Vitamine boost voor vijftig plussers pure noodzaak!


Publicatie datum:

zijn extra vitaminen voor vijftigplussers noodzakelijk of overbodig?

Gesponsorde koppelingen

In onze westerse samenleving, krijgt men uiterst zelden met een belangrijk vitamine en/of mineralentekort af te rekenen. Toch blijkt uit de resultaten van een recent onderzoek, dat vijftigplussers wel degelijk nood hebben aan een extra dosis van sommige vitamines. Dat is zéker het geval voor wat vitaminen d, b12 en calcium betreft.

Bij deze drie belangrijke vitaminen ligt de dagelijkse hoeveelheid die door specialisten terzake wordt aanbevolen, opmerkelijk hoger dan wat we via onze dagelijkse voeding kunnen opnemen.

GEZOND BEENDERGESTEL

ernstig tekort a

Zo is vitamine d erg belangrijk voor de opname van calcium, noodzakelijk voor een gezond beendergestel.

Een té laag vitamine d-gehalte in ons lichaam zou, in sommige gevallen, zelfs aanleiding kunnen geven tot verschillende vormen van depressie's en een verminderde spierkracht. Onze noodzakelijke, dagelijkse hoeveelheid vitamine d bedraagt 10 microgram. Voor senioren boven de zeventig loopt dit cijfer zelfs op tot 15 microgram.

Vitamine d wordt door ons lichaam aangemaakt onder invloed van de zon, en is in beperkte mate ook terug te vinden in vette vissoorten als paling en zalm en in zuivelproducten zoals boter en eieren. vooral senioren die in rusthuizen verblijven, laten een an vitamine d noteren.

Via onze voeding, is het dus onmogelijk om de minimum hoeveelheid vitamine d op te nemen. Ter illustratie: voor onze dagelijkse behoefte van minimum 10 microgram zou men maar liefst één kilogram boter naar binnen moeten werken.

 

 BLOEDARMOEDE EN GEHEUGENVERLIES

Een volwassene heeft dagelijks ook minimum 1,5 microgram b12 nodig. Omdat ons verouderend lichaam ook minder vitamine b12 opneemt dan nodig, kampen vele vijftigplussers met een belangrijk tekort aan deze vitamine. Dit tekort is in vele gevallen de oorzaak van bloedarmoede en zelfs geheugenverlies, twee ziekten die bij onze senioren zo veelvuldig voorkomen. Preventief 2 microgram vitamine b12 per dag innemen is voor deze leeftijdscategorie dus zéker aan te raden.

Met het ouder worden, neemt ons lichaam ook alsmaar minder calcium op. Zuivelproducten met melk op kop, bevatten veel calcium, maar voor onze dagelijkse hoeveelheid van minimum één gram, zou men meer liefst één liter melk per dag moeten drinken. Om botontkalking tegen te gaan, is het dus beslist géén overbodige luxe om dagelijks één gram calcium extra in te nemen.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Anorexia is een verslaving

anorexia is een verslaving.

Kilo'tjes kwijtraken zonder moeite? Dat kan!

Je hoeft niet altijd te dieëten of veel te sporten als je wilt afvallen. Dat kan ook veel gemakkelijker zonder moeite!

Gevaar/Bestrijding van een koortslip

Het gevaar en de bestrijding van een koortslip

De relatie tussen bewegen en gezondheid.

De relatie tussen bewegen en gezondheid.

Snel Afvallen Zonder Dieet

Wanneer je online gaat zoeken naar manieren om snel af te vallen vind je talloze pagina's.

Alles over osteoporose

Informatie over botontkalking (osteoporose)

Alles over malaria

informatie over malaria

Wintermoeheid

Winterse invloeden op uw humeur

Sekseverschillen in de associatie tussen vriendschappen en alcoholgebruik

Op welke manieren heeft sekse invloed op de associatie tussen vriendschappen en alcoholgebruik?

Een plat buikje of een sixpack? Tips voor het trainen van je buikspieren

Tips voor het trainen van je buikspieren vindt je hier! Misschien handig om je buikje kwijt te raken!?

De kinderpsycholoog en de eetstoornis bij kinderen

De kinderpsycholoog bechrijft de eetstoornis bij kinderen vanuit het gezin en vanuit een normale ontwikkeling van het eetgedrag bij kinderen.

Eczeem bij mijn baby

Mijn dochter zit helemaal onder de eczeem.

De afweer van het lichaam.

Een kort overzicht over hoe de 1ste lijns afweer van het lichaam werkt.

Diagnose ‘De ziekte van Crohn’, wat nu?

Wat te doen bij de ziekte van Crohn.

ADHD: Ritalin of gedragstherapie?

Het is soms moeilijk om te beslissen of een kind met ADHD beter ritalin kan krijgen of gedragstherapie.

Alles over voetschimmel

Informatie over voetschimmel (zwemmerseczeem)

Alles over hyperventilatie

Wat is hyperventilatie en wat kun je eraan doen.

Leven met epilepsie

Het leven met epilepsie, epilepsie en beperkingen

Keelontsteking (angina)

Een keelontsteking, of angina, kan heel pijnlijk zijn. Het is geen ernstige ziekte, ook al kan het soms angstaanjagend zijn.

Tips voor een gladde huid.

Simpele, goedkope tips voor ieder huidtype.

Vitamine B12: Cobalamine

Informatief artikel over Cobalamine (vitamine B12)

Rugpijn door verkeerde schoenen

Wist je dat er veel mensen met langdurige rugpijn zijn simpelweg omdat ze verkeerde schoenen dragen?

Spraakontwikkeling in de eerste levensjaren

Dit artikel beschrijft de spraakontwikkeling bij kleine kinderen en hoe je ze hierbij kunt helpen.

Alles over epilepsie

Informatie over epilepsie, wat is het, hoe kun je het herkennen en wat is de behandeling

Waarom zou ik krachttraining gaan doen als ik wil afvallen?

Waarom u krachttraining zou moeten doen als u wilt afvallen.