Kloppen de verhalen wel, die journalisten vertellen?


Publicatie datum:

Is alles wat in de media staat wel correct? Het antwoord op deze vraag is 'NEE'!

Gesponsorde koppelingen

Tegenwoordig word de wereld helemaal overgenomen door de technologie en de media. De media heeft een grote invloed op van alles, maar is alles wat in de media staat wel correct? Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan, en de uitkomst is erg vaak 'NEE'. Je zou zo een verhaaltje kunnen verzinnen, die naar een krant sturen, en de krant plaatst het. Maar hoe kan dit? Hoeft de krant hier niks voor uit te zoeken?

Gesponsorde koppelingen

Journalisten laten zich te snel leiden door leugens die anderen bedacht hebben. Liegen doen we allemaal, maar vaak op een manier dat het voor anderen helemaal geen kwaad kan. Het zijn vaak kleine leugentjes om bestwil. 
De eerste reden dat journalisten kwakkeloos dingen op het internet zetten, zonder na te kijken of het wel echt klopt, is omdat er meer propagandisten (mensen die leugens verzinnen, en dit vervolgens met de wereld willen delen, en het laten lijken alsof de leugens echt zijn) zijn, dan journalisten. 
De tweede reden is dat de leugens er buitengewoon echt uit zien, je voelt bijna de emotie die uit het verhaal komt. 
Ook een reden waarom er soms neppe dingen worden gepubliceerd, is omdat het vaak dingen zijn die mensen aanspreken, de zogenoemde oerbeelden.
Maar het grootste probleem is, dat journalisten de (neppe) verhalen, altijd wat opleuken. Ze maken de verhalen net iets erger, zodat het interresanter is om te lezen.

De journalistiek heeft een wonderlijke opsessie met volledigheid, het verhaal dat je verteld als redacteur moet volledig zijn. Een goed journalistiek verhaal, moet antwoord kunnen geven op de vijf W's (wat, waar, wanneer, wie en waarom). Bij veel gebeurtenissen in de wereld is het heel makkelijk om antwoord te geven op de eerste drie W's, maar dan komt het ingewikkelde, wie en waarom? De mensen die de neppe verhalen schrijven, hebben de laatste twee W's al beantwoord. En omdat de journalistiek gedreven word om alle vijf de W's te beantwoorden, is dit de makkelijkste optie. 
Journalisten, zouden vaker de moed moeten hebben om gewoon op te schrijven dat ze sommige antwoorden op vragen gewoon niet weten. Het blijven ook maar mensen, er is niemand die nog nooit op een vraag heeft geantwoord 'Sorry, maar ik heb echt geen idee'. 
Dus journalisten! Heb de moed om gewoon te zeggen dat je het antwoord op een vraag niet weet.

Maar je zou voor dit probleem ook eens de schuld bij jezelf neer kunnen leggen. Want je krijgt alleen goed journalistiek, wanneer je een goed publiek hebt. Journalistiek, heeft een publiek nodig waarbij mensen zich gaan afvragen of het verhaal wat de journalisten vertellen wel klopt, zou het ook anders kunnen zijn?
Dus denk daar eens goed bij na, kloppen de verhalen wel die journalisten vertellen?


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

De Nouvelle Vague en Jean-Luc Godard

De Franse filmmakers hadden het in de jaren 50 al niet zo op commercie. De zogenaamde Nouvelle Vague die destijds ontstond liet alle commerciële gedachtegangen varen en verwonderde en ontregelde het publiek.

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Publiek Versus Commercieel

De verschillen tussen publieke en commerciele omroepen.

Nel Veerkamp overleden.

Nel Veerkamp is op 9-11-2010 overleden

Ontwikkelingen rondom Kranten en Dagbladen.

De oorzaken van de dalende oplagecijfers en de toekomst.