Lachend naar de winkel


Publicatie datum:

Werkt humor in reclames?

Gesponsorde koppelingen

Afgelopen week hoorde ik het voor het eerst op de radio. De hamburgers zijn voor noppes bij de C1000. Met een welbekend deuntje proberen ze de ronde lapjes vlees aan de klant te brengen. Maar waar heb ik dit eerder gehoord?

Juist. Bij de Albert Heijn.

Daar waren ze echter verkrijgbaar met korting, en niet meteen voor noppes. Zou dat het succes zijn van de Albert Heijn; dat ze het niet meteen gratis weggeven, maar er nog wel een prijsje aan binden? "Oh, gratis? Dan zal het wel over datum zijn..."

Dit lijkt mij een vorm van plagiaat, maar dat is nu om het even. De strijd tussen de grote supermarktketens is al tijden gaande en elke keer wordt geprobeerd weer een nieuwe hit te scoren in de reclamewereld. Maar hoezeer andere supermarkten het ook blijven proberen, elke keer staat de AH met opgeheven hoofd aan de top. Of het nu gaat om Beesies, Wuppies, of de Zomerhits, het marketing team van de supermarkt weet hoe zij de klant moet raken. Wie kent niet de reclame met de muppets, de wuppies, of weet niet waar ik het over heb als ik zeg "hamsteren!"?

De Albert Heijn weet hoe het moet, en doet het met humor. Maar is het de humor die de keten zo groot maakt?

 

Steeds verrassend, altijd voordelig?

Oftewel, is het de humor die ervoor zorgt dat een reclame werkt?

Het is inderdaad zo dat humor erg populair is in de reclamewereld. De duffe reclames over wasmiddelen, waarbij elk merk het beste is (en al zeker in vergelijking met product X), het witste wast en het voordeligst is, worden meestal niet in de wandelgangen besproken. In plaats daarvan hebben we het over de Walking Fridge en werd Miss Montreal bekend van haar deelname aan de Slankie reclames.

Reclames met humor worden dus over het algemeen beter onthouden. Je zou dus denken dat ze ook meteen effectiever zijn. Maar dit is niet per se zo...

Het probleem zit hem eigenlijk in het onthouden. De reclames worden inderdaad beter onthouden wanneer je er om hebt moeten lachen. Maar dat geldt niet voor de producten zelf.

 

 Nu even niet!

Hoewel we het deuntje ons maar niet los wil laten, gaat dat veel gemakkelijker wat betreft het merk. Ik heb bijvoorbeeld lange tijd rondgelopen met de herinnering aan de Walking Fridge, zonder werkelijk te beseffen om welk bier het ging. Ik kende de uitspraak "Nu even niet!", maar legde niet meteen de associatie met Cup-a-Soup. En wist iedereen die destijds "Goeiemoggel!" riep dat het een KPN reclame was?

 

I'm lovin' it!

Maar de cijfers liegen er niet om. Ondanks dat de merknaam wordt vergeten, worden producten bij een humoristische reclame toch eerder gekocht. Hierbij is dus sprake van een "humorparadox".

Hoewel we niet meer weten wat de naam was, gaan we uiteindelijk toch juist voor dat product. Onbewust maken we positieve associaties met dat merk, waarop we dan onze keuze baseren. Door het koppelen van bepaalde emoties aan een merk, al is dit buiten ons bewustzijn, gaat onze voorkeur er uiteindelijk naar uit.

 

Geschikt, ongeschikt

Toch werken niet alle humoristische reclames. Smaken verschillen nu eenmaal, en soms slaat een goedbedoelde spot niet aan. Wat is het nou precies dat een reclame succesvol maakt, en wanneer loopt het uit op een flop?

Volgens sommigen heeft het te maken met afstemming op de doelgroep, door rekening te houden met leeftijd en geslacht. Volgens anderen moet je als reclamemaker niet bang zijn een beetje te ver te gaan. Natuurlijk moet een grap niet lomp en beledigend worden, maar veel mensen houden wel van een beetje sarcasme en ironie.

