Vitamine B12: Cobalamine


Publicatie datum:

Informatief artikel over Cobalamine (vitamine B12)

Gesponsorde koppelingen

In een gezonde gevarieerde voeding volgens de schijf van 5 hoef je je geen zorgen te maken over tekorten in het lichaam. In dit artikel kom je erachter waar vitamine B12 goed voor is en in welke producten het voorkomt.

Vitamine B12 is een wateroplosbaar vitamine. Vitamine B12 wordt in het lichaam uitgescheiden met gal. Vervolgens wordt het in de darm ge-reabsorbeerd. Zo is de hoeveelheid vitamine B12 die wordt uitgescheiden minimaal. In het lichaam hebben wij vitamine B12 nodig voor het maken van DNA en RNA, het regenereren van aminozuur Methionine, de bescherming van zenuwen, beenmergactiviteit en verbranding. Vitamine B12 wordt in het lichaam opgenomen met behulp van intrinsic factor, dit wordt in de maag geproduceerd.

Klachten bij tekort en teveel

Een tekort in vitamine B12 wordt meestal veroorzaakt door verminderde opname en niet door een tekort in de voeding. Deze verminderde opname kan veroorzaakt worden door verminderde aanmaak van maagzuur of weinig aanmaak van intrinsic factor in de maag. Een tekort kan ook veroorzaakt worden door een strikt vegetarisch dieet. Klachten kunnen dan zijn: bloedarmoede, vermoeidheid, afbraak en beschadiging van zenuwcellen met mogelijk verlamming als resultaat.

Bij een teveel aan vitamine B12 zijn geen klachten gezien.

Hoeveel moet ik gebruiken?

Er is vastgesteld hoeveel B12 het lichaam per dag nodig heeft:

Zowel mannen als vrouwen: 2,8 mcg

Voor zwangere vrouwen: 3,2 mcg

Voor lacterende vrouwen: 3,8 mcg

Waar zit het in?

Hieronder is voor verschillende voedingsmiddelen beschreven hoeveel vitamine B12 het bevat. Vitamine B12 komt vooral voor in dierlijke producten zoals: vlees, vis, gevogelte, schaal- en schelpdieren, kaas, melk en eieren. Let er wel op dat deze per 100 gram zijn beschreven en hou dus in de gaten hoeveel u daar werkelijk van gebruikt.*

{{extraAds}}

Zetmeelcomponent warme maaltijd (1 opscheplepel = 50 gram)

Per 100 gram

Aardappels

0

Volkoren macaroni

0

Macaroni

0

Zilvervliesrijst

0

Witte rijst

0

 Groente (1 opscheplepel = 50 gram)

Per 100 gram

Broccoli

0

Sperziebonen

0

Spinazie

0

Wortelen

0

Spruitjes

0

Prei

0

Doperwten (diepvries of vers)

0

 Vlees, vis, kip en vleesvervangers

Per 100 gram

Varkensschouderlap

0,94

Varkensfiletlap

0,5

Runderlap

3,67

Lever

68

Kipfilet

0,2

Ei

1,1

Zalmforel

4

Makreel

5,5

Tilapia

2

 Fruit (1 portie = 100 gram)

Per 100 gram

Frambozen

0

Banaan

0

Appel

0

Sinaasappel

0

 Brood (1 boterham = 35 gram)

Per 100 gram

Witbrood

0

Volkorenbrood

0

Cracottes, vital

0

 Broodbeleg (1 beleg = 15 gram)

Per 100 gram

Filet american

1,6

Achterham

0,5

Leverpastei

8,9

Kaas 30+

1,44

(halva) jam

0

vruchtenhagelslag

0

 Melkproducten (1 beker = 250 gram)

Per 100 gram

Halfvolle melk

0,4

Karnemelk

0,17

Magere yoghurt

0,36

Optimel yoghurtdrank

0,2

 Noten

Per 100 gram

Studentenhaver

0

Paranoten

0

Pecannoten

0

Cashewnoten

0

*De hoeveelheden zijn gebaseerd op cijfers uit de Nederlandse voedingsmiddelentabel 2006

Bron: voedingscentrum.nl
Understanding normal and clinical nutrition, Rolfes, Pinna and Whitney, Thompsom wadsworth, 7th edition

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker noechie

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Afvallen met Weight Watchers

Een korte tekst die een idee geeft van hoe Weight Watchers werkt

Bubbelbaden en je gezondheid

Bubbelbaden en goede gezondheid, gaat dat samen?

Alles over PCOS

Informatie over het polycysteus ovarium syndroom (PCOS)

Obesitas en overgewicht

Wat is obesitas en hoe kun je deze aandoening herkennen?

De huid.

De huid eens nader beschreven

Alles over artrose

Informatie over artrose (gewrichtsslijtage)

Brandwonden

Hier kunt u alles lezen over brandwonden

Super fruit en ORAC “goed nieuws en slecht nieuws!”

Wel eens gehoord van super fruit en van ORAC? In dit artikel meer over wat superfruit is en hoe het bijdraagt aan de gezondheid.

Koolhydraatarm eten, op een natuurlijke manier afvallen en op gewicht blijven IV

Samenstelling van voedingsmiddelen en de rol van koolhydrater

Verlies 4 kilo in 3 dagen

Met dit (tonijn) crashdieet is het mogelijk.

Dyslexie en nevenproblematiek

Dit artikel bespreekt de hoofdkenmerken en symptomen van dyslexie, en gaat daarnaast in op veelvoorkomende nevenproblematiek bij kinderen met dyslexie, zoals ADHD en sociale problemen.

Vitamine B1: Thiamine

Informatief artikel over Thiamine (vitamine B1)

Buikspieroefeningen zijn nog nooit zo motiverend geweest!

Waar zijn je buikspieren goed voor, welke oefening kun je doen om ze sterker te maken. Creeer een wasbordje!

Reisziekte

Wat is reisziekte, hoe komt het, hoe herken ik het en wat kan ik eraan doen?

Vrouwen met een dikke kont leven langer.

Uit wetenschappelijk blijkt dat een dikke kont het geheim is van een lang leven.

Alzheimer

Wat veroorzaakt de ziekte van Alzheimer? En wat kan er aan gedaan worden?

Leven in de waan van een psychose

Artikel over mogelijke oorzaken en gevolgen van een (postnatale) psychose.

Anafylactische shock

Wat is een anafylactische shock en wat kun je eraan doen?

Sigaret

Algemene informatie over sigaret

Huilbabies en hechtingsproblemen

Overal kan je lezen dat ouders met huilbabies hun babies te veel verwennen. Maar is dit eigenlijk wel waar of is het net omgekeerd?

Alles over homeopathie

Alles wat u moet weten over homeopathie. Hoe het ontstaan is hoe het werkt en hoe het in het hedendaags leven nog toepasbaar is om de algehele gezondheidstoestand te verbeteren.

Zwangere vrouwen met de griep

A-griep kan voor zware complicaties zorgen bij zwangere vrouwen.

Hartaanval of hartinfarct.

Beschrijving van hoe een hartinfarct ontstaat en wat er precies gebeurd.

Alles over het mortons neuroom

Hier kunt u alles lezen over het mortons neuroom

De cognitieve benadering in de psychologie

In dit artikel wordt het ontstaan en de kernideeën van de cognitieve benadering in de psychologie besproken