Het Gerbner Model


Publicatie datum:

Wat is het Gerbner Model

Gesponsorde koppelingen

Het Gerbner model is een communicatie model ontworpen door George Gerbner. In het onderstaande artikel wordt uitgelegd wat het inhoudt.

In 1965 komt de eerste versie van het communicatiemodel van Gerbner , later zijn er nog dingen toegevoegd en veranderd ter verduidelijking tot het model wat we nu kennen. Het model van Gerbner bestaat uit twee delen die, een verbaal model en een grafisch model. Volgens Stappers kunnen deze niet zonder elkaar, ze verduidelijken elkaar. Aan de hand van dit model kun je een mediaboodschap uitleggen.

 

Verbaal model

1.Someone (iemand)
2. perceives an event (neemt een gebeurtenis waar)
3.and reacts (en reageert)
4.in a situation (in een situatie)
5.through some means (met bepaalde middelen)
6.to make available (door iets beschikbaar te stellen) materials
7.in some form (in een bepaalde vorm)
8.and context (in een bepaalde context)
9.conveying content (met een zekere inhoud)
10. of some consequence (en dat heeft gevolgen)

Bij dit verbale model gaan de tien punten op voor zowel de zender als de ontvanger. Het grafische model maakt duidelijk hoe het geïnterpreteerd moet worden.

Grafisch model

Klik voor het grafische model op deze link: http://www.sw2.euv-frankfurt-o.de/VirtuLearn/hs.sommer00/ling-2/gerbner.jpg

In dit grafisch model geeft de verticale dimensie de productie van de boodschappen aan: de zender produceert een boodschap. In de horizontale demensie wordt het waarnemen van die door de ontvanger uitgebeeld.
Zender en ontvanger zijn beide, op een verschillende manier, bij de boodschap betrokken, vandaar dat ze ieder in een eigen dimensie worden weergegeven. Zender/ boodschap van boven naar beneden en ontvanger/ boodschap van links naar rechts. Het Gerbner model wordt daarom terecht interaction model genoemd.
Het communicatiemodel van Gerbner verschilt van alle andere communicatiemodellen door het gebruikt van twee dimensies om de twee verschillende soorten van relaties die mensen met boodschappen hebben aan te geven.

Met dit model kun je makkelijker een mediaboodschap uitleggen. Om het iets te verduidelijken zal ik, met de behulp van het verbale model, een simpel voorbeeld geven.

1. Iemand: een journalist
2.Neemt een gebeurtenis waar: een overstroming
3.En reageert: degene die gebeurtenis waarneemt reageert, handelt
4.In een situatie: fysieke, sociale omgeving, bijvoorbeeld Nederland
5.Met bepaalde middelen: bijvoorbeeld krant
6.Door iets beschikbaar te stellen: een website van een krant
7. In een bepaalde vorm: artikel op de website
8.In een bepaalde context: bericht bovenaan de website
9.Met een zekere inhoud: inhoud van het artikel
10.En dat heeft gevolgen: alle gewenste of ongewenste veranderingen die op het krantenbericht volgen (niet op de gebeurtenis)


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Bangalijstjes, gaat het te ver?

Er schijnt zelfs een meisje zelfmoord te hebben gepleegd!? Wat klopt en wat niet?

Obama illegale president?

Waar is de officiële geboorteakte van Barack Obama?

Wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Ongeveer 1,23 miljard mensen hebben een Facebook account, maar wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Emoticons.

Emoticons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze multimedia maatschappij.

Amy Winehouse

De bekende Britse zangeres Amy winehouse is afgelopen zaterdag, 23 juli komen te overlijden. Wat is het verhaal achter deze legende?

Merk

Wat verstaan we onder merken en wat is belangrijk om hierover te weten.

Is goedkope Angora wol slecht voor Angora konijnen?

Kun je goedkoop en diervriendelijk heerlijke warme Angora truien maken?

Wat is de kracht van Coby Whitmore romantische liefdes taferelen?

Coby Whitmore bracht vrijende paartjes op een romantische maar nooit expliciet seksuele manier in beeld.

The Tourist (2010)

Een filmrecentie van de film 'the tourist'

Politieke Gijzelingen

Het praktiseren van Gijzelen, wordt gebruikt in Politieke onderhandelingen.

Artiesten na hun dood toch 'levend' op het podium

Tupac/2pac kwam tot leven als hologram. Hologram concerten zijn populair, moeten overleden artiesten opnieuw tot leven komen en optreden?

Geld verdienen met een eigen website - Artikelen schrijven

Hulp bij het schrijven van een goed artikel voor uw eigen winstgevende website.

Kan het maken van selfies leiden tot een stoornis?

Volgens APA kan het maken van selfies leiden tot een stoornis.

Project X Haren eindigt in enorme chaos

Vernieling en rellen bij project X Haren 21-09-2012. Een onschuldige uitnodiging tot een verjaardagsfeestje op facebook eindigt in drama.

Overval

Overval, het overkomt U?

Scarface

Tony Montana in Scarface Money Power Respect

Mensen worden beetgenomen door onechte baby

Wat doe je als je een kinderbuggy helemaal alleen op straat ziet? Wees gewaarschuwd, het kan de schrik van je leven zijn

Hoe blijf je als aantrekkelijke oude zangeres hot?

Zowel Adele Bloemendaal, Do (Dominique van Hulst) als Patricia Paay zijn op late leeftijd nog steeds hot gebleven, hoe blijf je als aantrekkelijke oude zangeres hot?

De werking van de platenspeler

Wat kun je met een platenspeler en hoe werkt het?

Televisie: een nieuw medium in een nieuwe maatschappij

De komst van de televisie bracht grote veranderingen teweeg in de samenleving. Nieuwe shows als I Love Lucy werden het gesprek van de dag, de rol van de vrouw veranderde en een ware massaconsumptie werd langzaam in gang gezet.

Schokkende privacyschending in Nederland

Internetten via je mobieltje, het downloaden van handige app's, of gewoon een dagje naar Rotterdam. Niet zo onschuldig zoals het lijkt!

De reanimatie van X-Factor

Aan het vijfde seizoen van de talentenjacht X-Factor, kunnen ook rappers en DJ's deelnemen. De vraag is: passen rappers en DJ's wel in dit programma?

Nuclear Reactor

KernReactoren zetten de Energie die vrijkomt om door Kern-Splitsing in Thermische Energie

Alles over startpagina.nl

Vind wat je zoekt op www.startpagina.nl, alle onderwerpen overzichtelijk verzameld op één pagina.

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.