Vitamines en hun werking.


Publicatie datum:

Welke vitamines bestaan er en wat is hun werking op het menselijk lichaam?

Gesponsorde koppelingen

Het is algemeen bekend dat vitamines essentieel zijn voor een gezond lichaam. Voedingsmiddelen die veel vitamines bevatten worden al snel aangemerkt als gezond. Bovendien worden er steeds vaker vitamines aan voedingsmiddelen toegevoegd. Maar wat zijn vitamines nu precies? Welke soorten zijn er en wat is hun werking?

Gesponsorde koppelingen

Vitamines zijn essentiële voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Om gezond te blijven, moeten we regelmatig alle soorten vitamines binnenkrijgen. Vitamines komen altijd uit de levende natuur. Fruit, groenten en granen zijn bijvoorbeeld belangrijke leveranciers voor vitamines. Globaal kunnen vitamines in twee soorten worden verdeeld: vet oplosbare vitamines en water oplosbare vitamines.

Vet oplosbare vitamines

Vet oplosbare vitamines zitten, zoals te verwachten, in de vetten van voedingmiddelen. Vet oplosbare vitamines kunnen goed door het menselijk lichaam worden opgeslagen. Er zijn vier verschillende vet oplosbare vitamines.

  1. Vitamine A. Vitamine A krijg je binnen door lever, vis en melkproducten te eten. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de weerstand. Hiernaast is vitamine A belangrijk voor je groei, gezichtsvermogen, huid, haar en tandvlees.
  2. Vitamine D. Vitamine D is een bijzondere vitamine. Onder invloed van zonlicht is je huid in staat om deze vitamine zelf aan te maken. Vitamine D zit ook in vette vis. Overigens wordt deze vitamine in Nederland aan margarine en bak-en braadproducten toegevoegd. Deze vitamine is belangrijk voor je zenuwstelsel en spieren.
  3. Vitamine E. Fruit, groenten en granen zijn belangrijke bronnen van vitamine E. Vitamine E is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en de instandhouding van spierweefsels. Doordat vitamine E een rol speelt in de strijd tegen vrije radicalen, wordt het ook in verband gebracht met antiveroudering.
  4. Vitamine K. Vitamine K is ook een bijzondere vitamine. Het wordt namelijk aangemaakt door de bacteriën in je dikke darm. Hiernaast krijg je het binnen door groenten, vlees, eieren en granen te eten. Vitamine K speelt een grote rol in de bloedstolling.

Water oplosbare vitamines

Water oplosbare vitamines zitten in het vocht in levensmiddelen. Je lichaam slaat deze vitamines niet zo gemakkelijk op. Het teveel aan vitamines verlaat je lichaam in het urine. Een groot deel van de water oplosbare vitamines bestaat uit B vitamines. Vroeger dacht men dat het om een vitamine ging. Pas veel later bleek dat het allemaal verschillende vitamines waren.

  1. Vitamine B1. Deze vitamine komt voornamelijk in varkensvlees en graanproducten voor. Deze vitamine speelt een rol bij de verbranding van voedingsstoffen waardoor je weer nieuwe energie krijgt. Hiernaast speelt het een rol in het zenuwstelsel.
  2. Vitamine B2. Vitamine B2 komt veel voor in zuivel, vlees, groente en fruit. Het speelt een rol in de spijsvertering en zorgt ook voor een gezonde huid en mooi haar.
  3. Vitamine B3. Vlees, vis, groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van deze vitamine. Vitamine B3 is belangrijk voor de energievoorziening van je cellen en speelt bovendien een rol bij de werking van het zenuwstelsel.
  4. Vitamine B5. Deze vitamine zit in vlees, vis, aardappelen en melk. Het helpt je lichaam bij de afbraak van allerlei voedingsstoffen. Hiernaast heeft het invloed op de vorming van bepaalde hormonen.
  5. Vitamine B6. Vitamine B6 komt veel voor in vlees, vis, aardappelen en peulvruchten. Deze vitamine is noodzakelijk voor een goede weerstand en spijsvertering.
  6. Vitamine B8. Deze vitamine komt veel voor in eieren, melk en sojaproducten. Deze vitamine is essentieel voor gezond haar en een mooie huid.
  7. Vitamine B11. Vitamine B11 staat ook wel bekend als foliumzuur. Deze vitamine zit in groenten en fruit. Het is belangrijk voor een goede celdeling. Deze vitamine is erg belangrijk voor het ongeboren kind. Daarom slikken veel vrouwen tijdens de zwangerschap extra foliumzuur.
  8. Vitamine B12. Deze vitamine komt voor in vlees en zuivel. Het gebruik van deze vitamine kan bloedarmoede voorkomen.
  9. Vitamine C. Vitamine C is misschien wel de meest bekende vitamine. Het komt veel voor in groente, fruit en aardappelen. Vitamine C bevordert de opname van ijzer en is heel erg belangrijk voor een goede weerstand.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 28
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Plastische chirurgie: borstvergroting en borstverkleining.

Het hoe en wat van een borstoperatie met daarnaast de ontwikkeling van de borsten.

Asbest

algemene informatie over asbest

Tips voor een gezond leven

Dit is een artikel die u tips geeft over hoe u gezond kunt leven.

Hyperventilatie en chronische hyperventilatie

Er zijn in Nederland meer dan een miljoen mensen die last hebben van hyperventilatie. Tijd dus om er wat aandacht aan te besteden..

Eerste trimester zwangerschap

Eerste trimester zwangerschap van week tot week