Guerrilla marketing


Publicatie datum:

Wat te weten over guerrilla marketing.

Gesponsorde koppelingen

Guerrilla marketing is naar mijn mening de meeste interresante manier van marketing. Voor een duidelijke deifnitie citeer ik ad-formatie journalist Cor Hospes. In zijn boek over dit onderwerp uit 2007 definieert hij guerrilla marketing als volgt: "Een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wauweffect opwekt voor een merk, mening, dienst of product". Een hele mond vol inderdaad, maar de essentie is duidelijk.

Het wauw-effect is wat de marketeer uiteindelijk wil bereiken. Het feit dat mensen perplex staan en jou marketing stunt onthouden is het doel. Guerrilla marketing is sterk in opkomst, mede door het feit dat het 'low budget' is. Dit is voor veel bedrijven in deze tijd van recessie erg interresant. Vaak is een guerrilla campagne humoristisch en zeker zeer creatief. Het andere grote voordeel voor bedrijven is het hoge aandachtsgehale dat mede komt door de publiciteit die er aan gegeven wordt. Het nadeel van guerrilla marketing is dat het vaak tegen het illegale aan zit. Je mag niet zomaar over iets aan de omgeving toe voegen.

Er zijn 4 kenmerken die van belang zijn voor een geslaagde guerrilla actie:

Nabijheid; wordt één met je doelgroepen, treedt binnen in hun wereld.

De Top 5 guerrilla campagnes van de afgelopen jaren is:

  1. Een arm bungelend uit de kofferbak van een taxi in New York. Om HBO's succesvolle en spannende maffiaserie The Sopranos, onder de aandacht te brengen. Dit is een goed voorbeeld van een shock en wauw effect dat voorkomt uit een goede geurilla campagne. 
    voorbeeld: http://www.karmasnack.com/images/services/viral/guerilla_the_sopranos.jpg
  2. Een grootse guerrilla campagne voor het 'extreme sport magazine: Demolicion'. Hierbij werden surfplanken gemaakt op de lopende banden in een winkelcentrum. Om mensen zelf te laten surfen. Om de mensen echt deel te laten nemen aan je guerilla campagne is zeer effectief. Hierdoor wordt men betrokken bij je merk of product.
    voorbeeld: http://2.bp.blogspot.com/_sZxpUkSuXcQ/SwVa8PhG-XI/AAAAAAAABKk/hm-C0-SBNmI/s1600/DEMOLICION_STICKER1.jpg
  3. Een guerrilla campgane uit Dubai ter promotie van de metro in Dubai. Verschillende slogans werden op verlaten auto's geschreven, zoals: I haven't left Dubai, I just love the metro. Deze hadden als doel om de mensen uit Dubai over te halen om vaker de metro te nemen.
    voorbeeld: http://theinspirationroom.com/daily/experience/2010/3/metro_abandoned_car_1.jpg
  4. De actie van Amnesty International wekt de indruk dat er iemand gevangen zit achter de tralies van het afvoerkanaal. Een simpele maar effectieve manier om mensen ervan te overtuigen dat er op veel plaatsen gruwelijk dingen gebeuren. Waar mensen gestraft en opgesloten worden voor het hebben van een bepaalde overtuiging die tegen het regima van dat land ingaat.
    voorbeeld: http://scollysblog.files.wordpress.com/2009/10/amnesty.jpg
  5. Een leuke marketing stunt van Ikea, waarbij ze een metrostation in Parijs heel gezellig maaken voor forensen en bezoekers. Comfortabele zitbanken, houten vloeren en uitspattende kleuren veranderde de sfeer van het Operastation in Parijs.
    voorbeeld: http://2.bp.blogspot.com/_-eTVPgGaWLk/S8hT-yZAl5I/AAAAAAAAAzc/PMwOZR9ZLqE/s1600/ikea.jpg

Een leuke en eenvoudig vorm van guerrilla marketing die je zelf kan doen is URBAN SKETCHING. Je neemt een krijtje en een camera en dan die straat op. Die straat waar volgens ons de beste ideeën liggen. Die straat die continue in beweging is. Die straat waar alles voor het oprapen ligt. En kijk nou eens naar die straat op een andere manier. Voeg er middeld je krijtje iets aan toe. Waardoor iets een andere betekenis krijgt. Door met een Sketch opdracht de straat op te gaan moeten we op een andere manier om ons heen kijken. Kijken of er een oplossing te vinden is. 

