen wat de kans o snurken vergroot. 

- Zorg voor een vochtiger slaapklimaat

- Stop met roken: Roken tast je ademhalingssysteem aan. Deze beschadiging kan grote invloed hebben op het snurken. 

- Vermijd overgewicht: Wanneer je erg fors en waarschijnlijk ook te zwaar bent komt er een extra druk te staan op de luchtwegen. Hierdoor is de kans vrij groot dat je snurkt. 

- Vermijd slaap en kalmeringsmiddelen

- Laat je testen op mogelijke ademhalingsallergieën: Als je moeite hebt met ademen is het aan te raden om één of meerdere testen te ondergaan. Zo kan vastgesteld worden of je te maken hebt  met chronische ademhalingsallergieën. Hierdoor wordt je vaak gedwongen om door je mond te ademen voor meer zuurstof.

- Hou je aan een vast slaapritme: Slaap niet onregelmatig, dus niet de ene nacht ruim 10 uur en de andere nacht maar 6 uur. Je slaapduur en slaapritme moeten elke dag ongeveer gelijk zijn. Het is belangrijk dat je voldoende slaapt. probeer altijd rond hetzelfde uur op bed te gaan en rond hetzelfde uur weer op te staan. 

- Draag geen hoofddeksel, zoals een slaapmuts, tijdens het slapen

- Zorg ervoor dat je hoofd hoger ligt bij het slapen: De druk op je luchtwegen wordt zo verminderd. Je kan zo makkelijker ademen. Gebruik een extra kussen of zet het hoofdeinde van je bed iets hoger dan de rest.

Heb je enkele van de bovenstaande tips opgevolgd en werken ze niet, raadpleeg dan, indien nodig, uw huisarts. 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Nathanja

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 64
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Hoe kun je Ebola snel de wereld uit helpen?

Zolang Ebola alleen in een paar landen in Afrika voorkomt grijpt de wereld niet doortastend in. Hoe kun je Ebola snel de wereld uit helpen?

Zindelijkheidstraining: wanneer beginnen? Tips en trucs

Een kind zindelijk maken kan een hele klus zijn. Wanneer moet je beginnen? En hoe pak je dit aan?

Gewrichtspijn

Voedingstips bij gewrichtspijn, Artritis en Artrose, wat is het en wat kan ik doen tegen de pijn.

Samsung ziet toekomst in gezondheidsmarkt

Samsung wil investeren in technologieën met betrekking tot gezondheid

vitamine D

wat gebeurt er met je als je te weinig vitamine D binnenkrijgt?

Waarom chiropraxie DE oplossing kan zijn

Chiropraxie of chiropractie is een groeiende behandelmethode die misschien nog weinig bekend is onder de meeste mensen. Dit artikel geeft inzicht over het doel van chiropraxie en of het misschien iets voor jou is!

stoppen met roken

De eerste dagen na het stoppen met roken zijn het moeilijkst en denk je vaak constant aan roken. Het stoprokenblog biedt uitkomst en een prettig samenzijn met mede stoppers.

De groei van ADD en ADHD als een aandoening

Geschiedenis en ontwikkeling van het ADHD en ADD label. Charles Bradley bedacht dat stimulerende middelen hyperactiviteit kon dempen

Herinneringstape. Dé truc voor een rechte houding

Bukken, zitten, staan….je buigt je rug veel vaker dan je denkt. Met deze tape zal je je bewust worden van alle “foute” bewegingen die je maakt. Ideaal voor het corrigeren van je houding

Graviola, wondermiddel uit het regenwoud ?

Steeds meer in de belangstelling staat de tropische boom Graviola of Guanábana.

Vergeten in het lange termijn geheugen

In dit artikel wordt besproken hoe vergeten op de lange termijn verloopt

Wat beter niet eten bij darmklachten?

aangepaste voeding helpt bij darmklachten

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven III

Waarom een koolhydraatarm dieet wel werkt

Koorts, set-point en de lichaamstemperatuur.

Wat koorst is en hoe het tot stand komt samen met een korte omschrijving van het set-point en de levenstemperatuur.

Veel klachten na vaccinatie tegen de Mexicaanse Griep.

wel of niet om de tweede inenting tegen de Mexicaanse Griep?

Alles over ADHD

Informatie over ADHD

Hyperventilatie en chronische hyperventilatie

Er zijn in Nederland meer dan een miljoen mensen die last hebben van hyperventilatie. Tijd dus om er wat aandacht aan te besteden..

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XIV

Het Koolhydraatarm Dieet: FASE 1

SOA's

Bescherm je!

Afvallen met Groene thee

Afvallen door het drinken van groene thee

Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

Tips om zwanger te raken

Handige tips om de natuur een beetje te helpen!

Welke voordelen geven een life coach opleiding

Hoe vind je nu een life coach opleiding die bij je past?

Lipoedeem in de benen

informatie over lipoedeem in de benen

Torsio testis

Torsio testis (een verdraaide bal)