Bloggen


Publicatie datum:

Het hoe en waarom van het bloggen.

Gesponsorde koppelingen

Een blog (afkomstig van het woord weblog) is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek, werk, enz. Alles waar mensen interesse in kan hebben.

Iemand die een blog begint doet dat veelal om een online conversatie op te starten over een bepaald onderwerp. Een blog vormt zo de brug tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarin wel meer interactie tussen de deelnemers mogelijk is. Ook wel web 2.0 genoemd. Hiermee kan je online van alles met elkaar delen. Bijvoorbeeld documenten, foto's en video's opslaan en delen met anderen.
Maar wat is het verschil tussen een blog en een gewone website? Het verschil met een "gewone" website is dat een blog een verzameling van veelvuldig ge-update berichten bevat, die in chronologische volgorde worden gepresenteerd. Tevens kan op uiterst gemakkelijke wijze een reactie op een bericht worden geplaatst. Er is daarmee sprake van echte interactiviteit tussen de blogschrijver en de bloglezer.
Bloggen is onderdeel van de nieuwe media, hierover meer informatie op http://artikelen.foobie.nl/media/de-nieuwe-wetten-in-marketing-en-communicatie/, maar ook op http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/.

Er zijn in de loop der jaren verschillende soorten blogs bijgekomen, zo heb je:

  • Weblog: een soort dagboek op internet.
  • Opiniërende blog: om je mening te geven.
  • Informerende blog: om andere te informeren, en kennis over te dragen.
  • Persoonlijke blog: hierbij vertel je mensen wat jou bezig houdt.
  • Vakgerelateerde blog: een blog op vakgebied.
  • Shockblog: om mensen te shockeren (bv. www.geenstijl.nl).

Hieruit blijkt al wel dat er over behoefte aan is. Het is echter wel belangrijk om aan bepaalde voorwaarden te voldoen, wil je daadwerkelijk succesvol zijn.

  • Je moet er wel genoeg tijd in stoppen.
  • Je moet er de capaciteit voor hebben, je moet namelijk wel weten wat je zegt, en het moet ook kloppen.
  • Kennis: je moet verstand over het blogonderwerp hebben.
  • Discipline: het moet namelijk ook echt onderhouden worden.
  • Regelmatig posten: je moet je blog wel up-to-date houden.
  • Openheid: Je moet vooral zeggen wat je denkt, maar niet liegen!
  • Authentiek zijn: wees jezelf en ben eerlijk.
  • Een mening hebben: zeg duidelijk wat je vind.
  • Reageer op alles, men wil graag met je interactief omgaan en de conversatie aangaan.
  • Doe je nooit voor als iemand anders.
  • Verwijder geen kritische reacties. Je moet tegen kritiek kunnen en erop kunnen reageren. En durf eventueel je fout toe te geven. Dit wordt zeer gerespecteerd.

Dit geld ook voor digitaal netwerken, hier meer over op http://artikelen.foobie.nl/media/digitaal-netwerken/.

Maar hoe zorg je ervoor dat je blog, zoals de layout, functioneel is. Je moet hierbij zorgen voor een duidelijk navigatie over je site. Als men niet snel kan vinden waar men naar op zoek is gaat men verder naar het volgende. Er is namelijk vaak veel meer informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Maak dus bijvoorbeeld een zoekfunctie aan en een archief. Dit is ook vooral gemakkelijk voor jezelf, zodat je alles nog kan terug lezen. En maak een linklijst en categoriseer je blog, zodat er een duidelijk overzicht in zit.
Ook is het slim om lange berichten af te breken, voor een duidelijkere lay-out en om mensen nieuwsgierig te maken naar datgene wat eventueel nog meer te lezen is. Maar zorg ook voor uniformiteit, maak een eenheid van je weblog.

Een ander belangrijk aspect is meten is weten, probeer alles bij te houden. Lees hiervoor je statistieken. Weet hoe je bezoekers binnen komen, zodat je daarop kan reageren. En weet wat ze zoeken, zodat je ze dat eventueel kunt bieden en gebruik je statistieken om trends te spotten en daarin mee te gaan. Wat handig kan zijn is om jezelf te Googlen, om zo te controleren of het allemaal nog klopt.

