Lachend naar de winkel


Publicatie datum:

Werkt humor in reclames?

Gesponsorde koppelingen

Afgelopen week hoorde ik het voor het eerst op de radio. De hamburgers zijn voor noppes bij de C1000. Met een welbekend deuntje proberen ze de ronde lapjes vlees aan de klant te brengen. Maar waar heb ik dit eerder gehoord?

Juist. Bij de Albert Heijn.

Daar waren ze echter verkrijgbaar met korting, en niet meteen voor noppes. Zou dat het succes zijn van de Albert Heijn; dat ze het niet meteen gratis weggeven, maar er nog wel een prijsje aan binden? "Oh, gratis? Dan zal het wel over datum zijn..."

Dit lijkt mij een vorm van plagiaat, maar dat is nu om het even. De strijd tussen de grote supermarktketens is al tijden gaande en elke keer wordt geprobeerd weer een nieuwe hit te scoren in de reclamewereld. Maar hoezeer andere supermarkten het ook blijven proberen, elke keer staat de AH met opgeheven hoofd aan de top. Of het nu gaat om Beesies, Wuppies, of de Zomerhits, het marketing team van de supermarkt weet hoe zij de klant moet raken. Wie kent niet de reclame met de muppets, de wuppies, of weet niet waar ik het over heb als ik zeg "hamsteren!"?

De Albert Heijn weet hoe het moet, en doet het met humor. Maar is het de humor die de keten zo groot maakt?

 

Steeds verrassend, altijd voordelig?

Oftewel, is het de humor die ervoor zorgt dat een reclame werkt?

Het is inderdaad zo dat humor erg populair is in de reclamewereld. De duffe reclames over wasmiddelen, waarbij elk merk het beste is (en al zeker in vergelijking met product X), het witste wast en het voordeligst is, worden meestal niet in de wandelgangen besproken. In plaats daarvan hebben we het over de Walking Fridge en werd Miss Montreal bekend van haar deelname aan de Slankie reclames.

Reclames met humor worden dus over het algemeen beter onthouden. Je zou dus denken dat ze ook meteen effectiever zijn. Maar dit is niet per se zo...

Het probleem zit hem eigenlijk in het onthouden. De reclames worden inderdaad beter onthouden wanneer je er om hebt moeten lachen. Maar dat geldt niet voor de producten zelf.

 

 Nu even niet!

Hoewel we het deuntje ons maar niet los wil laten, gaat dat veel gemakkelijker wat betreft het merk. Ik heb bijvoorbeeld lange tijd rondgelopen met de herinnering aan de Walking Fridge, zonder werkelijk te beseffen om welk bier het ging. Ik kende de uitspraak "Nu even niet!", maar legde niet meteen de associatie met Cup-a-Soup. En wist iedereen die destijds "Goeiemoggel!" riep dat het een KPN reclame was?

 

I'm lovin' it!

Maar de cijfers liegen er niet om. Ondanks dat de merknaam wordt vergeten, worden producten bij een humoristische reclame toch eerder gekocht. Hierbij is dus sprake van een "humorparadox".

Hoewel we niet meer weten wat de naam was, gaan we uiteindelijk toch juist voor dat product. Onbewust maken we positieve associaties met dat merk, waarop we dan onze keuze baseren. Door het koppelen van bepaalde emoties aan een merk, al is dit buiten ons bewustzijn, gaat onze voorkeur er uiteindelijk naar uit.

 

Geschikt, ongeschikt

Toch werken niet alle humoristische reclames. Smaken verschillen nu eenmaal, en soms slaat een goedbedoelde spot niet aan. Wat is het nou precies dat een reclame succesvol maakt, en wanneer loopt het uit op een flop?

Volgens sommigen heeft het te maken met afstemming op de doelgroep, door rekening te houden met leeftijd en geslacht. Volgens anderen moet je als reclamemaker niet bang zijn een beetje te ver te gaan. Natuurlijk moet een grap niet lomp en beledigend worden, maar veel mensen houden wel van een beetje sarcasme en ironie.

En eigenlijk is het helemaal niet zo slecht wanneer de klant een merknaam vergeet. Het blijkt namelijk ook dat humor juist averechts gaat werken wanneer er te veel over een product wordt verteld. Beter is het om de reclame lekker luchtig te houden.

 

En wat denken jullie? Werkt humor in reclames, of wat is naar jouw idee de reden dat je een bepaald product koopt?

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Dakloos

Ik ben dakloos. Waar slaap ik vannacht?

Project X Haren eindigt in enorme chaos

Vernieling en rellen bij project X Haren 21-09-2012. Een onschuldige uitnodiging tot een verjaardagsfeestje op facebook eindigt in drama.

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

Netflix in een notendop

Eind 2013 werd Netflix met veel kabaal onthaald. De media stonden er bol van: Netflix zou de nieuwe Spotify zijn, maar dan voor films en series. Maar wat is Netflix nu eigenlijk precies?

Bloggen

Het hoe en waarom van het bloggen.

Mensen worden beetgenomen door onechte baby

Wat doe je als je een kinderbuggy helemaal alleen op straat ziet? Wees gewaarschuwd, het kan de schrik van je leven zijn

Het belang van social media, het belang van Facebook, het belang van Twitter

Ook jij bent van groot belang voor de social media als Facebook en Twitter.

The Tourist (2010)

Een filmrecentie van de film 'the tourist'

De werking van de platenspeler

Wat kun je met een platenspeler en hoe werkt het?

Hoogdruk of boekdruk

Hoogdruk of boekdruk

Nederland Tijdschriftenland.

Trends en ontwikkeling binnen het tijdschriften segment.

Timeless Anime deel 1

Timeless Anime gaat over tijdloze Japanse Anime series. Dit artikel zal uit meer delen bestaan.

Wie is de mol?

Wie ontmaskerd de mol?

De Nouvelle Vague en Jean-Luc Godard

De Franse filmmakers hadden het in de jaren 50 al niet zo op commercie. De zogenaamde Nouvelle Vague die destijds ontstond liet alle commerciële gedachtegangen varen en verwonderde en ontregelde het publiek.

Meer volgers op twitter

Tips voor meer volgers op twitter!

Merk

Wat verstaan we onder merken en wat is belangrijk om hierover te weten.

Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1

Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

Ben je als TV kijker klant of speelbal?

Er is veel discussie over wat publieke zenders nu wel of niet zouden moeten uitzenden. Een aantal hoofdrolspelers zoals de omroepen, de netmanager en de staatsecretaris dueleren naar hartelust. Hoe staat het met de belangrijkste groep in dit speelveld; de kijker of wel de klant?

Artiesten na hun dood toch 'levend' op het podium

Tupac/2pac kwam tot leven als hologram. Hologram concerten zijn populair, moeten overleden artiesten opnieuw tot leven komen en optreden?

Nieuwe media.

het gebruik van nieuwe media is noodzakelijk, maar hoe dan?

Immortality

Immortality is het Eeuwige Leven

Wat doet een moderne consument in de winkel?

De meeste winkels hangen vol met allerlei uitingen en sfeer posters, maar wat doet de moderne consument in de winkel?

StarGate

StarGate een Science Fiction Roman

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.