Stoppen met Roken?


Publicatie datum:

Wil je stoppen met roken? Begin hier!

Gesponsorde koppelingen

Veel mensen in Nederland proberen te stoppen met roken, dit is meestal niet al te gemakkelijk. In dit artikel krijg je een aantal tips om te stoppen.

1. Waarom rook je eigelijk?

De eerste stap om te stoppen met roken is te achterhalen waarom je eigelijk bent begonnen. Zet dit in een lijstje onder elkaar.

Bijvoorbeeld:

-Je voelde je na je 1e sigaret ontspannen, gekalmeerd. Je vond het een fijn gevoel en je bent daarna steeds meer gaan roken om het gevoel te krijgen. Maar na een tijdje voel je het niet meer en word het een gewoonte om het te blijven doen.

-Veel jongeren vinden het ook stoer om te gaan roken, ze denken dat klasgenoten en vrienden het stoer vinden als jij rookt. Maar over het algemeen word roken als vervelend ervaren.

-Soms zijn er personen in je omgeving die roken, je bent er al aan gewend aan de rokerige omgeving en ziet er de nadelen niet van.

-Je had een periode van stress, waardoor je aan het roken bent gegaan.

2. De nadelen van roken

Stap twee om te stoppen met roken is de nadelen bekijken. Zet dit in een lijstje onder elkaar.

Bijvoorbeeld:

-Mijn gezondheid gaat achteruit

-Mijn kleren stinken naar rook

-Mensen in mijn omgeving hebben er last van

-Het is toch zo vervelend de muren om het jaar wit te moeten verven door die rook

-Ik ben vaak buiten adem

-Als ik eet proef ik veel minder

-Ik besteed 1500 euro aan sigaretten per jaar (1 pakje per dag)

3. Vergelijk de lijstjes

Leg de lijstjes naast elkaar en vraag jezelf af wat voor welk lijstje zwaarder weegt. Als je tot de conclusie bent gekomen dat roken toch wel erg slecht voor je is kan je verder gaan naar stap 4!

4. Sigaretten agenda

Kies voor jezelf een datum waarop je gestopt moet zijn, maak een planning per dag hoeveel je mag roken van jezelf en verminder je sigaretten tot je bij 0 uitkomt.

Het belangrijkste van je planning is dat je er aan houdt! Niet smokkelen met een sigaretje meer op een dag (Minder mag altijd natuurlijk!)

5. Samen sterk!

Zijn er vrienden, ouders, collega's die roken? Probeer samen te stoppen, want samen sta je sterker!

Als de mensen in je omgeving stoppen met roken heb jij er ook veel minder moeite mee, je komt er immers veel minder mee in aanraking.

6. Cleaning up!

Nadat je bij de datum bent aangekomen die je hebt uitgekozen om compleet te stoppen ga je met stap 6 verder! Je gaat je huis eens grondig inspecteren op alles wat met roken te maken heeft. Van asbakken tot aanstekers, het moet weg! Hoe minder je aan je verslaving word herinnert hoe beter!

7. Doe eens wat anders!

Nu komt het op pure wilskracht neer, hoe graag wil jij stoppen met roken. Als je aan een sigaretje denkt en je echt de behoefte hebt er een aan te steken ga dan een wat anders doen!

Bijvoorbeeld:

-Na het eten ga je je tanden poetsen in plaats van dat gebruikelijke sigaretje

-Nu je longen weer goed kunnen functioneren kan je ook een rondje gaan hardlopen als je een sigaret wilt

-Begin een nieuwe hobby en probeer daar veel tijd in te steken!

Het maakt niet zo veel uit wat je precies doet, als je maar met je gedachte ergens anders bent!

 

Als je deze stappen goed hebt doorlopen ben je een non-roker!

Het is niet moeilijk, doe het gewoon!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Meloenen zijn gezonde en lekkere dorstlessers

Meloenen zijn de ideale dorstlessers op warme zomerdagen en bevatten bovendien nauwelijks calorieën.

het rijksvaccinatieprogramma

Informatie over het Nederlandse rijksvaccinatieprogramma

Bactroban

Beschrijving van het medicijn Bactroban.

Stamcellen en stamcelonderzoek de toekomst?

Antwoorden op vragen over stamcellen, stamcelonderzoek en klonen.

Waarom ben ik dik?

Dit verklaard een hoop over overgewicht.

Wat te doen tegen veroudering?

De stappen die je kunt ondernemen om het proces van veroudering te vertragen.

Help, mijn kind heeft RSV!

10 vragen over het Respiratoir Syncytiaal Virus (RSV)

Alles over endometriose

Informatie over endometriose

Last van stotteren?

Hier lees je hoe je er vanaf kunt komen!

Kan ik leren leven met een Angststoornis?

leren leven met Angst is zeer goed mogelijk

Koffie en je gezondheid

De werking en effecten van koffie op ons lichaam

Bewegen met baby's

Bewegen met baby's

Alles over diarree

Informatie over diarree, de oorzaken, gevolgen en behandeling.

Geneesmiddelenverkoop op internet

Tegenwoordig is het niet moeilijk om aan geneesmiddelen te komen via het internet. Maar wat zijn nou de voor en nadelen van dit nieuwe concept?

Tips en adviezen om verantwoord en gezond af te vallen.

Afvallen doe je toch door minder te eten? Dit is een veelgehoorde misverstand . Honger uzelf niet uit.

Impact van doorbraakpijn

Onderzoek naar de impact van doorbraakpijn bij kanker

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Psychische aandoening meest voorkomend bij vrouwen

Waarom chiropraxie DE oplossing kan zijn

Chiropraxie of chiropractie is een groeiende behandelmethode die misschien nog weinig bekend is onder de meeste mensen. Dit artikel geeft inzicht over het doel van chiropraxie en of het misschien iets voor jou is!

Morbide obesitas, dodelijke vetzucht.

Er komen steeds meer gevallen van dodelijk overgewicht, zwaarlijvigheid, corpulentie en adipositas?

De gevoelens van de mens

Wat is een gevoel ? En hoe kun je het beste met gevoelens omgaan ?

Haargroei bevorderen

Weg met die kale plekken op je hoofd!

Snurken - apneu - tips - gezondheid

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor snurken, maar voor de partner van een snurker is het altijd een vervelende zaak. Hier enkele tips.

Levende bloed analyse

Op zoek naar een alternatieve manier van genezing van gezondheidsklachten?

Oorzaken van angst, risicofactoren en protectieve factoren

Dit artikel bespreekt oorzaken van angstproblemen en angststoornissen, alsmede de risico- en protectieve factoren.

Uw Natuurlijk gewicht!

De praktijk is vaak weerbarstig en draagt meer risico met uw keuze om (weer) naar uw gewicht en figuur te streven die het eerder had.