Vitamines en hun werking.


Publicatie datum:

Welke vitamines bestaan er en wat is hun werking op het menselijk lichaam?

Gesponsorde koppelingen

Het is algemeen bekend dat vitamines essentieel zijn voor een gezond lichaam. Voedingsmiddelen die veel vitamines bevatten worden al snel aangemerkt als gezond. Bovendien worden er steeds vaker vitamines aan voedingsmiddelen toegevoegd. Maar wat zijn vitamines nu precies? Welke soorten zijn er en wat is hun werking?

Vitamines zijn essentiële voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Om gezond te blijven, moeten we regelmatig alle soorten vitamines binnenkrijgen. Vitamines komen altijd uit de levende natuur. Fruit, groenten en granen zijn bijvoorbeeld belangrijke leveranciers voor vitamines. Globaal kunnen vitamines in twee soorten worden verdeeld: vet oplosbare vitamines en water oplosbare vitamines.

Vet oplosbare vitamines

Vet oplosbare vitamines zitten, zoals te verwachten, in de vetten van voedingmiddelen. Vet oplosbare vitamines kunnen goed door het menselijk lichaam worden opgeslagen. Er zijn vier verschillende vet oplosbare vitamines.

  1. Vitamine A. Vitamine A krijg je binnen door lever, vis en melkproducten te eten. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de weerstand. Hiernaast is vitamine A belangrijk voor je groei, gezichtsvermogen, huid, haar en tandvlees.
  2. Vitamine D. Vitamine D is een bijzondere vitamine. Onder invloed van zonlicht is je huid in staat om deze vitamine zelf aan te maken. Vitamine D zit ook in vette vis. Overigens wordt deze vitamine in Nederland aan margarine en bak-en braadproducten toegevoegd. Deze vitamine is belangrijk voor je zenuwstelsel en spieren.
  3. Vitamine E. Fruit, groenten en granen zijn belangrijke bronnen van vitamine E. Vitamine E is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en de instandhouding van spierweefsels. Doordat vitamine E een rol speelt in de strijd tegen vrije radicalen, wordt het ook in verband gebracht met antiveroudering.
  4. Vitamine K. Vitamine K is ook een bijzondere vitamine. Het wordt namelijk aangemaakt door de bacteriën in je dikke darm. Hiernaast krijg je het binnen door groenten, vlees, eieren en granen te eten. Vitamine K speelt een grote rol in de bloedstolling.

Water oplosbare vitamines

Water oplosbare vitamines zitten in het vocht in levensmiddelen. Je lichaam slaat deze vitamines niet zo gemakkelijk op. Het teveel aan vitamines verlaat je lichaam in het urine. Een groot deel van de water oplosbare vitamines bestaat uit B vitamines. Vroeger dacht men dat het om een vitamine ging. Pas veel later bleek dat het allemaal verschillende vitamines waren.

  1. Vitamine B1. Deze vitamine komt voornamelijk in varkensvlees en graanproducten voor. Deze vitamine speelt een rol bij de verbranding van voedingsstoffen waardoor je weer nieuwe energie krijgt. Hiernaast speelt het een rol in het zenuwstelsel.
  2. Vitamine B2. Vitamine B2 komt veel voor in zuivel, vlees, groente en fruit. Het speelt een rol in de spijsvertering en zorgt ook voor een gezonde huid en mooi haar.
  3. Vitamine B3. Vlees, vis, groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van deze vitamine. Vitamine B3 is belangrijk voor de energievoorziening van je cellen en speelt bovendien een rol bij de werking van het zenuwstelsel.
  4. Vitamine B5. Deze vitamine zit in vlees, vis, aardappelen en melk. Het helpt je lichaam bij de afbraak van allerlei voedingsstoffen. Hiernaast heeft het invloed op de vorming van bepaalde hormonen.
  5. Vitamine B6. Vitamine B6 komt veel voor in vlees, vis, aardappelen en peulvruchten. Deze vitamine is noodzakelijk voor een goede weerstand en spijsvertering.
  6. Vitamine B8. Deze vitamine komt veel voor in eieren, melk en sojaproducten. Deze vitamine is essentieel voor gezond haar en een mooie huid.
  7. Vitamine B11. Vitamine B11 staat ook wel bekend als foliumzuur. Deze vitamine zit in groenten en fruit. Het is belangrijk voor een goede celdeling. Deze vitamine is erg belangrijk voor het ongeboren kind. Daarom slikken veel vrouwen tijdens de zwangerschap extra foliumzuur.
  8. Vitamine B12. Deze vitamine komt voor in vlees en zuivel. Het gebruik van deze vitamine kan bloedarmoede voorkomen.
  9. Vitamine C. Vitamine C is misschien wel de meest bekende vitamine. Het komt veel voor in groente, fruit en aardappelen. Vitamine C bevordert de opname van ijzer en is heel erg belangrijk voor een goede weerstand.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 28
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

