Stress


Publicatie datum:

Wat is stress en wat kun je er zelf aan doen.

Gesponsorde koppelingen

Stress is een ruim beschreven begrip. Stress is niet onbelangrijk voor je lichaam,maar te veel stress leidt tot veel licaamlijk en psychische problemen. Wat kun je zelf doen aan stress zonder pillen en huisarts bezoek.

Stress: Zware of overmatige belasting van het lichaam, waarop een lichamelijke en/of geestelijke reactie volgt.

                                                **********

Een mens heeft een bepaalde hoeveelheid stress nodig. Het geeft ons energie om creatief te zijn en te presteren. ook heeft men stress nodig om te overleven. Vele jaren geleden moesten de mensen bij gevaar hun lichaam klaar maken om te vluchten of om zichezelf te verdedigen. Bij gevaar spannen de spieren en versneld de hartslag wat het mogelijk maakt om te vluchten of te verdedigen. Tegenwoordig wordt stress zelden veroorzaakt door direct lichamelijk gevaar. Nu wordt stress eerder veroorzaakt door spanningen op het werk of in persoonlijke relaties.De stress die hierbij ontstaat kan je niet ontladen door de lichamelijke actie van vluchten of verdedigen, terwijl je lichaam dat wel verwacht.Als frustraties en zorgen zich gaan ophopen, wordt iemand die gevoelig is voor stress bij ieder probleem kwetsbaarder.

                                                 ***********

Er bestaan verschillende manieren om stress te bestrijden. Veel stress situaties kun je te boven komen zonder gebruik van pillen, alcohol of therapieën. Als je je eigen mogelijkheden gebruikt om jezelf te helpen, wordt je daar sterker van. De volgende stress situatie zul je dan beter aan kunnen.Met tijd en geduld kun je allerlei soorten stress verlichten.Misschien ben je niet in staat om je problemen op te lossen,maar je kunt er zelf heel veel aan doen om te voorkomen dat je erdoor overweldigd wordt.  Er is niet veel tijd nodig om positiever in het leven te staan.  

                                                  *************

De volgende actieskun je ondernemen om stress te verminderen:

*  Zoek de buitenlucht op. Maak een wandeling en geniet van alles om je heen.

*  Doe ontspanningsoefeningen. 

*  Neem tijd voor jezelf.

*  Durf "NEE"te zeggen tegen een ander als je ergens geen zin in hebt.

*  Voel je je moe, ga dan op tijd naar bed.

*  Ga leuke dingen doen met mensen bij wie jij je goed voelt.

* Plan dingen in die haalbaar voor je zijn.

* Eet gezond en mijdt te veel aan suiker en vet.

* Ga sporten, maar wel op het niveau dat voorjou haalbaar is.

 

Enkele ontspannings oefeningen:

- Ga op je rug liggen, je lichaam niet op de grond, maa rbijvoorbeeld op een lage tafel of laag bankje. Je hoofd en toppen van je schouders worden op de grond gesteund door kussens. Adem langzaam en diep. Hou daarbij jeogen open. en staar naar een punt boven je. Blijf zo 5á10 minuten liggen. Buig je knieën om uit deze houding overeind te komen en rust een paar seconden. Laat dan je rug langzaam van de tafel afglijden.

- Ga rechtopstaan. Strengel je vingers in elkaar en draai je handpalmen naar boven. Breng je handen boven je hoofd en strek je zover mogelijk uit. Houd dit een paar seconden vast en herhaaldit met je vingers op de tegenover gestelde manierin elkaar gestrengeld.

- Ga voor een stoel op een handdoek of yogamatje op je rug liggen. Buig je knieën, houdt je voeten plat op de grond. Strek je armen over hoofd en pak de stoelpoten stevig vast. Strekje tot aan je hielen en duw destoel van je af. Adem diep en rustig, laat de stoel los en rust een paar seconden uit op degrond. Een of twee keer dezeoefening herhalen.

- Ga op degrond op je linkerzij liggen. Strek je linker arm en maak de hele linker kant van je lichaam lang, van hiel tot vingertoppen. Herhaal deze oefening op derechterzijkant van je lichaam.

- Kniel op handen en voeten. Handen en voeten moeten een lichaamsbreedte uit elkaar staan. Strek bij uitademen je benen en breng je billen zo hoog mogelijk. Sta daarbij op je tenen. Houdt rug en benen gestrekt en zet je hielen op degrond. Houd je borst open en je schoudersontspannen om destijfheid boven in je schouders kwijt te raken.Houddit een paar seconden vol en kniel dan weer op handen en voeten.           


Foobie gebruiker mirake

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Wil je ook de laagste zorgpremie van Nederland, kies dan voor Anderzorg.

Bij Anderzorg stel je zelf je zorgverzekering gemakkelijk samen met de laagste premie van Nederland!

Detoxen,ontslakken lichaam reinigen

informatie over het steeds bekender wordende detoxen.

Psychiatrie

informatie over Psychiatrie

Hoe omgaan met een chronische ziekte?

Hoe leer je leven met een chronische ziekte?

Alles over kanker

Informatie over kanker (maligniteiten): uitleg, soorten en behandeling

Wat beter niet eten bij darmklachten?

aangepaste voeding helpt bij darmklachten

Wat velen niet weten over cola drinken!

Cola light: een dikmaker!

Astma door televisie kijken

Televisie kijken kan astma veroorzaken bij kinderen!

Dromen verklaard; honden

Wat betekend het als je droomt over honden?

Mogelijke oplossingen voor Insomnie

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

De ontwikkeling van geslachtsrollen volgens de biologische en cognitieve benadering

In dit artikel wordt besproken hoe de biologische en cognitieve benadering over geslachtsrollen denken

Makkelijk stoppen met roken, eenvoudig stoppen met roken

Lees hier hoe je in drie eenvoudige stappen heel makkelijk kunt stoppen met roken.

De huid

Anatomie van de huid

Twee jaar zindelijkheidstraining en nog altijd poepen in de luier!

Wie weet voor jullie de oplossing voor het stoppen van poepen in de luier ('s nachts).

Graviola, wondermiddel uit het regenwoud ?

Steeds meer in de belangstelling staat de tropische boom Graviola of Guanábana.

Hoofdluis

Wat is hoofdluis en hoe behandel je hoofdluis?

Vitaminen en hun effecten.

Vitaminen en mineralen zijn essentieel voor een gezond menselijk lichaam. Lees er in dit artikel alles over.

Chronische hoofdpijn

Chronische hoofdpijn is erg vervelend en ook vaak een belemmering in ’t dagelijks leven.

Leven met de ziekte van Crohn

Van deze ziekte kom je de rest van je leven niet meer af, maar is dit het einde van de wereld?

Alles over brandend maagzuur

Informatie over zuurbranden en de behandeling hiervan

Emotional Freedom Techniques – eerste hulp bij pijn en angst

Een eenvoudige techniek die je zelf kan leren en toepassen

Wat is dementie

Wat is dementie? Wat zijn de oorzaken en wat zijn de kenmerken van deze ziekte?

Tabak

uitleg over tabak

ME CVS

ME CVS onderzoek klachten diagnose myalgische ecefalomyelitis chronisch vermoeidheidssyndroom vermoeidheid klachten ontsteking immuunsysteem neurologisch patient cognitieve gedragstherapie wetenschappelijk psychologisch geestelijk lichamelijk oorzaak erkenning ziek klachtenpatroon onbegrip controverse stromingen onzeke

De huid.

De huid eens nader beschreven