Wie is de mol?


Publicatie datum:

Televisieprogramma waarbij bekende Nederlanders de saboteur moeten ontdekken

Gesponsorde koppelingen

"Wie is de Mol?" is een televisieprogramma van de Avro waarvan elk jaar een seizoen wordt uitgezonden. Het wordt geproduceerd door IDTV en is afkomstig uit België, waar het bestaat onder de naam "De Mol". Het programma heeft diverse prijzen in ontvangst mogen nemen, waaronder de Gouden Roos van Montreux en een Gouden Beeld. Bovendien werd het uitgeroepen tot het beste Avro-programma van de afgelopen vijftig jaar door de Avrobode.

Gesponsorde koppelingen

Het idee

"Wie is de Mol?" is een spel waarbij tien onbekende of bekende Nederlanders moeten uitzoeken wie van hen de saboteur, de mol is. Aan het einde van elke aflevering moeten de kandidaten een test invullen die hun kennis van de identiteit van de mol aan de hand van een aantal vragen toetst. Degene die de test het slechtst invult, valt in principe af. In de op één na laatste aflevering blijven er uiteindelijk drie over: de winnaar, de verliezer en de mol. De winnaar is degene die de laatste test het beste en het snelste invult.

Het spel speelt zich af in het buitenland. Elke aflevering moeten de kandidaten opdrachten uitvoeren waarmee geld, jokers, vrijstellingen of waardevolle informatie te verdienen is. Jokers zijn ronde "sjoelstenen" die één fout antwoord in de test goed rekent. Een vrijstelling is een rond, gekleurd voorwerp dat de betreffende kandidaat automatisch door laat gaan naar de volgende aflevering. Ten slotte wordt met waardevolle informatie meestal informatie over de identiteit van de mol bedoelt. De opdrachten kunnen variëren van fysieke spellen tot mentale uitdagingen, en hebben vaak te maken met het land waarin gespeeld wordt.

In de allerlaatste aflevering van het seizoen maakt de mol zich bekend aan de afgevallen kandidaten. Bovendien laat de mol zien wat zijn "mol-acties" waren, op welke punten hij of zij gesaboteerd heeft. Daarnaast worden er tips getoond die voor de kijkers in de afleveringen zijn verstopt. Sinds enkele jaren zijn er ook hints op internet te vinden. Er zijn op de officiële site en fansites fora te vinden waar zogenaamde "molloten" al hun verdenkingen met elkaar delen. Ten slotte kun je in het radioprogramma Schiffers.fm elke week een muzikale aanwijzing horen met betrekking tot de Mol.

Seizoenen

De mollen, winnaars en verliezers van de afgelopen Nederlandse seizoenen:

Seizoen 1 (1999)
De Mol: Deborah
Winnaar: Petrah
Verliezer: Robin
Dit seizoen speelde zich af in Australië.
Verkrijgbaar op dvd.

Seizoen 2 (2001)
De Mol: Nico
Winnaar: Siegried
Verliezer: Ivonne
Dit seizoen speelde zich af in Schotland.

Seizoen 3 (2002)
De Mol: George
Winnaar: John
Verliezer: Jantien
Dit seizoen speelde zich af in Portugal.

Seizoen 4 (2003)
De Mol: Elise
Winnaar: Ron
Verliezer: Chandrika
Dit seizoen speelde zich af in Canada.

Seizoen 5 (2005)
De Mol: Yvon Jaspers
Winnaar: Marc-Marie Huijbregts
Verliezer: Lottie Hellingman
Dit seizoen speelde zich af in Australië en Indonesië.
Vanaf nu is het programma met BN-ers.

Seizoen 6 (2006)
De Mol: Milouska Meulens.
Winnaar: Frédérique Huydts.
Verliezer: Roderick Veelo.
Dit seizoen speelde zich af in Argentinië.

Seizoen 7 (2007)
De Mol: Inge Ipenburg.
Winnaar: Paul Rabbering.
Verliezer: Renate Verbaan, Eva van der Gucht.
Dit seizoen speelde zich af in Thailand.

Seizoen 8 (2008)
De Mol: Dennis Weening.
Winnaar: Edo Brunner.
Verliezer: Regina Romeijn.
Dit seizoen speelde zich af in Mexico.

Seizoen 9 (2009)
De Mol: Jon van Eerd.
Winnaar: Viviënne van den Assem.
Verliezer: Anniek Pheifer.
Dit seizoen speelde zich af in Noord-Ierland en Jordanië.

Seizoen 10 (2010)
De Mol: Kim Pieters.
Winnaar: Frits Sissing.
Verliezer: Sanne Vogel.
Dit seizoen speelde zich af in Japan.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Vrouw in Beeld wil meer vrouwen in de media

Mediatrainingen speciaal voor vrouwen

Iedere 2de persoon gratis naar pretpark, musical, theatervoorstelling of evenement met 2 for 1 entertainment Voucher.

Met het 2 for 1 entertainment Voucher is de entree met een onbeperkt even aantal personen voor iedere 2de persoon gratis.

Wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Ongeveer 1,23 miljard mensen hebben een Facebook account, maar wat voegt Facebook toe aan mijn leven?

Worden Adsense advertenties met meisjes met grote borsten de trend?

Steeds meer Adsense advertenties bevatten meisjes met grote borsten, wordt dit de nieuwe trend bij Adsense?

Onbeschaamd van roddels over sterren snoepen

We zijn verlekkerd op roddels over sterren. We voelen ons dichter bij celebritys als we een deel van hun leven kennen.