Lachend naar de winkel


Publicatie datum:

Werkt humor in reclames?

Gesponsorde koppelingen

Afgelopen week hoorde ik het voor het eerst op de radio. De hamburgers zijn voor noppes bij de C1000. Met een welbekend deuntje proberen ze de ronde lapjes vlees aan de klant te brengen. Maar waar heb ik dit eerder gehoord?

Juist. Bij de Albert Heijn.

Daar waren ze echter verkrijgbaar met korting, en niet meteen voor noppes. Zou dat het succes zijn van de Albert Heijn; dat ze het niet meteen gratis weggeven, maar er nog wel een prijsje aan binden? "Oh, gratis? Dan zal het wel over datum zijn..."

Dit lijkt mij een vorm van plagiaat, maar dat is nu om het even. De strijd tussen de grote supermarktketens is al tijden gaande en elke keer wordt geprobeerd weer een nieuwe hit te scoren in de reclamewereld. Maar hoezeer andere supermarkten het ook blijven proberen, elke keer staat de AH met opgeheven hoofd aan de top. Of het nu gaat om Beesies, Wuppies, of de Zomerhits, het marketing team van de supermarkt weet hoe zij de klant moet raken. Wie kent niet de reclame met de muppets, de wuppies, of weet niet waar ik het over heb als ik zeg "hamsteren!"?

De Albert Heijn weet hoe het moet, en doet het met humor. Maar is het de humor die de keten zo groot maakt?

 

Steeds verrassend, altijd voordelig?

Oftewel, is het de humor die ervoor zorgt dat een reclame werkt?

Het is inderdaad zo dat humor erg populair is in de reclamewereld. De duffe reclames over wasmiddelen, waarbij elk merk het beste is (en al zeker in vergelijking met product X), het witste wast en het voordeligst is, worden meestal niet in de wandelgangen besproken. In plaats daarvan hebben we het over de Walking Fridge en werd Miss Montreal bekend van haar deelname aan de Slankie reclames.

Reclames met humor worden dus over het algemeen beter onthouden. Je zou dus denken dat ze ook meteen effectiever zijn. Maar dit is niet per se zo...

Het probleem zit hem eigenlijk in het onthouden. De reclames worden inderdaad beter onthouden wanneer je er om hebt moeten lachen. Maar dat geldt niet voor de producten zelf.

 

 Nu even niet!

Hoewel we het deuntje ons maar niet los wil laten, gaat dat veel gemakkelijker wat betreft het merk. Ik heb bijvoorbeeld lange tijd rondgelopen met de herinnering aan de Walking Fridge, zonder werkelijk te beseffen om welk bier het ging. Ik kende de uitspraak "Nu even niet!", maar legde niet meteen de associatie met Cup-a-Soup. En wist iedereen die destijds "Goeiemoggel!" riep dat het een KPN reclame was?

 

I'm lovin' it!

Maar de cijfers liegen er niet om. Ondanks dat de merknaam wordt vergeten, worden producten bij een humoristische reclame toch eerder gekocht. Hierbij is dus sprake van een "humorparadox".

Hoewel we niet meer weten wat de naam was, gaan we uiteindelijk toch juist voor dat product. Onbewust maken we positieve associaties met dat merk, waarop we dan onze keuze baseren. Door het koppelen van bepaalde emoties aan een merk, al is dit buiten ons bewustzijn, gaat onze voorkeur er uiteindelijk naar uit.

 

Geschikt, ongeschikt

Toch werken niet alle humoristische reclames. Smaken verschillen nu eenmaal, en soms slaat een goedbedoelde spot niet aan. Wat is het nou precies dat een reclame succesvol maakt, en wanneer loopt het uit op een flop?

Volgens sommigen heeft het te maken met afstemming op de doelgroep, door rekening te houden met leeftijd en geslacht. Volgens anderen moet je als reclamemaker niet bang zijn een beetje te ver te gaan. Natuurlijk moet een grap niet lomp en beledigend worden, maar veel mensen houden wel van een beetje sarcasme en ironie.

En eigenlijk is het helemaal niet zo slecht wanneer de klant een merknaam vergeet. Het blijkt namelijk ook dat humor juist averechts gaat werken wanneer er te veel over een product wordt verteld. Beter is het om de reclame lekker luchtig te houden.

 

En wat denken jullie? Werkt humor in reclames, of wat is naar jouw idee de reden dat je een bepaald product koopt?

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Foltering

Politieke Folteringen kunnen sterk variëren van Sadistische Bevrediging tot aan Interegation

HD Wallpaper of gratis Wallpaper op www.Flickr.com

Oneindig veel gratis High Definition Wallpapers op www.Flickr.com

Wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Ongeveer 1,23 miljard mensen hebben een Facebook account, maar wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Amanda Knox; schuldig of niet?

De dood van Merdith Kercher is één van de meest spraakmakende zaken van de 21ste eeuw en daar lijkt gauw weer een hoofdstuk bij te komen.

Kiezen voor een Algemeen Dagblad abonnement

Hulp bij het maken van de keuze voor een Algemeen Dagblad abonnement. Het AD behoort tot de grootste kranten van Nederland met een sterke redactie.

Foobie Artikelen

Elke dag nieuwe informatie over allerlei onderwerpen, geld verdienen met het schrijven van artikelen.

Instagram - wat is het en hoe werkt het?

De Instagram app, hoe werkt deze precies

Wat is het nut van een film forum?

Er zijn diverse forums waar mensen films en televisie programma’s bespreken, wat is het nut van die film forums?

Project X Haren eindigt in enorme chaos

Vernieling en rellen bij project X Haren 21-09-2012. Een onschuldige uitnodiging tot een verjaardagsfeestje op facebook eindigt in drama.

Politici en sociale media

Wat maakt Twitter zo populair dat iedereen het doet? Sinds de oprichting van dit sociale netwerk in 2006 hebben miljoenen mensen zich aangemeld en zijn volop aan het ‘tweeten’ geslagen.

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Facebook likes - Jou wereld van vind-ik-leuks

Een duim omhoog en de tekst 'vind ik leuk' hoort bij Facebook

De Natalee Holloway affaire

Wat heeft de affaire voor de onderzoeksjournalistiek betekend?

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Sociale netwerken

Alles wat je moet weten over sociale netwerken.

Documentaire of fictiefilm?

Wat is het verschil tussen een documentaire en een fictiefilm?

Communicatie anno 2010

De veranderingen binnen de communicatie.

Gratis Online tv gids, tv gids vanavond, de tv gids

Gratis TV Gids op Internet. Snel, slim en overzichtelijk. Alle films op tv en primetime overzicht.

Onvoorwaardelijke liefde en vampiers in horror- en actiefilm Blade II.

De horror- en actiefilm Blade II is de tweede film in de Blade-trilogie, gebaseerd op het Marvel Comics personage Blade.

Facebook: Hoe weet ik of ik word gehackt?

Simpele manier om eventuele hackers te vatten

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

De impact van social media als Facebook en Twitter

Facebook heeft een grote kracht in het bereiken van mensen. Merthe wilde een verjaardagsfeestje organiseren via facebook, wat gigantisch uit te hand liep.

Zinderende zomercliffhanger GTST

Een zomer lang in spanning