Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1


Publicatie datum:

Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1

Gesponsorde koppelingen

Dit wordt een zeer uitgebreide reeks artikel over een zeer interessante manier van adverteren op het internet; Google Adwords. Dit eerste deel kan gezien worden als een introductie tot het grootste online advertentienetwerk ter wereld. Hierin wordt onder andere uitgelegd hoe u op een zeer eenvoudige manier geld kunt gaan verdienen met behulp van Adwords. Deze reeks is voor de beginnende tot de gevorderde gebruiker van Adwords.

Dit wordt een zeer uitgebreide reeks artikel over een zeer interessante manier van adverteren op het internet; Google Adwords. Dit eerste deel kan gezien worden als een introductie tot het grootste online advertentienetwerk ter wereld. Hierin wordt onder andere uitgelegd hoe u op een zeer eenvoudige manier geld kunt gaan verdienen met behulp van Adwords. Deze reeks is voor de beginnende tot de gevorderde gebruiker van Adwords.

Wat is Google Adwords?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is Google Adwords eigenlijk? Google Adwords (in het vervolg Adwords) is het advertentienetwerk van Google. Lange tijd is dit de enige inkomstenbron van zoekmachinegigant geweest en nog altijd is het veruit hun belangrijkste. In Adwords gaan dagelijks miljoenen dollars om.

Adwords maakt het voor iedereen mogelijk om te adverteren op basis van bepaalde zoektermen. Stel je hebt een online fietsenwinkel en wilt hier meer bekendheid aan geven, dan kun je met behulp van Adwords zorgen dat als mensen zoeken op het woord 'fiets' jouw advertentie met een link naar jouw fietsenwinkel getoond wordt. Zodra mensen dan klikken op deze advertentie betaal je hiervoor een bepaald bedrag aan Google. De advertenties worden op allerlei plaatsen op het internet getoond en de meest bekende plaats is wel het rijtje aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google zelf (en soms ook boven de zoekresultaten).

De 'truc' die Adwords gebruikt en wat het tot een briljante manier van adverteren maakt is dat de volgorde waarin de advertenties getoond worden bepaald wordt aan de ene kant door het bedrag dat jij per klik wilt betalen en aan de andere kant door de relevantie van jouw advertentie t.o.v. de gekozen zoekterm. We zullen hier later uitgebreider op in gaan, maar dit is eigenlijk de sleutel tot het succes van Adwords.

Waarom Adwords?

De volgende vraag die je zou kunnen stellen is natuurlijk, waarom zou jij Adwords willen gebruiken? Je kunt toch ook op heel veel plaatsen op het internet gratis een link naar je pagina laten plaatsen? Dat is zeker waar, maar Adwords maakt het mogelijk om heel gericht te adverteren. Stel je voor, je hebt een webshop waarin je exclusieve sokken verkoopt en mensen kunnen de sokken alleen maar bij jou in Amsterdam op komen halen. Adwords maakt het nu mogelijk om jouw advertentie alleen maar te tonen aan mensen die in de omgeving van Amsterdam zoeken op de zoekterm 'exclusieve sokken'. Er zullen dus niet zo heel veel mensen zijn die je advertentie zien, maar de mensen die hem zien zijn bijna zeker geïnteresseerd in jouw product en zijn ook nog in de omgeving waar ze de sokken uiteindelijk om moeten halen. Vergelijk dit eens met het zetten van bijvoorbeeld een advertentie in een landelijke ochtendkrant. Met de laatste schieten we eigenlijk een schot hagel, terwijl we met Adwords met scherp schieten. Hierdoor zijn de kosten erg goed in de hand te houden en zien w direct wat het resultaat van ons advertentiebudget is.

Hoe begin ik met Adwords?

Beginnen met Adwords is zeer eenvoudig. Hoewel adverteren met Adwords zeer complex kan worden, maakt Google het erg laagdrempelig om ermee te beginnen. Je gaat naar http://adwords.google.nl en maakt een account aan. De rest wijst eigenlijk vanzelf. Let erop dat veruit de handigste manier van betalen bij Google achteraf is m.b.v. een creditcard. Dit is een keuze die later niet te wijzigen is. Als je vooraf betaald d.m.v. overschrijving, dan stopt Google telkens met het weergeven van advertenties als er geen tegoed meer is. Als je dan bijvoorbeeld een paar dagen geen gelegenheid hebt om je Adwords account te bekijken, mis je waardevolle klikken op jouw advertenties.

Campagnes, Adgroups, Zoekwoorden en Advertenties, wat is wat?

Zodra je je account aangemaakt hebt en je hebt nooit eerder online geadverteerd, dan kan de eerste aanblik van je Adwords account wat verwarrrend overkomen. Eigenlijk zijn er 4 aspecten die je in het begin moet leren kennen, namelijk campagnes, adgroups, zoekwoorden en advertenties. Kort gezegd bevatten campagnes adgroups en adgroups bevatten zoekwoorden en advertenties.

