Gratis openbaar vervoer


Publicatie datum:

Waarom zou je niets eens nadenken wat de gevolgen zouden zijn als je het openbaar vervoer gratis zou maken?

Gesponsorde koppelingen

Openbaar vervoer is personenvervoer dat openbaar toegankelijk is, dat wil zeggen dat iedereen die dat wil van de vervoerdienst gebruik kan maken. Openbaarvervoersbedrijven hebben meestal een vervoersplicht die hen dwingt iedereen die daar om vraagt te vervoeren, mits de reiziger het geldende tarief betaalt en zich aan de gebruikelijke fatsoensregels houdt. Het geldende tarief betalen, maar zou het ook anders kunnen………….

Openbaar vervoer is al oud. Wie in de geschiedenis duikt ziet al bij bijvoorbeeld Grieken en Romeinen vormen van openbaar vervoer. Vooral het vervoer per boot voor een bepaald bedrag komt veel voor.

 Later is dat vervoer uitgebreid met vervoer per koets en per trekschuit, nog later doen bus en trein en vliegtuig hun intrede. In het begin vaak geëxploiteerd door een particulier die van zijn vervoersmiddel iets maakt om tegen vergoeding vaker en meer personen te vervoeren. Zo ontstaan er bijvoorbeeld in de eerste helft van de twintigste eeuw in Nederland op verschillende plekken busondernemingen. Dat betekent ook dat je – als je ver moet reizen – een aantal keren van busonderneming moet wisselen.

In veel gevallen slaat men later de handen ineen en ontstaan er regionale en ook provinciale busmaatschappijen. En tegenwoordig zijn ze voor een deel zelfs bovenprovinciaal en kun je ergens in bijvoorbeeld Friesland een kaartje kopen tot en met een plek in Drenthe, waar je toevallig moet zijn.

Dat je kaartjes moet kopen, een tarief moet betalen is iets wat uit het verleden is ontstaan. Immers, de particulier die het bedrijf runde moest er van bestaan. Toch lijkt er wel eens een tegenstelling in te zitten: ergens doet de benaming “openbaar” ook iets doorklinken van “voor iedereen toegankelijk en gratis te benutten”.

In 2011 is de OV-kaart ingevoerd. Bedoeling is dat je met één kaart voor alle vormen van openbaar vervoer (geen vliegtuig) kunt betalen. Alle andere vormen van kaartjes en abonnementen zijn daarmee verleden tijd. Wie op de klachten let, ziet veel opmerkingen die te maken hebben met de prijs die men nu betaalt. Wie op de bezetting van het openbaar vervoer let – met name busvervoer – ziet weer veel slecht gevulde bussen. Of deze ingreep dus het gewenste resultaat oplevert (meer mensen met het openbaar vervoer) is dus nog maar de vraag.

Nog even terug naar de vorige alinea. Je vraagt je weleens af wat er zou gebeuren wanneer het openbaar vervoer gratis zou worden. Gratis en ook nog eens zo georganiseerd dat je om de 10-15 minuten in de bus of trein kun stappen om daarheen te reizen waar je moet zijn. De middelen van openbaar vervoer zouden stampvol zitten (je bent een dief van jezelf wanneer je dan de auto pakt); het zou een enorme stap betekenen in de richting van een schoner milieu (helemaal wanneer je de bussen milieuvriendelijk zou maken); je zou een grote slag slaan in de toekomstige infrastructuur van Nederland (of denken we echt dat we altijd maar door kunnen gaan met nieuwe wegen aanleggen of er maar weer een rijbaan aan toevoegen?).

Natuurlijk, het scheelt werk in de autobranche, maar al die bussen en treinen moeten ook worden onderhouden en vernieuwd. Het kost de staat geld, maar al de aanleg van nieuwe wegen en bedenken van middelen om toch ook goed om te gaan met milieu kost ook geld. Hoe alles precies moet worden geregeld is niet een twee te bedenken, toch is gratis openbaar vervoer een optie waar te weinig aandacht voor lijkt te zijn.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 22
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie meningen-ervaringen

Besnijdenis, en alle informatie daar om heen. Handige tips!

