Publiek Versus Commercieel


Publicatie datum:

De verschillen tussen publieke en commerciele omroepen.

Gesponsorde koppelingen

Wat zijn nou de daadwerkelijke verschillen tussen publieke zenders en commerciele zenders.

van dale:
pu·bliek bn, bw 1 niet-geheim, voor iedereen bestemd; toegankelijk, openbaar 2 wereldkundig: iets ~ maken 3 vd overheid uitgaand: ~e werken 4 vh 1publiek (1): ~e belangstelling

com·mer·ci·eel bn, bw de commercie betreffend; handels-: -ciële televisie gericht op het maken van winst

Het grootste verschil, wat ook al blijkt uit de betekenis van publiek en commercieel, is dat commerciele zenders gericht zijn op winst maken. Dit door middel van advertenties en reclames. Publieke zenders krijgen geld van de overheid om hun programmering te maken. Dit geld komt uit belasting dat wordt betaald door de Nederlandse burgers. Hierdoor zijn ze wel gebonden aan regels die geformuleerd zijn door de overheid. Ze moeten bijvoorbeeld een percentage van de zendtijd besteden aan cultuur, natuur, educatie, verstrooiing, politiek, etc. Alles wat dan ook wordt uitgezonden op publieke zenders wordt gecontroleerd door de regering. Deze invloed van de overheid op de publiek zenders brengt meerdere gevolgen met zich mee. Zo is er de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap die deze controle houdt. Deze invloed was reeds nog te zien toen de TROS, als meerdere malen op de vingers werd getikt door de minister en hierdoor dreigde uit het bestel gegooid te worden.
Uiteraard hebben commerciele zenders zich ook te houden aan mediawetten, maar zij hebben meer vrijheid wat betreft de manier van programmeren en de invulling ervan. Het doel wat de zenders hebben zijn dan ook zeer tegenovergestel. Zo hebben de publieke zenders een ideëel en de commerciele zenders, zoals al gezegd, een winstgevend doel voor ogen. Dit doel zie je ook terug in de manier van programmeren, dit komt uiteraard ook door de regels die worden opgelegd aan de publieke omroepen. De core-business van de publieke zender zijn dan ook om informatie, cultuur, educatie en verstrooiing te bieden. Dit in tegenstelling tot commerciële omroepen, die vooral amusement, sport en films uitzenden. Het is slim dat de twee verschillende doelen hebben, zo ontstaat er geen concurrentie tussen commercieel en publiek.

Door de invloed van de overheid is de samenstelling van de publieke omroepen ook in handen van de overheid. Door middel van de, zogenoemde, omroepstatus wordt bepaald hoeveel uren zendtijd een omroep krijgt/heeft. Deze omroepstatus is gekoppeld aan het aantal leden van een omroep. Hiermee wordt bedoelt dat hoe meer leden een omroep heeft, hoe meer zendtijd deze tot haar beschikking heeft. Dit is uiteraard niet het geval bij commerciele zenders die ook niet te maken hebben met zendtijden voor bepaalde omroepen. Door middel van deze omroepstatus kunnen er 3 soorten omroepen worden omschreven:

  • Aspirant-omroep: tot 50.000 leden 
    Bijvoorbeeld Wakker Nederland en PowNed
  • B-status (100 uur tv): tussen de 150.000 - 300.000 leden
    Bijvoorbeeld omroep MAX
  • A-status: (650 uur tv): meer dan 300.000 leden
    Bijvoorbeeld AVRO, BNN, EO, KRO, NCRV, TROS, VARA.

De publieke omroepen worden uiteindelijk dus afgerekend op het aantal kijkers (leden) maar de commerciele omroepen moet het hebben van de reclameinkomsten/sponsorgelden en dus van de kijkcijfers. Want doet een programma het slecht, dan trekken sponsors/adverteerders zich terug en is er vaak weinig tijd voor een programma om zich alsnog te zetten. Een goed voorbeeld hiervan is het programma van Wendy van Dijk; Million Dollar Wending.

Het volgende verschil zit hem in de reclametijd. Het voordeel van de publieke omroepen is dat ze minder reclametijd hebben en ook minder reclametijd nodig hebben. Door veel kijkers wordt dit als positief ervaren. 2/3 van de Nederlanders wil dan ook, blijkt uit onderzoek, reclamevrije publieke omroepen. De reden dat ze minder reclame uitzenden zit hem in het feit dat ze niet winstgevend hoeven te zijn. 

