Suiker, geraffineerde boosdoener


Publicatie datum:

Waarom geraffineerde suiker slecht voor je is en wat je eraan kunt doen

Gesponsorde koppelingen

Dat veel suiker niet goed voor je is weten de meeste mensen wel. Je wordt er dik van, tandbederf (gaatjes) kan het gevolg zijn, je kunt er suikerziekte van krijgen of candida (een schimmelinfectie).Sommigen beweren dat je er hyper actief van wordt en anderen zeggen dat je energie er juist door weglekt. Maar waarom is het slecht voor je?

Bewerking maakt arm


Zoals met zoveel voedsel dat bewerkt is, is er vanalles uit de suiker gehaald dat juist maakte dat de suiker door ons lichaam goed te verteren was. Geraffineerde suiker, (onder andere kristalsuiker, poedersuiker, basterdsuiker) bestaat alleen nog uit koolhydraten.  In de oorspronkelijke plant die de basis is voor riet- of bietsuiker zitten precies de juiste combinaties van vezels, vitaminen, mineralen, proteinen en die zorgen dat de koolhydraten goed afgebroken worden. In gerafineerde suiker zijn de vitaminen, mineralen, vezels en proteinen eruit gehaald, waardoor alleen nog de koolhydraten overblijven. zie ook: http://www.globalhealingcenter.com/sugar-problem/refined-sugar-the-sweetest-poison-of-all

Het lichaam heeft toch de vitaminen, mineralen en proteinen nodig om de suiker (koolhydraten) af te breken en die haalt het lichaam dus van binnenuit. Je onttrekt dus vitaminen en mineralen aan je lichaam door suiker te eten.

Waarom raffineren?


Als het zo slecht voor je is, waarom raffineren ze suiker dan? Bietsuiker moet geraffineerd worden, want anders blijven er kleine stukjes biet achter in de suiker en dat is niet aantrekkelijk. Bij rietsuiker gaat het om de kleur en de smaak. Ongeraffineerde rietsuiker heeft een wat dropachtige smaak, wat in sommige producten minder geschikt is. En is bruinig van kleur, wat het voor sommigen ook minder aantrekkelijk maakt dan de witte geraffineerde suiker.

Grootste boosdoeners


Veel geraffineerde suiker is te vinden in frisdrank en energiedrankjes, meer nog dan in de bekende producten als chocola, snoep, candybars, gebak en koekjes. Daarnaast zitten er ook veel (verborgen) suikers in allerlei geraffineerde producten en producten waar toevoegingen aan zijn gedaan. Met onze Westerse leefstijl zijn die laatsten bijna niet volledig uit te bannen, maar er bewust of bewuster mee omgaan kan wel. Kijk eens wat vaker op de verpakking wat voor ingredienten er in een product zitten en laat dat mede bepalen of je het wel of niet eet of drinkt.

Slecht alternatief


Een slecht  alternatief voor geraffineerde suiker zijn de kunstmatige zoetstoffen als aspartaam (in veel dieet- en lightproducten). De officiele lezing is dat aspartaam geen kwaad kan mits je de dagelijkse maximum hoeveelheid niet overtreedt, maar er zijn vanuit alternatieve hoek vele geluiden en bewijs dat aantoont dat aspartaam veel bijwerkingen heeft en zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Duidelijk is sowieso  dat je met kunstmatige zoetstoffen voorzichtig moet zijn. Als je meerdere “light”producten naast elkaar nuttigt, heb je kans het dagelijks maximum  te overschreiden voor je er erg in hebt. Zeker met kinderen is het opletten geblazen. Een vruchtenyoghurtje met kunstmatige zoetstoffen en twee glazen light frisdrank zijn voor een kleuter al te veel. En, wat veel mensen niet weten is dat je van kunstmatige zoetstoffen net zo goed dik kunt worden.

Goede alternatieven


Geen nood, er zijn genoeg goede alternatieven voor geraffineerde suiker te vinden:

Agave nectar, bij de biowinkel en soms ook in de supermarkt te koop; gebruik het echter met mate, er zit veel fructose in. Ook schijnt het productie proces bepalend te zijn in hoeverre dit product gezond is of niet, maar of je dat op de verpakking terug kunt vinden vraag ik me af;
xylitol, een natuurlijke zoetstof;
ruwe rietsuiker, gewoon bij de supermarkt te koop, maar zeker ook bij reformwinkels;
lokaal geproduceerde onbewerkte honing, misschien wat moeilijker te krijgen in de supermarkt, maar zeker bij de biowinkel – en bij de imker achter bij ons op de heuvel -;
Stevia, een plantje dat je in je eigen tuin/ op je balkon kan laten groeien. Aan Stevia zit wel een specifieke smaak die niet iedereen even lekker vindt.

