Bloggen


Publicatie datum:

Het hoe en waarom van het bloggen.

Gesponsorde koppelingen

Een blog (afkomstig van het woord weblog) is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek, werk, enz. Alles waar mensen interesse in kan hebben.

Iemand die een blog begint doet dat veelal om een online conversatie op te starten over een bepaald onderwerp. Een blog vormt zo de brug tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarin wel meer interactie tussen de deelnemers mogelijk is. Ook wel web 2.0 genoemd. Hiermee kan je online van alles met elkaar delen. Bijvoorbeeld documenten, foto's en video's opslaan en delen met anderen.
Maar wat is het verschil tussen een blog en een gewone website? Het verschil met een "gewone" website is dat een blog een verzameling van veelvuldig ge-update berichten bevat, die in chronologische volgorde worden gepresenteerd. Tevens kan op uiterst gemakkelijke wijze een reactie op een bericht worden geplaatst. Er is daarmee sprake van echte interactiviteit tussen de blogschrijver en de bloglezer.
Bloggen is onderdeel van de nieuwe media, hierover meer informatie op http://artikelen.foobie.nl/media/de-nieuwe-wetten-in-marketing-en-communicatie/, maar ook op http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/.

Er zijn in de loop der jaren verschillende soorten blogs bijgekomen, zo heb je:

  • Weblog: een soort dagboek op internet.
  • Opiniërende blog: om je mening te geven.
  • Informerende blog: om andere te informeren, en kennis over te dragen.
  • Persoonlijke blog: hierbij vertel je mensen wat jou bezig houdt.
  • Vakgerelateerde blog: een blog op vakgebied.
  • Shockblog: om mensen te shockeren (bv. www.geenstijl.nl).

Hieruit blijkt al wel dat er over behoefte aan is. Het is echter wel belangrijk om aan bepaalde voorwaarden te voldoen, wil je daadwerkelijk succesvol zijn.

  • Je moet er wel genoeg tijd in stoppen.
  • Je moet er de capaciteit voor hebben, je moet namelijk wel weten wat je zegt, en het moet ook kloppen.
  • Kennis: je moet verstand over het blogonderwerp hebben.
  • Discipline: het moet namelijk ook echt onderhouden worden.
  • Regelmatig posten: je moet je blog wel up-to-date houden.
  • Openheid: Je moet vooral zeggen wat je denkt, maar niet liegen!
  • Authentiek zijn: wees jezelf en ben eerlijk.
  • Een mening hebben: zeg duidelijk wat je vind.
  • Reageer op alles, men wil graag met je interactief omgaan en de conversatie aangaan.
  • Doe je nooit voor als iemand anders.
  • Verwijder geen kritische reacties. Je moet tegen kritiek kunnen en erop kunnen reageren. En durf eventueel je fout toe te geven. Dit wordt zeer gerespecteerd.

Dit geld ook voor digitaal netwerken, hier meer over op http://artikelen.foobie.nl/media/digitaal-netwerken/.

Maar hoe zorg je ervoor dat je blog, zoals de layout, functioneel is. Je moet hierbij zorgen voor een duidelijk navigatie over je site. Als men niet snel kan vinden waar men naar op zoek is gaat men verder naar het volgende. Er is namelijk vaak veel meer informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Maak dus bijvoorbeeld een zoekfunctie aan en een archief. Dit is ook vooral gemakkelijk voor jezelf, zodat je alles nog kan terug lezen. En maak een linklijst en categoriseer je blog, zodat er een duidelijk overzicht in zit.
Ook is het slim om lange berichten af te breken, voor een duidelijkere lay-out en om mensen nieuwsgierig te maken naar datgene wat eventueel nog meer te lezen is. Maar zorg ook voor uniformiteit, maak een eenheid van je weblog.

Een ander belangrijk aspect is meten is weten, probeer alles bij te houden. Lees hiervoor je statistieken. Weet hoe je bezoekers binnen komen, zodat je daarop kan reageren. En weet wat ze zoeken, zodat je ze dat eventueel kunt bieden en gebruik je statistieken om trends te spotten en daarin mee te gaan. Wat handig kan zijn is om jezelf te Googlen, om zo te controleren of het allemaal nog klopt.

