Vitamine boost voor vijftig plussers pure noodzaak!


Publicatie datum:

zijn extra vitaminen voor vijftigplussers noodzakelijk of overbodig?

Gesponsorde koppelingen

In onze westerse samenleving, krijgt men uiterst zelden met een belangrijk vitamine en/of mineralentekort af te rekenen. Toch blijkt uit de resultaten van een recent onderzoek, dat vijftigplussers wel degelijk nood hebben aan een extra dosis van sommige vitamines. Dat is zéker het geval voor wat vitaminen d, b12 en calcium betreft.

Bij deze drie belangrijke vitaminen ligt de dagelijkse hoeveelheid die door specialisten terzake wordt aanbevolen, opmerkelijk hoger dan wat we via onze dagelijkse voeding kunnen opnemen.

GEZOND BEENDERGESTEL

ernstig tekort a

Zo is vitamine d erg belangrijk voor de opname van calcium, noodzakelijk voor een gezond beendergestel.

Een té laag vitamine d-gehalte in ons lichaam zou, in sommige gevallen, zelfs aanleiding kunnen geven tot verschillende vormen van depressie's en een verminderde spierkracht. Onze noodzakelijke, dagelijkse hoeveelheid vitamine d bedraagt 10 microgram. Voor senioren boven de zeventig loopt dit cijfer zelfs op tot 15 microgram.

Vitamine d wordt door ons lichaam aangemaakt onder invloed van de zon, en is in beperkte mate ook terug te vinden in vette vissoorten als paling en zalm en in zuivelproducten zoals boter en eieren. vooral senioren die in rusthuizen verblijven, laten een an vitamine d noteren.

Via onze voeding, is het dus onmogelijk om de minimum hoeveelheid vitamine d op te nemen. Ter illustratie: voor onze dagelijkse behoefte van minimum 10 microgram zou men maar liefst één kilogram boter naar binnen moeten werken.

 

 BLOEDARMOEDE EN GEHEUGENVERLIES

Een volwassene heeft dagelijks ook minimum 1,5 microgram b12 nodig. Omdat ons verouderend lichaam ook minder vitamine b12 opneemt dan nodig, kampen vele vijftigplussers met een belangrijk tekort aan deze vitamine. Dit tekort is in vele gevallen de oorzaak van bloedarmoede en zelfs geheugenverlies, twee ziekten die bij onze senioren zo veelvuldig voorkomen. Preventief 2 microgram vitamine b12 per dag innemen is voor deze leeftijdscategorie dus zéker aan te raden.

Met het ouder worden, neemt ons lichaam ook alsmaar minder calcium op. Zuivelproducten met melk op kop, bevatten veel calcium, maar voor onze dagelijkse hoeveelheid van minimum één gram, zou men meer liefst één liter melk per dag moeten drinken. Om botontkalking tegen te gaan, is het dus beslist géén overbodige luxe om dagelijks één gram calcium extra in te nemen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Hoofdroos

Bijna iedereen heeft wel eens last gehad van hoofdroos. Maar wat is dit nu eigenlijk?

Hoge bloeddruk

Informatief artikel over hoge bloeddruk.

HELLP syndroom

wat is het HELLP syndroom?

Primaire efflorescenties

Een overzicht van de primaire efflorescenties (dermatologie)

Atopie

Wat is atopie en waarom veroorzaakt het astma, eczeem en hooikoorts

Hyperventilatie en chronische hyperventilatie

Er zijn in Nederland meer dan een miljoen mensen die last hebben van hyperventilatie. Tijd dus om er wat aandacht aan te besteden..

Bach bloesem therapie

Bach therapie werkt in op het mentale gestel van mens en dier.

Amoxicilline

Beschrijving van het medicament Amoxicilline.

Alles over facelifts

Informatie over facelifts

Geluk

Wat is geluk? Waar is geluk van afhankelijk?

Last van stotteren?

Hier lees je hoe je er vanaf kunt komen!

De groei van ADD en ADHD als een aandoening

Geschiedenis en ontwikkeling van het ADHD en ADD label. Charles Bradley bedacht dat stimulerende middelen hyperactiviteit kon dempen

Bukken en tillen: zo doe je het goed!

Het lijkt zo makkelijk, maar bukken is een kunst om goed te doen. En meestal weet je pas als je het fout doet als het inmiddels te laat is en je door je rug heengegaan bent.....

Alles over hooikoorts

Informatie over hooikoorts: wat is hooikoorts, de symptomen en de behandeling

Alzheimer uitgelicht

wat is alzheimer en wat is het verloop van de ziekte

Wanneer is men doof?

Uitleg over hoe te testen op gehoorverlies en welke testen er bestaan.

Wat is PDS en wat kan je er aan doen?

Wat is pds (prikkelbare darm syndroom) en wat kun je er aan doen?

Neurobiologie van slaap

Uitleg van de neurobiologie van slaap en hoe dat in zijn werking gaat

de waarheid over afvallen

een inzicht in hoe afvallen echt werkt.

Hoe kan ik mijn lichaam ontzuren?

Wat helpt mij de PH-waarde van mijn lichaam weer in balans te brengen?

Stoppen met roken, gaat vanzelf door dit geheime plan.

Stoppen met roken wordt in de toekomst heel gemakkelijk, lees hier hoe.

Astma door televisie kijken

Televisie kijken kan astma veroorzaken bij kinderen!

Oorzaken van autisme: een ontdekking

Dit artikel biedt inzicht in de oorzaken van autisme en richt zich voornamelijk op een nieuw ontdekte oorzaak van autisme: een verminderde werking van het spiegelneuronensysteem.

Last van een dipje? Of toch een depressie?

Wanneer heb je een dipje of een depressie?

Alles over BMI

Een gezond gewicht is belangrijk. Lees hier alles over een gezond gewicht.