De gevolgen van fakedocumentaires


Publicatie datum:

Essay over het fenomeen fakedocumentaire

Gesponsorde koppelingen

Er zijn twee kampen in de fakedocumentaire discussie. De een zegt dat de naïeve kijker opgevoed moet worden om kritisch te kijken naar filmproducties door middel van fakedocumentaires, de ander zegt dat het maken van fakeproducties de integriteit van de “verantwoordelijke” journalistiek schaadt. Het is moeilijk om hier partij te kiezen, omdat er voor beide argumenten wel wat te zeggen is. 

Het is zo dat mensen zeer makkelijk te beïnvloeden zijn door middel van beeld. Adolf Hitler maakte niet voor niets gebruik van filmpjes over de zogenaamde wetenschappelijke bewijzen tegen Joden. Zelfs de eerste maanlanding, van de Amerikanen, waar een filmpje van gemaakt is die waarschijnlijk enkele van de bekendste beelden ter wereld voortbracht, is ter discussie gesteld. Het zou in scène gezet zijn, maar toch geloofde heel de wereld op dat moment dat Neil Armstrong die eerste stap op de maan zette. Uiteindelijk is het nooit bewezen dat de beelden nep waren, maar het laat wel zien hoe goedgelovig mensen zijn en wat voor gevolgen dit kan hebben op de mensheid. Het is dus belangrijk om kritisch en alert te blijven.

Maar wie leert ons dat dan? Hebben wij daar zoiets als fakedocumentaires voor nodig om ons erop te wijzen dat niet alles wat wij zien waar hoeft te zijn?

Wij vinden dit twijfelachtig. Uiteraard is het belangrijk dat wij gewezen worden op het feit dat niet alles waar hoeft te zijn. Maar is dit punt niet al gemaakt bij de eerste fakedocumentaire die gemaakt is? En zullen alle fakedocumentaires die daarna zijn gemaakt niet volkomen zinloos zijn hierdoor.

Ook zullen fakedocumentaires eerder bekeken worden door een toch al vrij kritisch publiek, dan door de gemiddelde “Sjonnie”. Als men kijkt naar het publiek wat bijvoorbeeld op het IDFA afkomt, dan pretendeert dat toch een wat intellectueler publiek te zijn.

Het is een ander verhaal als bijvoorbeeld een dergelijk fake item in het Belgische journaal komt en wordt gezien als een op realistisch nieuwsfeit. We hebben het hier over het bericht dat Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk van elkaar zouden worden. Héél het land kon het zien en het werd bloedserieus genomen.

Het is een mooi middel om discussie uit te lokken. In dit geval lijkt het dus verantwoord te zijn, mits het voor goede doelen gebruikt wordt. Maar dan komt inderdaad de integriteit om de hoek kijken; als we dit bericht niet moeten geloven, waarom zouden we dan de rest wel moeten geloven? Wat is dan nog de waarde van journalistiek als men niet kan uitgaan van dat wat we publiceren, waar is.

 

Een interview met ******, beginnend documentairemaker, laat zien dat het maken van fakeproducties toch vooral om de grap zelf draait. ,,Het is natuurlijk gewoon kicken als mensen erin trappen.” Hij gelooft wel in de “boodschap” van het fenomeen fakedocumentaire, maar denkt dat de beweegredenen van hedendaagse fakedocumentairemakers toch niet zuiver berusten op het verbeteren van de kijktechnieken van het publiek. “Ze vinden het vooral ook erg leuk om te doen.”

 

Het lijkt erop dat de hedendaagse fakedocumentaire probeert een herinnering te zijn, aan ons kijkers, zodat wij niet vergeten dat we moeten nadenken over wat ons voorgeschoteld wordt en dat we niet alles zomaar klakkeloos moeten aannemen. Toch hebben wij het idee dat deze boodschap minder oprecht is dan dat het lijkt en dat het maken van een fakedocumentaire eigenlijk gewoon het maken van een speelfilm is, bedoeld om te entertainen. Waar overigens niks mis mee is.

