Communicatie anno 2010


Publicatie datum:

De veranderingen binnen de communicatie.

Gesponsorde koppelingen

Van dale: com·mu·ni·ca·tie de; v -s contact, gemeenschap; verbinding, verkeer

1987: rtv / advertenties / billboards
2010: mobiel / i-pod / pc / games
Dit is zo maar een willekeurige greep die laat zien dat er veel veranderd is in 20 jaar.  

Over de veranderingen in de commerciele middelen die gebruikt worden vindt u op: http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/ Maar dit is niet het enige wat veranderd is. Tegenwoordig leven we in een wereld waarbij beeld belangrijker is geworden dan de tekst. In 1900 leefde we nog in een echte tekstcultuur maar dit is rond het jaar 2000 veranderd in een beeldcultuur. Het belang van beelden werd niet langer onderschat. Beelden zorgen namelijk voor een directe verwerking in ons waarnemingssysteem en brengt directe emoties naar boven. Het zorgt voor het oproepen van onbewuste associaties en een langere herrinnering van het onderwerp. Voornamelijk volwassen bedrijven maken in hun reclames gebruik van voornamelijk beeld. Hierbij is de reclame van coca cola een goed voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=R1NnyE6DDnQ.
Het is heirbij echter wel belangrijk om te melden dat bij een nieuw merk of een nieuw product er vaak meer dan alleen beeld nodig is om de consument te overtuigen.

De volgende verandering binnen de communicatie is die ten gevolge van de technologische groei. Tegenwoordig kan en kent men meer. Voorbeelden hiervan binnen de communicatie zijn de 3D projectie en de Augmented reality en telefonie (ook hierover meer op: http://artikelen.foobie.nl/media/nieuwe-media/) Maar ook de social networks zijn mede gevolge van de technologische groei. We groeien dan ook steeds meer naar een web 3.0 omgeving. Web 3.0 is de steeds grotere samenhang op het internet en de toename van intelligentie op internet

Een andere omslag is die van product naar beleving. Het begon met het product op zich alleen waarbij bepaalde aspecten van een product alleen van belang is. Toen werd het merk van de producten belangrijk voor de consument. Daarna werd voor de consument de manier van service en dienstverlening belangrijk voor de keus in product. En dit is uiteindelijk omgeslagen naar de beleving van een merk. De verandering naar merkbeleving zie je onder andere terug bij de grolsch filmdagen, Heineken Experience en Peugeot experience. Dit noemen we ook wel de Experience Economy dit is het creëren van een unieke belevenis en ervaringen van de klant, die door deze ervaring geraakt wordt en het zich later herinnerd. Hierbij gaat het erom dat het bedrijfsleven een waarde aan hun product toevoegen zodat het als een belevenis wordt ervaren. Deze loopt vrijwel gelijk aan de verandering van de marketinggedachte. Hierover verwijs ik u graag naar: http://artikelen.foobie.nl/zakelijk/de-verandering-van-de-marketinggedachte/

De afgelopen jaren zijn ook webwinkels het inernet opgevlogen. Op deze manier proberen winkel de klant tegemoet komen. Op deze manier kan men kopen en verkopen onafhankelijk van tijd en plaats. Dit is zeer voordelig voor de klant. Op deze manier is de vergelijkingsmogelijkheid groot en je bent niet afhankelijk van openingstijden en plaats. Maar ook voor het bedrijf opzich heeft het uiteraard voordelen, naast eerder genoemde aspecten kan hij/zij ook zijn producten aan heel de wereld verkopen.

