Merk


Publicatie datum:

Wat verstaan we onder merken en wat is belangrijk om hierover te weten.

Gesponsorde koppelingen

merk het; o -en 1 herkenningsteken 2 alle soorten tekens die de waren ve onderneming onderscheiden van andermans producten 3 alle producten ve bep. merk: welk ~ auto heb jij?

Een sterk merk is een kapitaal waard, zoals een merk Coca Cola, dat is meer waard dan alle activa bij elkaar. Een ander woord voor brand dat in de marketing veel gebruikt wordt is brand. Er zijn verschillende soorten merken, de meest bekende indeling is:

  • Woordmerk, voornamelijk gebruik van tekst (Grolsch).
  • Beeldmerk, voornamelijk gebruik van beelden, symbolen en plaatjes (NIKE).
  • Woord en Beeldmerk, een combinatie van tekst en beelden (Disneyland).
  • Er zijn zelfs merken die herkenbaar zijn aan hun kleur, zo staat T-mobile bekend om zijn kleur magenta.

Tegenwoordig wordt er ook vaak over merkconcepten gesproken. Een merkconcept is simpel gezegd een combinatie van een merk een de meest voorkomende associatie. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Merk dat staat voor een Product (Chiquita)
    Het merk vertelt precies wat we kunnen verwachten, zo weet iedereen dat Chiquita bananen zijn.
  • Merk dat staat voor een Productcategorie (Grolsch)
    Merk omvat meerdere productvarianten maar binnen de zelfde categorie. Zo valt onder grolsch, Gorlsch Pils, Grolsch Amber en Grolsch Herfstbok. Dit zijn echter alle 3 biersoorten.  
  • Merk dat staat voor een Dienst (KPN)
  • Merk dat staat voor een Bedrijf (Philips)
  • Merk dat staat voor een Ideologie (Green Peace)
    Merk representeert een maatschappelijk ideaal.
  • Merk dat staat voor een Emotie (Douwe Egberts)
    Merk is intensief verbonden met een bepaalde emotie.
  • Merk dat staat voor Design (Swatch)
    Merk is autoriteit op vormgebied. 
  • Merk dat staat voor een Lage prijs (Zeeman)
    Hierbij is een merk een goedkoper alternatief.
  • Merk dat staat voor een Hoge prijs (Replay)
  • Merk dat staat voor Luxe (Chanel no5)
    Merk representeert een uitzonderlijke kwaliteit. 
  • Merk dat staat voor Herkomst (Volkswagen)
    Land of regio vormt de belangrijkste associatie, zo weet iedereen dat volkswagen uit Duitsland komt. 

Uiteraard is het mogelijk dat een bedrijf onder meerdere merkconcepten te scharen zijn. Voor een bedrijf is het echter belangrijk dat ze 1 specifiek doel heeft wat betreft de associatie die ze op willen roepen.

De functies van een merk zijn verschillend wat betreft consumenten en bedrijven. Voor de consument kan een een merk een gemak zijn bij een aankoop en een psychosociale functie hebben. Tevens kan een merk in de ogen van de consument staan voor een bepaalde kwaliteit, prijs of ervaring. Voor het bedrijf zorg het voor onderscheid ten opzichte van de concurrent, en voor continuiteit, want een tevreden klant blijft kopen. Zodra een merk gevestigd is kan het zorgen voor een eventueel hogere prijs en een gemakkelijkere productintroductie.

Er zijn bepaalde eisen die aan een merk gesteld worden. Zo moet hij eenvoudig, herkenbaar en passend bij de sfeer van het bedrijf zijn en de gewenste associaties oproepen. Bij voorkeur kan het iets zeggen over de producteigenschappen en het moet gedeponeerd kunnen worden. Het is belangrijk om na te gaan of het merk in buitenland ook geen negatieve associaties oproept.

