Ontwikkelingen rondom Kranten en Dagbladen.


Publicatie datum:

De oorzaken van de dalende oplagecijfers en de toekomst.

Gesponsorde koppelingen

Van dale: dag·blad het; o -en krant die (bijna) alle dagen verschijnt.

De totaal verspreide oplage van betaalde dagbladen komt in het vierde kwartaal van 2009 uit op 3.498.268 exemplaren. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2008 een daling van 3%

Maar ook is er een daling in de advertentie-inkomsten in de ogen van de dagbladen. Zo was er in 2008 een daling 0,2% (naar 1,6 miljard euro) en in 2009 al een daling van 17% (naar 1,35 miljard euro).

OORZAKEN.
Maar wat zijn nu de belangrijkste oorzaken van de dalende oplagen en advertentiebestedingen bij dagbladen?
Ten eerste is er de ontlezing die plaats vindt onder de Nederlandse bevolking. Dit verschijnsel doet zich voornamelijk voor door de opkomst van nieuwe, elektronische media. Van alle kanten hoor je klachten dat mensen, en dan vooral jongeren, steeds minder gaan lezen. Ook recente onderzoeken hebben uitgewezen dat de tijd die mensen aan lezen besteden met de helft verminderd is. Daarentegen ondervinden kranten ook hevige concurrentie van andere vormen van vrijetijdsbesteding. Denk hierbij aan televisie, uitgaan en computeren.
Daarbij komt nog dat in deze maatschappij alles snel moet. Mensen hebben het ontzettend druk met allerlei activiteiten en dagtaken. Mensen hebben te weinig rust in hun dagelijkse gang van zaken om even een moment de krant te lezen.
Ook is er een nieuwe gedachtegang ontstaan in de nederlandse cultuur. En dat is het feit dat men denkt en/of vindt dat "vermaak" gratis moet zijn. Net als muziek en films, die tegenwoordig in grote getalen gratis worden gedownload via internet. Dit is de zogenoemde "gratis-cultuur" die is ontstaan door de opkomst van internet. Dit is ook de voornaamste reden dat de gratis kranten zijn ontstaan. Ook deze zijn de mede verantwoordelijk voor de dalende oplage cijfers van de betaalde kranten.
Tevens door de snel veranderende maatschappij is nieuws snel achterhaald. Het nieuws dat in de ochtendkrant staat is vaak door nieuws van televisie (journaal) of kranten op internet al bekend bij de lezers. Men weet gewoon dat zij nieuws tegenwoordig ook op andere manieren te weten kunnen komen, er zijn genoeg substituten die de krant in de weg staan.
Dan heb je nog de relatief dure advertentiekosten waar kranten het vaak van moeten hebben om te blijven bestaan. Doordat deze advertentie inkomsten dalen wordt de bestaanszekerheid van kranten minder. Maar wat nog niet genoemd is, en uiteraard niet te ontkennen is, is dat de recessie ook de kranten parte speelt. Hier kunnen ook zij niet omheen.  

TOEKOMST.
Dit alles geeft geen goed beeld voor de toekomst van de kranten. PriceWaterhouseCoopers voorspellen dan ook dat het aantal betaalde oplages verder zal dalen. Maar ook de inkomsten uit printed advertising zal afnemen, daarentegen zal de digital advertising stijgen. Zij voorspellen dat de komende 5 jaar er een jaarlijkse groei zal plaatsvinden van 6,4%. Ook zijn digitale edities van kranten gestegen met 20%. Hieruit kunnen we afleiden dat kranten die willen groeien dat dus vooral via het web moeten doen.
Maar er moet meer gebeuren om kranten te redden. Want het blijkt dat voornamelijk jongeren afhaken. Zij maken gebruik van andere nieuwskanalen. Toch zijn deze jongeren wel de toekomst voor de kranten. Uit het onderzoek Jongeren, nieuwsmedia en betrokkenheid dat uitgevoerd is door Nico Drok en Fifi Schwarx blijkt dat een aantal mythes niet waar zijn. Deze worden dan ook in de onderzoeksresultaten ontkracht. Een van de mythes is dat jongeren hun nieuws per se mobiel willen hebben en dat een jongenrenuitgaven een goed alternatief is voor de volwassenkranten om de jongeren aan het lezen te houden. Dit is beide echter niet waar. Deze zijn ontstaan uit het feit dat men deze doelgroep lang heeft benaderd als homogene groep. Wat natuurlijk niet zo is. Hier meer over in:  http://artikelen.foobie.nl/werk-opleiding/doelgroep-bepaling/.
Uit de resultaten van het onderzoek kwam echter wel duidelijk naar voren dat er een groep jongeren is die regelmatig dagbladen lezen en jongeren die niet of nauwelijks kranten lezen.
Een aantal ideeen om kranten als nog te redden kunnen zijn:

