Het Gerbner Model


Publicatie datum:

Wat is het Gerbner Model

Gesponsorde koppelingen

Het Gerbner model is een communicatie model ontworpen door George Gerbner. In het onderstaande artikel wordt uitgelegd wat het inhoudt.

In 1965 komt de eerste versie van het communicatiemodel van Gerbner , later zijn er nog dingen toegevoegd en veranderd ter verduidelijking tot het model wat we nu kennen. Het model van Gerbner bestaat uit twee delen die, een verbaal model en een grafisch model. Volgens Stappers kunnen deze niet zonder elkaar, ze verduidelijken elkaar. Aan de hand van dit model kun je een mediaboodschap uitleggen.

 

Verbaal model

1.Someone (iemand)
2. perceives an event (neemt een gebeurtenis waar)
3.and reacts (en reageert)
4.in a situation (in een situatie)
5.through some means (met bepaalde middelen)
6.to make available (door iets beschikbaar te stellen) materials
7.in some form (in een bepaalde vorm)
8.and context (in een bepaalde context)
9.conveying content (met een zekere inhoud)
10. of some consequence (en dat heeft gevolgen)

Bij dit verbale model gaan de tien punten op voor zowel de zender als de ontvanger. Het grafische model maakt duidelijk hoe het geïnterpreteerd moet worden.

Grafisch model

Klik voor het grafische model op deze link: http://www.sw2.euv-frankfurt-o.de/VirtuLearn/hs.sommer00/ling-2/gerbner.jpg

In dit grafisch model geeft de verticale dimensie de productie van de boodschappen aan: de zender produceert een boodschap. In de horizontale demensie wordt het waarnemen van die door de ontvanger uitgebeeld.
Zender en ontvanger zijn beide, op een verschillende manier, bij de boodschap betrokken, vandaar dat ze ieder in een eigen dimensie worden weergegeven. Zender/ boodschap van boven naar beneden en ontvanger/ boodschap van links naar rechts. Het Gerbner model wordt daarom terecht interaction model genoemd.
Het communicatiemodel van Gerbner verschilt van alle andere communicatiemodellen door het gebruikt van twee dimensies om de twee verschillende soorten van relaties die mensen met boodschappen hebben aan te geven.

Met dit model kun je makkelijker een mediaboodschap uitleggen. Om het iets te verduidelijken zal ik, met de behulp van het verbale model, een simpel voorbeeld geven.

1. Iemand: een journalist
2.Neemt een gebeurtenis waar: een overstroming
3.En reageert: degene die gebeurtenis waarneemt reageert, handelt
4.In een situatie: fysieke, sociale omgeving, bijvoorbeeld Nederland
5.Met bepaalde middelen: bijvoorbeeld krant
6.Door iets beschikbaar te stellen: een website van een krant
7. In een bepaalde vorm: artikel op de website
8.In een bepaalde context: bericht bovenaan de website
9.Met een zekere inhoud: inhoud van het artikel
10.En dat heeft gevolgen: alle gewenste of ongewenste veranderingen die op het krantenbericht volgen (niet op de gebeurtenis)

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Twitter, de nieuwe rage.

Waarom is Twitter een groot succes geworden?

Facebook likes - Jou wereld van vind-ik-leuks

Een duim omhoog en de tekst 'vind ik leuk' hoort bij Facebook

Geld verdienen met een eigen website - Artikelen schrijven

Hulp bij het schrijven van een goed artikel voor uw eigen winstgevende website.

De 30 September Movement, Indonesia

G30S ook wel bekend bij de Gestapu for Gerakan September Tiga Puluh ook bekend als de Gestok of Gerakan Satu Oktober

Het belang van social media, het belang van Facebook, het belang van Twitter

Ook jij bent van groot belang voor de social media als Facebook en Twitter.

Wie is de mol?

Wie ontmaskerd de mol?

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Vrouw in Beeld wil meer vrouwen in de media

Mediatrainingen speciaal voor vrouwen

Zinderende zomercliffhanger GTST

Een zomer lang in spanning

Een kat met negen levens: Silvio Berlusconi.

De man die het meest aantal keer voor de rechtbank moet komen in de geschiedenis.

Wie ben jij op internet en op de social media?

Ik ben altijd mezelf op internet en social media maar wie ben jij op internet en op social media?

Bloggen

Het hoe en waarom van het bloggen.

Gratis Online tv gids, tv gids vanavond, de tv gids

Gratis TV Gids op Internet. Snel, slim en overzichtelijk. Alle films op tv en primetime overzicht.

Project X Haren eindigt in enorme chaos

Vernieling en rellen bij project X Haren 21-09-2012. Een onschuldige uitnodiging tot een verjaardagsfeestje op facebook eindigt in drama.

Goede SEO tools

SEO tools zijn er genoeg. Welke SEO tools kun je eigenlijk niet missen? Bekijk ze hier!

Hoe kun je, met een mooie weervrouw, altijd mooi weer voorspellen?

Wie wil dat niet, iedere dag mooi weer. Op sommige zenders wordt er, of het nu gaat regenen of dat het zonnig wordt, altijd mooi weer voorspelt.

Gratis naar de film met Filmtest

Je kunt op veel manieren gratis naar de film, de leukste manier om de nieuwste Nederlandse films te zien is.

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.

The Shawshank Redemption

Film uit 1994 onder de regie van Frank Darabont

Kennedy won op tv, Reagen op de radio. - Het effect van de medialogica op het politieke debat

Het effect van medialogica op het politieke debat. Medialogica heeft zowel de politiek als de media in zijn macht, wat aan te tonen is met het prisoner's dilemma

Instagram - wat is het en hoe werkt het?

De Instagram app, hoe werkt deze precies

Wie is Akon

Je kent hem misschien bij naam of van gezicht maar wie is Akon nou echt.

Hoe word je Dj? Dj worden als professionional

Dj worden met een opleiding tot Dj, waar moet je zijn en wat kan je leren?

Waarom Poetin Oost-Oekraïne niet zal aanvallen

Poetin heeft de wereld in zijn greep. Met veel machtsvertoon voert hij de druk op op de regering van Oekraïne. Gezien de laatste toezeggingen met succes.

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check