SMS misleiding


Publicatie datum:

Beschrijving van wie er achter de meisjes van plezier zitten die 's nacht op de tv reclame te zien zijn.

Gesponsorde koppelingen

Onlangs besloot ik me aan te melden bij een bedrijf als SMS chat operator om in de avonduren wat vanuit huis bij te verdienen. Na wat zoeken op internet kwam ik een, naar mijn inzicht, redelijk bedrijf tegen en besloot me meteen in te schrijven. Ik pakte ook andere bedrijven mee, om dit soort praktijken met elkaar te kunnen vergelijken. Op dat moment had ik geen problemen met de werkwijze en de inhoud van de werkzaamheden.

En toen

Na de inschrijving ontving ik een drietal mails met een link naar de planning, een freelanceovereenkomst en een link naar een trainingsprogramma. Na alles doorlopen te hebben moet ik alleen enkele mailadressen toevoegen aan msn.

Het eerste contact via msn verloopt meteen stroef. Ik ben geen msn gebruiker dus had wat problemen hiermee. Mijn chatpartner had hier geen enkel begrip voor en leek geïrriteerd omdat ik niet op stel en sprong ingewerkt kon worden. Ze moest daarvoor haar vrije avond opgeven. Ze zou me wat bestanden sturen via de email die ik moest doorlezen voordat ze me die avond ging inwerken, omdat dit het inwerken zou vergemakkelijken.

De mails staan vol met spelfouten en onleesbare zinnen. Interpunctie was bij het opstellen van deze handleiding schijnbaar niet belangrijk. Ik stoorde me er verder nog niet aan, tot ik bij punt 17 van de instructies aankwam :' Probeer je aantal typefouten te beperken. Even je sms nalezen voor je hem verstuurd en te corrigeren is een kleine moeite. Het is ook een kleine moeite om deze instructies door iemand anders door te laten lezen om fouten te corrigeren was mijn eerste gedachte hierbij.

Aan de slag

Het inloggen in het systeem leverde meteen problemen op. De medewerkster reageerde nogal bot: 'doe je het wel goed dan?', ja natuurlijk doe ik het wel goed, ik ben niet helemaal achterlijk, was mijn eerste gedachte. Bleek uiteindelijk dat het iets met de proxy te maken had, en toen dit probleem was opgelost kon ik eindelijk aan de slag. Elke tekst die ik zou versturen zou zij eerst controleren. De eerste was meteen mis: 'ja, das niet goed he!' was haar reactie. Verontwaardigd pas ik de tekst aan. Bij de volgende ga ik weer de mist in, met het woord 'schatje', dat mag namelijk niet meerdere keren per dag gebruikt worden, 'nou het is wel stom als je het twee keer achter elkaar doet he'. Na een paar geslaagde sms'jes stel ik een vraag: waarom zou je iets extra noteren wat al in de geschiedenis staat. Maar dat moet. Prima, geef ik aan. Haar reactie: 'dus zorg dat je het gelijk goed op pak anders leer je het nooit en we letten daar echt heel streng op'.

Omdat ik een bericht niet goed heb geformuleerd, gaat deze op een gegeven moment naar iemand anders, omdat het te lang heeft geduurd. Dat schrijft ze ook: je bent alweer te laat...

Dit eerste gesprek gaf me meteen een raar gevoel en toen ik voor het echt aan de slag ging, werd dat gevoel meer en meer bevestigd. De berichten die in de (chat)geschiedenis staan van vaste klanten zouden de klant toch op een idee moeten brengen. Zoveel verschillende schrijfstijlen! Het ene bericht zit vol met sms-taal, terwijl het andere correct is geformuleerd met gebruik van hoofdletters en interpunctie. Het afsluiten met 20 xxx-jes mocht absoluut niet, toch staan ze er echt tussen. Klantgegevens staan niet correct opgeslagen en er worden steeds dezelfde vragen aan de klant gesteld, terwijl, zo zie je hierboven, ze daar heel streng op controleren. 'Ze' zijn de moderators, die zélf opmerkelijk veel steken laten vallen in hun eigen reglement.