vitamine D

wat gebeurt er met je als je te weinig vitamine D binnenkrijgt?

Beter in je vel in 9 stappen.

Beter in je vel zitten is makkelijker te bereiken dan je zelf denkt.In de volgende 9 stappen leer je hoe je dit het beste kan bereiken.

alles voor beginnende contactlenzen dragers

je wil contactlenzen, maar je durft niet goed. Vandaar hier enkele tips om optimaal en lang van je lenzen te genieten

Alles over tetanus

Informatie over tetanus en tentanusvaccinatie

Vitamine B1: Thiamine

Informatief artikel over Thiamine (vitamine B1)

Wat is Binge Eating Disorder?

Bijna iedereen eet weleens te veel. Maar er zijn mensen die last hebben van onbeheersbare eetbuien.

Hou je tanden gezond

Hoe u uw tanden gezond houdt

Alles over baarmoederhalskanker en hoe het te voorkomen

in dit artikel word verteld wat baarmoederhalskanker is, welke gevolgen het kan hebben en hoe je het heel simpel kan voorkomen doormiddel van 3 gratis prikjes

Een glutenvrij dieet, waarom eigenlijk?

Mensen met coeliakie (glutenallergie) dienen heel hun leven een glutenvrij dieet te volgen. Waarom?

Wat voor soorten verband zijn er?

Iedereen kent het drukverband en het snelverband maar wat voor soorten verband zijn er nog meer.

Voeding en Osteoporose

Informatief artikel over welke voedingsstoffen een rol spelen bij osteoporose.

Alles over rughernia

Alle informatie over een rughernia

De ontwikkeling van geslachtsrollen volgens de biologische en cognitieve benadering

In dit artikel wordt besproken hoe de biologische en cognitieve benadering over geslachtsrollen denken

Alles over netelroos

wat is netelroos, hoe kun je het herkennen en hoe kun je het behandelen.

Hoe ontstaat huidkanker en is dit te detecteren met RFLP?

Huidkanker is een groot probleem. In Groot Brittanië bijvoorbeeld zijn er jaarlijks 9500 nieuwe gevallen van huidkanker en komen er 2300 mensen aan te overlijden.

Lipoedeem in de benen

informatie over lipoedeem in de benen

ADHD: Ritalin of gedragstherapie?

Het is soms moeilijk om te beslissen of een kind met ADHD beter ritalin kan krijgen of gedragstherapie.

Hoge bloeddruk, de oorzaken, gevolgen en de behandeling er van

de oorzaken, gevolgen en de behandeling van een hoge bloeddruk

Impact van doorbraakpijn

Onderzoek naar de impact van doorbraakpijn bij kanker

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding

Het effect van de samenleving op de emotionele huishouding.

Snurken - apneu - tips - gezondheid

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor snurken, maar voor de partner van een snurker is het altijd een vervelende zaak. Hier enkele tips.

Hoe werkt zonnebrandcreme?

Het mechanisme van zonnebrandcreme

Alles over mazelen

Informatie over de mazelen

Winterdip / Winterdepressie

Sommige mensen hebben in de winter (dan alleen) last van een dip of depressie.

Instabiel SI-gewricht

Lage rugpijn met uitstraling naar je been. Talloze onderzoeken, maar niemand kan de oorzaak vinden. Klinkt bekend? Laat eens testen of je een instabiel SI-gewricht hebt!