Let op je online reputatie!


Publicatie datum:

Let op wat je op het internet doet: bescherm je online reputatie!

Gesponsorde koppelingen

In Nederland hebben op bijna overal de beschikking over internet, is het niet achter de computer dan is het met onze mobiele telefoons. Steeds meer informatie wordt met anderen op het internet gedeeld. Maar daar zit een gevaarlijk kantje aan. Hoe zit het met je online reputatie?

Sociaal internet

Een belangrijk deel van ons sociale leven speelt zich tegenwoordig online af. Sociale netwerken, zoals Facebook, LinkedIn, Google+, Pinterest of YouTube bieden steeds meer mogelijkheden om content met grotere of kleinere groepen mensen te delen. Oude sociale netwerken verdwijnen, zoals Hyves, maar nieuwe spelers maken zich op om het digitale strijdtoneel te betreden. Naast de sociale netwerken hebben allerlei chatprogramma’s, zoals Telegram, WhatsApp of  Facebook Messenger de mogelijkheid om tekst, beeld en geluid met elkaar te delen.

 

Al dat delen is …

Natuurlijk is het leuk om elkaar via de sociale netwerken van ons doen en laten op de hoogte te houden. Ontroerende, verdrietige of heel vrolijke momenten delen we met elkaar, het een meer privé dan het andere. We gaan er daarbij van uit, dat alleen onze netwerkvrienden kennis zullen kunnen nemen van hetgeen we gepost hebben. Maar de vraag is natuurlijk: klopt dat wel?

 

Gevaarlijk

Als je op straat loopt in een mensenmenigte, dan vang je regelmatig flarden van gesprekken op. Het is nauwelijks samenhangend of interessant. Het overgrote deel ervan vergeet je meteen weer. Dat ligt op het internet heel anders. Het internet vergeet niet, maar onthoudt in principe alles wat erop wordt gedeeld.

 

Verspreiding

Alles wat we op de sociale netwerken met onze netwerkvrienden delen, kan door hen worden doorgedeeld met anderen. En als je dat al geblokkeerd hebt, dan kunnen er schermafbeeldingen worden gemaakt die wél gedeeld kunnen worden. Of mensen kunnen jouw privé-informatie over de schouders van je netwerkvrienden meelezen. Privacy-instellingen voorkomen dit soort mogelijkheden niet.

 

Speuren

Mensen met kennis van internetzaken kunnen met een grondig internetonderzoek allerlei informatie van jou boven tafel krijgen, waarvan jij had gedacht dat deze maar in heel beperkte kring bekend was. Al je ongenuanceerde uitspraken en reacties blijken, naast alle verstandige en doordachte uitingen, allemaal ergens bewaard en beschikbaar. Dat draagt bij tot de vorming van een online reputatie die niet altijd overeenkomt met de manier waarop jijzelf in de buitenwereld wilt overkomen.

 

Consequenties

In het normale leven kun je mensen rechtstreeks aanspreken om een onbezonnen uitspraak recht te zetten, of wellicht excuses maken. In je internetleven is dat niet mogelijk. Je originele uitspraken zijn namelijk nog steeds ergens terug te vinden.  Om te voorkomen dat mensen misbruik zullen maken van ondoordachte en ongenuanceerde uitspraken van jou op het internet is er eigenlijk maar één goede oplossing: Maak ze niet. Let goed op hetgeen te op het internet post en blijf je er altijd van bewust dat anderen over je schouder meekijken.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 59
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

The Shawshank Redemption

Film uit 1994 onder de regie van Frank Darabont

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Bedruk eenvoudig en snel je leukste bierviltje

Je hoeft vandaag de dag geen Heineken, Amstel of Grolsch meer te heten om te kunnen pronken met je eigen bierviltjes. Moderne digitale druktechnieken zorgen er namelijk voor dat je dergelijke viltjes ook in kleine oplages af kunt nemen.

Wat doet een moderne consument in de winkel?

De meeste winkels hangen vol met allerlei uitingen en sfeer posters, maar wat doet de moderne consument in de winkel?

Facebook introduceert hashtag

facebook heeft een start gemaakt met de implementatie van hashtag

Verschillende manieren om je publiek niet te vervelen

Het is belangrijk dat het publiek geïnteresseerd blijft. Bij uw communicatie mag uw publiek niet in slaap vallen.

Facebook: Hoe weet ik of ik word gehackt?

Simpele manier om eventuele hackers te vatten

UFO of Unidentified Flying Object

Vertaald is dit UFO of Ongeïdentificeerd Vliegend Object

Communicatie anno 2010

De veranderingen binnen de communicatie.

Wie is de mol?

Televisieprogramma waarbij bekende Nederlanders de saboteur moeten ontdekken

De werking van de platenspeler

Wat kun je met een platenspeler en hoe werkt het?

De nieuwe wetten in marketing en communicatie.

Wordt een enterprise 2.0.

Documentaire of fictiefilm?

Wat is het verschil tussen een documentaire en een fictiefilm?

Ontwikkeling van media entertainment

Media entertainment van de 17de eeuw tot aan nu.

Waarom is marktplaats een groot succes geworden?

Hoe marktplaats een groot succes heeft kunnen worden.

Let op je online reputatie!

Let op wat je op het internet doet: bescherm je online reputatie!

Meer volgers op twitter

Tips voor meer volgers op twitter!

De gevolgen van fakedocumentaires

Essay over het fenomeen fakedocumentaire

StarGate

StarGate een Science Fiction Roman

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

Wie is Akon

Je kent hem misschien bij naam of van gezicht maar wie is Akon nou echt.

Ontwikkelingen rondom Kranten en Dagbladen.

De oorzaken van de dalende oplagecijfers en de toekomst.

Hoe kun je, met een mooie weervrouw, altijd mooi weer voorspellen?

Wie wil dat niet, iedere dag mooi weer. Op sommige zenders wordt er, of het nu gaat regenen of dat het zonnig wordt, altijd mooi weer voorspelt.

Gays op TV

Tegenwoordig zijn homosexuele mannen en lesbische vrouwen erg 'hot' op TV