Weg met de krant


Publicatie datum:

Over de veranderingen in de krantenwereld

Gesponsorde koppelingen

Er is een grote verandering gaande in krantenland. Wij, journalisten in spe, zouden ons moeten hoeden voor de ondergang van het huidige dagblad en optreden als vernieuwende, multimediale redders van dit nieuwsmedium.

Volgens Gijs Schreuders is de toekomst van het dagblad twijfelachtig omdat het een flinke concurrentie heeft aan internet, dat snel is en multimediaal. Maar ook is er sprake van een zogenaamde cultuuromslag. Er lijkt een soort van vervlakking plaats te vinden.

Schreuders legt hier de schuld ook deels bij de journalistiek. Journalisten zouden te gevoelig zijn voor hypes en vervallen te vaak in slordigheid en oppervlakkigheid. Hierdoor krijgen burgers steeds minder eerbied voor de journalistiek.

Journalisten zouden veel accurater en trefzekerder moeten zijn en ook begrijpelijker. ‘De kern van journalistiek, is de wereld naar de lezer brengen’, aldus Schreuders.

Dat de mens zijn interesse in de maatschappij is kwijtgeraakt gelooft Schreuders echter niet. De journalist moet dus zorgen dat de mens zich weer in belangrijke zaken gaat interesseren en dus niet zorgen dat het publiek op zijn wenken bediend wordt door te geven wat het perse wil.

‘De lezer is niet alleen maar consument, maar ook staatsburger’, zegt Schreuders hierover. Mensen moeten dus geprikkeld worden.

 

Ondanks de negatieve berichten over het medium dagblad zegt Schreuders dat het dagblad veel positieve dingen biedt; Het is veelzijdig, betrouwbaar, geloofwaardig, onafhankelijk, relevant en begrijpelijk. Het is al gebleken dat de concurrent internet in deze voorwaarden voor goed nieuws, niet altijd uitblinkt. Als voorbeeld gaf Schreuders het overlijdensbericht van Felix Meurders op de internetsite Geen Stijl, die niet bleek te kloppen.

 

Mijn indruk van de lezing van Gijs Schreuders is dat wij als aankomende journalisten een behoorlijke verantwoordelijkheid in onze handen geduwd krijgen en dat is dat wij er voor moeten zorgen dat het medium dagblad voort blijft leven onder druk van de modernisering. Wij moeten dit bereiken door ervoor te zorgen dat het medium dagblad mee gaat met zijn tijd. En dat er in zekere zin geanticipeerd moet worden op de manier waarop de ‘moderne mens’ het nieuws beleeft (en wil beleven). Er moeten dus dingen veranderen. 

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Sonny

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 21
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

De nieuwe mediarevolutie is in volle gang

“Worden jongeren opgezogen in de Nieuwe Mediarevolutie?”

Wie is Tabatha Coffey?

Tabatha Coffey is bekend als de vrouw die noodleidende kapsalons weer op pad helpt, maar wat wil jij nog meer van haar weten?

Hoe kun je, met een mooie weervrouw, altijd mooi weer voorspellen?

Wie wil dat niet, iedere dag mooi weer. Op sommige zenders wordt er, of het nu gaat regenen of dat het zonnig wordt, altijd mooi weer voorspelt.

Neorealistische films 1: Ladri di Biciclette

Het meesterwerk van Vittorio de Sica

Wat doet een moderne consument in de winkel?

De meeste winkels hangen vol met allerlei uitingen en sfeer posters, maar wat doet de moderne consument in de winkel?

Plom de clown, Clowneske vrouwen, grappige vrouwen

Plom de clown als metafoor voor alle clowneske vrouwen, grappige vrouwen en kleurrijke vrouwen.

Kan het maken van selfies leiden tot een stoornis?

Volgens APA kan het maken van selfies leiden tot een stoornis.

Instagram - wat is het en hoe werkt het?

De Instagram app, hoe werkt deze precies

Sisi - Kaiserin Elisabeth of Österreich

Kaiserin Elisabeth of Österreich 24 December 1837 - 10 September 1898

Wat is humor?

Pirandello en humor

Zijn media grenzeloos?

Moet in de media alles worden verteld en getoond, of zijn er grenzen?

Wat is de kracht van Coby Whitmore romantische liefdes taferelen?

Coby Whitmore bracht vrijende paartjes op een romantische maar nooit expliciet seksuele manier in beeld.

UFO of Unidentified Flying Object

Vertaald is dit UFO of Ongeïdentificeerd Vliegend Object

Het gebruik van online vragenlijsten

De voor- en nadelen van het afnemen van vragenlijsten via internet

Televisie: een nieuw medium in een nieuwe maatschappij

De komst van de televisie bracht grote veranderingen teweeg in de samenleving. Nieuwe shows als I Love Lucy werden het gesprek van de dag, de rol van de vrouw veranderde en een ware massaconsumptie werd langzaam in gang gezet.

Waarom wordt Grace Helbig (helbsg) zo goed gevonden op Google?

Grace Helbig dankt haar bekendheid vooral aan Youtube, waarom wordt ze zo goed gevonden?

Timeless Anime deel 1

Timeless Anime gaat over tijdloze Japanse Anime series. Dit artikel zal uit meer delen bestaan.

Onvoorwaardelijke liefde en vampiers in horror- en actiefilm Blade II.

De horror- en actiefilm Blade II is de tweede film in de Blade-trilogie, gebaseerd op het Marvel Comics personage Blade.

Opa van de boerderij

Wie kent hem niet, Opa van de boerderij?

HD Wallpaper of gratis Wallpaper op www.Flickr.com

Oneindig veel gratis High Definition Wallpapers op www.Flickr.com

Sociale netwerken

Alles wat je moet weten over sociale netwerken.

Het ontstaan van The Voice of Holland

De meeste mensen weten dat Roel van Velzen samen met John de Mol de bedenkers zijn van The Voice of Holland. In dit artikel lees je hoe dat is gegaan, maar ook nog vele andere feiten over de juryleden en kandidaten.

Facebook: Hoe weet ik of ik word gehackt?

Simpele manier om eventuele hackers te vatten

Hoe kom je op de voorpagina van de krant? (toeval bestaat niet update 27 maart 2015)

Sommige mensen staan om de een of andere manier altijd in de schijnwerpers, dat kan geen toeval zijn.

Verborgen boodschappen in reclame

Verborgen of subliminale boodschappen zijn zeer korte signalen die vertoond worden in een film of afbeelding met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden.