Stress


Publicatie datum:

Wat is stress en wat kun je er zelf aan doen.

Gesponsorde koppelingen

Stress is een ruim beschreven begrip. Stress is niet onbelangrijk voor je lichaam,maar te veel stress leidt tot veel licaamlijk en psychische problemen. Wat kun je zelf doen aan stress zonder pillen en huisarts bezoek.

Stress: Zware of overmatige belasting van het lichaam, waarop een lichamelijke en/of geestelijke reactie volgt.

                                                **********

Een mens heeft een bepaalde hoeveelheid stress nodig. Het geeft ons energie om creatief te zijn en te presteren. ook heeft men stress nodig om te overleven. Vele jaren geleden moesten de mensen bij gevaar hun lichaam klaar maken om te vluchten of om zichezelf te verdedigen. Bij gevaar spannen de spieren en versneld de hartslag wat het mogelijk maakt om te vluchten of te verdedigen. Tegenwoordig wordt stress zelden veroorzaakt door direct lichamelijk gevaar. Nu wordt stress eerder veroorzaakt door spanningen op het werk of in persoonlijke relaties.De stress die hierbij ontstaat kan je niet ontladen door de lichamelijke actie van vluchten of verdedigen, terwijl je lichaam dat wel verwacht.Als frustraties en zorgen zich gaan ophopen, wordt iemand die gevoelig is voor stress bij ieder probleem kwetsbaarder.

                                                 ***********

Er bestaan verschillende manieren om stress te bestrijden. Veel stress situaties kun je te boven komen zonder gebruik van pillen, alcohol of therapieën. Als je je eigen mogelijkheden gebruikt om jezelf te helpen, wordt je daar sterker van. De volgende stress situatie zul je dan beter aan kunnen.Met tijd en geduld kun je allerlei soorten stress verlichten.Misschien ben je niet in staat om je problemen op te lossen,maar je kunt er zelf heel veel aan doen om te voorkomen dat je erdoor overweldigd wordt.  Er is niet veel tijd nodig om positiever in het leven te staan.  

                                                  *************

De volgende actieskun je ondernemen om stress te verminderen:

*  Zoek de buitenlucht op. Maak een wandeling en geniet van alles om je heen.

*  Doe ontspanningsoefeningen. 

*  Neem tijd voor jezelf.

*  Durf "NEE"te zeggen tegen een ander als je ergens geen zin in hebt.

*  Voel je je moe, ga dan op tijd naar bed.

*  Ga leuke dingen doen met mensen bij wie jij je goed voelt.

* Plan dingen in die haalbaar voor je zijn.

* Eet gezond en mijdt te veel aan suiker en vet.

* Ga sporten, maar wel op het niveau dat voorjou haalbaar is.

 

Enkele ontspannings oefeningen:

- Ga op je rug liggen, je lichaam niet op de grond, maa rbijvoorbeeld op een lage tafel of laag bankje. Je hoofd en toppen van je schouders worden op de grond gesteund door kussens. Adem langzaam en diep. Hou daarbij jeogen open. en staar naar een punt boven je. Blijf zo 5á10 minuten liggen. Buig je knieën om uit deze houding overeind te komen en rust een paar seconden. Laat dan je rug langzaam van de tafel afglijden.

- Ga rechtopstaan. Strengel je vingers in elkaar en draai je handpalmen naar boven. Breng je handen boven je hoofd en strek je zover mogelijk uit. Houd dit een paar seconden vast en herhaaldit met je vingers op de tegenover gestelde manierin elkaar gestrengeld.

- Ga voor een stoel op een handdoek of yogamatje op je rug liggen. Buig je knieën, houdt je voeten plat op de grond. Strek je armen over hoofd en pak de stoelpoten stevig vast. Strekje tot aan je hielen en duw destoel van je af. Adem diep en rustig, laat de stoel los en rust een paar seconden uit op degrond. Een of twee keer dezeoefening herhalen.

