Help! Ik ben onzeker!


Publicatie datum:

In dit artikel staan tips om met onzekerheid om te gaan en er af te komen

Gesponsorde koppelingen

Ken je het ongelukkige gevoel dat niemand jou leuk vind, er altijd over je geroddeld of gepraat wordt en dat iedereen je afkeurt? Dit gevoel zit tussen jouw oren! Je bent onzeker en hier moet je mee leren omgaan. Want niemand is het waard om zich ongelukkig te voelen! Lees hier hoe je om kunt gaan met deze gevoelens.

Onzekerheid

Mensen die onzeker zijn kunnen heel erge problemen met zichzelf hebben. Dit is niet de bedoeling en hier worden ze vaak erg verdrietig van. Als je merkt aan jezelf dat de onzekerheid jou gaat overheersen is het de tijd voor verandering. Want iedereen is wel eens onzeker, maar je moet het wel in de hand hebben.

Verander je instelling

Iemand die onzeker is blijft hier vaak in hangen. Als dit gebeurd is het nog moeilijker om de onzekerheid weg te werken. Hierdoor is het dus nodig om je instelling te veranderen. Noem niet altijd de slechte punten van jezelf op, maar vooral de goede! Denk niet dat je het toch niet kan. Nee, jij kunt het! Blijf positief!

Sta elke ochtend vrolijk op

Als je ’s ochtends opstaat met een rotgevoel, of dat alles zal mislukken dan blijf je hier aan denken. Het gevolg hiervan is dat het een rotdag wordt of dat alles zal mislukken, juist doordat je hier aan denkt. Dus ook al sta je op met een rotgevoel, bedenk meteen dat het een topdag wordt en dat alles gaat lukken!

Zelfvertrouwen

Onzekerheid komt vaak doordat mensen te weinig zelfvertrouwen hebben. Dit zelfvertrouwen kan je zelf maken of breken. Als jij de hele dag tegen jezelf zegt dat je stom en lelijk bent, of dat je haar nooit leuk zit en je lichaam misvormd is. Dan ga je dit geloven. Om jezelf meer zelfvertrouwen te geven zijn een paar handige trucjes.

Spiegel

Ga als je bent op gestaan voor de spiegel staan en noem een minuut lang alle goede dingen van jezelf op. Kijk jezelf aan terwijl je dit doet en kijk ook naar dingen van jezelf die je normaal niet opgevallen zouden zijn, zoals je oren, ogen neus of je linker onderbeen. De eerste keren vind je jezelf waarschijnlijk stom bezig en voor gek staan, maar het helpt echt! Het is wel de bedoeling dat er alleen positieve woorden uit jouw mond komen. Dus ga ook niet na deze minuut jezelf finaal staan afkraken.

Sporten

Zoek een sport die je alleen kan doen. Tijdens het sporten ga je veel nadenken. Zo kunnen wandelen of fietsen al een goede sport zijn. Het hoeft niet snel te gaan, of uren te duren, als je maar even buiten komt. Soms lijkt het alsof je niet nadenkt, maar onbewust denk je over van alles na. Hierdoor verwerk je heel veel moeilijke dingen en stress.

Ik kan het!

Als je iets spannends of engs moet doen, zoals een spreekbeurt houden, ga er dan niet van uit dat het toch niet gaat lukken. Als je dit tegen jezelf zegt gaat het inderdaad niet lukken. Heb vertrouwen in jezelf! Zeg tegen jezelf en tegen anderen dat het je gaat lukken. Je kunt het!

Eigen mening

Behoud je eigen mening. Als je jouw mening al jaren ‘aanpast’ aan de groep moet je ervoor zorgen dat jouw mening weer te horen is. Het is niet altijd gemakkelijk, vooral omdat niet iedereen andermans mening normaal kan accepteren. Toch is het belangrijk om je eigen mening aan te houden. Dit betekend niet dat je geen compromis mag sluiten. Zo doe je niet alleen wat anderen willen, maar ook wat jezelf wilt. Daarbij komt nog het feit dat er het meest geroddeld wordt over mensen die geen eigen mening hebben. Dit is omdat deze mensen vaak achter anderen aanlopen en dit brengt irritatie bij anderen.

