Verbeter de wereld, begin bij de koffie


Publicatie datum:

Het vergroten van de duurzaamheid in de productie van koffie.

Gesponsorde koppelingen

Koffie is één van de meest gedronken dranken ter wereld. Het lekkere bakkie dat we zo graag wegdrinken is veelal op een oneerlijke manier gezet. Is dit wel zuivere koffie?

Gesponsorde koppelingen

Toen ik nog als caissière werkte, nam ik een grote verscheidenheid aan producten ter handen. Eén van die producten is koffie. Koffie is één van de meest gedronken dranken ter wereld. Koffie komt echter niet zomaar uit de automaat. Koffie kent een lang en ingewikkeld productieproces dat begint in landen hier ver vandaan, in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Het lekkere bakkie dat we zo graag wegdrinken is veelal op een oneerlijke manier gezet; veroorzaker van armoede, schadelijk voor het milieu en slecht voor de ontwikkeling van de koffielanden die het toch al niet gemakkelijk hebben in een wereld die gedomineerd wordt door het rijke westen. Is dit wel zuivere koffie?

Voor een aantal schakels in de koffieketen wil ik suggesties aandragen voor wat betreft het vergroten van de duurzaamheid. Ten eerste pleit ik er voor dat koffie direct wordt ingekocht bij coöperaties van kleine boeren, en niet van exporteurs of via de internationale koffiehandel. De boer ontvangt bijgevolg een betere prijs voor zijn koffie, een prijs die hoger ligt dan wat gangbaar is op de wereldmarkt. Een vaste relatie met kleine boeren en coöperaties betreft niet alleen het kopen van koffie, maar ook wederzijds respect en het uitwisselen van gegevens met elkaar.

Ten tweede is het van cruciaal belang een balans te zoeken tussen goed sociaal beleid, zorg voor het milieu en een gezonde financiële situatie. Ondersteuning van milieuprojecten in de koffieproducerende landen en zorg voor onderwijs en opleiding van de koffieboeren zijn daarvoor exemplarisch. Ik denk daarbij ook aan het efficiënt en milieubewust omspringen met grondstoffen en verpakkingen. Tot slot ben ik warm voorstander voor labels. Labels overbruggen de informatiekloof tussen producent en consument. Het label kan de consument bevestigen dat de koffie voldoet aan een aantal duurzaamheidscriteria op het vlak van economische -, sociale - en/of milieunormen.


Foobie gebruiker Laellyra

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie meningen-ervaringen

Geert Wilders en moslims

Wilder in de Nederlandse politiek

Penoza II Spannend maar Juridisch Schaamteloos Onjuist

De problemen die leven in de maatschappij komen vroeg of laat via een of meer plegers in de rechtzaal terecht. De strafrechtelijke vervolgingspraktijk zoals die door Penoza II wordt geschilderd staat zo bol van onjuistheden dat bij deze serie niet meer geloofwaardig kan zijn aangehaakt bij welke maatschappelijke misdra

Coming out: aanpassen aan de situatie

Mijn ervaring op het gebied van coming out en de verschillende manieren om te vertellen dat je homo bent.

wil je perfect zijn?

Moet je perce perfect zijn?

Gelukkig worden of gelukkig zijn?

Gelukkig worden is een reis die het hele leven duurt. Maar tijdens deze reis: vergeten we dan niet gelukkig te zijn?