Winterdip / Winterdepressie


Publicatie datum:

Sommige mensen hebben in de winter (dan alleen) last van een dip of depressie.

Gesponsorde koppelingen

Sommige mensen voelen zich in de winter (soms ook in de herfst) veel vaker moe, futloos, chagerijnig of verdrietig. Ze hebben helemaal nergens zin in en willen alleen maar niets doen. Na de winter gaat dit echter weer over en voelen ze zich weer goed. Dit wordt ook wel een winterdip genoemd. Als het veel ergere vormen aanneemt wordt het een winterdepressie genoemd.

Een winterdip komt erg vaak voor. Zo'n 60 procent van de mensen hebben er in meer of mindere mate last van. Zij voelen zich in de winter gewoon wat vaker moe en hebben minder zin in dingen. Als het heel erg wordt spreekt men ook wel van een winterdepressie. Dit komt bij zo'n 6 procent van de mensen voor.

Daglicht

De wetenschap is er nog niet helemaal uit waar een winterdip precies door komt, maar het is wel zeker dat daglicht een grote rol speelt. Daglicht heeft sowieso veel invloed op je, het regelt via hormonen allerlei processen in je lichaam. In de winter zijn de dagen korter, en ook schijnt de zon minder. Ook is het kouder waardoor je minder vaak de neiging hebt naar buiten te gaan. Hierdoor krijg je totaal veel minder daglicht tot je. 

Biologische klok

Dit heeft verschillende gevolgen. Ten eerste raakt je biologische klok, die voor van alles in je lichaam verantwoordelijk is, een beetje in de war omdat hij gebaseerd is op licht. Sommige mensen merken hier niets van, maar bij andere mensen kan het een soort evenwichtsverstoring in het lichaam tot gevolg hebben, waardoor je energieniveau, humeur, enzovoort beïnvloed worden: een winterdipje kan ontstaan.

Melatonine en serotonine

Ten tweede spelen de hormonen melatonine en serotonine een rol. Melatonine is een hormoon dat verantwoordelijk is voor het dag en nachtritme, en serotonine zorgt ervoor dat je vrolijk wordt. Als het donker is produceert het lichaam meer melatonine. Daglicht zorgt ervoor dat de melatonine uit je bloed verdwijnt en er serotonine voor in de plaats komt. Als er minder daglicht is, zal er minder serotonine in je bloed zitten, wat invloed kan hebben op je gemoedstoestand.

Tips tegen een winterdip

 

  1. Zorg dat je veel buiten bent: zonlicht is vele malen sterker dan kunstmatig licht en kunstmatig licht helpt dus bijna niets.
  2. Lachen is gezond! Het is bewezen dat door te lachen je humeur beter wordt.
  3. Ga sporten. Ten eerste krijg je door te sporten meer energie in het algemeen, wat goed voor je humeur is. Ten tweede maakt je lichaam als je sport wat extra serotonine aan.
  4. Doe 's morgens meteen als je wakker wordt je gordijnen open. Meer licht = beter!
  5. Eet chocola. Er zitten stofjes in die je blijer maken.
  6. Als het echt heel slecht met je gaat, ga naar de huisarts. Deze kan je misschien door verwijzen naar een lichtkuur. 

 

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 6
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie gezondheid

stoppen met roken

artikel over stoppen met roken

Welke voordelen geven een life coach opleiding

Hoe vind je nu een life coach opleiding die bij je past?

Slapen met rug-, en/of bekkenpijn.

Het vervelende van rug- of bekkenpijn is dat iedere houding pijnlijk is. Maar een goede nachtrust is zó belangrijk! Dus hoe kan je dan het beste liggen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden…

UV-straling op de huid

De negatieve gevolgen

Moeite met slapen?

Meditatie hoeft niet zweverig te zijn, maar kan goed helpen om in te slapen.

Anticonceptie

Wat is nu de beste oplossing voor de vrouw wat betreft anticonceptie? Hierbij alles op een rij.

Beschrijving van het buikvlies

Beschrijving van het buikvlies.

Gehoorschade

De impact van luide muziek op onze oren.

Fytotherapie: een geschenk van Moeder Natuur

Dit artikel beschrijft hoe je met een gezonde levenswijze, onder andere gebaseerd op fytotherapie, gewicht en vet zou kunnen kwijtraken.

Hongercrises in de vroegmoderne tijd

Het artikel beschrijft de verschillende theoriën over hongercrissisen in de 17e en 18e eeuw.

Ontwikkeling baby 4 maanden

Geeft een omschrijving van de ontwikkeling van een baby van 4 maanden

Calorieën

Een duidelijke uitleg over wat calorieën zijn, waar ze voor staan en hoe ze te gebruiken.

Waarheid over suiker

Veel is al geschreven over suiker, is het gezond of schadelijk voor de gezondheid? Wat is suiker precies?

Mama moet ook slapen!

Slaapproblemen bij je peuter de baas

enkele tips om hoofdpijn te behandelen

tips om de pijn het hoofd te bieden

Verschillende soorten slechthorendheid

er zijn verschillende soorten slechthorendheid, hier een aantal soorten weergegeven.

Slaap en de regulatie van slaap.

Een overzicht over welke soorten slaap er zijn en hoe slaap gereguleerd wordt.

Alles over gordelroos

Informatie over gordelroos (herpes zoster)

Ondergewicht, hoe kom ik aan?

Je leest altijd over overgewicht, maar hoe zit het met ondergewicht en hoe kom ik aan?

Flauwvallen: oorzaken en symptomen

Wat is flauwvallen? Wat zijn de oorzaken en symptomen? Wat te doen bij flauwvallen? Lees het hier.

De cyclus en symptomen van Binge Eating Disorder

Artikel over de cyclus van BED en de tekenen en symptomen van binge- eating.

Afvallen zonder dieet

Als je wilt afvallen zonder dieet, staan hier de tips die je nodig zult hebben!

De huid

Anatomie van de huid

Bewezen tips om buikvet te verliezen

Jij wilt natuurlijk weten hoe je zo snel mogelijk je buikvet kunt verliezen. De oplossing is je levensstijl veranderen

Wat is de goedkoopste ziektekostenverzekering?

De regering heeft ooit bedacht dat we ieder jaar moeten kunnen wisselen van ziektekostenverzekering maar wat is de goedkoopste ziektekostenverzekering?