Werking van humor in reclame


Publicatie datum:

Hoe werkt humor in een reclamespotje?

Gesponsorde koppelingen

In de reclamewereld is attitudeverandering een belangrijk begrip. Merken proberen met behulp van reclames de attitudes van consumenten ten aanzien van hun producten positief te beïnvloeden. Consumenten hebben namelijk de neiging om producten te kopen die zij leuk vinden of in andere woorden waarvoor zij positieve attitudes hebben. Volgens het Elaboration Likelihood Model van Petty en Cacioppo kan attitudeverandering via twee verschillende routes worden bewerkstelligd. Beide routes worden ook in reclames gebruikt. Bij de eerste route, de zogenaamde centrale route,  probeert de reclamemaker attitudeverandering bij de consument te bereiken door argumenten voor de aanschaf van een bepaald product te geven. Deze route vraagt echter om motivatie en mogelijkheid van consumenten om aandacht te geven aan de inhoud van de reclame. Wanneer consumenten niet gemotiveerd zijn of niet in staat zijn om aandacht te geven aan de inhoud van de reclame, kan attitudeverandering bereikt worden door de perifere route. Bij deze route kunnen consumenten op een meer impliciete (soms onbewuste) manier overtuigd worden door oppervlakkige kenmerken van de reclame.

Eén van de technieken die reclamemakers gebruiken om op een impliciete manier attitudeverandering te bewerkstelligen, is het gebruik maken van humor. Er zijn twee vormen van humor in reclame te onderscheiden. In de eerste vorm is er een duidelijke link  of ‘coherentie’ tussen de humor en het product. Vaak is de waarnemer van de reclame zich ook bewust van deze link tussen de humor en het product, er is dan sprake van high contingency awareness. In de tweede vorm is de link tussen humor en product minder duidelijk, omdat de humor niet gericht is op de inhoud of eigenschappen van het product. Wanneer er sprake is van zo’n incoherentie tussen humor en product, hoeft de waarnemer zich niet per se bewust te zijn van de bedoelde link tussen de humor en het product (low contingency awareness). Het is echter de vraag of in een humoristisch reclamespotje coherentie of juist incoherentie effectiever is in attitudeverandering. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is het belangrijk om ook het proces achter de werking van humor in attitudeverandering te begrijpen.

Bij evaluatieve conditionering is er sprake van een attitudeverandering voor een bepaalde stimulus, doordat deze stimulus wordt gekoppeld met een andere stimulus. Wanneer een bepaald product in een reclame wordt gekoppeld met humor, kan er in het geheugen een link ontstaan tussen het product en het goede gevoel dat humor met zich meebrengt. Een dergelijke link kan automatisch ontstaan, zonder dat daar contingency awareness voor nodig is. Humor kan bovendien de aandacht die aan de reclame wordt geschonken en de motivatie om de reclame te verwerken vergroten. Uit eerder onderzoek is echter naar voren gekomen dat incoherentie tussen humor en product het geheugen voor de kenmerken van het product (bijv. merknaam) kan schaden. Dit omdat humor de aandacht trekt, waardoor het afleidt van het product zelf en de kenmerken van het product. Ondanks dit afleidende effect staat humor impliciete attitudeverandering niet in de weg. Een reclame met een incoherente relatie tussen humor en product kan de attitude van de consument ten aanzien van de reclame positief veranderen en zo indirect ook de attitude ten aanzien van het product positief veranderen. Echter wordt vaak aangeraden om coherentie tussen humor en product te verkiezen boven incoherentie. Bij irrelevante humor is een uitgebreidere verwerking van de reclame namelijk vereist om de link tussen humor en product  in het geheugen te maken. Terwijl bij relevante humor deze link al snel gemaakt kan worden, waardoor de consument eerder toekomt aan het verwerken van de informatie over het product. Ook ontstaat er voor de consument, doordat de link sneller gemaakt kan worden bij relevante humor, eerder de mogelijk om de humor en informatie over het product te herhalen. Waardoor er de bekendheid met de reclame en het product toeneemt. 

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 16
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie leven

Relatiesleur? Wordt opnieuw verliefd op jouw partner.

Wat kan je doen als je in een relatie zit en je bent een beetje op elkaar uitgekeken? In dit artikel staan tips en nieuwe invalshoeken.

Ontwikkeling baby 6 maanden

Geeft een omschrijving van de ontwikkeling van een baby van 6 maanden

Je huis opdelen in area's voor beter overzicht in je schoonmaakwerkzaamheden

een plan om je huis in minder tijd opgeruimder te houden

De ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd.

De ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd.

Hoe word ik beroemd en rijk?

Iedereen kan beroemd worden, lees hier in dit artikel hoe ook jij beroemd en rijk kan worden.

Organiseer een top moederdag voor de kersverse moeder!

Je eerst kind is geboren en daarmee een nieuw gezin. Moederdag leent zich uitstekend om dat heugelijke feit te vieren. Plan een onvergetelijke dag voor de nieuwe moeder!

Numerologie en geboortedag: 3, 12, 21 en 30

Geboren zijn op de 3e, 12e, 21e en de 30e van de maand

Westerse astrologie: Stier

Stier als sterrenbeeld

Nostalgie of heimwee?

Een ansicht en herinneringen!

Slecht nieuws? Doe er wat aan!

Hoe ik met de wet van Murphy geconfronteerd werd.

Hoe merk ik dat iemand liegt?

Een verslag over hoe je het opmerkt of iemand liegt.

Waarom doen jonge mannen zulke domme dingen?

Soms staat de tijd even stil en vraag je je af, waarom?

Jaloers? Wat is het en hoe kom je er vanaf?

Heb jij wel eens last van jaloersheid? Wat is jaloers zijn eigenlijk?

Help! Ik ben onzeker!

In dit artikel staan tips om met onzekerheid om te gaan en er af te komen

Sterrenbeeld: Schorpioen

Beschrijving van het sterrenbeeld Schorpioen.

Wat is mijn persoonlijkheid?

Wat voor persoonlijkheid heb jij? Er is veel geschreven over eigenschappen en gedrag van de mens. Kijk welke persoonlijkheid jij hebt.

De dag dat de wereld vergaat

21-12-2012... Waarom denkt de halve wereld dat de aarde ten onder gaat?

Zindelijk worden kost tijd

Hoe krijg ik mijn kind zindelijk? en hoe weet ik dat mijn kind er aan toe is?

Astrologie

Basistermen in de astrologie

Een avond met een prostituee (escort meisje)meelopen.

Ze wist niet wat ze zag, al die koppen voor het raam. Wat een eitje, dat karweitje haha.

Reptieleneieren en babyaapjes

Wie zal er het eerste – ik – zeggen?

Lekker in je vel!

Tips om lekker in mijn vel te zitten en mezelf te zijn!

Belangrijke ontwikkelingen in de adolescentie

De adolescentie is een belangrijke periode in het leven van de mens, gekenmerkt door vele ontwikkelingen.

Groeien: we doen het allemaal

We zijn allemaal groot geworden. Maar hoe gaat dat groot worden eigenlijk in zijn werk? En welke rol spelen cellen in dit proces?

Help: Ik ben een puber!!

Ik ben een puber, wat nu? Hoe ga je om met deze tijd? Hierover vind je informatie in dit artikel.