Kom voor jezelf op

Onzekere mensen die geplaagd of gepest worden durven hier vaak niets van te zeggen. Het gevolg hiervan is dat er meer gepest gaat worden omdat deze persoon gezien wordt als een zwakker persoon. Is dit bij jou het geval? Zeg er wat van! Wordt boos op degene die jou pesten. Vraag het eerst netjes, als dat niet werkt kunnen er maatregelen genomen worden. Het is alleen belangrijk dat degene die jou pest weet dat hij of zij hiermee moet stoppen. De eerste keer om dit te doen kan erg moeilijk zijn. Je moet veel moed bij elkaar verzamelen om deze stap te zetten en vaak haalt het onverwachte reacties bij anderen naar boven. Zo kunnen mensen uit jouw omgeving heel hard gaan lachen of er komt opeens een heftige discussie, waarin jij jouw woordje moet laten gelden. Deze reactie is er omdat deze mensen van jou niet gewend zijn dat jij iets inbrengt. Sterker nog, iets tegen de draad in! De reactie die ze geven komt voort uit een soort van schrikreactie. Ze verwachten niet dat jij zo reageert en zijn hierdoor verrast.

Wees jezelf

Er is niets belangrijker dan dat je jezelf blijft. Ga je niet anders voor doen dan wie je bent, uiteindelijk word je hier alleen maar ongelukkig van. Als je altijd al hebt geleefd naar de hand van anderen is dit een moeilijke zet, maar neem wat tijd voor jezelf en bedenk wat jij echt graag wilt. Als je kan leven zoals jij dat wilt, dan ben je het gelukkigst.

Een nieuwe start

Het is soms makkelijker om in een hele nieuwe omgeving jezelf terug te vinden. Dit kan een nieuwe school zijn of een nieuwe werkplek, maar ook een geheel nieuwe woonomgeving. Deze mensen kennen jou niet en je hoeft je niet anders voor te doen dan wie je bent.

Eigen ervaring

Toen ik elf was, gingen mijn ouders scheiden. Ik verhuisde samen met mijn moeder en broertje naar een dorp 28 km verderop. Hierdoor moest ik naar een middelbare school waar ik verder niemand kende. Ik was altijd erg verlegen en toen ik een aantal vriendinnen had was ik allang blij dat ik hun had. Het probleem hiermee was dat er een paar in de groep waren die pesterige humor hadden. Ik liet altijd alles toe, omdat ik bang was dat ze me anders niet meer aardig of leuk vonden. Dit gaf veel onbewuste stress en ik werd boos op mezelf en onzeker.

Na vier jaar ben ik bij mijn vader gaan wonen. Hij woonde nog steeds in de stad waar ik eerst woonde, 28 km verderop. Ondanks dat ik ging verhuizen, wilde ik wel op dezelfde school blijven. Anders moest ik wéér opnieuw beginnen. In verband met het lage budget dat mijn vader had, moest ik elke dag op de fiets naar school. Mijn vader zag ook dat het niet goed ging en heeft hier lang met mij over gepraat. Al het denken op de fiets en deze gesprekken hebben ervoor gezorgd dat ik het zat was om altijd naar iemand anders zijn pijpen te moeten dansen. Ik trok de conclusie dat ik beter voor mijzelf op moest komen en dat ik mezelf moest zijn. Ik hoorde me niet altijd aan te moeten passen aan de rest omdat ik bang was ze te verliezen. Vanaf toen heb ik mezelf een aantal keren moeten dwingen om mijn eigen mening te geven, ergens op te reageren als iemand iets deed wat ik niet leuk vond en een heftige discussie te voeren. Zo kan ik mij een keer herinneren dat twee vriendinnen bij elke stap die ik zette een tik op mijn schouder gaven. Op een gegeven moment was ik het zat, draaide ik me om en gaf ze alle twee een tik terug. Het was niet hard, maar zij hadden door dat ze moesten stoppen. Wel moesten ze uit reactie heel hard lachen, wat ik zelf heel moeilijk vond. Later die middag op de fiets heb ik hier nog veel over na gedacht. Ik begreep dat zij lachten omdat het onverwachts was wat ik deed, maar ook dat ik er goed aan had gedaan. Ze stopten namelijk meteen. Zo heb ik nog twee jaar op die middelbare school gezeten. Het eerste jaar dat ik bij mijn vader woonde was moeilijk, omdat ik veel van dit soort reacties kreeg. Het tweede jaar kreeg ik door dat ik meer gerespecteerd werd. Ik werd eindelijk als een vriendin gezien, in plaats van iemand die er altijd maar bij hing. In de jaren na de middelbare school ben ik een opleiding gaan volgen. Dit was voor mij een nieuwe start. Het eerste wat ik dacht was dat ik alleen maar mezelf ging zijn en dat ik me voor niemand meer anders zou gedragen. Dit is me goed gelukt. Ik ben nu vooral mezelf en nog belangrijker, ik ben tevreden met mijzelf.

