De 'juiste mensen kennen'


Publicatie datum:

Denken dat je de juiste mensen moet kennen om ergens een succes mee te worden is ouderwetse gedachte en onzin in 2013.

Gesponsorde koppelingen

Heel veel mensen die dingen ontwerpen, bands, artiesten, bedrijven die iets willen verkopen en andere mensen die zich op een creatieve manier willen uiten en daar iets groots mee willen bereiken lopen met een jaren 80 visie rond dat je de juiste mensen moet kennen om een publiek te bereiken.

In dit artikel hoop ik hopelijk even uit te leggen wat een onzin dat is.

Gesponsorde koppelingen

Enkele tientalen jaren geleden was het als bandje best moeilijk om bekend te worden. Je moest klein beginnen met optredens in kroegjes om mensen voor te stellen aan je muziek. Er moest dan toevallig iemand in het publiek zijn die achteraf zei "hey ik ben die en die, I like what I'm hearing!" en vervolgens met je om de tafel wilde. Je was ver verwijderd van het uitbrengen van een plaat en voorlopig zouden jullie niet op de radio worden gespeeld.

Je mocht 20 jaar geleden inderdaad klagen als  je de juist mensen niet kende.

Voor mensen die een boek wilden publiceren, tekeningen maakten of een product verkochten was het natuurlijk ook niet makkelijk. Het juiste publiek bereiken, op het juiste moment. Het ontwerpen van mooie kleding was 1 ding, als die ene bekendheid nou jouw jurk droeg of dat tijdschrift een interview wilde doen!

Het kan voor een creatief iemand met vaardigheden natuurlijk zeer deprimerend werken als het moeilijk is om iets onder de juiste aandacht te brengen. We hebben nu echter het internet al een tijdje tot onze beschikking.

Tegenwoordig

Hoewel het erg voor de hand liggend is dat het internet de beste plek is om mensen te bereiken lopen veel mensen nog steeds met het ouderwetse onzin idee rond dat er een limitatie is in mogelijkheden om het juiste publiek te bereiken.

Je hoort nog steeds producers en bands klagen dat ze wel eenmaal ergens zouden komen als ze maar de juiste mensen kenden, als net dat ene tijdschrift iets over ze zou vertellen, als net die zender iets zou uitzenden.

Ook mensen die graag ontwerpen en producten aan de man willen brengen klagen dat het product wel goed is maar het publiek zo lastig te bereiken is. Het publiek is niet lastig te bereiken, het publiek is amper een muisklik van je vandaan.

Social media en YouTube 

Sommige videos op YouTube bereiken 1 miljoen views in 5 dagen. De maker van die video kende niet de juiste mensen, had geen pappie in het bestuur van YouTube en had niet heel veel geld tot zijn/haar beschikking om de video te promoten.

Een tweet kan zo veel aandacht krijgen van andere mensen die Twitter gebruiken dat het dezelfde het nieuws op televisie bereikt en een afbeelding op Facebook kan in 10 minuten door 50.000 mensen zijn gedeeld.

Als je echter wilt dat mensen massaal jouw 'iets' delen met vrienden en famillie dan zal je ervoor moeten zorgen dat wat je deelt leuk en origineel genoeg is. Mensen delen namelijk vanzelf iets als het aanspreekt.

Actief bezig op social media

Je hebt natuurlijk wel vaker gehoord  en ik hoef je niet te vertellen dat een social media account niet genoeg is. Je moet er tijd instoppen, berichten en inhoud plaatsen, de boel actief houden. Mensen die jouw pagina voorbij zien komen in een browser zijn je na 1 seconden vergeten. Juist de social media websites verversen zich elke paar seconden en jouw bericht is maar 1 bericht in een hele zee van berichten.

Als je al actief bent op social media en van mening bent dat je genoeg inhoud plaatst dan plaats je niet de juiste soort inhoud of de kwaliteit van je inhoud is onvoldoende. Het is simpel als dat. Als jij actief voldoende  berichten plaatst op je social media paginas en het interesseert geen hond dan ligt dat misschien aan de kwaliteit van de inhoud die je plaatst.

Deel onze shit op Facebook!

Heel veel Facebook pagina eigenaren zetten bij een update "deel dit! like dit!" in de hoop dat de inhoud meer gedeeld wordt.  Uit meerdere onderzoeken is echter allang gebleken en ik beschouw het als logisch dat juist als er geschreeuwd wordt dat mensen het moeten delen, mensen afhaken en vaak zelfs niet eens meer kijken wat je in je bericht geplaatst hebt.

Als mensen iets leuk vinden dan delen zij dat toch vanzelf. Die mensen weten hoe zij iets moeten delen want die mensen zijn bekend op de website. Het aanmoedigen heeft een negatief effect op de gebruiker. Hoe vaak heb jij iets gedeeld alleen omdat er "SHARE AND LIKE THIS NOW OMG!!!!" naast stond?

