Bloggen


Publicatie datum:

Het hoe en waarom van het bloggen.

Gesponsorde koppelingen

Een blog (afkomstig van het woord weblog) is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek, werk, enz. Alles waar mensen interesse in kan hebben.

Iemand die een blog begint doet dat veelal om een online conversatie op te starten over een bepaald onderwerp. Een blog vormt zo de brug tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarin wel meer interactie tussen de deelnemers mogelijk is. Ook wel web 2.0 genoemd. Hiermee kan je online van alles met elkaar delen. Bijvoorbeeld documenten, foto's en video's opslaan en delen met anderen.
Maar wat is het verschil tussen een blog en een gewone website? Het verschil met een "gewone" website is dat een blog een verzameling van veelvuldig ge-update berichten bevat, die in chronologische volgorde worden gepresenteerd. Tevens kan op uiterst gemakkelijke wijze een reactie op een bericht worden geplaatst. Er is daarmee sprake van echte interactiviteit tussen de blogschrijver en de bloglezer.
Bloggen is onderdeel van de nieuwe media, hierover meer informatie op http://artikelen.foobie.nl/media/de-nieuwe-wetten-in-marketing-en-communicatie/, maar ook op http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/.

Er zijn in de loop der jaren verschillende soorten blogs bijgekomen, zo heb je:

  • Weblog: een soort dagboek op internet.
  • Opiniërende blog: om je mening te geven.
  • Informerende blog: om andere te informeren, en kennis over te dragen.
  • Persoonlijke blog: hierbij vertel je mensen wat jou bezig houdt.
  • Vakgerelateerde blog: een blog op vakgebied.
  • Shockblog: om mensen te shockeren (bv. www.geenstijl.nl).

Hieruit blijkt al wel dat er over behoefte aan is. Het is echter wel belangrijk om aan bepaalde voorwaarden te voldoen, wil je daadwerkelijk succesvol zijn.

  • Je moet er wel genoeg tijd in stoppen.
  • Je moet er de capaciteit voor hebben, je moet namelijk wel weten wat je zegt, en het moet ook kloppen.
  • Kennis: je moet verstand over het blogonderwerp hebben.
  • Discipline: het moet namelijk ook echt onderhouden worden.
  • Regelmatig posten: je moet je blog wel up-to-date houden.
  • Openheid: Je moet vooral zeggen wat je denkt, maar niet liegen!
  • Authentiek zijn: wees jezelf en ben eerlijk.
  • Een mening hebben: zeg duidelijk wat je vind.
  • Reageer op alles, men wil graag met je interactief omgaan en de conversatie aangaan.
  • Doe je nooit voor als iemand anders.
  • Verwijder geen kritische reacties. Je moet tegen kritiek kunnen en erop kunnen reageren. En durf eventueel je fout toe te geven. Dit wordt zeer gerespecteerd.

Dit geld ook voor digitaal netwerken, hier meer over op http://artikelen.foobie.nl/media/digitaal-netwerken/.

Maar hoe zorg je ervoor dat je blog, zoals de layout, functioneel is. Je moet hierbij zorgen voor een duidelijk navigatie over je site. Als men niet snel kan vinden waar men naar op zoek is gaat men verder naar het volgende. Er is namelijk vaak veel meer informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Maak dus bijvoorbeeld een zoekfunctie aan en een archief. Dit is ook vooral gemakkelijk voor jezelf, zodat je alles nog kan terug lezen. En maak een linklijst en categoriseer je blog, zodat er een duidelijk overzicht in zit.
Ook is het slim om lange berichten af te breken, voor een duidelijkere lay-out en om mensen nieuwsgierig te maken naar datgene wat eventueel nog meer te lezen is. Maar zorg ook voor uniformiteit, maak een eenheid van je weblog.

Een ander belangrijk aspect is meten is weten, probeer alles bij te houden. Lees hiervoor je statistieken. Weet hoe je bezoekers binnen komen, zodat je daarop kan reageren. En weet wat ze zoeken, zodat je ze dat eventueel kunt bieden en gebruik je statistieken om trends te spotten en daarin mee te gaan. Wat handig kan zijn is om jezelf te Googlen, om zo te controleren of het allemaal nog klopt.

