Gouden tips om Slapeloosheid door te komen.


Publicatie datum:

Tips om het slechte slapen te doorbreken.

Gesponsorde koppelingen

Voor veel mensen is een goede nachtrust heel vanzelfsprekend, maar wanneer je nachten maakt van maar 3-4 uur slaap kan dit natuurlijk veel problemen geven.
Hier worden een aantal oorzaken aangegeven hoe dit komt en hoe het (hopelijk) simpel opgelost kan worden.

Oorzaken
Doordat je overdag op je werk het één en ander meemaakt, kun je daar 's nachts echt van wakker liggen. Zelfs van de kleinste dingen.
Je kunt wakker liggen over bepaalde dingen die niet goed lopen, bijvoorbeeld: hou ik m'n werk wel? Zou het nog wel goed gaan met m'n moeder? Zit ze er nog steeds mee dat ik dat en dat tegen haar heb gezegd? Een ruzie, of onenigheid tussen twee mensen die je na staan. Wat ook mogelijk is, is dat je partner snurkt en daardoor niet meer kan slapen.
Het zijn allemaal dingen die je 's nachts pesten terwijl je eigenlijk gewoon je nachtrust moet hebben.
Je kunt ook om helemaal niks wakker liggen, heel raar, maar soms kun je de slaap gewoonweg niet vatten en ligt om niks een hele nacht wakker. Misschien heb je totaal genomen maar drie uurtjes geslapen. En dat kan in het slechte geval al veel zijn. Het lijkt een hele prestatie te worden om minimaal 6 uurtjes te slapen. Dat is het minste wat je vraagt.

Gevolg
Door al dit gepieker slaap je 's nachts niet goed en loop je het gevaar dat je in een vicieuze cirkel terecht komt.
Omdat je 's nachts niet tot heel weinig slaapt, heb je er overdag last van. In het begin gaat het nog wel, maar op den duur wordt het steeds zwaarder en kun je dingen niet meer in een goed perspectief zien. Je maakt ruzie met je partner om niks, ziet de dingen zwaar somber in, je krijgt visioenen, voelt je als een 'zombie' en je kunt zelfs depressief worden.
Slapeloosheid kan zelfs jaren duren na een trauma of te lang in een situatie blijven 'hangen' waardoor het nog moeilijk is om een normale nachtrust te krijgen.

Tussenoplossing
Wanneer je 's nachts wakker bent, of wakker bent geworden en het gevoel hebt niet te kunnen slapen, moet je niet blijven woelen, want daardoor ga je alleen maar nog meer piekeren. Bovendien hou je je partner daar ook wakker mee en twee 'zombies' kun je al helemaal niet gebruiken.
Je kunt het beste gewoon eruit gaan en het even heel gezellig maken voor jezelf in de huiskamer. Maak lekker, als je dat lust, een beker warme melk, of kamillethee, zet de tv aan. 's Nachts heb je leuke herhalingen van de avondprogramma's daarvoor die je vast nog niet gezien heb. Met een deken om je heen, kijk je ongeveer 30-45 minuten hiernaar, je verzet daardoor je zinnen en als je weer lekker moe bent geworden, kruip je weer dankbaar je warme bedje in.
Dit kun je beter doen, dan continu naar de klok kijken en denken: Oo, nou heb ik nog maar 4 uur om te slapen en met het aftellen verdergaan. "Ik wil slapen, ik wil slapen, ik wil slapen!" Zo wordt het alleen maar erger.
Je bent er wel een uurtje uit geweest, maar valt daarna wel (in het gunstige geval) in slaap. En heb je toch weer 3 uur slaap te pakken.
Je kunt ook eventuele problemen van je opschrijven, of als je 's nachts een oplossing hebt bedacht, kun je die ook meteen wegschrijven. Dit kan je geruststellen voor het moment en de slaap hervatten.
Je kunt natuurlijk aan de dokter vragen om slaappillen, maar het gevaar is dat je daaraan verslaafd raakt en dat wil je ook niet. Bovendien heb je daarvan ook de kans dat je overdag suf bent.
Dit is eigenlijk geen oplossing, want je wilt het op een meest natuurlijke manier opgelost hebben.

