Publicatie - voorbereiding bij foobie

Tips over hoe je de voorbereiding op een publicatie bij foobie het beste kan aanpakken.

Artikels publiceren is heel makkelijk bij Foobie. Je schrijft een artikel, zet het in de wachtrij en bij goedkeuring word het gepubliceerd. Maar hoe kan je de voorbereiding van een publicatie nu het beste aanpakken? Wat vul je als eerste in? En hoe weet je eigenlijk wel dat dit goed is? In dit artikel zal je meer teweten komen over hoe je de inleiding, de beschrijving, de titel, de sleutelwoorden en de categorie het beste aanpakt.

Gesponsorde koppelingen

Artikels schrijven

Om een goed artikel te kunnen schrijven, moet je beginnen met een onderwerp te zoeken dat bij je past. Vervolgens zoek je voldoende correcte informatie over het onderwerp. Daarna laat je je artikel enkele dagen rusten alvorens het te controleren op inhoud, spelling, grammatica en indeling.

Nadat je je artikel geschreven hebt en je tevreden bent, kan je beginnen aan de rest. Met 'de rest' bedoel ik natuurlijk het linkerkolommetje als je een artikel schrijft bij Foobie, waar 'titel', 'categorie', 'sleutelwoorden', 'beschrijving' en 'inleiding' staat. Hoewel dit de volgorde van Foobie is, is het niet verstandig om deze volgorde te volgen.  

 

 1. Inleiding

Je inleiding zal je waarschijnlijk al geschreven hebben, maar nu komt de controle om te zien of het ook een goede inleiding is. In je inleiding komt kort te staan welke informatie je zal kunnen terugvinden. Dit is het ideale moment om gebruik te maken van je subtitels. Zeg dus kort waarover het gaat (dit kan je net als ik in vraag-vorm doen), en som je subtitels op. Merk op dat dit tevens een goede controle is voor subtitels, aangezien deze moeten zeggen waarover iets gaat. Onthoud dat je inleiding dus in feite een kleine samenvatting is van je artikel. Daarom dat je een inleiding beter schrijft nadat je het artikel geschreven hebt.

 

2. Beschijving

Nadat je de inleiding geschreven hebt, is een beschrijving geen enkel probleem meer. Het enige wat je moet doen is 1 vraag beantwoorden: Waarover gaat dit artikel? Dit moet heel kort en algemeen zijn. In je inleiding schrijf je een samenvatting van wat er in je artikel staat, maar bij de beschrijving geef je een beetje informatie over het onderwerp. Als je artikel bvb gaat over een labrador, dan kun je als beschrijving het volgende schrijven: 'De labrador is niet zomaar een hond. Leer hoe en waarom hij de ideale hond voor u kan zijn.' Zoals je ziet is de beschrijving krachtig en wekt het de interesse op van iemand die geïnteresseerd is om een hond in huis te nemen. Dit is ook het doel van je beschrijving: interesse opwekken.

 

3. Titel

Je zal het misschien raar vinden dat ik je zeg om nu pas een titel te zoeken, maar hoe later in het schrijfproces, hoe beter je titel is. Je titel is immers het uithangsbord voor je artikel. Dat is ook de reden waarom je een goede titel moet hebben die niet alleen duidelijk weergeeft waarover je artikel gaat, maar die ook pakkend is. Met pakkend bedoel ik niet hip en trendy (hoewel dat dat helemaal geen nadeel is), maar krachtig en makkelijk te onthouden. In geval van het vorig aangehaalde voorbeeld is het mogelijk om een titel te nemen als 'de labrador' (kort en duidelijk) of 'de labrador: uw droomhond' (kort, duidelijk en krachtig). In de meeste gevallen zullen lezers kiezen voor het artikel met de tweede titel, simpelweg omdat deze krachtiger is. En zoals je wel zal opgemerkt hebben, maak ik gebruik van de beschrijving om tot mijn titel te komen.

 

4. Sleutelwoorden 

Het kiezen van sleutelwoorden is makkelijk, maar het kiezen van efficiënte sleutelwoorden is dat niet. Om dit goed te kunnen doen, moet je vooral gebruikmaken van je titel, je beschrijving, je inleiding en je subtitels. Uiteraard, het hoofdwoord uit je titel moeten er al inzitten. In geval van het eerder aangehaald voorbeeld zal dit al zeker 'labrador' zijn. Om op een makkelijke manier sleutelwoorden te vinden, schrijf je enkele woorden op die je te binnenschieten over je artikel die je belangrijk vind. Daarna controleer je elk woord door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Als ik op zoek ben naar informatie over X, welke zoektermen gebruik ik dan?
  • Als ik informatie over X wil, welke informatie wil ik dan hebben?