Tevens zit er een verschil in de hoogte van het salaris dat de presentatoren van de omroepen verdienen. Zo mogen zij niet meer verdienen dan de zogenoemde Balkenende-norm. Hier is op dit moment veel discussie over omdat er in enkele gevallen wel meer wordt verdient dan het maximum van 180.000 (de balkenende norm) door de presentatoren. Want dit maximumbedrag mag worden overschreden, als een presentator door zijn uniek talent veel kijkers trekt of als een presentator dreigt te worden weggekocht door de concurrentie. Zo verdienen Paul de Leeuw en Mathijs van Nieuwkerk meer dan deze maximumbeloning. Hier hebben de commerciele zenders uiteraard geen last van. Zij mogen, net als andere bedrijven, gewoon een salaris geven dat zij geschikt vinden voor een bepaalde presentator.

Daarnaast zit er nog een verschil in de doelgroep die men wil benaderen. Zo heeft de commerciële televisie het liefst de massa en de publieke omroep brengt voornamelijk programma's die gericht zijn op een specifieke doelgroep. Dat sommige programma's als nog bekeken worden door de massa komt voornamelijk door de degene die het presenteert.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 42
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie media

De impact van social media als Facebook en Twitter

Facebook heeft een grote kracht in het bereiken van mensen. Merthe wilde een verjaardagsfeestje organiseren via facebook, wat gigantisch uit te hand liep.

Dakloos

Ik ben dakloos. Waar slaap ik vannacht?

Telegraaf nieuws, dagblad De Telegraaf

Het dagelijks verschijnende dagblad De Telegraaf houdt u op de hoogte van het laatste nieuws uit binnen- en buitenland.

Hoe blijf je als aantrekkelijke oude zangeres hot?

Zowel Adele Bloemendaal, Do (Dominique van Hulst) als Patricia Paay zijn op late leeftijd nog steeds hot gebleven, hoe blijf je als aantrekkelijke oude zangeres hot?

The Tourist (2010)

Een filmrecentie van de film 'the tourist'

Is goedkope Angora wol slecht voor Angora konijnen?

Kun je goedkoop en diervriendelijk heerlijke warme Angora truien maken?

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.

Verschillende manieren om je publiek niet te vervelen

Het is belangrijk dat het publiek geïnteresseerd blijft. Bij uw communicatie mag uw publiek niet in slaap vallen.

Amy Winehouse

De bekende Britse zangeres Amy winehouse is afgelopen zaterdag, 23 juli komen te overlijden. Wat is het verhaal achter deze legende?

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

Wat er gebeurt er met je social media accounts bij overlijden?

Nu kan je via een social media testament bij de notaris vastleggen wat er moet gebeuren met je accounts bij overlijden

Facebook introduceert hashtag

facebook heeft een start gemaakt met de implementatie van hashtag

Alles over startpagina.nl

Vind wat je zoekt op www.startpagina.nl, alle onderwerpen overzichtelijk verzameld op één pagina.

Wat is de kracht van Coby Whitmore romantische liefdes taferelen?

Coby Whitmore bracht vrijende paartjes op een romantische maar nooit expliciet seksuele manier in beeld.

Politieke Gijzelingen

Het praktiseren van Gijzelen, wordt gebruikt in Politieke onderhandelingen.

Sociale netwerken

Alles wat je moet weten over sociale netwerken.

Meer volgers op twitter

Tips voor meer volgers op twitter!

De nieuwe mediarevolutie is in volle gang

“Worden jongeren opgezogen in de Nieuwe Mediarevolutie?”

Kennedy won op tv, Reagen op de radio. - Het effect van de medialogica op het politieke debat

Het effect van medialogica op het politieke debat. Medialogica heeft zowel de politiek als de media in zijn macht, wat aan te tonen is met het prisoner's dilemma

Friends (tv-serie)

Friends is een Amerikaanse comedy over zes vrienden die zich afspeelt in New York.

Opkomende platforms Tumblr & Path

Opkomende platforms Tumblr & Path

The Shawshank Redemption

Film uit 1994 onder de regie van Frank Darabont

Vatican City

Officiele Italiaanse naam is Citta del Vaticano of meer formeel Stato della Cittá del Vaticano

Vrouw in Beeld wil meer vrouwen in de media

Mediatrainingen speciaal voor vrouwen

Zijn media grenzeloos?

Moet in de media alles worden verteld en getoond, of zijn er grenzen?