Vitamine boost voor vijftig plussers pure noodzaak!


Publicatie datum:

zijn extra vitaminen voor vijftigplussers noodzakelijk of overbodig?

Gesponsorde koppelingen

In onze westerse samenleving, krijgt men uiterst zelden met een belangrijk vitamine en/of mineralentekort af te rekenen. Toch blijkt uit de resultaten van een recent onderzoek, dat vijftigplussers wel degelijk nood hebben aan een extra dosis van sommige vitamines. Dat is zéker het geval voor wat vitaminen d, b12 en calcium betreft.

Bij deze drie belangrijke vitaminen ligt de dagelijkse hoeveelheid die door specialisten terzake wordt aanbevolen, opmerkelijk hoger dan wat we via onze dagelijkse voeding kunnen opnemen.

GEZOND BEENDERGESTEL

ernstig tekort a

Zo is vitamine d erg belangrijk voor de opname van calcium, noodzakelijk voor een gezond beendergestel.

Een té laag vitamine d-gehalte in ons lichaam zou, in sommige gevallen, zelfs aanleiding kunnen geven tot verschillende vormen van depressie's en een verminderde spierkracht. Onze noodzakelijke, dagelijkse hoeveelheid vitamine d bedraagt 10 microgram. Voor senioren boven de zeventig loopt dit cijfer zelfs op tot 15 microgram.

Vitamine d wordt door ons lichaam aangemaakt onder invloed van de zon, en is in beperkte mate ook terug te vinden in vette vissoorten als paling en zalm en in zuivelproducten zoals boter en eieren. vooral senioren die in rusthuizen verblijven, laten een an vitamine d noteren.

Via onze voeding, is het dus onmogelijk om de minimum hoeveelheid vitamine d op te nemen. Ter illustratie: voor onze dagelijkse behoefte van minimum 10 microgram zou men maar liefst één kilogram boter naar binnen moeten werken.

 

 BLOEDARMOEDE EN GEHEUGENVERLIES

Een volwassene heeft dagelijks ook minimum 1,5 microgram b12 nodig. Omdat ons verouderend lichaam ook minder vitamine b12 opneemt dan nodig, kampen vele vijftigplussers met een belangrijk tekort aan deze vitamine. Dit tekort is in vele gevallen de oorzaak van bloedarmoede en zelfs geheugenverlies, twee ziekten die bij onze senioren zo veelvuldig voorkomen. Preventief 2 microgram vitamine b12 per dag innemen is voor deze leeftijdscategorie dus zéker aan te raden.

Met het ouder worden, neemt ons lichaam ook alsmaar minder calcium op. Zuivelproducten met melk op kop, bevatten veel calcium, maar voor onze dagelijkse hoeveelheid van minimum één gram, zou men meer liefst één liter melk per dag moeten drinken. Om botontkalking tegen te gaan, is het dus beslist géén overbodige luxe om dagelijks één gram calcium extra in te nemen.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

Ziekte en gezondheid

Lichtwerkers deel 2 verschillende oorzaken van ziekte

Stoppen met roken hoe doe je dat nu het beste

Iedereen wil stoppen met roken maar hoe gaat dat nu het beste en makkelijkste.

Alzheimer

Wat veroorzaakt de ziekte van Alzheimer? En wat kan er aan gedaan worden?

Voetschimmel, wat nu?

Hoe voorkom je voetschimmel en hoe kom je er vanaf?

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Mogelijke gevolgen bij het afbouwen en stoppen van anti-depressivagebruik

Tips voor een stralende huid

Tips om een stralende huid te krijgen, of te behouden!

Alles over het mortons neuroom

Hier kunt u alles lezen over het mortons neuroom

Voeding en Osteoporose

Informatief artikel over welke voedingsstoffen een rol spelen bij osteoporose.

GRIEP

Wat is griep, is het ernstig en wat kan je er aan doen.

Tandheelkunde: Elektrisch tandenpoetsen

We doen het allemaal: tandenpoetsen, maar hoe krijg je witte tanden? En is elektrisch poetsen wel echt beter?

Maaltijdsalade besmet met salmonellazalm

Maaltijdsalade met gerookte zalm besmet met salmonella

Cellulitis - anti-cellulitis behandelingen - getest - oplossingen

Het komt er bijna op neer dat 9 op de 10 vrouwen geconfronteerd wordt met cellulitis of sinaasappelhuid. Verschillende oplossingen worden aangeboden, maar werken ze ook?

Gezond afvallen

Een artikel over hoe je kunt beginnen met afvallen en hoe je dat het best vol kunt houden.

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Richtlijnen goede voeding voor kinderen van 4 tot 12jaar.

Innerlijke rust

Hoe kun je innerlijke rust bereiken?

reuma en de gevolgen voor het dagelijks leven

hoe reuma je leven beinvloed en totaal kan veranderen

Kan men zich 'dood'schrikken?!

Men kan zich doodschrikken op 3 manieren.

Alles over chlamydia

Informatie over chlamydia

Alles over bof

Informatie over de bof

Het verband tussen stress en andere ziektes

fysiologische gevolgen van stress

Lactose intolerantie

wat is het verschil tussen lactose intolerantie en melkallergie

Ontstoken ogen bij kinderen

Wat zijn de symptomen bij ontstoken ogen? Wat is de oorzaak en hoe behandel je ontstoken ogen?

Diabetes.

Over diabetes, wat het is, de types en de gevolgen.

Is suiker verboden bij een dieet?

Uit onderzoek blijkt dat je zelfs bij het gebruik van suiker ook kan afvallen.

Tips om zwanger te raken

Handige tips om de natuur een beetje te helpen!