Guerrilla marketing


Publicatie datum:

Wat te weten over guerrilla marketing.

Gesponsorde koppelingen

Guerrilla marketing is naar mijn mening de meeste interresante manier van marketing. Voor een duidelijke deifnitie citeer ik ad-formatie journalist Cor Hospes. In zijn boek over dit onderwerp uit 2007 definieert hij guerrilla marketing als volgt: "Een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wauweffect opwekt voor een merk, mening, dienst of product". Een hele mond vol inderdaad, maar de essentie is duidelijk.

Het wauw-effect is wat de marketeer uiteindelijk wil bereiken. Het feit dat mensen perplex staan en jou marketing stunt onthouden is het doel. Guerrilla marketing is sterk in opkomst, mede door het feit dat het 'low budget' is. Dit is voor veel bedrijven in deze tijd van recessie erg interresant. Vaak is een guerrilla campagne humoristisch en zeker zeer creatief. Het andere grote voordeel voor bedrijven is het hoge aandachtsgehale dat mede komt door de publiciteit die er aan gegeven wordt. Het nadeel van guerrilla marketing is dat het vaak tegen het illegale aan zit. Je mag niet zomaar over iets aan de omgeving toe voegen.

Er zijn 4 kenmerken die van belang zijn voor een geslaagde guerrilla actie:

Nabijheid; wordt één met je doelgroepen, treedt binnen in hun wereld.

De Top 5 guerrilla campagnes van de afgelopen jaren is:

  1. Een arm bungelend uit de kofferbak van een taxi in New York. Om HBO's succesvolle en spannende maffiaserie The Sopranos, onder de aandacht te brengen. Dit is een goed voorbeeld van een shock en wauw effect dat voorkomt uit een goede geurilla campagne. 
    voorbeeld: http://www.karmasnack.com/images/services/viral/guerilla_the_sopranos.jpg
  2. Een grootse guerrilla campagne voor het 'extreme sport magazine: Demolicion'. Hierbij werden surfplanken gemaakt op de lopende banden in een winkelcentrum. Om mensen zelf te laten surfen. Om de mensen echt deel te laten nemen aan je guerilla campagne is zeer effectief. Hierdoor wordt men betrokken bij je merk of product.
    voorbeeld: http://2.bp.blogspot.com/_sZxpUkSuXcQ/SwVa8PhG-XI/AAAAAAAABKk/hm-C0-SBNmI/s1600/DEMOLICION_STICKER1.jpg
  3. Een guerrilla campgane uit Dubai ter promotie van de metro in Dubai. Verschillende slogans werden op verlaten auto's geschreven, zoals: I haven't left Dubai, I just love the metro. Deze hadden als doel om de mensen uit Dubai over te halen om vaker de metro te nemen.
    voorbeeld: http://theinspirationroom.com/daily/experience/2010/3/metro_abandoned_car_1.jpg
  4. De actie van Amnesty International wekt de indruk dat er iemand gevangen zit achter de tralies van het afvoerkanaal. Een simpele maar effectieve manier om mensen ervan te overtuigen dat er op veel plaatsen gruwelijk dingen gebeuren. Waar mensen gestraft en opgesloten worden voor het hebben van een bepaalde overtuiging die tegen het regima van dat land ingaat.
    voorbeeld: http://scollysblog.files.wordpress.com/2009/10/amnesty.jpg
  5. Een leuke marketing stunt van Ikea, waarbij ze een metrostation in Parijs heel gezellig maaken voor forensen en bezoekers. Comfortabele zitbanken, houten vloeren en uitspattende kleuren veranderde de sfeer van het Operastation in Parijs.
    voorbeeld: http://2.bp.blogspot.com/_-eTVPgGaWLk/S8hT-yZAl5I/AAAAAAAAAzc/PMwOZR9ZLqE/s1600/ikea.jpg

Een leuke en eenvoudig vorm van guerrilla marketing die je zelf kan doen is URBAN SKETCHING. Je neemt een krijtje en een camera en dan die straat op. Die straat waar volgens ons de beste ideeën liggen. Die straat die continue in beweging is. Die straat waar alles voor het oprapen ligt. En kijk nou eens naar die straat op een andere manier. Voeg er middeld je krijtje iets aan toe. Waardoor iets een andere betekenis krijgt. Door met een Sketch opdracht de straat op te gaan moeten we op een andere manier om ons heen kijken. Kijken of er een oplossing te vinden is. 

Meer over andere vormen van nieuwe media waar guerrilla marketing ook onder valt vindt u op http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Obama illegale president?

Waar is de officiële geboorteakte van Barack Obama?

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Kloppen de verhalen wel, die journalisten vertellen?

Is alles wat in de media staat wel correct? Het antwoord op deze vraag is 'NEE'!

The Tourist (2010)

Een filmrecentie van de film 'the tourist'

Geen huwelijk voor Paris Hilton.

Paris verveelt zicht snel...

Scarface

Tony Montana in Scarface Money Power Respect

Hoe kom je op de voorpagina van de krant? (toeval bestaat niet update 27 maart 2015)

Sommige mensen staan om de een of andere manier altijd in de schijnwerpers, dat kan geen toeval zijn.

Waarom is marktplaats een groot succes geworden?

Hoe marktplaats een groot succes heeft kunnen worden.

Goede SEO tools

SEO tools zijn er genoeg. Welke SEO tools kun je eigenlijk niet missen? Bekijk ze hier!

Gratis naar de film met Filmtest

Je kunt op veel manieren gratis naar de film, de leukste manier om de nieuwste Nederlandse films te zien is.

Merk

Wat verstaan we onder merken en wat is belangrijk om hierover te weten.

How I met your mother: CBS sitcom over vriendschap en de zoektocht naar die ene vrouw.

How I Met Your Mother is een CBS Sitcom die reeds in het zesde seizoen is beland. Het gaat over de zoektocht van Ted Mosby naar de moeder van zijn toekomstige kinderen.

Immortality

Immortality is het Eeuwige Leven

Lachend naar de winkel

Werkt humor in reclames?

De Natalee Holloway affaire

Wat heeft de affaire voor de onderzoeksjournalistiek betekend?

Oefeningen voor sales trainingen

Om succes te hebben op de markt is het belangrijk goed te kunnen verkopen. Een verkooptraining kan dan geen kwaad.

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Wat is humor?

Pirandello en humor

Wat doet een moderne consument in de winkel?

De meeste winkels hangen vol met allerlei uitingen en sfeer posters, maar wat doet de moderne consument in de winkel?

Opkomende platforms Tumblr & Path

Opkomende platforms Tumblr & Path

Weg met de krant

Over de veranderingen in de krantenwereld

Hoogdruk of boekdruk

Hoogdruk of boekdruk

Het AMBER Alert. Werkt het of pure geldverspilling?

Dit artikel gaat over het AMBER alert. Is het een systeem wat echt werkt of alleen maar pure geldverspilling?

De 30 September Movement, Indonesia

G30S ook wel bekend bij de Gestapu for Gerakan September Tiga Puluh ook bekend als de Gestok of Gerakan Satu Oktober

Kennedy won op tv, Reagen op de radio. - Het effect van de medialogica op het politieke debat

Het effect van medialogica op het politieke debat. Medialogica heeft zowel de politiek als de media in zijn macht, wat aan te tonen is met het prisoner's dilemma