Journalisten moeten hun bronnen beter checken


Publicatie datum:

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Gesponsorde koppelingen

Achter de meute aanlopen, dat was wat de media gisteren deed in het onderzoek van Radar en dat is wat er vaak gebeurd. Door deadlines en een overmaat aan vertrouwen worden bronnen vaak helemaal niet gecheckt op onwaarheden.
Maar is dat de schuld van de journalisten, die nu, in 2009, te maken hebben met de snelle media; wie als eerste met het grote nieuws komt heeft de kijkers, luisteraars of lezers ook als eerst? Even wat feiten op een rij.

Gister werd er op Radar een uiterst vermakelijke reportage uitgezonden. Hieruit bleek dat de farmaceutische industrie schaamteloos mensen naar de dokter 'lokt', met een onschuldige kwaal als winderigheid, door middel van tests en verborgen reclame op internet.
Een ander detail, dat ook niet als onbelangrijk mag worden gezien, is dat de algemene media hierbij klakkeloos overnam wat er werd gezegd in één persbericht, dat door Radar als test was geplaatst, vaak zonder zelfs maar te checken of hier een kern van waarheid in zat. Aan de telefoon werd direct ingestemd met het plaatsen van reclame of verwerken van het nieuws, zolang er maar geld voor zou worden betaald. De media trapte met open ogen in de test van Radar en in tientallen kranten, radioprogramma's en tv-programma's werd het onschuldige onderwerp aan de orde gebracht.

Op de school van Journalistiek wordt er nog gigantisch op gehamerd dat je altijd je bronnen dubbel moet checken en hoor en wederhoor moet toepassen (een bron met een andere mening moet raadplegen), in de 'echte' journalistiek wordt dit echt al gauw vergeten. In het Radar-onderzoek werd slechts twee keer naar de farmaceutische industrie verwezen.
Al eerder bleek uit een onderzoek van Kenniskring Crossmedia Content van de Hogeschool Utrecht dat áls journalisten al verder kijken dan hun neus lang is, dat vaak alleen is om zichzelf in te dekken en niet om achter de echte waarheid te komen. Ook uit de medische wereld kwam al eerder kritiek; 'journalisten moesten meer vraagtekens zetten bij de informatie die ze kregen'.

Reden om niet te checken is meestal tijdgebrek. Maar ook hoog aan de lijst van redenen staat dat veel Journalisten van mening zijn dat ze zelf wel kunnen pijlen of hun bron betrouwbaar is. Ze vinden dat ze daarvoor genoeg ervaring hebben.
Uit de Mediamonitor 2007 kwam eerder al naar voren dat een steeds groter deel van het nieuws bestaat uit onbewerkt doorgegeven berichten van persbureaus, ondernemingen en andere belangenpartijen. En dan hebben we het nog niet eens over de ongecheckte, niet bevestigde, tegenstrijdige cijfers die in verschillende media naar voren komen, wanneer er een vliegtuigcrash of andere ramp plaats vindt.

Aan de andere kant is het een lastige kwestie. Tijdens een ramp is het des te meer van belang dat je als medium snel met je nieuws komt, anders zijn anderen je voor. Maar kun je dan beter met onwaarheden komen dan later met echt nieuws? Misschien. Wanneer er iets gebeurd in de wereld zappen mensen niet voor niks direct door naar BBC en CNN; zij zijn de eersten met nieuws.

Gelukkig hebben we altijd de rubriek 'rectivicaties' nog.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Opkomende platforms Tumblr & Path

Opkomende platforms Tumblr & Path

Guerrilla marketing

Wat te weten over guerrilla marketing.

Hoe kom je op de voorpagina van de krant? (toeval bestaat niet update 27 maart 2015)

Sommige mensen staan om de een of andere manier altijd in de schijnwerpers, dat kan geen toeval zijn.

De Natalee Holloway affaire

Wat heeft de affaire voor de onderzoeksjournalistiek betekend?

The Shawshank Redemption

Film uit 1994 onder de regie van Frank Darabont

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Glee - de hitserie uit Amerika

Glee is een musical tv serie die sinds kort nu ook in Nederland op de buis is.

De Nuremberg Code

Het Internationale Document voor de Mens als Onderwerp de Proef-Persoon

Instagram - wat is het en hoe werkt het?

De Instagram app, hoe werkt deze precies

Plom de clown, Clowneske vrouwen, grappige vrouwen

Plom de clown als metafoor voor alle clowneske vrouwen, grappige vrouwen en kleurrijke vrouwen.

Geld verdienen met een eigen website - Artikelen schrijven

Hulp bij het schrijven van een goed artikel voor uw eigen winstgevende website.

Geen huwelijk voor Paris Hilton.

Paris verveelt zicht snel...

Opa van de boerderij

Wie kent hem niet, Opa van de boerderij?

Kennedy won op tv, Reagen op de radio. - Het effect van de medialogica op het politieke debat

Het effect van medialogica op het politieke debat. Medialogica heeft zowel de politiek als de media in zijn macht, wat aan te tonen is met het prisoner's dilemma

(A)sociale media: Hobby of verslaving?

Social Media verslaving, wanneer verslaafd, nadelen social media/facebook

Mensen worden beetgenomen door onechte baby

Wat doe je als je een kinderbuggy helemaal alleen op straat ziet? Wees gewaarschuwd, het kan de schrik van je leven zijn

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

Amy Winehouse

De bekende Britse zangeres Amy winehouse is afgelopen zaterdag, 23 juli komen te overlijden. Wat is het verhaal achter deze legende?

Artiesten na hun dood toch 'levend' op het podium

Tupac/2pac kwam tot leven als hologram. Hologram concerten zijn populair, moeten overleden artiesten opnieuw tot leven komen en optreden?

Foltering

Politieke Folteringen kunnen sterk variëren van Sadistische Bevrediging tot aan Interegation

Wie is Akon

Je kent hem misschien bij naam of van gezicht maar wie is Akon nou echt.

Lachend naar de winkel

Werkt humor in reclames?

Weg met de krant

Over de veranderingen in de krantenwereld

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Dakloos

Ik ben dakloos. Waar slaap ik vannacht?