Een alternatief voor frisdrank is 100% vruchtensap gemengd met bronwater (met of zonder bubbels).

Minder suiker eten


Verder kan je natuurlijk ook minder suiker eten. Een paar tips:

neem een stuk fruit als je een zoet tussendoortje wilt

  • neem vaker een hartig tussendoortje

leer jezelf aan om ’s morgens geen zoete dingen te eten, als je pas ’s middags begint, heb je nog maar de helft van de dag en eet je dus minder

  • drink je koffie of thee zonder suiker

drink water of thee (kruidenthee of groene thee is nog beter dan zwarte thee ivm de antioxidanten) in plaats van frisdrank

 

Meer energie en beter in balans


Je zult merken dat je meer energie over hebt,  je gezonder voelt en mogelijk raak je ook wat kilo’s kwijt (al is dat natuurlijk niet voor iedereen wenselijk) als je het gebruik van geraffineerde suiker mindert.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 2

Meer uit de categorie gezondheid

Het verband tussen stress en andere ziektes

fysiologische gevolgen van stress

Hormonen van de Hypofyse

De Hypofyse zorgt voor de afscheiding van veel hormonen, waaronder het groeihormoon. Maar dit onderdeel van de hersenen werkt niet uit zichzelf, het wordt namelijk aangestuurd door de hypothalamus ( onderdeel van de hersenen).

Overweegt u Chiropractie?

Informatief artikel over Chiropractie

Leven met een ingezakte ruggenwervel

Een ingezakte ruggenwervel is een behoorlijk probleem, lees hier meer.

Overgewicht en zelfwaardering

Hier wordt de invloed van overgewicht op de zelfwaardering besproken.

Gezonde voeding is een gezonder leven!

Een goede voeding zorgt voor een gezonder leven, ervaar het zelf!

Abilify

Beschrijving van het medicament Abilify.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven XII

Oppassen met suikers

Culturele variatie in psychische gezondheid

Culturele variatie in psychische gezondheid

Eenvoudig stoppen met roken, gratis stoppen roken

Lees hier hoe je snel en eenvoudig kunt stoppen met roken.

Visualisatie (energie)

visualisatie oefening om energie te krijgen

Slapeloosheid

slapeloosheid, wat kan ik er aan doen??

Diabetes

Een uitleg over de verschillende typen Diabetes.

Meloenen zijn gezonde en lekkere dorstlessers

Meloenen zijn de ideale dorstlessers op warme zomerdagen en bevatten bovendien nauwelijks calorieën.

Snel afvallen en op gewicht blijven

Hoe je snel en effectief kunt afvallen en op je streefgewicht kunt blijven

Meer seks met deze voedingsmiddelen

Wees zekerder van je stuk in je seksleven met deze voedingswaren

Veilig de auto in met baby autostoeltjes

Informatie over autostoeltjes en veiligheid van baby's in de auto

Nazorg voor je tattoo dat doe je zo

Je hebt eindelijk je felbegeerde tattoo maar hoe verzorg je hem eigenlijk

Herken ADHD: de kenmerken

Waaraan kun je ADHD herkennen? In dit artikel geef ik je de kenmerken.

hoe kom je het snelst van je kater af

een paar tips die je helpen om snel van je kater af te komen.

Wat zijn de oorzaken van longkanker?

Roken is de bekendste oorzaak van longkanker, wat zijn nog meer oorzaken van longkanker.

Waar komt het Ebola virus vandaan?

Opeens is er weer een uitbraak van het Ebola virus, waar komt het Ebola virus vandaan?

Mannen en vrouwenbreinen: heel verschillend in werking!

Verschil tussen linker en rechter hersenhelft, brein-functies en belangrijke verschillen tussen het mannen- en vrouwenbrein.

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)

Niet Aangeboren Hersenletsel verandert het leven van de persoon in kwestie vaak totaal, maar ook dat van zijn familie en vrienden. Is iemand nog dezelfde en hoe ga je met elkaar om?

Wat zijn de gevolgen van ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees ziet er niet fris uit en kan ook problemen veroorzaken, maar welke?