Vitamines en hun werking.


Publicatie datum:

Welke vitamines bestaan er en wat is hun werking op het menselijk lichaam?

Gesponsorde koppelingen

Het is algemeen bekend dat vitamines essentieel zijn voor een gezond lichaam. Voedingsmiddelen die veel vitamines bevatten worden al snel aangemerkt als gezond. Bovendien worden er steeds vaker vitamines aan voedingsmiddelen toegevoegd. Maar wat zijn vitamines nu precies? Welke soorten zijn er en wat is hun werking?

Vitamines zijn essentiële voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Om gezond te blijven, moeten we regelmatig alle soorten vitamines binnenkrijgen. Vitamines komen altijd uit de levende natuur. Fruit, groenten en granen zijn bijvoorbeeld belangrijke leveranciers voor vitamines. Globaal kunnen vitamines in twee soorten worden verdeeld: vet oplosbare vitamines en water oplosbare vitamines.

Vet oplosbare vitamines

Vet oplosbare vitamines zitten, zoals te verwachten, in de vetten van voedingmiddelen. Vet oplosbare vitamines kunnen goed door het menselijk lichaam worden opgeslagen. Er zijn vier verschillende vet oplosbare vitamines.

  1. Vitamine A. Vitamine A krijg je binnen door lever, vis en melkproducten te eten. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de weerstand. Hiernaast is vitamine A belangrijk voor je groei, gezichtsvermogen, huid, haar en tandvlees.
  2. Vitamine D. Vitamine D is een bijzondere vitamine. Onder invloed van zonlicht is je huid in staat om deze vitamine zelf aan te maken. Vitamine D zit ook in vette vis. Overigens wordt deze vitamine in Nederland aan margarine en bak-en braadproducten toegevoegd. Deze vitamine is belangrijk voor je zenuwstelsel en spieren.
  3. Vitamine E. Fruit, groenten en granen zijn belangrijke bronnen van vitamine E. Vitamine E is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en de instandhouding van spierweefsels. Doordat vitamine E een rol speelt in de strijd tegen vrije radicalen, wordt het ook in verband gebracht met antiveroudering.
  4. Vitamine K. Vitamine K is ook een bijzondere vitamine. Het wordt namelijk aangemaakt door de bacteriën in je dikke darm. Hiernaast krijg je het binnen door groenten, vlees, eieren en granen te eten. Vitamine K speelt een grote rol in de bloedstolling.

Water oplosbare vitamines

Water oplosbare vitamines zitten in het vocht in levensmiddelen. Je lichaam slaat deze vitamines niet zo gemakkelijk op. Het teveel aan vitamines verlaat je lichaam in het urine. Een groot deel van de water oplosbare vitamines bestaat uit B vitamines. Vroeger dacht men dat het om een vitamine ging. Pas veel later bleek dat het allemaal verschillende vitamines waren.

  1. Vitamine B1. Deze vitamine komt voornamelijk in varkensvlees en graanproducten voor. Deze vitamine speelt een rol bij de verbranding van voedingsstoffen waardoor je weer nieuwe energie krijgt. Hiernaast speelt het een rol in het zenuwstelsel.
  2. Vitamine B2. Vitamine B2 komt veel voor in zuivel, vlees, groente en fruit. Het speelt een rol in de spijsvertering en zorgt ook voor een gezonde huid en mooi haar.
  3. Vitamine B3. Vlees, vis, groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van deze vitamine. Vitamine B3 is belangrijk voor de energievoorziening van je cellen en speelt bovendien een rol bij de werking van het zenuwstelsel.
  4. Vitamine B5. Deze vitamine zit in vlees, vis, aardappelen en melk. Het helpt je lichaam bij de afbraak van allerlei voedingsstoffen. Hiernaast heeft het invloed op de vorming van bepaalde hormonen.
  5. Vitamine B6. Vitamine B6 komt veel voor in vlees, vis, aardappelen en peulvruchten. Deze vitamine is noodzakelijk voor een goede weerstand en spijsvertering.
  6. Vitamine B8. Deze vitamine komt veel voor in eieren, melk en sojaproducten. Deze vitamine is essentieel voor gezond haar en een mooie huid.
  7. Vitamine B11. Vitamine B11 staat ook wel bekend als foliumzuur. Deze vitamine zit in groenten en fruit. Het is belangrijk voor een goede celdeling. Deze vitamine is erg belangrijk voor het ongeboren kind. Daarom slikken veel vrouwen tijdens de zwangerschap extra foliumzuur.
  8. Vitamine B12. Deze vitamine komt voor in vlees en zuivel. Het gebruik van deze vitamine kan bloedarmoede voorkomen.
  9. Vitamine C. Vitamine C is misschien wel de meest bekende vitamine. Het komt veel voor in groente, fruit en aardappelen. Vitamine C bevordert de opname van ijzer en is heel erg belangrijk voor een goede weerstand.

