Tien formules voor positieve energie : Dr.Judith Orloff (recensie)

Tien formules voor positieve energie. (boekrecensie)

Dit is een recensie van het boek:

Tien formules voor positieve energie : Dr.Judith Orloff. 323 p. ISBN 9027495300. Het Spectrum

Gezondheid

Zoals mensen die zich met alternatieve geneeswijzen bezighouden al lang weten heeft de traditionele, westerse geneeswijze een veel te eenzijdige kijk op mens en gezondheid. Dr.Judith Orloff is een traditioneel geschoold psychiater maar er heilig van overtuigd dat veel gezondheidsklachten op energetisch niveau aangepakt kunnen worden.

Energiepsychiatrie

Daartoe heeft ze in haar eigen praktijk een nieuw soort benadering van cliënten ontwikkeld die rekening houdt met de werking van verschillende soorten (subtiele) energie. Ze introduceert hiervoor de term "energiepsychiatrie". Haar bedoeling is om de cliënt (in dit boek de lezer) inzicht te geven in de soorten energie die van invloed zijn op zijn welbevinden en daarbij praktische aanwijzingen te geven om daarmee te leren omgaan. In dit boek presenteert ze een uitgebreid programma daarvoor.

Energiehuishouding

Dit programma is erop gericht de lezer zelf de methoden voor het vergroten van postitieve energie te laten ontdekken die bij hem passen. Het boek bestaat uit tien hoofdstukken en de eerste zeven hoofdstukken beschrijven strategieën om de vitaliteit te verhogen. Een greep uit de onderwerpen die aan bod komen : bewust worden van je intüïtie, bezigheden en mensen die je energie geven ontdekken (zoals het ontwikkelen van een geestelijk leven, visualiseren, de juiste voeding, creativiteit, inspiratie en plezier), maar ook onderzoeken welke dingen een negatief effect op je hebben.

Energiestromen

Daarna volgen de laatste drie hoofdstukken die je inzicht geven in de rol van energiestromen tussen mensen onderling. En hoe trek je positieve mensen en situaties aan en hoe herken je mensen en situaties die energie vreten en hoe kun je je daartegen wapenen.

Interviews

Het leuke van dit boek is dat er na elk hoofdstuk een interview met een bekend (Amerikaans) persoon volgt die vertelt wat hij of zij doet om zijn/haar energie in balans te houden. Namen als Shirley Maclaine, Quincy Jones, Jamie Lee Curtis passeren de revue maar ook als je de mensen niet kent zijn de interviews leuk om te lezen. Het hele boek leest plezierig en de lezer wordt attent gemaakt op vele vormen van energie die invloed hebben op zijn gevoel van welbevinden. Een positief en praktisch boek waarin voor iedereen iets bruikbaars te vinden is.

Geschreven artikelen: 10

Meer uit de categorie leven

Westerse astrologie: Vissen