Maar uiteindelijk gaat het er toch om dat je gevonden wordt. Verplaats je hiervoor in de zoekende consument, zodat je weet waar ze zoeken. Gebruik belangrijke zoekwoorden in je titels en in je eerste alinea, zodat je bij Google snel gevonden word. En zorg voor een linkpopularity, want bij Google scoor je hoger bij de zoekresultaten zodra je meer links hebt. De zoekfunctie geldt dus niet alleen op je eigen site maar ook daarbuiten moet jij zelf gevonden worden. Dat is erg belangrijk bij het succesvol worden van blog.

Als blogger moet je dus eerst weten wat voor blog je aanmaakt en zorgen dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet om succesvol te zijn. Ben vindbaar wees authentiek, ben up-todate, eerlijk en zorg voor een functionele blog om de mensen op weg te helpen.

De kracht van het online ligt offline, dat wil zeggen; datgene wat je offline doet zet je later pas online. Het internet is maar een tool dat je pas inzet als je het echt bruikbaar vind.
Wat je online doet en bent moet je ook offline zijn, BEN JEZELF!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Oefeningen voor sales trainingen

Om succes te hebben op de markt is het belangrijk goed te kunnen verkopen. Een verkooptraining kan dan geen kwaad.

The Matrix

The Matrix is een sciencefictionfilm uit 1999.

De impact van social media als Facebook en Twitter

Facebook heeft een grote kracht in het bereiken van mensen. Merthe wilde een verjaardagsfeestje organiseren via facebook, wat gigantisch uit te hand liep.

Mag ik alles zeggen?

Mag ik vanwege de vrijheid van meningsuiting alles echt zeggen?

Het belang van social media, het belang van Facebook, het belang van Twitter

Ook jij bent van groot belang voor de social media als Facebook en Twitter.

Nuclear Reactor

KernReactoren zetten de Energie die vrijkomt om door Kern-Splitsing in Thermische Energie

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

De werking van de platenspeler

Wat kun je met een platenspeler en hoe werkt het?

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

Eerste live zelfmoord in Utopia?

Na een live zelfmoord op Fox ook de eerste live zelfmoord in Utopia?

Timeless Anime deel 1

Timeless Anime gaat over tijdloze Japanse Anime series. Dit artikel zal uit meer delen bestaan.

Emoticons.

Emoticons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze multimedia maatschappij.

Immortality

Immortality is het Eeuwige Leven

Het AMBER Alert. Werkt het of pure geldverspilling?

Dit artikel gaat over het AMBER alert. Is het een systeem wat echt werkt of alleen maar pure geldverspilling?

Politici en sociale media

Wat maakt Twitter zo populair dat iedereen het doet? Sinds de oprichting van dit sociale netwerk in 2006 hebben miljoenen mensen zich aangemeld en zijn volop aan het ‘tweeten’ geslagen.

Goede SEO tools

SEO tools zijn er genoeg. Welke SEO tools kun je eigenlijk niet missen? Bekijk ze hier!

De iPhone 5

De iPhone is sinds 11 juni 2011 drie jaar in Nederland. Sinds die tijd heeft Apple een groot deel van de markt veroverd op het gebied van de mobiele telefoons. De iPhone 5 zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten.

Wat doet een moderne consument in de winkel?

De meeste winkels hangen vol met allerlei uitingen en sfeer posters, maar wat doet de moderne consument in de winkel?

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Gossip Girl de TV-Serie

Gossip Girl is een tv-serie over het rijke leventje van de jonge elite aan de Upper East Side van New York. Ze hebben allemaal bijzonder rijke ouders, worden naar hun privé-school gereden in limousines en slápen zelfs in designerkleding.

Friends (tv-serie)

Friends is een Amerikaanse comedy over zes vrienden die zich afspeelt in New York.

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

HD Wallpaper of gratis Wallpaper op www.Flickr.com

Oneindig veel gratis High Definition Wallpapers op www.Flickr.com

Communicatie anno 2010

De veranderingen binnen de communicatie.

Wie ben jij op internet en op de social media?

Ik ben altijd mezelf op internet en social media maar wie ben jij op internet en op social media?