Suiker, geraffineerde boosdoener


Publicatie datum:

Waarom geraffineerde suiker slecht voor je is en wat je eraan kunt doen

Gesponsorde koppelingen

Dat veel suiker niet goed voor je is weten de meeste mensen wel. Je wordt er dik van, tandbederf (gaatjes) kan het gevolg zijn, je kunt er suikerziekte van krijgen of candida (een schimmelinfectie).Sommigen beweren dat je er hyper actief van wordt en anderen zeggen dat je energie er juist door weglekt. Maar waarom is het slecht voor je?

Bewerking maakt arm


Zoals met zoveel voedsel dat bewerkt is, is er vanalles uit de suiker gehaald dat juist maakte dat de suiker door ons lichaam goed te verteren was. Geraffineerde suiker, (onder andere kristalsuiker, poedersuiker, basterdsuiker) bestaat alleen nog uit koolhydraten.  In de oorspronkelijke plant die de basis is voor riet- of bietsuiker zitten precies de juiste combinaties van vezels, vitaminen, mineralen, proteinen en die zorgen dat de koolhydraten goed afgebroken worden. In gerafineerde suiker zijn de vitaminen, mineralen, vezels en proteinen eruit gehaald, waardoor alleen nog de koolhydraten overblijven. zie ook: http://www.globalhealingcenter.com/sugar-problem/refined-sugar-the-sweetest-poison-of-all

Het lichaam heeft toch de vitaminen, mineralen en proteinen nodig om de suiker (koolhydraten) af te breken en die haalt het lichaam dus van binnenuit. Je onttrekt dus vitaminen en mineralen aan je lichaam door suiker te eten.

Waarom raffineren?


Als het zo slecht voor je is, waarom raffineren ze suiker dan? Bietsuiker moet geraffineerd worden, want anders blijven er kleine stukjes biet achter in de suiker en dat is niet aantrekkelijk. Bij rietsuiker gaat het om de kleur en de smaak. Ongeraffineerde rietsuiker heeft een wat dropachtige smaak, wat in sommige producten minder geschikt is. En is bruinig van kleur, wat het voor sommigen ook minder aantrekkelijk maakt dan de witte geraffineerde suiker.

Grootste boosdoeners


Veel geraffineerde suiker is te vinden in frisdrank en energiedrankjes, meer nog dan in de bekende producten als chocola, snoep, candybars, gebak en koekjes. Daarnaast zitten er ook veel (verborgen) suikers in allerlei geraffineerde producten en producten waar toevoegingen aan zijn gedaan. Met onze Westerse leefstijl zijn die laatsten bijna niet volledig uit te bannen, maar er bewust of bewuster mee omgaan kan wel. Kijk eens wat vaker op de verpakking wat voor ingredienten er in een product zitten en laat dat mede bepalen of je het wel of niet eet of drinkt.

Slecht alternatief


Een slecht  alternatief voor geraffineerde suiker zijn de kunstmatige zoetstoffen als aspartaam (in veel dieet- en lightproducten). De officiele lezing is dat aspartaam geen kwaad kan mits je de dagelijkse maximum hoeveelheid niet overtreedt, maar er zijn vanuit alternatieve hoek vele geluiden en bewijs dat aantoont dat aspartaam veel bijwerkingen heeft en zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Duidelijk is sowieso  dat je met kunstmatige zoetstoffen voorzichtig moet zijn. Als je meerdere “light”producten naast elkaar nuttigt, heb je kans het dagelijks maximum  te overschreiden voor je er erg in hebt. Zeker met kinderen is het opletten geblazen. Een vruchtenyoghurtje met kunstmatige zoetstoffen en twee glazen light frisdrank zijn voor een kleuter al te veel. En, wat veel mensen niet weten is dat je van kunstmatige zoetstoffen net zo goed dik kunt worden.

Goede alternatieven


Geen nood, er zijn genoeg goede alternatieven voor geraffineerde suiker te vinden:

Agave nectar, bij de biowinkel en soms ook in de supermarkt te koop; gebruik het echter met mate, er zit veel fructose in. Ook schijnt het productie proces bepalend te zijn in hoeverre dit product gezond is of niet, maar of je dat op de verpakking terug kunt vinden vraag ik me af;
xylitol, een natuurlijke zoetstof;
ruwe rietsuiker, gewoon bij de supermarkt te koop, maar zeker ook bij reformwinkels;
lokaal geproduceerde onbewerkte honing, misschien wat moeilijker te krijgen in de supermarkt, maar zeker bij de biowinkel – en bij de imker achter bij ons op de heuvel -;
Stevia, een plantje dat je in je eigen tuin/ op je balkon kan laten groeien. Aan Stevia zit wel een specifieke smaak die niet iedereen even lekker vindt.

