Stoppen met roken


Publicatie datum:

Praktische tips om daadwerkelijk te kunnen stoppen met roken!

Gesponsorde koppelingen

Stoppen met roken is moeilijk. Een tijdje lijkt het goed te gaan, maar uiteindelijk is de drang naar nicotine toch te sterk. Deze tips kunnen je helpen om daadwerkelijk te stoppen met roken!

Gesponsorde koppelingen
  • Geloof in jezelf. Denk aan moeilijke situaties in het verleden die je succesvol hebt doorstaan. Dit geeft je het vertrouwen dat je daadwerkelijk kunt stoppen met roken.
  • Pak pen en papier en maak een lijst van alle voordelen van het stoppen met roken. Een betere gezondheid, je spaart geld uit, je hebt een frissere adem, etc. Neem deze lijst dagelijks door.
  • Vraag je familie en vrienden om je te ondersteunen in het stoppen met roken. Laat ze alvast weten dat je wellicht snel geirriteerd zult zijn. Dit is normaal en hoort bij het proces dat je zult doorgaan. Maar door hen alvast op de hoogte te brengen, zullen zij sneller begrip op kunnen brengen voor je situatie.
  • Stel een "stop-datum." Schrijf het in je agenda. Ben streng voor jezelf. Dit is de eerste dag van "de rest van je leven."
  • Ga bij de huisarts langs en vertel dat je gaat stoppen met roken. Het is bewezen dat dit je kansen om daadwerkelijk te stoppen vergroot.
  • Doe aan sport. Sport helpt je om de stress in je lichaam kwijt te raken en je geeft je lichaam de kans om te herstellen van de schade die het jarenlange roken heeft aangericht. Als je lichaam niet gewend is aan fysieke arbeid kun je beginnen met korte wandelingen in de frisse buitenlucht.
  • Vind iemand anders die ook van plan is om te stoppen met roken. Samen sta je sterker. Beloon jezelf en je stoppen-met-roken-partner door bijvoorbeeld na twee weken zonder sigaret naar de bioscoop te gaan. Na drie maanden gaan jullie een weekendje weg. Na zes maanden koop je iets speciaals.
  • Drink water. Water is sowieso goed voor je lichaam, maar het helpt ook om de nicotine uit je lichaam te spoelen. Het drinken van water vermindert ook het verlangen naar nicotine.
  • Vind iets om in je hand en mond te houden, om de sigaret te vervangen. Een rietje of een tandenstoker werken prima.
  • Als het verlangen naar een sigaret de kop op steekt, pak dan pen en papier erbij. Schrijf je gevoelens van je af.

Succes met het stoppen met roken! Met deze tips moet het zeker lukken!


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 24
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven V

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven V

jaja, 18 jaar, volwassen, in de bloei van je leven, maar niet voor mij.

Een ervaring van iemand met een gebroken rug.

Fit met Manon 2 - Platte buik

Oefeningen voor thuis, voor een strakke, platte buik

Werken in de thuiszorg als bijbaan

Een bijbaan in de thuiszorg, wat kun je ervan verwachten?

Alles over hart en vaatziekten

Informatie over hart- en vaatziekten en de risicofactoren hierop. Voorkom dat je een hartaanval krijgt!