De Nouvelle Vague en Jean-Luc Godard


Publicatie datum:

De Franse filmmakers hadden het in de jaren 50 al niet zo op commercie. De zogenaamde Nouvelle Vague die destijds ontstond liet alle commerciële gedachtegangen varen en verwonderde en ontregelde het publiek.

Gesponsorde koppelingen

door: Wendy de Boer

De vervreemde en ontregelende Franse cinema

In de jaren vijftig ontstond er een reactie van Franse filmmakers op de kwaliteiten van de doorsnee commerciële film die volgens hen te gebonden zou zijn aan de formules van het studiowezen. Het tijdschrift Cahiers du cinema noemde deze beweging, met hoofdfiguren Truffaut, Rivette, Chabrol en Godard, de Nouvelle Vague.[1] Binnen deze Nouvelle Vague ontwikkelden filmmakers persoonlijke stijlen waardoor het aantal auteursfilms sterk toenam.[2] Veel van die auteurs verwezen op radicale wijze naar eigentijdse sociale en politieke omstandigheden in hun werk en experimenteerde met montage waardoor verhaallijnen geabstraheerd werden. Sommige lieten de conservatieve gedachte die heerste rond het narratief volledig los en stortte zich puur op de visuele schoonheid van het medium.[3] Jean-Luc Godard bijvoorbeeld, bekeek film vanuit semiotisch oogpunt en zag het als een systeem van tekens waarbij narratief een totaal ondergeschikte rol speelde.[4] Zijn films laten publiek vervreemdend en ontregelend achter en tonen zowel het mogelijke als het onmogelijke.

Godard's werk Weekend uit 1967 bijvoorbeeld bevat typische elementen waar auteurs van de Nouvelle Vague veelvuldig gebruik van maakte. Hoewel verder logisch narratief gedurende deze film uitblijft, is het plot van de film wel duidelijk. Na een absurde, bijna pornografische kennismaking met de hoofdpersonen, volgen we Corinne en Roland die met de auto een weekend naar hun ouders gaan omdat hun vader op sterven ligt. Wat volgt is een gruwelijke tocht waarin de meest onmogelijke dingen gebeuren. We worden geconfronteerd met bloederige ongelukken, zinloos geweld en slachtingen van zowel dieren als mensen. Corinne en Roland ontmoeten het ene vreemde personage na het andere en doen hier halverwege ook hun beklag over wanneer een van hen zegt het een vreselijke film te vinden omdat ze alleen maar gestoorde mensen tegenkomen. Dit soort verwijzingen binnen de film zelf vinden meerdere keren plaats en waren zeer gebruikelijk in films van de Nouvelle Vague.

 Godard zorgt ervoor dat de toeschouwer zich met geen mogelijkheid kan inleven of verliezen in de film door aan de lopende band voorstellingen te creëren die een ontregelend effect hebben op de kijker. Soms lijkt beeldmateriaal ook totaal niet bij elkaar te horen: wat blijkt wanneer we een ongeluk zien van een auto en een tractor, afgewisseld met close-ups van lachende mensen die niet eens op de plaats van delict aanwezig lijken te zijn. Deze zogenaamde jump-cuts trekken alle narratieve verbanden uit elkaar en benadrukken nog sterker dat de hoofdnoot op visueel genot ligt. Ook het gebruik van tussentitels en in verhouding veel te harde muziek zorgen ervoor dat de toeschouwer er weliswaar bij blijft maar nog minder de samenhang weet te ontdekken in de film. Andere opvallendheden in Weekend die kenmerkend zijn voor filmmakers van de Nouvelle Vague zijn de lange shots die over het algemeen in de buitenlucht zijn opgenomen. Met name de shots van de personages die nietszeggend de camera in staren creëren een ongemakkelijk sfeertje. Verder wordt er ook regelmatig teruggekoppeld naar andere media. Zo passeren in Weekend namen en muziek van klassieke en moderne muzikanten de revue en raken Corinne en Roland in conflict met personages die gedichten voorlezen. Om het publiek wakker te schudden duiken er in veel films van de Nouvelle Vague hier en daar ook figuren op die het publiek aanspreken. Deze truc om te voorkomen dat men zich in de film gaat verliezen past Godard ook meerdere keren toe met bijvoorbeeld het personage Napoleon die op zeker moment recht in de camera zijn tekst opdreunt.

 In de chaos die Godard vertoont, spelen niet alleen seks en geweld een belangrijke rol maar worden ook eigentijdse politieke en sociale problemen aangehaald.[5] Zo wordt bijvoorbeeld tegen het eind van de film verwezen naar de toestanden in Afrika - wederom zonder enig narratief verband - door een donkere man die recht in de camera verteld over zijn ‘broeders' op het arme continent.

