Vitamine boost voor vijftig plussers pure noodzaak!


Publicatie datum:

zijn extra vitaminen voor vijftigplussers noodzakelijk of overbodig?

Gesponsorde koppelingen

In onze westerse samenleving, krijgt men uiterst zelden met een belangrijk vitamine en/of mineralentekort af te rekenen. Toch blijkt uit de resultaten van een recent onderzoek, dat vijftigplussers wel degelijk nood hebben aan een extra dosis van sommige vitamines. Dat is zéker het geval voor wat vitaminen d, b12 en calcium betreft.

Bij deze drie belangrijke vitaminen ligt de dagelijkse hoeveelheid die door specialisten terzake wordt aanbevolen, opmerkelijk hoger dan wat we via onze dagelijkse voeding kunnen opnemen.

GEZOND BEENDERGESTEL

ernstig tekort a

Zo is vitamine d erg belangrijk voor de opname van calcium, noodzakelijk voor een gezond beendergestel.

Een té laag vitamine d-gehalte in ons lichaam zou, in sommige gevallen, zelfs aanleiding kunnen geven tot verschillende vormen van depressie's en een verminderde spierkracht. Onze noodzakelijke, dagelijkse hoeveelheid vitamine d bedraagt 10 microgram. Voor senioren boven de zeventig loopt dit cijfer zelfs op tot 15 microgram.

Vitamine d wordt door ons lichaam aangemaakt onder invloed van de zon, en is in beperkte mate ook terug te vinden in vette vissoorten als paling en zalm en in zuivelproducten zoals boter en eieren. vooral senioren die in rusthuizen verblijven, laten een an vitamine d noteren.

Via onze voeding, is het dus onmogelijk om de minimum hoeveelheid vitamine d op te nemen. Ter illustratie: voor onze dagelijkse behoefte van minimum 10 microgram zou men maar liefst één kilogram boter naar binnen moeten werken.

 

 BLOEDARMOEDE EN GEHEUGENVERLIES

Een volwassene heeft dagelijks ook minimum 1,5 microgram b12 nodig. Omdat ons verouderend lichaam ook minder vitamine b12 opneemt dan nodig, kampen vele vijftigplussers met een belangrijk tekort aan deze vitamine. Dit tekort is in vele gevallen de oorzaak van bloedarmoede en zelfs geheugenverlies, twee ziekten die bij onze senioren zo veelvuldig voorkomen. Preventief 2 microgram vitamine b12 per dag innemen is voor deze leeftijdscategorie dus zéker aan te raden.

Met het ouder worden, neemt ons lichaam ook alsmaar minder calcium op. Zuivelproducten met melk op kop, bevatten veel calcium, maar voor onze dagelijkse hoeveelheid van minimum één gram, zou men meer liefst één liter melk per dag moeten drinken. Om botontkalking tegen te gaan, is het dus beslist géén overbodige luxe om dagelijks één gram calcium extra in te nemen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Alles over staar

Hier kunt u alles lezen over staar (cataract)

Gezonder leven zonder suiker

De nadelige gevolgen van suiker voor onze gezondheid

Waarom chiropraxie DE oplossing kan zijn

Chiropraxie of chiropractie is een groeiende behandelmethode die misschien nog weinig bekend is onder de meeste mensen. Dit artikel geeft inzicht over het doel van chiropraxie en of het misschien iets voor jou is!

Recent onderzoek door het VUMC, onder leiding van Tom Würdinger, leidt tot een grote doorbraak.

Het onderzoek van Tom Würdinger heeft geleid tot verbluffende resultaten maar hoe is Tom Würdinger zo ver gekomen.

Wat zijn de oorzaken van Anorexia?

Er is niet zomaar een oorzaak aan te wijzen voor het ontwikkelen van Anorexia Nervosa. Wel zijn er factoren die het risico op het krijgen van de ziekte kunnen vergroten.

Bewezen tips om buikvet te verliezen

Jij wilt natuurlijk weten hoe je zo snel mogelijk je buikvet kunt verliezen. De oplossing is je levensstijl veranderen

Melatonine, en dan lekker slapen

Melatonine wordt gebruikt om beter in slaap te kunnen vallen. Is melatonine veilig en verstandig?

Alles over de maagzweer

Wat is een maagzweer, hoe ontstaat en het en wat kun je eraan doen

UV-straling op de huid

De negatieve gevolgen

Donoren

Donoren en de overheid

Alcoholverslaving

Wat een alcoholverslaving precies inhoudt.

Oil pulling, waarvoor en waarmee?

Oil pulling is in. Wat is oil pulling eigenlijk en waarom zou je dit toepassen?

Alles over hart en vaatziekten

Informatie over hart- en vaatziekten en de risicofactoren hierop. Voorkom dat je een hartaanval krijgt!

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een syndroom waar vele tienduizenden mensen in Nederland last van hebben. het wordt ook wel omschreven als weke delen reuma. wat is fibromyalgie?

Stoppen met Roken?

Wil je stoppen met roken? Begin hier!

Alles over epilepsie

Informatie over epilepsie, wat is het, hoe kun je het herkennen en wat is de behandeling

Verschillende soorten slechthorendheid

er zijn verschillende soorten slechthorendheid, hier een aantal soorten weergegeven.

Alles over psoriasis

Alles wat je wil weten over psoriasis

Ziekte van crohn

darmaandoening

Aambeien

Hoe je met de aanpassing van je voeding aambeien kunt vermijden / genezen

Het einde van kanker en het begin van het eeuwige leven, of is dat iets te optimistisch? Wat is de rol van de telomeren en telomerase in ons genoom?

Er is steeds meer bekend over telomeren en telomerase en hun rol bij celveroudering.

Verslaving en gewoonte

Verslaving en gewoonte

Alles over EHEC

Informatie over EHEC: symptomen, behandeling, preventie

Alles over etalagebenen

Informatie over claudicatio intermittens (etalagebenen)

KISS syndroom

Van huilbaby naar een gezond kind