In de instructies staat heel duidelijk dat het maken van een afspraakje mag, je moet er dan wel goed om denken dat je die tijdig afzegt met een smoes. De smoezen staan al klaar: kind in het ziekenhuis, zuster heeft huwelijksproblemen, koorts met keelontsteking en noem maar op. Dit heeft als gevolg dat de naïeve klant soms 6 fictieve afspraakjes heeft gehad en keer op keer teleurgesteld moet worden. Enerzijds jammer dat de klant dit zelf niet in de gaten heeft, anderzijds beschamend gedrag van het bedrijf. De klant, vast een eenzame man of vrouw, weet immers dat hij te maken heeft met een fictief profiel (staat in de kleine lettertjes van de tv-reclame, wie kan dat in godsnaam lezen...?) en zou moeten weten dat een afspraakje er niet in zal zitten. Helaas trekken de liefdesverklaringen hem keer op keer over de streep, waarbij het bedrijf naar mijn mening over de schreef gaat met z'n normen en waarden.

Kosten

De klant betaald zo'n 1,50 euro per sms en krijgt binnen 3 minuten een sms terug. Iedereen die wel eens een sms stuurt aan een vriend of bekende, weet dat het midden in de nacht niet altijd reëel is dat iemand reageert. Vooral als het 'profiel' een dame betreft met twee kleine kinderen en ze 40 uur per week werkt. Dames met twee kleine kinderen en een 40 urige baan zitten niet om 4 uur s nachts, nacht na nacht, te sms-en. En zelfs overdag als ze aan het werk zijn versturen ze elke 3 minuten een sms als de klant dat wenst. Maar dat is mijn beeld bij een dergelijk profiel...

Wederom naïef van de klant, maar een fotootje meesturen als zoethoudertje is vaak toch weer goed voor nieuwe opbrengst en diep in de nacht sms verkeer.

Naast de misleiding van de klant, verdient het bedrijf goud geld aan de operators. Zij krijgen tussen 6 en 10 cent per verzonden bericht. 1,40 in de pocket dus voor de opdrachtgever, met matige helpdeskfunctie, krakkemikkige inwerkrituelen en onduidelijke rapportages. Ikzelf ben 4 uur online geweest, s'nachts, en heb toen ca 200 berichten verstuurd. Op dat moment was er ook nog iemand anders aan het werk, dus laten we stellen dat deze persoon ook 200 berichten heeft opgesteld. Even een rekensommetje:

per 4 uur: 400 verzonden berichten

24 uur per dag, dus 2400 verzonden berichten per dag. Minstens.

2400 x 1,40 = 3360 euro opbrengst voor het bedrijf. Per dag!

De rekensom naar jaarbasis is misselijkmakend, dus deze zal ik besparen.

Voor 4 uur werk en 200 verzonden berichten mag ik 20 euro factureren, mits ik op mijn maandelijks quotum van 500 kom. Jammer genoeg merk ik de dag erna dat 147 van de 200 berichten zijn afgekeurd, zonder opgave van reden. De opbrengst voor 4 uur manouvreren en manipuleren is dus 5,30 euro. En dat is gerekend met het hoge tarief van 10 cent per sms, terwijl 6 cent gangbaar is. Zij verdienen aan mij, als ze gunstig gestemd zijn en mij het hoge tarief betalen, 280 euro

Het bedrijf is zelf actief op Twitter, reageert op berichten op gratis datingsites en maakt dus van alle mogelijke manieren gebruik om nieuwe klanten te werven.

Herkennen

Stel nou dat je zelf op een datingsite staat, contacten met bovenstaande strekking zou je kunnen herkennen door:

  • de lengte: deze bedrijven schrijven voor dat een bericht een minimaal aantal tekens moet bevatten, dus een bericht: 'Werkze vandaag! Xx' zul je niet ontvangen 
  • alle berichten eindigen met een vraag, om zo respons uit te lokken 
  • half gemaakte afspraakjes/uitnodigingen waar je dan zelf later op terug moet komen
  • afspraakjes die continue worden afgezegd verschil in schrijfstijl: let op hoofdlettergebruik, interpunctie en taalgebruik. Zie het verschil:

* heyyyy schatje heb je gisteren die film ook op sbs gezien was echt supertof vind je ook niet???was wel ff lekker zo op de bank met chippies erbij.

* Hey schatje, heb je gisteren die film ook op SBS gezien? Was echt supertof, vind je ook niet? Was wel lekker even zo op de bank met chippies erbij.

