Stress


Publicatie datum:

Wat is stress en wat kun je er zelf aan doen.

Gesponsorde koppelingen

Stress is een ruim beschreven begrip. Stress is niet onbelangrijk voor je lichaam,maar te veel stress leidt tot veel licaamlijk en psychische problemen. Wat kun je zelf doen aan stress zonder pillen en huisarts bezoek.

Stress: Zware of overmatige belasting van het lichaam, waarop een lichamelijke en/of geestelijke reactie volgt.

                                                **********

Een mens heeft een bepaalde hoeveelheid stress nodig. Het geeft ons energie om creatief te zijn en te presteren. ook heeft men stress nodig om te overleven. Vele jaren geleden moesten de mensen bij gevaar hun lichaam klaar maken om te vluchten of om zichezelf te verdedigen. Bij gevaar spannen de spieren en versneld de hartslag wat het mogelijk maakt om te vluchten of te verdedigen. Tegenwoordig wordt stress zelden veroorzaakt door direct lichamelijk gevaar. Nu wordt stress eerder veroorzaakt door spanningen op het werk of in persoonlijke relaties.De stress die hierbij ontstaat kan je niet ontladen door de lichamelijke actie van vluchten of verdedigen, terwijl je lichaam dat wel verwacht.Als frustraties en zorgen zich gaan ophopen, wordt iemand die gevoelig is voor stress bij ieder probleem kwetsbaarder.

                                                 ***********

Er bestaan verschillende manieren om stress te bestrijden. Veel stress situaties kun je te boven komen zonder gebruik van pillen, alcohol of therapieën. Als je je eigen mogelijkheden gebruikt om jezelf te helpen, wordt je daar sterker van. De volgende stress situatie zul je dan beter aan kunnen.Met tijd en geduld kun je allerlei soorten stress verlichten.Misschien ben je niet in staat om je problemen op te lossen,maar je kunt er zelf heel veel aan doen om te voorkomen dat je erdoor overweldigd wordt.  Er is niet veel tijd nodig om positiever in het leven te staan.  

                                                  *************

De volgende actieskun je ondernemen om stress te verminderen:

*  Zoek de buitenlucht op. Maak een wandeling en geniet van alles om je heen.

*  Doe ontspanningsoefeningen. 

*  Neem tijd voor jezelf.

*  Durf "NEE"te zeggen tegen een ander als je ergens geen zin in hebt.

*  Voel je je moe, ga dan op tijd naar bed.

*  Ga leuke dingen doen met mensen bij wie jij je goed voelt.

* Plan dingen in die haalbaar voor je zijn.

* Eet gezond en mijdt te veel aan suiker en vet.

* Ga sporten, maar wel op het niveau dat voorjou haalbaar is.

 

Enkele ontspannings oefeningen:

- Ga op je rug liggen, je lichaam niet op de grond, maa rbijvoorbeeld op een lage tafel of laag bankje. Je hoofd en toppen van je schouders worden op de grond gesteund door kussens. Adem langzaam en diep. Hou daarbij jeogen open. en staar naar een punt boven je. Blijf zo 5á10 minuten liggen. Buig je knieën om uit deze houding overeind te komen en rust een paar seconden. Laat dan je rug langzaam van de tafel afglijden.

- Ga rechtopstaan. Strengel je vingers in elkaar en draai je handpalmen naar boven. Breng je handen boven je hoofd en strek je zover mogelijk uit. Houd dit een paar seconden vast en herhaaldit met je vingers op de tegenover gestelde manierin elkaar gestrengeld.

- Ga voor een stoel op een handdoek of yogamatje op je rug liggen. Buig je knieën, houdt je voeten plat op de grond. Strek je armen over hoofd en pak de stoelpoten stevig vast. Strekje tot aan je hielen en duw destoel van je af. Adem diep en rustig, laat de stoel los en rust een paar seconden uit op degrond. Een of twee keer dezeoefening herhalen.