Maar uiteindelijk gaat het er toch om dat je gevonden wordt. Verplaats je hiervoor in de zoekende consument, zodat je weet waar ze zoeken. Gebruik belangrijke zoekwoorden in je titels en in je eerste alinea, zodat je bij Google snel gevonden word. En zorg voor een linkpopularity, want bij Google scoor je hoger bij de zoekresultaten zodra je meer links hebt. De zoekfunctie geldt dus niet alleen op je eigen site maar ook daarbuiten moet jij zelf gevonden worden. Dat is erg belangrijk bij het succesvol worden van blog.

Als blogger moet je dus eerst weten wat voor blog je aanmaakt en zorgen dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet om succesvol te zijn. Ben vindbaar wees authentiek, ben up-todate, eerlijk en zorg voor een functionele blog om de mensen op weg te helpen.

De kracht van het online ligt offline, dat wil zeggen; datgene wat je offline doet zet je later pas online. Het internet is maar een tool dat je pas inzet als je het echt bruikbaar vind.
Wat je online doet en bent moet je ook offline zijn, BEN JEZELF!


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Het geheim van www.thevoiceofholland.com

The Voice of Holland is één van de meest succesvolle televisie programma’s van dit moment, wat is het geheim van dit succes.

Facebook, een korte handleiding voor starters

Wat is facebook en hoe werkt het?

Vrouw in Beeld wil meer vrouwen in de media

Mediatrainingen speciaal voor vrouwen

Wat is humor?

Pirandello en humor

Wat is 9gag?

Wat houdt 9gag in?

Netflix in een notendop

Eind 2013 werd Netflix met veel kabaal onthaald. De media stonden er bol van: Netflix zou de nieuwe Spotify zijn, maar dan voor films en series. Maar wat is Netflix nu eigenlijk precies?

Communicatie anno 2010

De veranderingen binnen de communicatie.

Wat te doen bij een tekenbeet?

Informatie over preventie en behandeling van tekenbeten

Nederland Tijdschriftenland.

Trends en ontwikkeling binnen het tijdschriften segment.

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.

De Nuremberg Code

Het Internationale Document voor de Mens als Onderwerp de Proef-Persoon

Dakloos

Ik ben dakloos. Waar slaap ik vannacht?

Het gebruik van online vragenlijsten

De voor- en nadelen van het afnemen van vragenlijsten via internet

Nel Veerkamp overleden.

Nel Veerkamp is op 9-11-2010 overleden

Weg met de krant

Over de veranderingen in de krantenwereld

StarGate

StarGate een Science Fiction Roman

Guerrilla marketing

Wat te weten over guerrilla marketing.

Wat is er eigenlijk gebeurd met die 50.000 ton paardenvlees?

Opeens stond het nieuws bol van de paardenvlees schandalen, wat is er eigenlijk gebeurd met al dat paardenvlees.

Wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Ongeveer 1,23 miljard mensen hebben een Facebook account, maar wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Aanrader: de film Kaos

De prachtige verhalen van Pirandello verfilmd

Kloppen de verhalen wel, die journalisten vertellen?

Is alles wat in de media staat wel correct? Het antwoord op deze vraag is 'NEE'!

De Nouvelle Vague en Jean-Luc Godard

De Franse filmmakers hadden het in de jaren 50 al niet zo op commercie. De zogenaamde Nouvelle Vague die destijds ontstond liet alle commerciële gedachtegangen varen en verwonderde en ontregelde het publiek.

Wie is de mol?

Wie ontmaskerd de mol?

De nieuwe mediarevolutie is in volle gang

“Worden jongeren opgezogen in de Nieuwe Mediarevolutie?”

HD Wallpaper of gratis Wallpaper op www.Flickr.com

Oneindig veel gratis High Definition Wallpapers op www.Flickr.com