Merk


Publicatie datum:

Wat verstaan we onder merken en wat is belangrijk om hierover te weten.

Gesponsorde koppelingen

merk het; o -en 1 herkenningsteken 2 alle soorten tekens die de waren ve onderneming onderscheiden van andermans producten 3 alle producten ve bep. merk: welk ~ auto heb jij?

Gesponsorde koppelingen

Een sterk merk is een kapitaal waard, zoals een merk Coca Cola, dat is meer waard dan alle activa bij elkaar. Een ander woord voor brand dat in de marketing veel gebruikt wordt is brand. Er zijn verschillende soorten merken, de meest bekende indeling is:

  • Woordmerk, voornamelijk gebruik van tekst (Grolsch).
  • Beeldmerk, voornamelijk gebruik van beelden, symbolen en plaatjes (NIKE).
  • Woord en Beeldmerk, een combinatie van tekst en beelden (Disneyland).
  • Er zijn zelfs merken die herkenbaar zijn aan hun kleur, zo staat T-mobile bekend om zijn kleur magenta.

Tegenwoordig wordt er ook vaak over merkconcepten gesproken. Een merkconcept is simpel gezegd een combinatie van een merk een de meest voorkomende associatie. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Merk dat staat voor een Product (Chiquita)
    Het merk vertelt precies wat we kunnen verwachten, zo weet iedereen dat Chiquita bananen zijn.
  • Merk dat staat voor een Productcategorie (Grolsch)
    Merk omvat meerdere productvarianten maar binnen de zelfde categorie. Zo valt onder grolsch, Gorlsch Pils, Grolsch Amber en Grolsch Herfstbok. Dit zijn echter alle 3 biersoorten.  
  • Merk dat staat voor een Dienst (KPN)
  • Merk dat staat voor een Bedrijf (Philips)
  • Merk dat staat voor een Ideologie (Green Peace)
    Merk representeert een maatschappelijk ideaal.
  • Merk dat staat voor een Emotie (Douwe Egberts)
    Merk is intensief verbonden met een bepaalde emotie.
  • Merk dat staat voor Design (Swatch)
    Merk is autoriteit op vormgebied. 
  • Merk dat staat voor een Lage prijs (Zeeman)
    Hierbij is een merk een goedkoper alternatief.
  • Merk dat staat voor een Hoge prijs (Replay)
  • Merk dat staat voor Luxe (Chanel no5)
    Merk representeert een uitzonderlijke kwaliteit. 
  • Merk dat staat voor Herkomst (Volkswagen)
    Land of regio vormt de belangrijkste associatie, zo weet iedereen dat volkswagen uit Duitsland komt. 

Uiteraard is het mogelijk dat een bedrijf onder meerdere merkconcepten te scharen zijn. Voor een bedrijf is het echter belangrijk dat ze 1 specifiek doel heeft wat betreft de associatie die ze op willen roepen.

De functies van een merk zijn verschillend wat betreft consumenten en bedrijven. Voor de consument kan een een merk een gemak zijn bij een aankoop en een psychosociale functie hebben. Tevens kan een merk in de ogen van de consument staan voor een bepaalde kwaliteit, prijs of ervaring. Voor het bedrijf zorg het voor onderscheid ten opzichte van de concurrent, en voor continuiteit, want een tevreden klant blijft kopen. Zodra een merk gevestigd is kan het zorgen voor een eventueel hogere prijs en een gemakkelijkere productintroductie.

Er zijn bepaalde eisen die aan een merk gesteld worden. Zo moet hij eenvoudig, herkenbaar en passend bij de sfeer van het bedrijf zijn en de gewenste associaties oproepen. Bij voorkeur kan het iets zeggen over de producteigenschappen en het moet gedeponeerd kunnen worden. Het is belangrijk om na te gaan of het merk in buitenland ook geen negatieve associaties oproept.

Het merkimago is iets anders, dit is een beeld dat een (potentiele) consument heeft van een merk. Een soort van optelsom van associaties, zowel positief als negatief. Er zijn een aantal factoren die een merkimago kunnen veranderen, voor zowel grote groepen personen als individuen:

  • Een marketingcommunicatie campagne. - Bedrijf
  • Een eigen ervaring - IK persoon
  • Beinvloeding door andere - Derden

 Naast het merkimago heb je ook de merkwaarden, deze zijn onder te verdelen in

  • Functionele merkwaarden: link met fysieke producteigenschappen (materiaal, kleur, smaak en bijv. geur)
  • Emotionele merkwaarden: Merkwaarden die een bepaald gevoel oproepen zoals bijv, Becel staat voor gezond, Apple voor innovatie
  • Expressieve merkwaarden: zegt iets over de gebruikers die zich willen identificeren met het merk zoals, Ray Ban en Gucci, Rolex, Moet & Chandon

Voor meer hierover verwijs ik u naar het artikel over het merktemplate wat hier dieper op in gaat. http://artikelen.foobie.nl/zakelijk/merktemplate/


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Reportage of documentaire?

Wat is het verschil tussen een reportage en een documentaire?

Timeless Anime deel 1

Timeless Anime gaat over tijdloze Japanse Anime series. Dit artikel zal uit meer delen bestaan.

How I met your mother: CBS sitcom over vriendschap en de zoektocht naar die ene vrouw.

How I Met Your Mother is een CBS Sitcom die reeds in het zesde seizoen is beland. Het gaat over de zoektocht van Ted Mosby naar de moeder van zijn toekomstige kinderen.

Alles overde nieuwswebsite www.nu.nl

www.nu.nl is één van de populairste websites van Nederland, lees hier alles over www.nu.nl