De fakedocumentaire heeft zijn waarde als maatschappijkritisch medium verloren, maar zou het wellicht kunnen herwinnen door zijn inhoud meer betekenis te geven. Een film als Lap Rouge is onderhoudend en zorgt voor leuke discussies over of het nou allemaal echt is of niet,  maar het zegt te weinig. Dat een fakedocumentaire nep is hoeft niet te betekenen dat zo’n film nergens op hoeft te slaan.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Sonny

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Hoe kom je op de voorpagina van de krant? (toeval bestaat niet update 27 maart 2015)

Sommige mensen staan om de een of andere manier altijd in de schijnwerpers, dat kan geen toeval zijn.

Facebook, een korte handleiding voor starters

Wat is facebook en hoe werkt het?

Sisi - Kaiserin Elisabeth of Österreich

Kaiserin Elisabeth of Österreich 24 December 1837 - 10 September 1898

Facebook introduceert hashtag

facebook heeft een start gemaakt met de implementatie van hashtag

Ben je als TV kijker klant of speelbal?

Er is veel discussie over wat publieke zenders nu wel of niet zouden moeten uitzenden. Een aantal hoofdrolspelers zoals de omroepen, de netmanager en de staatsecretaris dueleren naar hartelust. Hoe staat het met de belangrijkste groep in dit speelveld; de kijker of wel de klant?

Onvoorwaardelijke liefde en vampiers in horror- en actiefilm Blade II.

De horror- en actiefilm Blade II is de tweede film in de Blade-trilogie, gebaseerd op het Marvel Comics personage Blade.

Gossip Girl de TV-Serie

Gossip Girl is een tv-serie over het rijke leventje van de jonge elite aan de Upper East Side van New York. Ze hebben allemaal bijzonder rijke ouders, worden naar hun privé-school gereden in limousines en slápen zelfs in designerkleding.

Verschillende manieren om je publiek niet te vervelen

Het is belangrijk dat het publiek geïnteresseerd blijft. Bij uw communicatie mag uw publiek niet in slaap vallen.

UFO of Unidentified Flying Object

Vertaald is dit UFO of Ongeïdentificeerd Vliegend Object

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

Facebook: Hoe weet ik of ik word gehackt?

Simpele manier om eventuele hackers te vatten

Het succes van Pinterest

Pinterest is nu een jaar voor iedereen toegankelijk en wint steeds meer aan populariteit. Heb jij al een account?

Instagram - wat is het en hoe werkt het?

De Instagram app, hoe werkt deze precies

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Wat is de kracht van Coby Whitmore romantische liefdes taferelen?

Coby Whitmore bracht vrijende paartjes op een romantische maar nooit expliciet seksuele manier in beeld.

Komen de jaren 80 actiehelden terug

Komen de grote actiehelden terug op het witte doek?

Wie is de mol?

Wie ontmaskerd de mol?

Vatican City

Officiele Italiaanse naam is Citta del Vaticano of meer formeel Stato della Cittá del Vaticano

Rebirth

In het Oude Egyptische beschaving was Rebirth gebaseerd op Religie, hun geloof in de WederGeboorte ná de dood werd hun drijvende kracht tijdens hun begrafenis rites.

Hoe beschrijf je een doelgroep?

Hoe geef je een goede beschrijving van een doelgroep?

Alles overde nieuwswebsite www.nu.nl

www.nu.nl is één van de populairste websites van Nederland, lees hier alles over www.nu.nl

Televisie: een nieuw medium in een nieuwe maatschappij

De komst van de televisie bracht grote veranderingen teweeg in de samenleving. Nieuwe shows als I Love Lucy werden het gesprek van de dag, de rol van de vrouw veranderde en een ware massaconsumptie werd langzaam in gang gezet.

Bedruk eenvoudig en snel je leukste bierviltje

Je hoeft vandaag de dag geen Heineken, Amstel of Grolsch meer te heten om te kunnen pronken met je eigen bierviltjes. Moderne digitale druktechnieken zorgen er namelijk voor dat je dergelijke viltjes ook in kleine oplages af kunt nemen.

Amy Winehouse

De bekende Britse zangeres Amy winehouse is afgelopen zaterdag, 23 juli komen te overlijden. Wat is het verhaal achter deze legende?

Lachend naar de winkel

Werkt humor in reclames?