In dit artikel zijn veel dingen te vinden omtrent besnijdenis. Eigen verhaal, handige tips en dingen waar je zeker op moet letten!

Het werkelijke doel van de uitvinding van de Verichip

Dit artikel gaat in op de voorspelling van de komst van de Verichip. Wat is het werkelijke doel hiervan?

Moet de leeftijd van de verkoop van alcohol van 16 naar 18 jaar worden verhoogd in Nederland?

Vele jongeren drinken tegenwoordig veel alcoholische drankjes, in dit artikel wordt bekeken of hier iets aan gedaan moet worden.

Van de kastje naar de muur.

Als je verhuised binnen K dan vervalt je inschrijving en verlies je je punten. Dat zijn de spelregels. In A hebben ze ook geen urgentie meer Mevrouw.

Het belang van Filosofie

In het dagelijkse leven hebben we behoefte aan begrip over allerlei zaken. Dat gebeurt door middel van filosoferen.

Armoede en Huisvesting

een artikel over mijn situatie kwestie huisvesting

Modern en goed kinderen verzorgen met een kinderverzorgingsautomaat.

Er gaat niets boven een goede moeder maar een kinderverzorgingsautomaat blijkt bij het eten en drinken beter te werken.

HTC en klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid en garantievoorwaarden zijn niet bij alle telefoonproducenten hetzelfde. Bij HTC zijn ze in ieder geval zeer klantvriendelijk.

Stappen als 30 plusser

Verhaal van een 30 plusser die na een lange relatie weer op stap gaat

Gelukkig worden of gelukkig zijn?

Gelukkig worden is een reis die het hele leven duurt. Maar tijdens deze reis: vergeten we dan niet gelukkig te zijn?

internet marketing mentor Casper Camps

wie is Casper Camps en wat doet hij?

Keuzes maken

Ik ga niet graag naar school, en dat heeft consequenties.

Wat is Geluk?

Mensen gaan in hun leven op zoek naar geluk of iets wat hun gelukkig kan maken.

Webcam-model worden in zware tijden?

Webcam-model worden is niet zo eenvoudig als je denkt.

Stille tocht is bewogen betoog

Anti-abortus demonstratie in Den Haag, december 2011

Out of body experience, do's en don'ts

de do's en don'ts van een out of body experience

Leef je je eigen verhaal of dat van je voormoeders?

Hoewel onze ´keuze-C.V´s´ (of lijst van ervaringen in het maken van keuzes) veel langer zijn dan die van onze voormoeders en zelfs langer dan die van onze moeders, bestaat er nog altijd de ‘mindset’ van geen keuze hebben.

Ontslag nemen

Daar zit je dan ineens zonder baan. En dat alleen maar omdat je voortaan een half uur later pas op het werk kan verschijnen. En dat terwijl je je meer dan 2 jaar met hart en ziel hebt gegeven voor die baan en waar je het ontzettend naar je zin hebt gehad!

Gezellig ruzie maken?

Hoe maken we ruzie

Leven met/na de ziekte van Pfeiffer.

Hoe verder leven met de diagnose Pfeiffer. Mijn mening en ervaringen die verschillende huisarsten niet delen

Werk of hobby?!

Wat is er nou eigenlijk leuker, als je van je werk ook je hobby kan maken?

De Joden in de Johannes Passion

Een onderzoek naar anti- Semitisme in de vertaalde Nieuwe Testament boeken

17 dagen rondtrekken door Thailand: prachtig!!!

Rondtrekkend door Thailand hebben we 17 dagen met de mond open gelopen van verbazing.

Het Anne Frankhuis als strafinstelling

De 18-jarige Omar E. uit Utrecht die zich schuldig heeft gemaakt aan het discrimineren van Joden op de website Geen Stijl, moet als straf zestien uur in het Anne Frank huis gaan werken.

Jeugdhulpverlening in Nederland

Mijn ervaring als ouder met jeugdhulpverlening. De gevolgen van de jeugdhulpverlening in Nederland.