Maar uiteindelijk gaat het er toch om dat je gevonden wordt. Verplaats je hiervoor in de zoekende consument, zodat je weet waar ze zoeken. Gebruik belangrijke zoekwoorden in je titels en in je eerste alinea, zodat je bij Google snel gevonden word. En zorg voor een linkpopularity, want bij Google scoor je hoger bij de zoekresultaten zodra je meer links hebt. De zoekfunctie geldt dus niet alleen op je eigen site maar ook daarbuiten moet jij zelf gevonden worden. Dat is erg belangrijk bij het succesvol worden van blog.

Als blogger moet je dus eerst weten wat voor blog je aanmaakt en zorgen dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet om succesvol te zijn. Ben vindbaar wees authentiek, ben up-todate, eerlijk en zorg voor een functionele blog om de mensen op weg te helpen.

De kracht van het online ligt offline, dat wil zeggen; datgene wat je offline doet zet je later pas online. Het internet is maar een tool dat je pas inzet als je het echt bruikbaar vind.
Wat je online doet en bent moet je ook offline zijn, BEN JEZELF!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Nuclear Reactor

KernReactoren zetten de Energie die vrijkomt om door Kern-Splitsing in Thermische Energie

Hoe word je Dj? Dj worden als professionional

Dj worden met een opleiding tot Dj, waar moet je zijn en wat kan je leren?

Dakloos

Ik ben dakloos. Waar slaap ik vannacht?

Lachend naar de winkel

Werkt humor in reclames?

Gratis naar de film met Filmtest

Je kunt op veel manieren gratis naar de film, de leukste manier om de nieuwste Nederlandse films te zien is.

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Mensen worden beetgenomen door onechte baby

Wat doe je als je een kinderbuggy helemaal alleen op straat ziet? Wees gewaarschuwd, het kan de schrik van je leven zijn

Overval

Overval, het overkomt U?

Nederland Tijdschriftenland.

Trends en ontwikkeling binnen het tijdschriften segment.

De Nuremberg Code

Het Internationale Document voor de Mens als Onderwerp de Proef-Persoon

Kennedy won op tv, Reagen op de radio. - Het effect van de medialogica op het politieke debat

Het effect van medialogica op het politieke debat. Medialogica heeft zowel de politiek als de media in zijn macht, wat aan te tonen is met het prisoner's dilemma

Let op je online reputatie!

Let op wat je op het internet doet: bescherm je online reputatie!

Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1

Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1

Worden Adsense advertenties met meisjes met grote borsten de trend?

Steeds meer Adsense advertenties bevatten meisjes met grote borsten, wordt dit de nieuwe trend bij Adsense?

Het geheim van www.thevoiceofholland.com

The Voice of Holland is één van de meest succesvolle televisie programma’s van dit moment, wat is het geheim van dit succes.

Wat is 9gag?

Wat houdt 9gag in?

Documentaire of fictiefilm?

Wat is het verschil tussen een documentaire en een fictiefilm?

Wat is er eigenlijk gebeurd met die 50.000 ton paardenvlees?

Opeens stond het nieuws bol van de paardenvlees schandalen, wat is er eigenlijk gebeurd met al dat paardenvlees.

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Waarom is marktplaats een groot succes geworden?

Hoe marktplaats een groot succes heeft kunnen worden.

Amanda Knox; schuldig of niet?

De dood van Merdith Kercher is één van de meest spraakmakende zaken van de 21ste eeuw en daar lijkt gauw weer een hoofdstuk bij te komen.

Iedere 2de persoon gratis naar pretpark, musical, theatervoorstelling of evenement met 2 for 1 entertainment Voucher.

Met het 2 for 1 entertainment Voucher is de entree met een onbeperkt even aantal personen voor iedere 2de persoon gratis.

Weg met de krant

Over de veranderingen in de krantenwereld

Het AMBER Alert. Werkt het of pure geldverspilling?

Dit artikel gaat over het AMBER alert. Is het een systeem wat echt werkt of alleen maar pure geldverspilling?

Het filmfestival van Cannes

Informatie over het jaarlijkse filmfestival van Cannes