En als laatste wordt tevens het product steeds minder belangrijk, het merkconcept wordt steeds manifester. Een goed voorbeeld van merkconcept denken is die van de Whisky Jack Daniel's. Daarbij manifisteren zij zich als volgt: Lynchburg is het dorpje waar Jack Daniel's oorspronkelijk vandaan komt. In de campagne speelt de hele dorpsgemeenschap een rol. Je kunt er zelfs rondleidingen krijgen en de mensen ontmoeten. Hiermee verschaft Jack Daniel's zich de nodige authenticiteit. Er komen bijvoorbeeld ook steeds andere (dure) soorten whisky's in beperkte oplage op de markt waarvan de receptuur (toevallig) onlangs in de kelders van Jack Daniel's ontdekt is. Maar volgende zijn ook goede voorbeelden van merkconcepten:

  • Nike is geen sportmerk maar een lifestyle
  • Axe is geen deo, maar een lokmiddel, als je de campagne mag geloven.
    The more you spray, the more you get.
  • Johnnie Walker a true story
    http://www.youtube.com/watch?v=WBle2l-MhWs

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Ben je als TV kijker klant of speelbal?

Er is veel discussie over wat publieke zenders nu wel of niet zouden moeten uitzenden. Een aantal hoofdrolspelers zoals de omroepen, de netmanager en de staatsecretaris dueleren naar hartelust. Hoe staat het met de belangrijkste groep in dit speelveld; de kijker of wel de klant?

Zinderende zomercliffhanger GTST

Een zomer lang in spanning

Hoe kun je, met een mooie weervrouw, altijd mooi weer voorspellen?

Wie wil dat niet, iedere dag mooi weer. Op sommige zenders wordt er, of het nu gaat regenen of dat het zonnig wordt, altijd mooi weer voorspelt.

Publiek Versus Commercieel

De verschillen tussen publieke en commerciele omroepen.

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.

Foobie Artikelen

Elke dag nieuwe informatie over allerlei onderwerpen, geld verdienen met het schrijven van artikelen.

Facebook introduceert hashtag

facebook heeft een start gemaakt met de implementatie van hashtag

Hoe kun je gratis onbeperkt voetbal kijken?

Steeds meer voetbalkanalen zitten achter de decoder, hoe kun je gratis onbeperkt voetbal kijken?

Vatican City

Officiele Italiaanse naam is Citta del Vaticano of meer formeel Stato della Cittá del Vaticano

Hoe blijf je als aantrekkelijke oude zangeres hot?

Zowel Adele Bloemendaal, Do (Dominique van Hulst) als Patricia Paay zijn op late leeftijd nog steeds hot gebleven, hoe blijf je als aantrekkelijke oude zangeres hot?

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Rebirth

In het Oude Egyptische beschaving was Rebirth gebaseerd op Religie, hun geloof in de WederGeboorte ná de dood werd hun drijvende kracht tijdens hun begrafenis rites.

Scarface

Tony Montana in Scarface Money Power Respect

De impact van social media als Facebook en Twitter

Facebook heeft een grote kracht in het bereiken van mensen. Merthe wilde een verjaardagsfeestje organiseren via facebook, wat gigantisch uit te hand liep.

Amy Winehouse

De bekende Britse zangeres Amy winehouse is afgelopen zaterdag, 23 juli komen te overlijden. Wat is het verhaal achter deze legende?

De gevolgen van fakedocumentaires

Essay over het fenomeen fakedocumentaire

Super Size Me

Een betoog over de documentaire 'Super Size Me'

Meer volgers op twitter

Tips voor meer volgers op twitter!

Dagblad De Pers

Informatie over dagblad De Pers

Amanda Knox; schuldig of niet?

De dood van Merdith Kercher is één van de meest spraakmakende zaken van de 21ste eeuw en daar lijkt gauw weer een hoofdstuk bij te komen.

Instagram - wat is het en hoe werkt het?

De Instagram app, hoe werkt deze precies

The Shawshank Redemption

Film uit 1994 onder de regie van Frank Darabont

Politici en sociale media

Wat maakt Twitter zo populair dat iedereen het doet? Sinds de oprichting van dit sociale netwerk in 2006 hebben miljoenen mensen zich aangemeld en zijn volop aan het ‘tweeten’ geslagen.

Hoe word je Dj? Dj worden als professionional

Dj worden met een opleiding tot Dj, waar moet je zijn en wat kan je leren?

Bloggen

Het hoe en waarom van het bloggen.