  • Betaald sms-en! Het profiel in kwestie zal altijd aangeven dat hij of zij vertrouwens-issues heeft, maar dat hij/zij jou echt wel vertrouwd. Wat is er dan zo lastig aan het geven van je mobiele nummer? Eventueel schaf je een prepaid kaartje aan om dit nummer te gebruiken als je aan het daten bent. 
  • Als je wilt stoppen met het contact, zal het profiel alles in werking stellen om je als klant te behouden. Zelfs een sms als: 'ik stop ermee' volstaat niet. Het moet duidelijk geformuleerd worden codes die het bedrijf opstelt. 
  • Heb je Vodafone, dan zal het profiel nooit ingaan op een date. Dit heeft Vodafone gelukkig verboden.

En dus...

...het lijkt me dat het onderhand wel duidelijk is dat dit soort praktijken behoorlijk misleidend zijn. Ik heb echter een overeenkomst getekend waarin ik geheimhouding verklaar. Ik heb me dan ook ingeschreven bij verschillende van dit soort diensten en put uit verschillende bronnen. De voornaamste bron is mijn eigen ervaring, afgezet tegen mijn normen en waarden en op deze manier een onderbouwde mening gevormd. Geen smaad, maar vrijheid van meningsuiting dus...

Na een scheldkannonade van de moderator omdat ik mijn rooster niet goed was nagekomen, was voor mij de maat vol. Ik ben met dit artikel begonnen.

Doe er je voordeel mee en deel dit artikel vooral met 'het internet'.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 2

Meer uit de categorie media

Jongeren en media

In hoeverre wordt de ontwikkeling van de jeugd beïnvloed door de media?

Guerrilla marketing

Wat te weten over guerrilla marketing.

StarGate

StarGate een Science Fiction Roman

(A)sociale media: Hobby of verslaving?

Social Media verslaving, wanneer verslaafd, nadelen social media/facebook

Documentaire of fictiefilm?

Wat is het verschil tussen een documentaire en een fictiefilm?

Geschiedenis van de Nederlandse Radio.

De ontwikkeling van de radio in Nederland.

Geen huwelijk voor Paris Hilton.

Paris verveelt zicht snel...

Bloggen

Het hoe en waarom van het bloggen.

Facebook likes - Jou wereld van vind-ik-leuks

Een duim omhoog en de tekst 'vind ik leuk' hoort bij Facebook

Plom de clown, Clowneske vrouwen, grappige vrouwen

Plom de clown als metafoor voor alle clowneske vrouwen, grappige vrouwen en kleurrijke vrouwen.

Eerste live zelfmoord in Utopia?

Na een live zelfmoord op Fox ook de eerste live zelfmoord in Utopia?

Vatican City

Officiele Italiaanse naam is Citta del Vaticano of meer formeel Stato della Cittá del Vaticano

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

De impact van social media als Facebook en Twitter

Facebook heeft een grote kracht in het bereiken van mensen. Merthe wilde een verjaardagsfeestje organiseren via facebook, wat gigantisch uit te hand liep.

Hoe beschrijf je een doelgroep?

Hoe geef je een goede beschrijving van een doelgroep?

Ben je als TV kijker klant of speelbal?

Er is veel discussie over wat publieke zenders nu wel of niet zouden moeten uitzenden. Een aantal hoofdrolspelers zoals de omroepen, de netmanager en de staatsecretaris dueleren naar hartelust. Hoe staat het met de belangrijkste groep in dit speelveld; de kijker of wel de klant?

De reanimatie van X-Factor

Aan het vijfde seizoen van de talentenjacht X-Factor, kunnen ook rappers en DJ's deelnemen. De vraag is: passen rappers en DJ's wel in dit programma?

Journalisten moeten hun bronnen beter checken

Uit een Radar-onderzoek is gebleken dat nieuws klakkeloos wordt overgenomen door de media, zonder dubbel check

Georganiseerde Misdaad

Criminele Organisaties zijn Politiek gemotiveerd

Glee - de hitserie uit Amerika

Glee is een musical tv serie die sinds kort nu ook in Nederland op de buis is.

De werking van de platenspeler

Wat kun je met een platenspeler en hoe werkt het?

Gays op TV

Tegenwoordig zijn homosexuele mannen en lesbische vrouwen erg 'hot' op TV

The good, the bad and the ugly

Western-film uit 1966 met Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach

Maak je eigen real life soap, een gewone dag.

Hoe maak je een verslag van een gewone dag van een gewoon persoon voor je eigen soap.

Kan het maken van selfies leiden tot een stoornis?

Volgens APA kan het maken van selfies leiden tot een stoornis.