- Ga op degrond op je linkerzij liggen. Strek je linker arm en maak de hele linker kant van je lichaam lang, van hiel tot vingertoppen. Herhaal deze oefening op derechterzijkant van je lichaam.

- Kniel op handen en voeten. Handen en voeten moeten een lichaamsbreedte uit elkaar staan. Strek bij uitademen je benen en breng je billen zo hoog mogelijk. Sta daarbij op je tenen. Houdt rug en benen gestrekt en zet je hielen op degrond. Houd je borst open en je schoudersontspannen om destijfheid boven in je schouders kwijt te raken.Houddit een paar seconden vol en kniel dan weer op handen en voeten.           


Foobie gebruiker mirake

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XIV

Het Koolhydraatarm Dieet: FASE 1

De cognitieve benadering in de psychologie

In dit artikel wordt het ontstaan en de kernideeën van de cognitieve benadering in de psychologie besproken

Hoe voorkom je rugproblemen met een waterbed

Heb je ook last van je rug door het slapen op een waterbed? Meestal komen deze rugklachten door bepaalde slaapposities, vooral het buigen van je rug terwijl je slaapt.

Huilbabies en hechtingsproblemen

Overal kan je lezen dat ouders met huilbabies hun babies te veel verwennen. Maar is dit eigenlijk wel waar of is het net omgekeerd?

Roken is geestelijk gezond, roken is lekker

In dit artikel wordt met roken het verbranden van bepaalde stoffen en het vervolgens inhaleren van de daarbij ontstane rook van deze stoffen bedoelt. De meest gangbare brandbare stof die hiervoor gebruikt wordt is tabak.

Veel klachten na vaccinatie tegen de Mexicaanse Griep.

wel of niet om de tweede inenting tegen de Mexicaanse Griep?

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)

Niet Aangeboren Hersenletsel verandert het leven van de persoon in kwestie vaak totaal, maar ook dat van zijn familie en vrienden. Is iemand nog dezelfde en hoe ga je met elkaar om?

Koorts

Wat is koorts, wat doe je tegen koorts en wanneer kun je het beste naar de huisarts?

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven VI

Goede en slechte vetten

Alles over ogen laseren

Huilbaby? Denk aan KISS

KISS-syndroom is Koppelgewricht Invloed bij Stoornissen in de Symmetrie

Diabetes

Een uitleg over de verschillende typen Diabetes.

Last van een dipje? Of toch een depressie?

Wanneer heb je een dipje of een depressie?

Verschillende nierziekten

Normaal gesproken heeft een mens twee nieren, die achter het buikvlies, zijdelings van de wervelkolom liggen en die omgeven zijn door een min of meer grote hoeveelheid vet.

Diabetes type I en diabetes type 2; de verschillen!

Media misleidend over diabetes! Lees over de verschillen!

De 'totale' mens

Over de werking van de homepathie

Mobiele telefoons en gezondheid

Gezondheidsrisico's van mobiele telefoons

Anorexia nervosa

In dit artikel staat beschreven wat anorexia nervosa is.

Een lekker kopje koffie

Heerlijke koffie met je dagelijkse voedingstoffen

Azijn tegen kwaaltjes en ongemakjes

Azijn bestrijdt bacteriën en schimmels, werkt verzachtend bij zonnebrand, doet uw haar meer glanzen, enz...

Wat is je Hypothalamus eigenlijk?

Ik heb vandaag mijn Hypothalamus ontdekt, hoe is het mogelijk dat ik die nu pas ontdekt heb?

Het huishouden doen met rug-en/of bekkenpijn

Het huishouden doen met pijn is vreselijk: maar wel mogelijk! Hier zijn tips om de belasting tot een minimum te beperken

Antibiotica

Hoe werken antibiotica en welke soorten zijn er?

Alles over aambeien

Informatie over aambeien, de oorzaken, de symptomen en de behandeling

Zindelijkheidstraining: wanneer beginnen? Tips en trucs

Een kind zindelijk maken kan een hele klus zijn. Wanneer moet je beginnen? En hoe pak je dit aan?