Het merkimago is iets anders, dit is een beeld dat een (potentiele) consument heeft van een merk. Een soort van optelsom van associaties, zowel positief als negatief. Er zijn een aantal factoren die een merkimago kunnen veranderen, voor zowel grote groepen personen als individuen:

  • Een marketingcommunicatie campagne. - Bedrijf
  • Een eigen ervaring - IK persoon
  • Beinvloeding door andere - Derden

 Naast het merkimago heb je ook de merkwaarden, deze zijn onder te verdelen in

  • Functionele merkwaarden: link met fysieke producteigenschappen (materiaal, kleur, smaak en bijv. geur)
  • Emotionele merkwaarden: Merkwaarden die een bepaald gevoel oproepen zoals bijv, Becel staat voor gezond, Apple voor innovatie
  • Expressieve merkwaarden: zegt iets over de gebruikers die zich willen identificeren met het merk zoals, Ray Ban en Gucci, Rolex, Moet & Chandon

Voor meer hierover verwijs ik u naar het artikel over het merktemplate wat hier dieper op in gaat. http://artikelen.foobie.nl/zakelijk/merktemplate/

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Waarom lijkt niemand op zijn selfie?

Steeds meer mensen maken selfies van zichzelf maar waarom lijkt niemand op zijn selfie?

De iPhone 5

De iPhone is sinds 11 juni 2011 drie jaar in Nederland. Sinds die tijd heeft Apple een groot deel van de markt veroverd op het gebied van de mobiele telefoons. De iPhone 5 zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten.

Alles over startpagina.nl

Vind wat je zoekt op www.startpagina.nl, alle onderwerpen overzichtelijk verzameld op één pagina.

Scarface

Tony Montana in Scarface Money Power Respect

Waarom Poetin Oost-Oekraïne niet zal aanvallen

Poetin heeft de wereld in zijn greep. Met veel machtsvertoon voert hij de druk op op de regering van Oekraïne. Gezien de laatste toezeggingen met succes.

Wat is Snapchat en hoe verwijder je Snapchap?

Download de gratis snapchat app en lees hoe Snapchat werkt en hoe je Snapchat weer kunt verwijderen.

The good, the bad and the ugly

Western-film uit 1966 met Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach

Wat is er eigenlijk gebeurd met die 50.000 ton paardenvlees?

Opeens stond het nieuws bol van de paardenvlees schandalen, wat is er eigenlijk gebeurd met al dat paardenvlees.

Nieuwe media.

het gebruik van nieuwe media is noodzakelijk, maar hoe dan?

(A)sociale media: Hobby of verslaving?

Social Media verslaving, wanneer verslaafd, nadelen social media/facebook

Wat is het nut van een film forum?

Er zijn diverse forums waar mensen films en televisie programma’s bespreken, wat is het nut van die film forums?

The Matrix

The Matrix is een sciencefictionfilm uit 1999.

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Publiek Versus Commercieel

De verschillen tussen publieke en commerciele omroepen.

The Shawshank Redemption

Film uit 1994 onder de regie van Frank Darabont

Hoogdruk of boekdruk

Hoogdruk of boekdruk

How I met your mother: CBS sitcom over vriendschap en de zoektocht naar die ene vrouw.

How I Met Your Mother is een CBS Sitcom die reeds in het zesde seizoen is beland. Het gaat over de zoektocht van Ted Mosby naar de moeder van zijn toekomstige kinderen.

Maak je eigen real life soap, een gewone dag.

Hoe maak je een verslag van een gewone dag van een gewoon persoon voor je eigen soap.

Wie ben jij op internet en op de social media?

Ik ben altijd mezelf op internet en social media maar wie ben jij op internet en op social media?

Meer volgers op twitter

Tips voor meer volgers op twitter!

Nuclear Reactor

KernReactoren zetten de Energie die vrijkomt om door Kern-Splitsing in Thermische Energie

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

Telegraaf nieuws, dagblad De Telegraaf

Het dagelijks verschijnende dagblad De Telegraaf houdt u op de hoogte van het laatste nieuws uit binnen- en buitenland.

Foltering

Politieke Folteringen kunnen sterk variëren van Sadistische Bevrediging tot aan Interegation