Wat te doen tegen veroudering?


Publicatie datum:

De stappen die je kunt ondernemen om het proces van veroudering te vertragen.

Gesponsorde koppelingen

We willen allemaal oud worden maar niemand wil oud zijn. Je huid wordt slap en gaat hangen. Je krijgt last van je gewrichten en wordt vergeetachtig. Een gezond leven kan echter veel invloed hebben op het verouderingsproces. Wil je graag vitaal en actief blijven? Volg dan deze tips.

Gesponsorde koppelingen

Algemeen

Een paar simpele maatregelen kunnen een heel positief effect hebben op je hele lichaam.

  • Iedereen weet inmiddels wel dat sporten en bewegen erg gezond is. Probeer per dag 30 minuten te bewegen. Heb je moeite om zoveel te bewegen? Ga op zoek naar een sport die je echt leuk vindt of ga sporten met mensen die je echt leuk vindt. Beginnen met sporten is vaak moeilijker dan het volhouden.
  • Stop met roken. Roken heeft zoveel slechte invloeden op je lichaam dat het zeker de moeite waard is om te stoppen.
  • Wees matig met drank. Drink niet te vaak en te veel. Gun je lichaam een paar dagen om bij te komen als je een aantal dagen alcohol hebt gedronken.
  • Eet zo gezond mogelijk. Probeer voldoende groente, fruit en graansoorten binnen te krijgen. Heb je hier erg veel moeite mee? Slik vitamines en andere supplementen om je tekorten aan te vullen.

Je huid

Je huid is het eerste orgaan dat symptomen van veroudering kan gaan vertonen. Je huid wordt minder soepel, rimpels trekken niet meer weg en uiteindelijk gaat je huid hangen. Je kunt echter veel doen om je huid in topconditie te houden en rimpels en vlekken zo lang mogelijk uit te stellen.

  • De zon is een van de grootste boosdoeners met betrekking tot huidveroudering. De UV stralen in zonlicht breken het elastine in je huid af. Het elastine zorgt voor de soepelheid van je huid. Als de afbraak van elastine groter is dan de aanmaak, gaat de huid hangen. Wees dus voorzichtig met teveel zon. Smeer je goed in en vermijd de zon op de heetste uren van de dag. De zonnebank is helemaal uit den boze.
  • Stress is schadelijk voor je huid. Door stress wordt de afbraak van je genetisch materieel versneld waardoor cellen eerder stoppen met delen. Bovendien fronsen mensen met stress vaak waardoor je eerder de zogeheten fronsrimpels krijgt.
  • Neem voldoende slaap. Tijdens je slaap herstelt je hele lichaam zich van de dag. Voldoende slaap is dus niet alleen goed voor de huid maar ook belangrijk om je hele lichaam gezond te houden. Word je 's ochtends wakker met slaaprimpels omdat je op een kant van je gezicht hebt geslapen? Na verloop van tijd zullen deze rimpels niet meer wegtrekken. Probeer op je rug te slapen als je je daaraan stoort.
  • Smeer verstandig. Een goede dag- en nachtcrème kan wonderen doen voor je gezicht. Kies een crème die goed bij je past. Als je 20 bent, heb je nog geen antirimpelcrème nodig. Gebruik je die toch dan kan het een averechtse werking hebben.
  • Voorkom gewichtsschommelingen. Door gewichtsschommelingen wordt de huid regelmatig weer opgerekt. Je kunt beter iets te zwaar zijn maar een constant gewicht hebben dan dat je gewichtsschommelingen hebt.

Je gewrichten

Als je ouder wordt, kunnen je gewrichten gaan slijten. Dit is een pijnlijke maar veel voorkomende ouderdomskwaal. Wat kun je eraan doen?

  • Voorkom overgewicht. Elke kilo teveel is een extra belasting voor je gewrichten. Als je overgewicht hebt, probeer dan een gezond gewicht te bereiken en te behouden.
  • Het lijkt tegenstrijdig maar je kunt je gewrichten gezond houden door ze voldoende te bewegen. Op deze manier houd je het kraakbeen gezond en zal het niet zo snel afslijten.
  • Calcium en vitamine D zijn goed voor je botten en gewrichten. Zorg dat je hiervan voldoende binnen krijgt.

Je hersenen

Vergeetachtigheid is een van de meest gevreesde ouderdomskwalen. Waarschijnlijk kun je het niet helemaal voorkomen maar uitstellen is wel een optie.

  • Onder andere noten, eieren en koffie bevatten antioxidanten die een beschermende werking hebben op je hersenen.
  • Het constant gebruiken van je hersenen is een zeer belangrijke manier om je hersenen in topconditie te houden. Het lijkt heel makkelijk maar gewoon nadenken is niet voldoende. Je hersenen moeten bezig worden gehouden en uitgedaagd worden. Hierdoor blijven ze actief en op topniveau werken.
  • Vetzuren zijn essentieel voor de werking van je hersenen. Vetzuren zitten onder andere in vette vis en olijven. Probeer hier regelmatig wat van binnen te krijgen.

Tot slot kan er nog een tip worden toegevoegd: geniet van het leven. Onderzoek heeft aangetoond dat gelukkige en optimistische mensen minder vaak ziek zijn. Zo makkelijk kan het zijn...


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 28
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie gezondheid

Koorts, set-point en de lichaamstemperatuur.

Wat koorst is en hoe het tot stand komt samen met een korte omschrijving van het set-point en de levenstemperatuur.

Wetenschappelijk bewezen: lichamelijke beweging is beste middel om je beter te voelen

Diverse studies tonen aan dat bewegen de kwaliteit van je leven aanzienlijk verhoogt. Een half uur per dag wandelen is al voldoende om je welzijn op peil te houden.

Slaapproblemen

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je moet de volgende ochtend vroeg op, bent hartstikke moe, maar je valt niet in slaap of je wordt steeds weer wakker.

Last van een dipje? Of toch een depressie?

Wanneer heb je een dipje of een depressie?

Ondergewicht, hoe kom ik aan?

Je leest altijd over overgewicht, maar hoe zit het met ondergewicht en hoe kom ik aan?