 Aan de ene kant lijkt het alsof Godard ons te veel wil vertellen en aan de andere kant lijkt het alsof hij juist met de chaos die we op ons bordje krijgen gebeurtenissen zo wil abstraheren dat de inhoud zijn betekenis verliest. Het is de auteur Godard die als een soort bovennatuurlijke macht de beelden en geluiden op zijn manier arrangeert en het is niet aan de toeschouwers (en in Weekend ook niet aan de acteurs) om de zin daarvan volledig te kunnen doorgronden. Godard is zoals Phillip Drummond beschreef:

 ‘...the narrator par excellence in a medium with too many tales to tell and un-tell, and the supreme semiotician of the cinema, with a lifetime's exploration of the complex links-and distances- between the sounds and images of cinema in its engagement with the human subject and the social.‘ [6]

[1] Graham, 1999, p.577 

[2] Graham, 1999, p.576

[3] Graham, 1999, p.577

[4] Graham, 1999, p.578

[5] Drummond, 1999, pp.752,753

[6] Drummond, 1999, p. 753

BIBLIOGRAFIE 

Philip Drummond, 'Jean-Luc Godard', in: Geoffrey Nowell-Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, (New York, Oxford University Press, 1999), pp. 752-753 

Peter Graham, 'New Directions in French Cinema', in: Geoffrey Nowell-Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, (New York, Oxford University Press, 1999), pp. 576-586


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Emoticons.

Emoticons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze multimedia maatschappij.

Het Gerbner Model

Wat is het Gerbner Model

Het gebruik van online vragenlijsten

De voor- en nadelen van het afnemen van vragenlijsten via internet

Wie is de mol?

Wie ontmaskerd de mol?

De 30 September Movement, Indonesia

G30S ook wel bekend bij de Gestapu for Gerakan September Tiga Puluh ook bekend als de Gestok of Gerakan Satu Oktober

Wat er gebeurt er met je social media accounts bij overlijden?

Nu kan je via een social media testament bij de notaris vastleggen wat er moet gebeuren met je accounts bij overlijden

The good, the bad and the ugly

Western-film uit 1966 met Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach

Ontwikkelingen rondom Kranten en Dagbladen.

De oorzaken van de dalende oplagecijfers en de toekomst.

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.

Waarom Poetin Oost-Oekraïne niet zal aanvallen

Poetin heeft de wereld in zijn greep. Met veel machtsvertoon voert hij de druk op op de regering van Oekraïne. Gezien de laatste toezeggingen met succes.

Timeless Anime deel 1

Timeless Anime gaat over tijdloze Japanse Anime series. Dit artikel zal uit meer delen bestaan.

Obama illegale president?

Waar is de officiële geboorteakte van Barack Obama?

Super Size Me

Een betoog over de documentaire 'Super Size Me'

Let op je online reputatie!

Let op wat je op het internet doet: bescherm je online reputatie!

Foobie Artikelen

Elke dag nieuwe informatie over allerlei onderwerpen, geld verdienen met het schrijven van artikelen.

De nieuwe wetten in marketing en communicatie.

Wordt een enterprise 2.0.

Telegraaf nieuws, dagblad De Telegraaf

Het dagelijks verschijnende dagblad De Telegraaf houdt u op de hoogte van het laatste nieuws uit binnen- en buitenland.

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

Hoe kom je op de voorpagina van de krant? (toeval bestaat niet update 27 maart 2015)

Sommige mensen staan om de een of andere manier altijd in de schijnwerpers, dat kan geen toeval zijn.

Wie is de mol?

Televisieprogramma waarbij bekende Nederlanders de saboteur moeten ontdekken

Maak je eigen real life soap, een gewone dag.

Hoe maak je een verslag van een gewone dag van een gewoon persoon voor je eigen soap.

Bedruk eenvoudig en snel je leukste bierviltje

Je hoeft vandaag de dag geen Heineken, Amstel of Grolsch meer te heten om te kunnen pronken met je eigen bierviltjes. Moderne digitale druktechnieken zorgen er namelijk voor dat je dergelijke viltjes ook in kleine oplages af kunt nemen.

Georganiseerde Misdaad

Criminele Organisaties zijn Politiek gemotiveerd

Hoe word je Dj? Dj worden als professionional

Dj worden met een opleiding tot Dj, waar moet je zijn en wat kan je leren?

Aanrader: de film Kaos

De prachtige verhalen van Pirandello verfilmd