Weg met de krant


Publicatie datum:

Over de veranderingen in de krantenwereld

Gesponsorde koppelingen

Er is een grote verandering gaande in krantenland. Wij, journalisten in spe, zouden ons moeten hoeden voor de ondergang van het huidige dagblad en optreden als vernieuwende, multimediale redders van dit nieuwsmedium.

Volgens Gijs Schreuders is de toekomst van het dagblad twijfelachtig omdat het een flinke concurrentie heeft aan internet, dat snel is en multimediaal. Maar ook is er sprake van een zogenaamde cultuuromslag. Er lijkt een soort van vervlakking plaats te vinden.

Schreuders legt hier de schuld ook deels bij de journalistiek. Journalisten zouden te gevoelig zijn voor hypes en vervallen te vaak in slordigheid en oppervlakkigheid. Hierdoor krijgen burgers steeds minder eerbied voor de journalistiek.

Journalisten zouden veel accurater en trefzekerder moeten zijn en ook begrijpelijker. ‘De kern van journalistiek, is de wereld naar de lezer brengen’, aldus Schreuders.

Dat de mens zijn interesse in de maatschappij is kwijtgeraakt gelooft Schreuders echter niet. De journalist moet dus zorgen dat de mens zich weer in belangrijke zaken gaat interesseren en dus niet zorgen dat het publiek op zijn wenken bediend wordt door te geven wat het perse wil.

‘De lezer is niet alleen maar consument, maar ook staatsburger’, zegt Schreuders hierover. Mensen moeten dus geprikkeld worden.

 

Ondanks de negatieve berichten over het medium dagblad zegt Schreuders dat het dagblad veel positieve dingen biedt; Het is veelzijdig, betrouwbaar, geloofwaardig, onafhankelijk, relevant en begrijpelijk. Het is al gebleken dat de concurrent internet in deze voorwaarden voor goed nieuws, niet altijd uitblinkt. Als voorbeeld gaf Schreuders het overlijdensbericht van Felix Meurders op de internetsite Geen Stijl, die niet bleek te kloppen.

 

Mijn indruk van de lezing van Gijs Schreuders is dat wij als aankomende journalisten een behoorlijke verantwoordelijkheid in onze handen geduwd krijgen en dat is dat wij er voor moeten zorgen dat het medium dagblad voort blijft leven onder druk van de modernisering. Wij moeten dit bereiken door ervoor te zorgen dat het medium dagblad mee gaat met zijn tijd. En dat er in zekere zin geanticipeerd moet worden op de manier waarop de ‘moderne mens’ het nieuws beleeft (en wil beleven). Er moeten dus dingen veranderen. 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Sonny

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Vatican City

Officiele Italiaanse naam is Citta del Vaticano of meer formeel Stato della Cittá del Vaticano

Televisie: een nieuw medium in een nieuwe maatschappij

De komst van de televisie bracht grote veranderingen teweeg in de samenleving. Nieuwe shows als I Love Lucy werden het gesprek van de dag, de rol van de vrouw veranderde en een ware massaconsumptie werd langzaam in gang gezet.

Wat doet een moderne consument in de winkel?

De meeste winkels hangen vol met allerlei uitingen en sfeer posters, maar wat doet de moderne consument in de winkel?

The Tourist (2010)

Een filmrecentie van de film 'the tourist'

Dakloos

Ik ben dakloos. Waar slaap ik vannacht?

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

Mag ik alles zeggen?

Mag ik vanwege de vrijheid van meningsuiting alles echt zeggen?

Aanrader: de film Kaos

De prachtige verhalen van Pirandello verfilmd

Lachend naar de winkel

Werkt humor in reclames?

Jongeren en media

In hoeverre wordt de ontwikkeling van de jeugd beïnvloed door de media?

Mystery popstar rood ontmaskerd.

8-11-2010 Mystery popstar rood heeft zich ontmaskerd.

Georganiseerde Misdaad

Criminele Organisaties zijn Politiek gemotiveerd

Gratis naar de film met Filmtest

Je kunt op veel manieren gratis naar de film, de leukste manier om de nieuwste Nederlandse films te zien is.

Verschillende manieren om je publiek niet te vervelen

Het is belangrijk dat het publiek geïnteresseerd blijft. Bij uw communicatie mag uw publiek niet in slaap vallen.

Nederland Tijdschriftenland.

Trends en ontwikkeling binnen het tijdschriften segment.

The good, the bad and the ugly

Western-film uit 1966 met Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach

Super Size Me

Een betoog over de documentaire 'Super Size Me'

Facebook likes - Jou wereld van vind-ik-leuks

Een duim omhoog en de tekst 'vind ik leuk' hoort bij Facebook

Het ontstaan van The Voice of Holland

De meeste mensen weten dat Roel van Velzen samen met John de Mol de bedenkers zijn van The Voice of Holland. In dit artikel lees je hoe dat is gegaan, maar ook nog vele andere feiten over de juryleden en kandidaten.

Oefeningen voor sales trainingen

Om succes te hebben op de markt is het belangrijk goed te kunnen verkopen. Een verkooptraining kan dan geen kwaad.

Bangalijstjes, gaat het te ver?

Er schijnt zelfs een meisje zelfmoord te hebben gepleegd!? Wat klopt en wat niet?

Iedere 2de persoon gratis naar pretpark, musical, theatervoorstelling of evenement met 2 for 1 entertainment Voucher.

Met het 2 for 1 entertainment Voucher is de entree met een onbeperkt even aantal personen voor iedere 2de persoon gratis.

Wat te doen bij een tekenbeet?

Informatie over preventie en behandeling van tekenbeten

Telegraaf nieuws, dagblad De Telegraaf

Het dagelijks verschijnende dagblad De Telegraaf houdt u op de hoogte van het laatste nieuws uit binnen- en buitenland.

Immortality

Immortality is het Eeuwige Leven