En eigenlijk is het helemaal niet zo slecht wanneer de klant een merknaam vergeet. Het blijkt namelijk ook dat humor juist averechts gaat werken wanneer er te veel over een product wordt verteld. Beter is het om de reclame lekker luchtig te houden.

 

En wat denken jullie? Werkt humor in reclames, of wat is naar jouw idee de reden dat je een bepaald product koopt?


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Ontwikkeling van media entertainment

Media entertainment van de 17de eeuw tot aan nu.

De iPhone 5

De iPhone is sinds 11 juni 2011 drie jaar in Nederland. Sinds die tijd heeft Apple een groot deel van de markt veroverd op het gebied van de mobiele telefoons. De iPhone 5 zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten.

Ben je als TV kijker klant of speelbal?

Er is veel discussie over wat publieke zenders nu wel of niet zouden moeten uitzenden. Een aantal hoofdrolspelers zoals de omroepen, de netmanager en de staatsecretaris dueleren naar hartelust. Hoe staat het met de belangrijkste groep in dit speelveld; de kijker of wel de klant?

Maak je eigen real life soap, een gewone dag.

Hoe maak je een verslag van een gewone dag van een gewoon persoon voor je eigen soap.

Emoticons.

Emoticons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze multimedia maatschappij.

Netflix in een notendop

Eind 2013 werd Netflix met veel kabaal onthaald. De media stonden er bol van: Netflix zou de nieuwe Spotify zijn, maar dan voor films en series. Maar wat is Netflix nu eigenlijk precies?

Aanrader: de film Kaos

De prachtige verhalen van Pirandello verfilmd

Waarom lijkt niemand op zijn selfie?

Steeds meer mensen maken selfies van zichzelf maar waarom lijkt niemand op zijn selfie?

UFO of Unidentified Flying Object

Vertaald is dit UFO of Ongeïdentificeerd Vliegend Object

Het ontstaan van The Voice of Holland

De meeste mensen weten dat Roel van Velzen samen met John de Mol de bedenkers zijn van The Voice of Holland. In dit artikel lees je hoe dat is gegaan, maar ook nog vele andere feiten over de juryleden en kandidaten.

Bloggen

Het hoe en waarom van het bloggen.

Mag ik alles zeggen?

Mag ik vanwege de vrijheid van meningsuiting alles echt zeggen?

Is goedkope Angora wol slecht voor Angora konijnen?

Kun je goedkoop en diervriendelijk heerlijke warme Angora truien maken?

Politieke Gijzelingen

Het praktiseren van Gijzelen, wordt gebruikt in Politieke onderhandelingen.

Meer volgers op twitter

Tips voor meer volgers op twitter!

Schokkende privacyschending in Nederland

Internetten via je mobieltje, het downloaden van handige app's, of gewoon een dagje naar Rotterdam. Niet zo onschuldig zoals het lijkt!

Artiesten na hun dood toch 'levend' op het podium

Tupac/2pac kwam tot leven als hologram. Hologram concerten zijn populair, moeten overleden artiesten opnieuw tot leven komen en optreden?

Obama illegale president?

Waar is de officiële geboorteakte van Barack Obama?

Het gebruik van online vragenlijsten

De voor- en nadelen van het afnemen van vragenlijsten via internet

De Nuremberg Code

Het Internationale Document voor de Mens als Onderwerp de Proef-Persoon

Kloppen de verhalen wel, die journalisten vertellen?

Is alles wat in de media staat wel correct? Het antwoord op deze vraag is 'NEE'!

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.

De nieuwe mediarevolutie is in volle gang

“Worden jongeren opgezogen in de Nieuwe Mediarevolutie?”

Wat is het nut van een film forum?

Er zijn diverse forums waar mensen films en televisie programma’s bespreken, wat is het nut van die film forums?

Televisie: een nieuw medium in een nieuwe maatschappij

De komst van de televisie bracht grote veranderingen teweeg in de samenleving. Nieuwe shows als I Love Lucy werden het gesprek van de dag, de rol van de vrouw veranderde en een ware massaconsumptie werd langzaam in gang gezet.