Gouden Tips
Oordopjes zijn een fantastisch middel om in slaap te komen. Veel mensen vinden het niet fijn omdat ze dan hun 'eigen geluiden' horen, maar dit kun je ook gunstig zien: 'duik erin' luister naar je eigen geluiden en je komt in een soort van innerlijke rust en je sluit je helemaal af van de buitenwereld.
Als je kleine kinderen hebt en bang bent dat je die niet hoort, heb je altijd nog de babyfoon en dat hoor je heus nog wel. En anders wordt je partner daar dan wel wakker van.
Het kan zijn dat in deze periode je partner snurkt en je daardoor al helemaal niet kan slapen.
Wees nu wel reëel en eerlijk bij jezelf: geef hem/haar niet de schuld, want hij/zij heeft eerder ook gesnurkt en je hebt niet altijd een slaapprobleem gehad, maar nu houdt dit uit je slaap. Oordopjes dempen het geluid bijna helemaal.
Kun je in deze periode ook al niet slapen omdat het rumoerig is op straat of je buren geven een feestje? (Je bent immers overal gevoelig voor, zelfs vrolijk zingende vogels in de vroege ochtend houdt je uit je slaap) Laat ze lekker feesten en lol maken: gebruik de oordopjes en niemand belast je meer met hard gepraat of gelach of luide muziek en je valt heerlijk in slaap. Wees niet bang dat je je verslaapt, want daar hebben we de wekker voor.
Door het gebruik van de oordopjes lijkt het zelfs wel of je dan ook niet meer piekert, want je hoort je 'eigen geluiden', je concentreert je daarop en dat kan heel rustgevend zijn waardoor je soezerig wordt en tevreden in slaap valt.

Maar mocht je partner in dit geval toch echt te hard snurken dat zelfs oordopjes niet genoeg zijn, kun je ook nog op de bank slapen. Wat je kunt doen is alvast wat beddegoed klaarleggen, een onderlaken en een opgemaakt dekbed, je maakt even in een raptempo de bank op, of wat nog fijner (en wat frisser) is, het logeerbed als je de ruimte hebt. Het is wel even een drempel waar je overheen moet, want in je huwelijk slaap je toch bij elkaar? Maar, goede nachtrust is verschrikkelijk belangrijk voor alles en als je een partner hebt met een beetje gezond verstand, dan begrijpt die dat vast wel. Je kunt het er van te voren over hebben. Maar het moet niet zo zijn dat je een hele nacht wakker ligt van het gesnurk. Dat is ook voor niemand leuk.

Wanneer je wakker ligt en je partner snurkt niet eens, kun je de oordopjes gebruiken. Je hebt kans dat je zomaar in slaap valt.
Mocht dit niet lukken kun je het alsnog in een andere kamer proberen. Op een ander bed/bank. Misschien heb je een (logeer)kamer over met een slaapbank, deze kun je alvast klaarmaken, of alsnog 's nachts even opmaken. Wat belangrijk is, is dan om in een andere omgeving in het huis proberen te slapen. Doordat je dan andere dingen ziet in dat vertrek, ga je daar op letten en vergeet je het piekeren. In één keer heb je andere onnozele gedachtengangen, zoals: "Nou, dat tafeltje staat daar ook voor geen meter."
Of: "Wat is dat schilderij eigenlijk lelijk, zeg."
Onbewust gooi je het gepieker totaal overboord en je bent in no-time in dromenland.
En omdat je deze periode weinig naast je partner ligt, heeft absoluut niks te maken met het hebben van een goed of slecht huwelijk. Integendeel: goede nachtrust is uiteindelijk ook goed voor het huwelijk.
Je moet ook maar bedenken dat het een tijdelijke oplossing is, totdat je weer je normale nachtritme opgepakt hebt.