In geval van het voorbeeld: op de eerste vraag zal je waarschijnlijk al hond en labrador hebben ingevoerd, maar de tweede vraag kan voor iedereen anders zijn. Om je tweede vraag te kunnen beantwoorden zal je moeten weten wat je doelgroep is. De meeste labrador-eigenaars zullen nog maar weinig informatie opzoeken omdat ze dit gedaan hebben voordat ze een labrador aanschaften. In deze zin zit een belangrijke 'clue'; het zijn diegenen die interesse hebben om een hond aan te schaffen die vooral zullen zoeken naar informatie over het ras. De vraag die jij dan specifiek moet stellen is welke informatie jij zou willen hebben als je een labrador of een hond in huis zou willen nemen. En nu weet je welke sleutelwoorden je kan gebruiken voor je artikel. Hond, Labrador, karakter, aanschaf, opvoeding, verzorging. Dit zijn 6 sleutelwoorden die je zeker zal moeten toevoegen, want elke "toekomstige" eigenaar is in die dingen geïnteresseerd. Is het je eigenlijk opgevallen dat de meeste van deze woorden ook enkele subtitels vormen? Slim he, om al het 'zware' werk achteraf te doen.

Bij foobie is het zo dat je zoektermen invloed hebben op de advertenties die bij je artikel zullen staan. Zorg er dus voor dat je geen dubbelzinnige informatie gebruikt, zoals 'vliegen'. Dit woord op zich kan bvb. gaan over insecten (ad: insectenspray), vliegtuigen (ad: vliegtuigmaatschappij of reisbureau) en vogels (ad: dierenwinkel).

 

5. Categorie

Het vinden van de juiste categorie is meestal wel makkelijk. Van zodra je je onderwerp gekozen hebt, weet je vaak al in welke categorie je artikel zal thuishoren. Schrijf je over fruit dan staat dit bij 'eten en drinken', schrijf je over een labrador, dan staat dit bij 'dieren'. Veel uitleg over 'de juiste categorie kiezen' heb je niet nodig. Maar wat als je je artikel onder meerdere categorieën kàn plaatsen, wat dan?
De meest simpele oplossing is om aan iemand anders je beschrijving voor te lezen en vragen in welke categorie die zou zoeken. De categorie die hij opnoemt, zal de hoofdcategorie zijn die je gaat invoeren. De andere categorie die je in gedachten had, kan je bij de sleutelwoorden neerschrijven als je dat wil.
Een andere oplossing is om te kijken naar je sleutelwoorden en van elk woord te bepalen in welke categorie dat thuis hoort. Als je weet in welke categorie welk sleutelwoord het beste past, dan zal je uiteindelijk merken welke categorie beter is om als 'hoofdcategorie' te gebruiken. Wanneer je bvb een eetbaar recept voor een gezichtsmasker wil publiceren en je

 

Samenvatting: 

Bij het kiezen van iets, moet je jezelf enkele vragen stellen, maar bij wat juist wat moet welke vraag stellen?

  • Inleiding: Wat staat er zoal in mijn artikel?
  • Beschrijving: Als ik dit artikel zou moeten omschrijven, wat zou ik dan zeggen?
  • Titel:Hoe kan ik op zo'n kort mogelijke manier aangeven waarover mijn artikel gaan en de interesse bij de lezer wekken?
  • Sleutelwoorden: Als ik op zoek ga naar deze informatie, welke zoektermen gebruik ik dan?
  • Categorie: Als ik mijn eigen categorieën kon ontwerpen, onder welke categorie zou ik mijn artikel dan plaatsen?

Deze samenvatting is letterlijk overgenomen uit het artikel "Artikels schrijven: de do's en don'ts", dat ik zelf geschreven heb.

Gesponsorde koppelingen

Facebook

Blijf op de hoogte van nieuwe dingen en deel ook je eigen artikelen op Facebook!

Reacties

 

Meer in Interne Artikelen

Meer van JessSmets