Journalisten moeten hun bronnen beter checken


Publicatie datum:

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Gesponsorde koppelingen

Achter de meute aanlopen, dat was wat de media gisteren deed in het onderzoek van Radar en dat is wat er vaak gebeurd. Door deadlines en een overmaat aan vertrouwen worden bronnen vaak helemaal niet gecheckt op onwaarheden.
Maar is dat de schuld van de journalisten, die nu, in 2009, te maken hebben met de snelle media; wie als eerste met het grote nieuws komt heeft de kijkers, luisteraars of lezers ook als eerst? Even wat feiten op een rij.

Gister werd er op Radar een uiterst vermakelijke reportage uitgezonden. Hieruit bleek dat de farmaceutische industrie schaamteloos mensen naar de dokter 'lokt', met een onschuldige kwaal als winderigheid, door middel van tests en verborgen reclame op internet.
Een ander detail, dat ook niet als onbelangrijk mag worden gezien, is dat de algemene media hierbij klakkeloos overnam wat er werd gezegd in één persbericht, dat door Radar als test was geplaatst, vaak zonder zelfs maar te checken of hier een kern van waarheid in zat. Aan de telefoon werd direct ingestemd met het plaatsen van reclame of verwerken van het nieuws, zolang er maar geld voor zou worden betaald. De media trapte met open ogen in de test van Radar en in tientallen kranten, radioprogramma's en tv-programma's werd het onschuldige onderwerp aan de orde gebracht.

Op de school van Journalistiek wordt er nog gigantisch op gehamerd dat je altijd je bronnen dubbel moet checken en hoor en wederhoor moet toepassen (een bron met een andere mening moet raadplegen), in de 'echte' journalistiek wordt dit echt al gauw vergeten. In het Radar-onderzoek werd slechts twee keer naar de farmaceutische industrie verwezen.
Al eerder bleek uit een onderzoek van Kenniskring Crossmedia Content van de Hogeschool Utrecht dat áls journalisten al verder kijken dan hun neus lang is, dat vaak alleen is om zichzelf in te dekken en niet om achter de echte waarheid te komen. Ook uit de medische wereld kwam al eerder kritiek; 'journalisten moesten meer vraagtekens zetten bij de informatie die ze kregen'.

Reden om niet te checken is meestal tijdgebrek. Maar ook hoog aan de lijst van redenen staat dat veel Journalisten van mening zijn dat ze zelf wel kunnen pijlen of hun bron betrouwbaar is. Ze vinden dat ze daarvoor genoeg ervaring hebben.
Uit de Mediamonitor 2007 kwam eerder al naar voren dat een steeds groter deel van het nieuws bestaat uit onbewerkt doorgegeven berichten van persbureaus, ondernemingen en andere belangenpartijen. En dan hebben we het nog niet eens over de ongecheckte, niet bevestigde, tegenstrijdige cijfers die in verschillende media naar voren komen, wanneer er een vliegtuigcrash of andere ramp plaats vindt.

Aan de andere kant is het een lastige kwestie. Tijdens een ramp is het des te meer van belang dat je als medium snel met je nieuws komt, anders zijn anderen je voor. Maar kun je dan beter met onwaarheden komen dan later met echt nieuws? Misschien. Wanneer er iets gebeurd in de wereld zappen mensen niet voor niks direct door naar BBC en CNN; zij zijn de eersten met nieuws.

Gelukkig hebben we altijd de rubriek 'rectivicaties' nog.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Instagram - wat is het en hoe werkt het?

De Instagram app, hoe werkt deze precies

Artiesten na hun dood toch 'levend' op het podium

Tupac/2pac kwam tot leven als hologram. Hologram concerten zijn populair, moeten overleden artiesten opnieuw tot leven komen en optreden?

Wat is de kracht van Coby Whitmore romantische liefdes taferelen?

Coby Whitmore bracht vrijende paartjes op een romantische maar nooit expliciet seksuele manier in beeld.

Het ontstaan van The Voice of Holland

De meeste mensen weten dat Roel van Velzen samen met John de Mol de bedenkers zijn van The Voice of Holland. In dit artikel lees je hoe dat is gegaan, maar ook nog vele andere feiten over de juryleden en kandidaten.

Like this op Facebook

In dit artikel leest u wat de I Like button inhoud en hoe deze is ontstaan.

Geen huwelijk voor Paris Hilton.

Paris verveelt zicht snel...

Waarom Poetin Oost-Oekraïne niet zal aanvallen

Poetin heeft de wereld in zijn greep. Met veel machtsvertoon voert hij de druk op op de regering van Oekraïne. Gezien de laatste toezeggingen met succes.

De Nuremberg Code

Het Internationale Document voor de Mens als Onderwerp de Proef-Persoon

Weg met de krant

Over de veranderingen in de krantenwereld

Emoticons.

Emoticons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze multimedia maatschappij.

UFO of Unidentified Flying Object

Vertaald is dit UFO of Ongeïdentificeerd Vliegend Object

De 30 September Movement, Indonesia

G30S ook wel bekend bij de Gestapu for Gerakan September Tiga Puluh ook bekend als de Gestok of Gerakan Satu Oktober

HD Wallpaper of gratis Wallpaper op www.Flickr.com

Oneindig veel gratis High Definition Wallpapers op www.Flickr.com

De nieuwe wetten in marketing en communicatie.

Wordt een enterprise 2.0.

Scarface

Tony Montana in Scarface Money Power Respect

Wie is de mol?

Wie ontmaskerd de mol?

Twitter, de nieuwe rage.

Waarom is Twitter een groot succes geworden?

Wie ben jij op internet en op de social media?

Ik ben altijd mezelf op internet en social media maar wie ben jij op internet en op social media?

Publiek Versus Commercieel

De verschillen tussen publieke en commerciele omroepen.

Kan het maken van selfies leiden tot een stoornis?

Volgens APA kan het maken van selfies leiden tot een stoornis.

Hoe kun je, met een mooie weervrouw, altijd mooi weer voorspellen?

Wie wil dat niet, iedere dag mooi weer. Op sommige zenders wordt er, of het nu gaat regenen of dat het zonnig wordt, altijd mooi weer voorspelt.

Netflix in een notendop

Eind 2013 werd Netflix met veel kabaal onthaald. De media stonden er bol van: Netflix zou de nieuwe Spotify zijn, maar dan voor films en series. Maar wat is Netflix nu eigenlijk precies?

Aanrader: de film Kaos

De prachtige verhalen van Pirandello verfilmd

Wat te doen bij een tekenbeet?

Informatie over preventie en behandeling van tekenbeten

Nederland Tijdschriftenland.

Trends en ontwikkeling binnen het tijdschriften segment.