Campagnes representeren het hoogste niveau van je Adwords account. Je kunt bijvoorbeeld een campagne opzetten voor je website. Stel je hebt een webwinkel mijnwebwinkel.nl, dan kun je een campagne aanmaken met de naam Mijnwebwinkel.nl, waaronder je al je advertenties voor die website onderbrengt. In een later artikel zullen we verder ingaan op campagnes, maar dit is een goede start.

Adgroups, oftewel advertentie groepen, kun je zien als de onderdelen voor je webwinkel waarvoor je wilt adverteren. Stel je verkoopt op je website onderdelen voor fietsen, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een adgroup aan te maken met de naam 'fietsbellen' en eentje met de naam 'fietsbanden', enzovoort. Je splitst m.b.v. adgroups dus eigenlijk je campagne op in kleinere delen.

Zodra we een adgroup aangemaakt hebben moeten we een advertentie maken die we willen tonen voor dit onderdeel van onze site. Het is ook mogelijk meerdere advertenties binnen een adgroup aan te maken, die dan afwisselend door Google worden getoond. Het voordeel hiervan is dus dat we uiteindelijk kunnen testen welke advertentie beter presteert en meer omzet genereerd.

Als we de advertentie aangemaakt hebben voegen we als laatste een aantal zoektermen toe waarvoor de advertentie getoond moet worden. Stel we hebben een adgroup 'fietsbellen' waar we twee mooie advertenties voor geschreven hebben, dan voegen we bijvoorbeeld de zoektermen 'fietsbel', 'fiets bel' en 'bel voor fiets' toe.

Samenvatting

Dit was het eerste artikel in deze reeks met de basis van Google Adwords. Binnenkort gaan we dieper in op alle aspecten van Adwords in de volgende artikelen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust als commentaar op dit artikel, ik zal zoveel mogelijk proberen ze te beantwoorden.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Oefeningen voor sales trainingen

Om succes te hebben op de markt is het belangrijk goed te kunnen verkopen. Een verkooptraining kan dan geen kwaad.

Dakloos

Ik ben dakloos. Waar slaap ik vannacht?

Bangalijstjes, gaat het te ver?

Er schijnt zelfs een meisje zelfmoord te hebben gepleegd!? Wat klopt en wat niet?

Sisi - Kaiserin Elisabeth of Österreich

Kaiserin Elisabeth of Österreich 24 December 1837 - 10 September 1898

Het Gerbner Model

Wat is het Gerbner Model

How I met your mother: CBS sitcom over vriendschap en de zoektocht naar die ene vrouw.

How I Met Your Mother is een CBS Sitcom die reeds in het zesde seizoen is beland. Het gaat over de zoektocht van Ted Mosby naar de moeder van zijn toekomstige kinderen.

Jongeren en media

In hoeverre wordt de ontwikkeling van de jeugd beïnvloed door de media?

Alles over startpagina.nl

Vind wat je zoekt op www.startpagina.nl, alle onderwerpen overzichtelijk verzameld op één pagina.

De Natalee Holloway affaire

Wat heeft de affaire voor de onderzoeksjournalistiek betekend?

(A)sociale media: Hobby of verslaving?

Social Media verslaving, wanneer verslaafd, nadelen social media/facebook

Foobie Artikelen

Elke dag nieuwe informatie over allerlei onderwerpen, geld verdienen met het schrijven van artikelen.

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

De Nuremberg Code

Het Internationale Document voor de Mens als Onderwerp de Proef-Persoon

Timeless Anime deel 1

Timeless Anime gaat over tijdloze Japanse Anime series. Dit artikel zal uit meer delen bestaan.

Hoe beschrijf je een doelgroep?

Hoe geef je een goede beschrijving van een doelgroep?

Eerste live zelfmoord in Utopia?

Na een live zelfmoord op Fox ook de eerste live zelfmoord in Utopia?

Opkomende platforms Tumblr & Path

Opkomende platforms Tumblr & Path

Wat is er eigenlijk gebeurd met die 50.000 ton paardenvlees?

Opeens stond het nieuws bol van de paardenvlees schandalen, wat is er eigenlijk gebeurd met al dat paardenvlees.

Politici en sociale media

Wat maakt Twitter zo populair dat iedereen het doet? Sinds de oprichting van dit sociale netwerk in 2006 hebben miljoenen mensen zich aangemeld en zijn volop aan het ‘tweeten’ geslagen.

Wat te doen bij een tekenbeet?

Informatie over preventie en behandeling van tekenbeten

Obama illegale president?

Waar is de officiële geboorteakte van Barack Obama?

De werking van de platenspeler

Wat kun je met een platenspeler en hoe werkt het?

Documentaire of fictiefilm?

Wat is het verschil tussen een documentaire en een fictiefilm?

Sociale netwerken

Alles wat je moet weten over sociale netwerken.

Wat is het nut van een film forum?

Er zijn diverse forums waar mensen films en televisie programma’s bespreken, wat is het nut van die film forums?