Meer over andere vormen van nieuwe media waar guerrilla marketing ook onder valt vindt u op http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Nuclear Reactor

KernReactoren zetten de Energie die vrijkomt om door Kern-Splitsing in Thermische Energie

Wat is de kracht van Coby Whitmore romantische liefdes taferelen?

Coby Whitmore bracht vrijende paartjes op een romantische maar nooit expliciet seksuele manier in beeld.

Wat is humor?

Pirandello en humor

Iedere 2de persoon gratis naar pretpark, musical, theatervoorstelling of evenement met 2 for 1 entertainment Voucher.

Met het 2 for 1 entertainment Voucher is de entree met een onbeperkt even aantal personen voor iedere 2de persoon gratis.

Wie is de mol?

Wie ontmaskerd de mol?

Het ontstaan van The Voice of Holland

De meeste mensen weten dat Roel van Velzen samen met John de Mol de bedenkers zijn van The Voice of Holland. In dit artikel lees je hoe dat is gegaan, maar ook nog vele andere feiten over de juryleden en kandidaten.

Georganiseerde Misdaad

Criminele Organisaties zijn Politiek gemotiveerd

Kan het maken van selfies leiden tot een stoornis?

Volgens APA kan het maken van selfies leiden tot een stoornis.

De reanimatie van X-Factor

Aan het vijfde seizoen van de talentenjacht X-Factor, kunnen ook rappers en DJ's deelnemen. De vraag is: passen rappers en DJ's wel in dit programma?

Wat is het nut van een film forum?

Er zijn diverse forums waar mensen films en televisie programma’s bespreken, wat is het nut van die film forums?

Friends (tv-serie)

Friends is een Amerikaanse comedy over zes vrienden die zich afspeelt in New York.

Het ontstaan van SpongeBob SquarePants

In 1999 is de eerste aflevering van SpongeBob in Amerika uitgezonden. Maar wie zijn de stemmen achter de karakters?

Wie ben jij op internet en op de social media?

Ik ben altijd mezelf op internet en social media maar wie ben jij op internet en op social media?

Project X Haren eindigt in enorme chaos

Vernieling en rellen bij project X Haren 21-09-2012. Een onschuldige uitnodiging tot een verjaardagsfeestje op facebook eindigt in drama.

Goede SEO tools

SEO tools zijn er genoeg. Welke SEO tools kun je eigenlijk niet missen? Bekijk ze hier!

Opa van de boerderij

Wie kent hem niet, Opa van de boerderij?

De Natalee Holloway affaire

Wat heeft de affaire voor de onderzoeksjournalistiek betekend?

Het succes van Pinterest

Pinterest is nu een jaar voor iedereen toegankelijk en wint steeds meer aan populariteit. Heb jij al een account?

Ben je als TV kijker klant of speelbal?

Er is veel discussie over wat publieke zenders nu wel of niet zouden moeten uitzenden. Een aantal hoofdrolspelers zoals de omroepen, de netmanager en de staatsecretaris dueleren naar hartelust. Hoe staat het met de belangrijkste groep in dit speelveld; de kijker of wel de klant?

Wat er gebeurt er met je social media accounts bij overlijden?

Nu kan je via een social media testament bij de notaris vastleggen wat er moet gebeuren met je accounts bij overlijden

Verschillende manieren om je publiek niet te vervelen

Het is belangrijk dat het publiek geïnteresseerd blijft. Bij uw communicatie mag uw publiek niet in slaap vallen.

Het Gerbner Model

Wat is het Gerbner Model

Like this op Facebook

In dit artikel leest u wat de I Like button inhoud en hoe deze is ontstaan.

Telegraaf nieuws, dagblad De Telegraaf

Het dagelijks verschijnende dagblad De Telegraaf houdt u op de hoogte van het laatste nieuws uit binnen- en buitenland.

Worden Adsense advertenties met meisjes met grote borsten de trend?

Steeds meer Adsense advertenties bevatten meisjes met grote borsten, wordt dit de nieuwe trend bij Adsense?