  • Online krant
  • Tabloid (beeld en kort)
  • Deel-abonnementen (weekend/regio)
  • User generated content
  • Extra magazine
  • Doelgroepgerichter
  • Zondagedities
  • Hoogwaardige info
  • Downloadbare artikelen
  • Samenwerken met digitale nieuwsaanbieders

Uiteraard verschillen kranten hierbij van mening. De toekomst moet dan ook uitwijzen of hier de redding van de dagbladen tussen zit. De meeste kranten zien echter hun toekomst in de de online krant. Maar heeft deze ook echt de toekomst. Want uit onderzoek is gebleken dat de consument (38%) hier niet zoveel voor wil betalen als dat men doet voor een standaard printed abbonement.  Als je echter sommige bovengenoemde aspecten combineert wordt de kans van slagen groter. Zo kan je een aparte online krant maken over sport, entertainment en/of financien. Op deze manier wordt er geconcentreerd op een specifieke doelgroep wat voor de huidige jongeren generatie interressant is omdat zij nu al telvisie en music on demand gewend zijn. In de generatie van de jongeren heerst nu de gedachtegang dat zij kunnen bepalen wat ze zien en/of luisteren op het moment dat zij willen. Dit dankzij de nieuwe technologien en de ontwikkelingen op het gebied van internet en televisie.

Hoe het uiteindelijk met kranten en dagbladen gaat aflopen is dus op dit moment nog een vraag en zal de toekomst moet uitwijzen. Echter is wel te voorspellen dat er het een en ander zal veranderen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Het belang van social media, het belang van Facebook, het belang van Twitter

Ook jij bent van groot belang voor de social media als Facebook en Twitter.

(A)sociale media: Hobby of verslaving?

Social Media verslaving, wanneer verslaafd, nadelen social media/facebook

Kennedy won op tv, Reagen op de radio. - Het effect van de medialogica op het politieke debat

Het effect van medialogica op het politieke debat. Medialogica heeft zowel de politiek als de media in zijn macht, wat aan te tonen is met het prisoner's dilemma

De reanimatie van X-Factor

Aan het vijfde seizoen van de talentenjacht X-Factor, kunnen ook rappers en DJ's deelnemen. De vraag is: passen rappers en DJ's wel in dit programma?

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

Foobie Artikelen

Elke dag nieuwe informatie over allerlei onderwerpen, geld verdienen met het schrijven van artikelen.

Hoe kun je, met een mooie weervrouw, altijd mooi weer voorspellen?

Wie wil dat niet, iedere dag mooi weer. Op sommige zenders wordt er, of het nu gaat regenen of dat het zonnig wordt, altijd mooi weer voorspelt.

Onbeschaamd van roddels over sterren snoepen

We zijn verlekkerd op roddels over sterren. We voelen ons dichter bij celebritys als we een deel van hun leven kennen.

Europese bank unie

Welk belang heeft de burger bij een Europese Bank Unie?

The Tourist (2010)

Een filmrecentie van de film 'the tourist'

De Nuremberg Code

Het Internationale Document voor de Mens als Onderwerp de Proef-Persoon

De nieuwe wetten in marketing en communicatie.

Wordt een enterprise 2.0.

Sociale netwerken

Alles wat je moet weten over sociale netwerken.

Gays op TV

Tegenwoordig zijn homosexuele mannen en lesbische vrouwen erg 'hot' op TV

Wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Ongeveer 1,23 miljard mensen hebben een Facebook account, maar wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Hoe kom je op de voorpagina van de krant? (toeval bestaat niet update 27 maart 2015)

Sommige mensen staan om de een of andere manier altijd in de schijnwerpers, dat kan geen toeval zijn.

Wat te doen bij een tekenbeet?

Informatie over preventie en behandeling van tekenbeten

Geld verdienen met een eigen website - Artikelen schrijven

Hulp bij het schrijven van een goed artikel voor uw eigen winstgevende website.

Hoogdruk of boekdruk

Hoogdruk of boekdruk

Het filmfestival van Cannes

Informatie over het jaarlijkse filmfestival van Cannes

Scarface

Tony Montana in Scarface Money Power Respect

Waarom wordt Grace Helbig (helbsg) zo goed gevonden op Google?

Grace Helbig dankt haar bekendheid vooral aan Youtube, waarom wordt ze zo goed gevonden?

Het AMBER Alert. Werkt het of pure geldverspilling?

Dit artikel gaat over het AMBER alert. Is het een systeem wat echt werkt of alleen maar pure geldverspilling?

Lachend naar de winkel

Werkt humor in reclames?