- Ga op degrond op je linkerzij liggen. Strek je linker arm en maak de hele linker kant van je lichaam lang, van hiel tot vingertoppen. Herhaal deze oefening op derechterzijkant van je lichaam.

- Kniel op handen en voeten. Handen en voeten moeten een lichaamsbreedte uit elkaar staan. Strek bij uitademen je benen en breng je billen zo hoog mogelijk. Sta daarbij op je tenen. Houdt rug en benen gestrekt en zet je hielen op degrond. Houd je borst open en je schoudersontspannen om destijfheid boven in je schouders kwijt te raken.Houddit een paar seconden vol en kniel dan weer op handen en voeten.           

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker mirake

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

enkele tips om hoofdpijn te behandelen

tips om de pijn het hoofd te bieden

Eenvoudig ontgiften

Met eenvoudige olie een goede gezondheid bekomen

Afvallen met sporten

Steeds meer mensen willen afvallen, maar hoe pak je dit goed aan? Een goede manier als je af wilt vallen is afvallen met sporten. J

Omgaan met een gekneusde pols

Wat is een gekneusde pols? Wat zijn de klachten? Hoe ga je er mee om?

Alles over botox

Informatie over botox en botoxbehandelingen

Alles over gordelroos

Informatie over gordelroos (herpes zoster)

HSP

Steeds vaker ontdekt men de HSP'er in zichzelf. Dit kan uiteenlopen van het ervaren van andermans emoties tot aan het ontdekken van je eigen geestelijk oog.

Diagnose ‘De ziekte van Crohn’, wat nu?

Wat te doen bij de ziekte van Crohn.

Alles over brandend maagzuur

Informatie over zuurbranden en de behandeling hiervan

Wintermoeheid

Winterse invloeden op uw humeur

Gedragsverandering bij overgewicht

Het is fascinerend om te zien hoe verschillend mensen met hun overgewicht omgaan. Laten we eens gaan kijken naar deze groepen mensen vanuit het stages of change model, een model vanuit de Motivational Interviewing, waarin het proces van gedragsverandering in verschillende fases wordt beschreven.

Basispakket Nederlandse zorgverzekering

Wat zit er in het basispakket van de Nederlandse zorgverzekering? Kun je voor de zorgverzekering geweigerd worden? En zoja, wat dan? Dat lees je in dit artikel!

Snurken - apneu - tips - gezondheid

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor snurken, maar voor de partner van een snurker is het altijd een vervelende zaak. Hier enkele tips.

Afslanken zonder weegschaal, schulgevoelens en frustraties

Dit artikel helpt je om zonder frustraties af te slanken maar bovenal om de grip op je eetgewoonten te krijgen.

Hoe raak ik overtollig vet blijvend kwijt!

Slank worden en slank blijven is een gevolg van de combinatie van een verstandig eetpatroon en een goed trainingsprogramma. En nu niet zeggen van

Bevolkingsonderzoek

Informatief artikel over bevolkingsonderzoeken.

Slapeloosheid

slapeloosheid, wat kan ik er aan doen??

Mama moet ook slapen!

Slaapproblemen bij je peuter de baas

Chronische hoofdpijn

Chronische hoofdpijn is erg vervelend en ook vaak een belemmering in ’t dagelijks leven.

Borderline, wat is het eigenlijk?

Borderline-stoornis

Leven met Borderline

psychologie,borderline

Eczeem bij mijn baby

Mijn dochter zit helemaal onder de eczeem.

Kindermishandeling, een levenslange beschadiging

In dit artikel wordt besproken hoe de psychodynamische en humanistische benadering in de psychologie het fenomeen kindermishandeling verklaren en zouden willen oplossen

Yoga Oefeningen Voor Rug- en Nekklachten

Zit u verkeerd of loopt u scheef? Of heeft u gewoon veel last van nek en rug doordat u op het werk de hele dag achter een computer zit? Geen tijd en geld voor een therapeut, dan zijn yoga oefeningen een ideale oplossing dat u thuis kunt uitvoeren.

Alles over voetschimmel

Informatie over voetschimmel (zwemmerseczeem)