Een alternatief voor frisdrank is 100% vruchtensap gemengd met bronwater (met of zonder bubbels).

Minder suiker eten


Verder kan je natuurlijk ook minder suiker eten. Een paar tips:

neem een stuk fruit als je een zoet tussendoortje wilt

  • neem vaker een hartig tussendoortje

leer jezelf aan om ’s morgens geen zoete dingen te eten, als je pas ’s middags begint, heb je nog maar de helft van de dag en eet je dus minder

  • drink je koffie of thee zonder suiker

drink water of thee (kruidenthee of groene thee is nog beter dan zwarte thee ivm de antioxidanten) in plaats van frisdrank

 

Meer energie en beter in balans


Je zult merken dat je meer energie over hebt,  je gezonder voelt en mogelijk raak je ook wat kilo’s kwijt (al is dat natuurlijk niet voor iedereen wenselijk) als je het gebruik van geraffineerde suiker mindert.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 2

Meer uit de categorie gezondheid

Kindermishandeling, een levenslange beschadiging

In dit artikel wordt besproken hoe de psychodynamische en humanistische benadering in de psychologie het fenomeen kindermishandeling verklaren en zouden willen oplossen

10 tips tegen blozen

Als blozen een belemmering vormt in je leven

Hoofdpijn

Hoofdpijn, wat is dat precies? En wat kan ik eraan doen?

Winterdip / Winterdepressie

Sommige mensen hebben in de winter (dan alleen) last van een dip of depressie.

Keelontsteking (angina)

Een keelontsteking, of angina, kan heel pijnlijk zijn. Het is geen ernstige ziekte, ook al kan het soms angstaanjagend zijn.

Alles over hyperventilatie

Wat is hyperventilatie en wat kun je eraan doen.

Plastische chirurgie en borstverkleining

De voordelen en nadelen van borstverkleining overzichtelijk op eem rij.

Fibromyalgie

Fybromyalgie ziekte pijn spieren gewrichten. Waarom is fibromyalgie zo bekend? en wat is ervan bekend?

Het uitstrijkje

De baarmoedermond en de schede kunnen eenvoudig onderzocht worden. Dit gebeurd met een uitstrijkje.

Onthaasten makkelijker gezegd dan gedaan

stress, iedereen heeft er last van. Onthaasten lijkt het toverwoord maar hoe?

De afweer van het lichaam.

Een kort overzicht over hoe de 1ste lijns afweer van het lichaam werkt.

Overgewicht goedpraten of de risico's inzien?

De laatste tijd krijg ik het idee dat het een trend is om als volle vrouw trots te zijn, en dit ook te willen uitdragen. Er ontstaan websites met plus size kledingtips en columns voor en door overgewichtige vrouwen. Omdat deze vrouwen óók mooi zijn en trots mogen zijn op wie ze zijn.

Tonsil stones

Uitleg over tonsilstones en wat je eraan kunt doen

Heeft mijn kind ADHD?

wat moet je als ouders doen als je denkt dat je kind ADHD heeft?

Wat is Raw Food?

Wat is het raw food dieet?

Kilo'tjes kwijtraken zonder moeite? Dat kan!

Je hoeft niet altijd te dieëten of veel te sporten als je wilt afvallen. Dat kan ook veel gemakkelijker zonder moeite!

Rugklachten

Hoe ontstaan lage rugklachten? En, hoe kom je er vanaf?

Anorexia is een verslaving

anorexia is een verslaving.

Alles over beroertes

Lees hier alles over beroertes: TIA's en CVA's wat is het en wat kun je eraan doen.

Dromen verklaard; je ex

Wat betekent het als je droomt over je ex partner of geliefde?

Gezond afvallen

Een artikel over hoe je kunt beginnen met afvallen en hoe je dat het best vol kunt houden.

Alles over tenniselleboog

Informatie over de tenniselleboog

Tandpasta: wie gebruikt het niet?

Informatie over tandpasta

Alles over spataderen

Informatie over spataderen, de oorzaken, symptomen en behandeling

Het beste gehoorapparaat, het goedkoopste gehoorapparaat.

Uitgebreide objectieve informatie over het beste gehoorapparaat en het goedkoopste gehoorapparaat.