Wanneer je een periode weer goede nachtrust hebt gehad, is alles weer veel zonniger en kun je de hele wereld weer aan.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie leven

Gratis internet daten, gratis daten, gratis e-date, Gratis dating

Alle gratis dating mogelijkheden voor jouw verzameld op op één pagina.

Als je vastloopt in je gedachten,gevoel en gedrag: Schema therapie

De werking van schematherapie

Intermezzo - appartementencomplex Tilburg

Appartmentencomplex in Tilburg-West met koopwoningen en huurwoningen voor studenten.

Scheiden en alimentatie

Als de partners gaan scheiden moeten er afspraken gemaakt worden over de verdeling van de kosten van levensonderhoud van beide partners en van de kinderen.

Loverboys in Amsterdam

Loverboys misbruiken dames om geld te verdienen!

Astrologie

Basistermen in de astrologie

De 3 soorten Joden

Informatie over 3 soorten Jode

Het Veld - De zoektocht naar de geheime kracht van het universum ; Lynne McTaggart (recensie)

Recensie van : Het veld - Lynne McTaggart

Mijn homohuwelijk(2)...in ondertrouw bij de weigerambtenaar?

Nu is de grote vraag gesteld en begint het regelen van mijn huwelijk. Tijdens het regelen van alle zaken kijk ik of er verschillen zijn met een heterohuwelijk.

Waarom is het leven zo belangrijk voor de mens en het grote geheel?

Je leven is je alles waard, je werkt er voor, je vecht er voor maar waarom?

Wie zorgt voor je kinderen na je overlijden?

Geeft uitleg wie voor je kinderen zullen zorgen na je overlijden

Wanneer koop je de eerste babyschoentjes en wat is belangrijk bij de aanschaf hiervan?

Dit artikel beschrijft waar je op moet letten bij de aanschaf van de eerste schoentjes voor je baby of dreumes

Flirten - het ABC van flirten

Het ABC van flirten geeft de basisprincipes van het flirten weer.

Waarom is slapen zo belangrijk?

Slapen is noodzakelijk voor je gezondheid en je humeur, in dit artikel lees je hier meer over.

Chinees Nieuwjaar

Chinees Nieuwjaar duurt 15 dagen en wordt door de Chinezen gevierd van de eerste tot de vijftiende dag van de eerste maand op de chinese kalendar.

Op zoek naar romantiek?

Enkele tips om gegarandeerd tot romantiek te komen!

Weer aan het werk na zwangerschapsverlof

Veel moeders vinden het zwangerschapsverlof van 16 weken te kort. Waar lopen zij tegen aan en hoe gaan zij ermee om.

Je kind van de fopspeen af helpen

Wanneer afleren van fopspeen? En hoe afleren?

Ongewenst gedrag stoppen bij jonge kinderen

Hoe stop ik ongewenst gedrag van mijn kind?

De jeugdbeweging anno 2010

jeugdbeweging anno 2010

Mijn homohuwelijk(4)....ook naar de kerk?

In deze serie artikelen over mijn homohuwelijk vergelijk ik dit huwelijk met een heterohuwelijk. Wat zijn de verschillen? En zijn er wel zoveel verschillen?

Westerse astrologie: Boogschutter

Boogschutter als jouw sterrenbeeld

Laat andere je leven niet meer bepalen met deze leiderschap-tips

Leiderschap is belangrijk. Het is belangrijk dat u zelf uw leven bestuurt als leider. Volg deze tips dan op!

Angsten bij jonge peuters

Omschrijving van angsten die voorkomen bij jonge peuters

De voordelen van flesvoeding

Borstvoeding wordt aanbevolen, maar flesvoeding heeft ook voordelen.