- Precies, ik ook niet.

Als niemand reageert op je status updates dan zijn je status updates niet boeiend. Als niemand jouw product wil kopen dan is jouw product misschien onvoldoende en als niemand jouw YouTube video bezoekt dan is de kwaliteit van je video misschien niet wat je er zelf van denkt.

Followers

"Als ik maar 50.000 followers had dan zou mijn website of video wel bekend worden!"

Ook dit is een veel voorkomend vorm van onzin. Als ik maar 50.000 fans had dan had ik tenminste 50.000 fans. Als je 50.000 followers had dan had jouw website of video inderdaad 50.000 bezoekers, einstein.

Het kan natuurlijk moeilijk zijn om aan je eerste followers te komen, je hebt je vrienden en famillie al gevraagd om je te volgen en af en toe iets te delen maar het houdt al gauw op bij 30 volgers. Het zal enige tijd duren voordat je er meer hebt, net als dat het enige tijd duurt voordat je 50.000 fans hebt.

Toch zijn er echter natuurlijk allemaal social media strategien te vinden op het internet die inzicht geven in wat je zoal kan doen en wat voor soort berichten je moet plaatsen om de aandacht te trekken als je het zelf moeilijk vindt.

Betaal nooit voor deze informatie! Alle informatie die je nodig hebt over het promoten van je product, bedrijf, website of muziek is gratis te vinden op het internet. Koop geen boeken of e-books of andere gekheid die je vertelt hoe je deze dingen moet bereiken.

Als je bereid bent om een klein beetje te betalen voor het promoten van inhoud op social media, neem dan eens een kijkje bij Adwords voor YouTube, Facebook gesponsorde updates en zoek op Google naar affiliate marketing en meld je aan als adverteerder.

De juiste mensen kennen

Vroeger was het heel moeilijk om iemand te bereiken, vandaag niet meer.

Je kan tegenwoordig bijna iedereen bereiken. Iedereen heeft een telefoon, bijna iedereen maakt gebruik van social media en de IM services die verbonden zijn aan zulke websites zijn vandaag sneller dan ooit. Je hebt natuurlijk altijd mensen die niet gevonden willen worden en daar kan je vaak weinig aan doen.

Mensen die bekend zijn of willen worden hebben vaak ook een uitgebreide pagina op al die social media accounts. De meeste mensen kan je gewoon een emailtje of een tweet sturen. Justin Bieber, Oprah en Rihanna reageren ook op tweets. 

Of je ooit een reactie krijgt is natuurlijk een tweede en dat is opnieuw weer afhankelijk van hoe boeiend de inhoud van je bericht is. Dat was vroeger ook zo, je had nooit een connectie gekregen met die ene bandmanager als je niet boeiend was.

Conclusie

Je hoeft tegenwoordig niet de juiste mensen te kennen om met iemand in contact te komen, dankzij het internet kan je namelijk iedereen bereiken.bMet het internet kan je duizenden mensen in enkele minuten bereiken. Als jij actief (dagelijks dan wel niet elk uur) bezig bent met het proberen onder de aandacht te brengen van jouw dienst, product of muziek en dat wat jij deelt is van voldoende kwaliteit dan zullen de fans en klanten vanzelf komen. Zet ouderwetse limitaties uit je hoofd.


Foobie gebruiker Mndy13

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie meningen-ervaringen

De kwetsbaarheid van ieder mens opent de mogelijkheid voor liefde en geluk

Een artikel over het wonderlijke gegeven dat de meest kwetsbare plek van ieder mens de toegang is tot dat wat we het meest verlangen; liefde en geluk.

U kent ze wel: drie typen treinreizigers waaraan ik me soms dooderger.

Dit artikel gaat over gedrag van mensen in de trein dat u waarschijnlijk bekend voorkomt.

Het Nedelandse leger

Nederland heeft een groot leger met de volgende vier krijgsmachtsdelen: Koninklijke Marine, Koninklijke Landmacht, Koninklijke Luchtmacht en Koninklijke Marechaussee.

Ow'maar jij hebt dan ook zeker veel orgie's?

‘Ow'maar jij hebt dan ook zeker veel orgie's?’ Is de eerste vraag die ik altijd naar mijn hoofd geslingerd krijg, als ik vertel dat ik polyamoreus leef.

Cyberpesten, wat is dat nou eigenlijk?

Waar je bij “klassiek” pesten vaak 1 onveilige plek hebt (wat al erg genoeg is natuurlijk), ben je bij cyberpesten nergens meer veilig, overal waar je bent heb je tegenwoordig internet. Cyberpesten is niet terug te draaien, de foto’s en andere informatie die op het net wordt gezet blijven vaak bestaan, waardoor