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 28
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Overgewicht/obestitas bij kinderen: wat kan je eraan doen? (2)

Enkele tips voor hoe je iets kan doen aan het overgewicht van je kind.

Afvallen zonder dieet

Als je wilt afvallen zonder dieet, staan hier de tips die je nodig zult hebben!

Melatonine, en dan lekker slapen

Melatonine wordt gebruikt om beter in slaap te kunnen vallen. Is melatonine veilig en verstandig?

het rijksvaccinatieprogramma

Informatie over het Nederlandse rijksvaccinatieprogramma

Mogelijke oplossingen voor Insomnie

Tips om de slaap beter te kunnen vatten

Voetschimmel, wat nu?

Hoe voorkom je voetschimmel en hoe kom je er vanaf?

Eiwitten

Wat zijn eiwitten? Hoeveel heb je ervan nodig? En wat is de functie van eiwitten?

Eet jezelf mooi

Eet je mooi door te kiezen voor voedingmiddelen die je lichaam goed doen.

Extra vitamines tijdens de zwangerschap

Heb ik tijdens mijn zwangerschap extra vitamines nodig? Welke vitamines heb ik nodig?

Depressie: verteld door de psychotherapeut

De depressie behandeling beschreven door een psychotherapeut met 20 jaar ervaring

Gevaar/Bestrijding van een koortslip

Het gevaar en de bestrijding van een koortslip

Alcoholische drankjes en kanker

Alcoholische drankjes kunnen leiden tot allerlei soorten kanker

Een vrouw met lipoedeem is dik met een reden...en die reden is niet te veel eten!

Wat is lipoedeem?

Tips bij boodschappen doen en feestjes!

Artikel met tips bij het boodschappen doen of het zijn op sociale gelegenheden.

Verhalen over kanker: Deel I

Verhalen over kanker in de media

Hoe wordt je gezond oud? Tips om lichamelijk en geestelijk gezond oud te worden.

Iedereen wil wel oud worden maar dan wel gezond maar hoe wordt je gezond oud?

Tips tegen slapeloosheid

Een aantal handige tips tegen slapeloosheid!

Creatiever door studie

Artikel over de invloed van studeren op creativiteit. Word je meer of juist minder creatief van studeren?

Koolhydraatarm Dieet

Koolhydraatarm dieet, effectief of niet?

De werking van het menselijk geheugen en zijn achteruitgang in verdere levensfasen

Hoe werkt het menselijk geheugen en hoe voltrekt zich de achteruitgang van het geheugen in de laatste levensfasen

Brandwonden

Hier kunt u alles lezen over brandwonden

Avodart

Beschrijving van het medicament Avodart.

Samsung ziet toekomst in gezondheidsmarkt

Samsung wil investeren in technologieën met betrekking tot gezondheid

Virus - Soorten en veranderingen

Soorten virussen en de antivirale middelen

De cyclus en symptomen van Binge Eating Disorder

Artikel over de cyclus van BED en de tekenen en symptomen van binge- eating.