De impact van social media als Facebook en Twitter


Publicatie datum:

Facebook heeft een grote kracht in het bereiken van mensen. Merthe wilde een verjaardagsfeestje organiseren via facebook, wat gigantisch uit te hand liep.

Gesponsorde koppelingen

Merthe uit het Groningse Haren wilde een feestje organiseren. Daartoe maakte ze een facebook evenement aan. In plaats van het als een prive evenement te typeren, maakte ze er een publiek evenement van. De gevolgen waren groot.

Gesponsorde koppelingen

Social media

Waar vroeger communicatie via flyers, brieven, advertenties en dergelijk ging, heeft het internet tijdperk een aantal nieuwe mogelijkheden gecreëerd om te communiceren. Jong en oud heeft vaak een account bij een of meerdere social media platforms. Twee grote bedrijven zijn daar leidend in, namelijk Facebook en Twitter. Facebook is een site waarop mensen een profiel hebben, en een netwerk creëren door vrienden met elkaar te worden. Twitter is een medium waarmee je korte berichten het internet in stuurt die vervolgens door jou volgers, of mensen die er naar zoeken. Hoewel jij op die sites maar een paar volgers hebt, is het bereik groter dan je denkt.

 

Het facebook feestje in Haren 

Ene Merthe uit Haren, Groningen, dacht haar vrienden uit te nodigen voor een feestje door middel van een facebook evenement. Haar vrienden waren uitgenodigd. Echter ging ze te snel voorbij aan het feit dat het niet om een privé evenement gaat(eentje waarbij de organisator de gene is die bepaalt wie er komt) maar om een publiek evenement(zo een waarbij iedereen welkom is die zich aanmeld). Met als gevolg dat na een dag er al meer dan 1000 mensen zouden komen. Dit kon nooit de bedoeling zijn, dus is het weer van facebook afgehaald. Echter hebben enkele 'derden' de grap verder gezet onder de naam project x haren, en hebben meerdere mensen uitgenodigd. Met als gevolg dat er, volgens facebook een dag van te voren dan, meer dan 31.000 man aan hebben gegeven om naar het rustieke plaatsje Haren te komen.

Op de avond zelf, wordt de sfeer grimmig, en loopt de boel compleet uit de hand met vernielingen, geweld, plunderingen en tientallen arrestaties.

bron: AD

 

De werking van de social media

Hoe heeft een klein privé feestje zich kunnen uitbreiden tot zo'n enorm ramp? Het antwoord daarop is social media. Je zou zeggen dat het bereik van een iemand op facebook 250 mensen is(gelijk aan het aantal vrienden). In feite bereikt ze die ook wel direct met haar uitnodiging maar wanneer iemand aangeeft te willen komen, of de uitnodiging leuk vindt(like't), dan weergeeft facebook dat op de persoonlijke pagina van diegene. Als we er van uitgaan dat iedereen gemiddeld 250 vrienden heeft, en er een man of 35 naar het feestje gaan, dan is het bereik van 250 mensen, uitgebreid tot 9.000 mensen. Dan had er nog steeds niets aan de hand hoeven zijn, mits het een privé feest bedroeg. Echter was dat niet het geval, en konden al die 9.000 mensen op hun beurt ook weer zich zelf 'uitnodigen'. Je kunt het vergelijken met een radioactieve wolk die zich alleen maar verspreid en overal sporen achterlaat. Daarnaast, toen het evenement door Merthe zelf al verwijderd was, hebben anderen voor haar de organisatie overgenomen en het evenement zelf voortgezet op facebook.

Wat is de rol die twitter hier nou in speelt? Via twitter zelf is er niks van Merthe verspreid. Echter wordt het communicatie medium door miljoenen mensen gebruikt in Nederland. Als je op twitter zoekt naar project x, dan komt je ongeveer iedere minuut een tweet tegen. Mensen communiceren met elkaar, jutten elkaar op om ook te gaan, maken grapjes er over etc... Het zorgt er dus voor dat veel meer mensen het te weten komen. Zelfs de mensen zonder facebook weten nu dat er een feestje is en overwegen om te komen. Ook de relschoppers kunnen dit medium gebruiken om met elkaar te communiceren. Het is ook lichtelijk anoniem. Gezien het feit dat er niet direct een adres aan gekoppeld is, maakt het makkelijk om dingen te zeggen die niet direct tot jou te traceren hoeven te zijn.

 

conclusie

Wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat er een enorme verborgen, zeer krachtige macht in social media zit. Een kracht die we zeker niet moeten onderschatten. Als je ziet wat het allemaal te weeg heeft gebracht bij publieke instanties dan valt te zeggen dat we er niet schadeloos zijn uitgekomen. Het daadwerkelijke feestje is gigantisch uit de hand gelopen met vele relschoppers die de mogelijkheid hebben aangegrepen om zich flink uit te leven. Winkels, fietsen, ruiten etc. hebben het allemaal moeten ontgelden. Mede door de social media is het dus zover gekomen. Het verbieden van dergelijke zaken op social media is een interessante discussie. De politie wil over de mogelijkheid beschikken om opruiende berichten te kunnen verwijderen. Echter in hoeverre komt de vrijheid van meningsuiting in gevaar, hoeveel macht krijgt de overheid? Wat er wel geconcludeerd moet worden is dat er een belangrijke les voor de toekomst geleerd moet zijn en dat we social media zeker niet mogen onderschatten.

 


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 9
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Georganiseerde Misdaad

Criminele Organisaties zijn Politiek gemotiveerd

Goede SEO tools

SEO tools zijn er genoeg. Welke SEO tools kun je eigenlijk niet missen? Bekijk ze hier!

Zinderende zomercliffhanger GTST

Een zomer lang in spanning

Sisi - Kaiserin Elisabeth of Österreich

Kaiserin Elisabeth of Österreich 24 December 1837 - 10 September 1898

De nieuwe mediarevolutie is in volle gang

“Worden jongeren opgezogen in de Nieuwe Mediarevolutie?”