Het Gerbner Model


Publicatie datum:

Wat is het Gerbner Model

Gesponsorde koppelingen

Het Gerbner model is een communicatie model ontworpen door George Gerbner. In het onderstaande artikel wordt uitgelegd wat het inhoudt.

In 1965 komt de eerste versie van het communicatiemodel van Gerbner , later zijn er nog dingen toegevoegd en veranderd ter verduidelijking tot het model wat we nu kennen. Het model van Gerbner bestaat uit twee delen die, een verbaal model en een grafisch model. Volgens Stappers kunnen deze niet zonder elkaar, ze verduidelijken elkaar. Aan de hand van dit model kun je een mediaboodschap uitleggen.

 

Verbaal model

1.Someone (iemand)
2. perceives an event (neemt een gebeurtenis waar)
3.and reacts (en reageert)
4.in a situation (in een situatie)
5.through some means (met bepaalde middelen)
6.to make available (door iets beschikbaar te stellen) materials
7.in some form (in een bepaalde vorm)
8.and context (in een bepaalde context)
9.conveying content (met een zekere inhoud)
10. of some consequence (en dat heeft gevolgen)

Bij dit verbale model gaan de tien punten op voor zowel de zender als de ontvanger. Het grafische model maakt duidelijk hoe het geïnterpreteerd moet worden.

Grafisch model

Klik voor het grafische model op deze link: http://www.sw2.euv-frankfurt-o.de/VirtuLearn/hs.sommer00/ling-2/gerbner.jpg

In dit grafisch model geeft de verticale dimensie de productie van de boodschappen aan: de zender produceert een boodschap. In de horizontale demensie wordt het waarnemen van die door de ontvanger uitgebeeld.
Zender en ontvanger zijn beide, op een verschillende manier, bij de boodschap betrokken, vandaar dat ze ieder in een eigen dimensie worden weergegeven. Zender/ boodschap van boven naar beneden en ontvanger/ boodschap van links naar rechts. Het Gerbner model wordt daarom terecht interaction model genoemd.
Het communicatiemodel van Gerbner verschilt van alle andere communicatiemodellen door het gebruikt van twee dimensies om de twee verschillende soorten van relaties die mensen met boodschappen hebben aan te geven.

Met dit model kun je makkelijker een mediaboodschap uitleggen. Om het iets te verduidelijken zal ik, met de behulp van het verbale model, een simpel voorbeeld geven.

1. Iemand: een journalist
2.Neemt een gebeurtenis waar: een overstroming
3.En reageert: degene die gebeurtenis waarneemt reageert, handelt
4.In een situatie: fysieke, sociale omgeving, bijvoorbeeld Nederland
5.Met bepaalde middelen: bijvoorbeeld krant
6.Door iets beschikbaar te stellen: een website van een krant
7. In een bepaalde vorm: artikel op de website
8.In een bepaalde context: bericht bovenaan de website
9.Met een zekere inhoud: inhoud van het artikel
10.En dat heeft gevolgen: alle gewenste of ongewenste veranderingen die op het krantenbericht volgen (niet op de gebeurtenis)

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Telegraaf nieuws, dagblad De Telegraaf

Het dagelijks verschijnende dagblad De Telegraaf houdt u op de hoogte van het laatste nieuws uit binnen- en buitenland.

Politieke Gijzelingen

Het praktiseren van Gijzelen, wordt gebruikt in Politieke onderhandelingen.

Meer volgers op twitter

Tips voor meer volgers op twitter!

Let op je online reputatie!

Let op wat je op het internet doet: bescherm je online reputatie!

Ontwikkelingen rondom Kranten en Dagbladen.

De oorzaken van de dalende oplagecijfers en de toekomst.

Geen huwelijk voor Paris Hilton.

Paris verveelt zicht snel...

Verschillende manieren om je publiek niet te vervelen

Het is belangrijk dat het publiek geïnteresseerd blijft. Bij uw communicatie mag uw publiek niet in slaap vallen.

Wat doet een moderne consument in de winkel?

De meeste winkels hangen vol met allerlei uitingen en sfeer posters, maar wat doet de moderne consument in de winkel?

Bangalijstjes, gaat het te ver?

Er schijnt zelfs een meisje zelfmoord te hebben gepleegd!? Wat klopt en wat niet?

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Schokkende privacyschending in Nederland

Internetten via je mobieltje, het downloaden van handige app's, of gewoon een dagje naar Rotterdam. Niet zo onschuldig zoals het lijkt!

Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1

Geld Verdienen met Google Adwords - deel 1

Kan het maken van selfies leiden tot een stoornis?

Volgens APA kan het maken van selfies leiden tot een stoornis.

Wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Ongeveer 1,23 miljard mensen hebben een Facebook account, maar wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Vatican City

Officiele Italiaanse naam is Citta del Vaticano of meer formeel Stato della Cittá del Vaticano

Ben je als TV kijker klant of speelbal?

Er is veel discussie over wat publieke zenders nu wel of niet zouden moeten uitzenden. Een aantal hoofdrolspelers zoals de omroepen, de netmanager en de staatsecretaris dueleren naar hartelust. Hoe staat het met de belangrijkste groep in dit speelveld; de kijker of wel de klant?

Alles overde nieuwswebsite www.nu.nl

www.nu.nl is één van de populairste websites van Nederland, lees hier alles over www.nu.nl

Netflix in een notendop

Eind 2013 werd Netflix met veel kabaal onthaald. De media stonden er bol van: Netflix zou de nieuwe Spotify zijn, maar dan voor films en series. Maar wat is Netflix nu eigenlijk precies?

Hoe kun je gratis onbeperkt voetbal kijken?

Steeds meer voetbalkanalen zitten achter de decoder, hoe kun je gratis onbeperkt voetbal kijken?

Kennedy won op tv, Reagen op de radio. - Het effect van de medialogica op het politieke debat

Het effect van medialogica op het politieke debat. Medialogica heeft zowel de politiek als de media in zijn macht, wat aan te tonen is met het prisoner's dilemma

Wie ben jij op internet en op de social media?

Ik ben altijd mezelf op internet en social media maar wie ben jij op internet en op social media?

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Het succes van Pinterest

Pinterest is nu een jaar voor iedereen toegankelijk en wint steeds meer aan populariteit. Heb jij al een account?

Het AMBER Alert. Werkt het of pure geldverspilling?

Dit artikel gaat over het AMBER alert. Is het een systeem wat echt werkt of alleen maar pure geldverspilling?