Zijn media grenzeloos?


Publicatie datum:

Moet in de media alles worden verteld en getoond, of zijn er grenzen?

Gesponsorde koppelingen

Media. Meervoud van medium. Een medium is onder meer een hulpmiddel voor communicatie met velen, en daarom een middel voor massacommunicatie (in tegenstelling tot de gewone één op één, inter-persoonlijke communicatie). Media zijn dragers van informatie. Maar moet alles maar in de media worden verteld, gemeld en getoond?

Communicatie.

Ooit was het woord –gesproken, geschreven of gedrukt – het voornaamste communicatiemiddel. De uitvinding van de boekdrukkunst heeft daarbij ooit een belangrijke rol gespeeld.

In de loop van de 19e eeuw lijkt de communicatie in een stroomversnelling te komen door het ontstaan van steeds nieuwe, snellere middelen. Fotografie, telegrafie, telefoon en film doen hun intrede. Gevolgd door – in de 20ste eeuw – radio, televisie en internet. Vooral het laatste heeft de hele wereld, lijkt het, toegang gegeven tot welke kennis dan ook. En de middelen om die kennis te bereiken worden steeds beter en vooral sneller. Draadloos internet, mobiel internet, facebook, hyves, twitter, is er een grens aan de technologische ontwikkeling?.

De wereld dichtbij.

Mensen weten op deze wijze snel wat er in de wereld gebeurt. Een aardbeving in Japan, een massamoord in Noorwegen, binnen enkele minuten is de hele wereld op de hoogte. Mensen kunnen reageren, reageren ook. Uiten hun medeleven op internet, spuien hun gal op internet, reageren hun boosheid af op internet of zijn zogenaamd humoristisch …… op internet. Een aansprekende gebeurtenis heeft vaak een tsunami aan reacties tot gevolg, die alleen maar groter wordt en steeds moeilijker te beheersen.

Monster.

Soms heeft het er veel van dat de mensheid met internet een onbeheersbaar monster heeft geschapen. Natuurlijk is het mogelijk censuur toe te passen, maar dat levert ongetwijfeld weer een nieuwe tsunami op aan reacties over de vrijheid van meningsuiting. Bovendien, waar je het ene verwijdert, duikt het andere op een andere plek wel weer op.

Beter?

Want wat wordt de mensheid er beter van als de zieke ideeën van moordenaars vrij op internet mogen worden verspreid, als iedereen maar wat voor haatdragende gedachten ook kan plaatsen. Worden we er echt beter van wanneer uitgebreid wordt gemeld welke middelen bijvoorbeeld de politie inzet ter bestrijding van bepaalde misdaden, wanneer uitgebreid wordt beschreven hoe je welke bom moet maken, wanneer uitgebreid wordt verteld wat je moet ondernemen om de maatschappij te ondermijnen?

Grens.

Er wordt wel gesteld dat internet grenzeloos is wat betreft hoeveelheid informatie. Maar misschien moeten mensen zich wel eens de vraag stellen of dat ook zo moet zijn waar het gaat om de inhoud van de informatie. En dat zet natuurlijk de deur open voor vragen als: wie bepaalt dat dan, hoe regel je dat dan en vooral: hoe verhoudt zich dat tot de vrijheid van meningsuiting die iedereen heeft? Maar als op die laatste vraag een antwoord komt dat leidt tot een samenleving die niet wordt geteisterd door een op hol geslagen, onbeheersbaar communicatiesysteem, is dat zeker de moeite waard.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 22
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie media

Europese bank unie

Welk belang heeft de burger bij een Europese Bank Unie?

Onbeschaamd van roddels over sterren snoepen

We zijn verlekkerd op roddels over sterren. We voelen ons dichter bij celebritys als we een deel van hun leven kennen.

Het geheim van www.thevoiceofholland.com

The Voice of Holland is één van de meest succesvolle televisie programma’s van dit moment, wat is het geheim van dit succes.

Wat te doen bij een tekenbeet?

Informatie over preventie en behandeling van tekenbeten

How I met your mother: CBS sitcom over vriendschap en de zoektocht naar die ene vrouw.

How I Met Your Mother is een CBS Sitcom die reeds in het zesde seizoen is beland. Het gaat over de zoektocht van Ted Mosby naar de moeder van zijn toekomstige kinderen.

Sociale netwerken

Alles wat je moet weten over sociale netwerken.

Hoe beschrijf je een doelgroep?

Hoe geef je een goede beschrijving van een doelgroep?

De reanimatie van X-Factor

Aan het vijfde seizoen van de talentenjacht X-Factor, kunnen ook rappers en DJ's deelnemen. De vraag is: passen rappers en DJ's wel in dit programma?

Kan het maken van selfies leiden tot een stoornis?

Volgens APA kan het maken van selfies leiden tot een stoornis.

Zinderende zomercliffhanger GTST

Een zomer lang in spanning

Amanda Knox; schuldig of niet?

De dood van Merdith Kercher is één van de meest spraakmakende zaken van de 21ste eeuw en daar lijkt gauw weer een hoofdstuk bij te komen.

(A)sociale media: Hobby of verslaving?

Social Media verslaving, wanneer verslaafd, nadelen social media/facebook

Alles over startpagina.nl

Vind wat je zoekt op www.startpagina.nl, alle onderwerpen overzichtelijk verzameld op één pagina.

Hoogdruk of boekdruk

Hoogdruk of boekdruk

De nieuwe wetten in marketing en communicatie.

Wordt een enterprise 2.0.

Onvoorwaardelijke liefde en vampiers in horror- en actiefilm Blade II.

De horror- en actiefilm Blade II is de tweede film in de Blade-trilogie, gebaseerd op het Marvel Comics personage Blade.

Obama illegale president?

Waar is de officiële geboorteakte van Barack Obama?

Wie is Akon

Je kent hem misschien bij naam of van gezicht maar wie is Akon nou echt.

De werking van de platenspeler

Wat kun je met een platenspeler en hoe werkt het?

Hoe maak je leuke kinderfoto's?

Hoe snel de tijd gaat merk je als je zelf kinderen hebt. Bijna zonder er erg in te hebben zijn je kinderen groter, de mooie momenten hebben zich als een kralensnoer aan elkaar geregen.

De nieuwe mediarevolutie is in volle gang

“Worden jongeren opgezogen in de Nieuwe Mediarevolutie?”

Stemwijzer

Een kritische blik op stemwijzer.

Reportage of documentaire?

Wat is het verschil tussen een reportage en een documentaire?

Gossip Girl de TV-Serie

Gossip Girl is een tv-serie over het rijke leventje van de jonge elite aan de Upper East Side van New York. Ze hebben allemaal bijzonder rijke ouders, worden naar hun privé-school gereden in limousines en slápen zelfs in designerkleding.

Lachend naar de winkel

Werkt humor in reclames?