 

Andere artikelen:

Het is uit, en nu?

In dit artikel staan 9 tips om over liefdesverdriet heen te komen.

Anorexia nervosa

In dit artikel staat beschreven wat anorexia nervosa is.

Reiki, volgens het Usui Shiki Ryoho systeem

In dit artikel staat Reiki beschreven volgens het Usui Shiki Ryoho systeem. Hierin staat onder andere de geschiedenis, de

Ik ga op mezelf!

In dit artikel worden punten genoemd waaraan gedacht moet worden voordat iemand op zichzelf gaat wonen.

Automutilatie

Dit artikel gaat over de ziekte/verslaving automutilatie, ook wel bekend als zelf beschadiging


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 2

Meer uit de categorie leven

Domestic Violence

Huishoudelijk Geweld, Huwlijkse Mishandeling is een Legale Mishandeling binnen het Legale Huwlijk

Hoe kan ik weten hoe ik moet zoenen?

Het blijft altijd spannend, zoenen voor de eerste keer. De vragen; Wat moet ik doen, Doe ik het wel goed en Doe ik teveel of te weinig spoken door uw hoofd.

Grenzen stellen bij kinderen

Als ouders het gedrag van kinderen vervelend vinden, moeten ze grenzen stellen.

In goede en in slechte tijden

Dit artikel gaat over relaties. Tegenwoordig hebben mensen steeds meer (korte) relaties en lopen steeds meer huwelijken stuk. Hoe komt dit en wat kan eraan gedaan worden?

Belangrijke ontwikkelingen in de adolescentie

De adolescentie is een belangrijke periode in het leven van de mens, gekenmerkt door vele ontwikkelingen.

Tien formules voor positieve energie : Dr.Judith Orloff (recensie)

Tien formules voor positieve energie. (boekrecensie)

Hoe hulp bieden na een ongeluk

Je ziet een ongeval gebeuren maar je weet niet wat je moet doen. Na dit artikel zal je wel kunnen ingrijpen

Je baby en de eerste tandjes

Hoe ga om ermee om en hoe help je je baby met de pijn

Verslaafd aan drugs

Hoe ontstaat een drugsverslaving? Dit artikel gaat daar dieper op in.

Zindelijk worden kost tijd

Hoe krijg ik mijn kind zindelijk? en hoe weet ik dat mijn kind er aan toe is?

Hoe krijg ik mijn ex terug?

Ik ga uitleggen hoe je je ex eindelijk terug kunt krijgen.

Lucide dromen

Als je lucide droomt, ben je je bewust van het feit dat je droomt en kun je je droom actief beïnvloeden.

Wat kun je zelf tegen botontkalking doen?

Wat kun je doen om de kans op botontkalking te verkleinen?

Protestantisme en katholicisme in Nederland

De belangrijkste verschillen tussen deze twee hoofdstromen binnen het christendom.

Hoe faalangst behandelen?

Kenmerken van faalangst en waar de behandeling op gericht moet zijn.

Vrouwen fantaseren vanaf jonge leeftijd over bruiloft

Vrijgezelle vrouwen denken er op jonge leeftijd al over na hoe hun toekomstige bruiloft er uit moet gaan zien.

Welke obstakels creëer jij om niet voluit te leven?

We werpen zelf belemmeringen op om voluit te leven.

Numerologie en geboortedag: 7, 16 en 25

Geboren zijn op de 7e, 16e en de 25e van de maand

DNA ontrafeld

De opbouw en structuur van DNA.

Moeder in je eentje

Moeder zijn in je eentje

Jef Geeraerts: van koloniaal ambtenaar tot Vlaamse schrijver

Jef Geeraerts: van koloniaal ambtenaar tot Vlaamse schrijver

Wat te doen na je pensioen?

Hier lees je leuke tips voor activiteiten na je pensioen.

Goddelijke trouw

Bijbelstudie over de Trouw van God

10 gratis tips voor valentijnsdag

10 gratis tips voor Valentijnsdag om je partner mee te verassen

Existentialisme en verantwoordelijkheid

Het existentialisme is een filosofie die over de verantwoordelijkheid van de mens gaat.