Verbeter de wereld, begin bij de koffie


Publicatie datum:

Het vergroten van de duurzaamheid in de productie van koffie.

Gesponsorde koppelingen

Koffie is één van de meest gedronken dranken ter wereld. Het lekkere bakkie dat we zo graag wegdrinken is veelal op een oneerlijke manier gezet. Is dit wel zuivere koffie?

Gesponsorde koppelingen

Toen ik nog als caissière werkte, nam ik een grote verscheidenheid aan producten ter handen. Eén van die producten is koffie. Koffie is één van de meest gedronken dranken ter wereld. Koffie komt echter niet zomaar uit de automaat. Koffie kent een lang en ingewikkeld productieproces dat begint in landen hier ver vandaan, in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Het lekkere bakkie dat we zo graag wegdrinken is veelal op een oneerlijke manier gezet; veroorzaker van armoede, schadelijk voor het milieu en slecht voor de ontwikkeling van de koffielanden die het toch al niet gemakkelijk hebben in een wereld die gedomineerd wordt door het rijke westen. Is dit wel zuivere koffie?

Voor een aantal schakels in de koffieketen wil ik suggesties aandragen voor wat betreft het vergroten van de duurzaamheid. Ten eerste pleit ik er voor dat koffie direct wordt ingekocht bij coöperaties van kleine boeren, en niet van exporteurs of via de internationale koffiehandel. De boer ontvangt bijgevolg een betere prijs voor zijn koffie, een prijs die hoger ligt dan wat gangbaar is op de wereldmarkt. Een vaste relatie met kleine boeren en coöperaties betreft niet alleen het kopen van koffie, maar ook wederzijds respect en het uitwisselen van gegevens met elkaar.

Ten tweede is het van cruciaal belang een balans te zoeken tussen goed sociaal beleid, zorg voor het milieu en een gezonde financiële situatie. Ondersteuning van milieuprojecten in de koffieproducerende landen en zorg voor onderwijs en opleiding van de koffieboeren zijn daarvoor exemplarisch. Ik denk daarbij ook aan het efficiënt en milieubewust omspringen met grondstoffen en verpakkingen. Tot slot ben ik warm voorstander voor labels. Labels overbruggen de informatiekloof tussen producent en consument. Het label kan de consument bevestigen dat de koffie voldoet aan een aantal duurzaamheidscriteria op het vlak van economische -, sociale - en/of milieunormen.


Foobie gebruiker Laellyra

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie meningen-ervaringen

De terugkeer van de speciaalzaak

Na jaren van grote ketens is de speciaalzaak bezig aan een opmars.

Het einde van De Wereld Draait Door

In dit betoog wordt uiteengezet waarom het TV-programma 'De Wereld Draait Door' ten dode is opgeschreven.

Wat is Geluk?

Mensen gaan in hun leven op zoek naar geluk of iets wat hun gelukkig kan maken.

Absolutely Hilarious

Zin in een feestje plannen?

Soms is het leven hard

Het verhaal over een 13 jarige jongen, die te verwerken krijgt dat zijn oma zwaar dement word en zijn moeder niets kan doen.