Nick Cave and the Bad Seeds.

Recensie: Pusch the Sky Away.

In 2013 is het vijftiende album van Nick Cave and the Bad Seeds uit gebracht. Medeoprichter van de band Mick Harvey verliet na jaren van dienst de groep in 2009. En dat geeft zijn invloed gehad want de nummers op het album klinken anders dan op de vorige. Het andere muziekproject Grinderman waar enkele leden aan mee werkten is in 2011 stopgezet zodat alle aandacht terug naar The Bad Seeds gaat. Deze zomer treden ze op verschillende festivals. Dit album krijgt vooral lovende kritieken

Het album. Het valt meteen op dat de plaat een ingetogener sound geeft dan de meeste vorige platen. Zo zijn er duidelijk minder gitaren en harde drums te horen en meer violen en keyboards. Je zou kunnen denken aan filmmuziek en de nummers doen een denken aan een loungeplaat met geheimzinnige en macabere invloeden. Je mag de plaat gerust vernieuwend noemen. Veel van de songteksten van Cave gaan over religie, seks en wraak, ondergang of schuld en hij vertelt verhalen in zijn nummers. De teksten zijn erotisch getint en doen denken aan het personage Bunny Monro uit de roman die Cave schreef enige tijd geleden. Volgens Cave zijn het geen autobiografische teksten. De zee en het strand lijken niet ver als decor als je de nummers hoort. Het nummer Push the Sky Away gaat over het zoeken naar schoonheid. Violist Warren Ellis speelt prachtig op de achtergrond. In Waters Edge hoor je een donkere pompende baslijn en Jubilee Street gaat over een man die naar een prostitutiewijk gaat. Het is een subtiele plaat en mag nu al bij de beste gerekend worden van ze ooit gemaakt hebben. Geen enkele song op het album is ondermaats te noemen. Minder explosief maar subtieler en duidelijk minder rauw. Dreigend nog steeds maar niet zo intens als vorige platen. Je  mag de plaat gerust revolutionair noemen voor de groep. De plaat doet denken aan The boatman's Call. De stemming op dit album is zorgvuldig vastgelegd met een inktzwart penseel. Soms breekbaar en angstaanjagend. Net als of je in een sprookjesbos loopt.

Nick Cave.

De frontman is ook bekend als dichter en schrijver van boeken. Hij boekte veel succes met het boeken en de ezelin zag de engel en de dood van Bunny Monro.

En de ezeling zag de engel. Dit is de bekendste roman van Cave. De stijl van het boek doet denken aan een visioen. Door het gebruik van metaforen en bijbelzwarte humor. Onderaards, ontroerend, macaber en bijbels. Het verhaal gaat over de adolescent Euchrid Eucrow. Hij vertelt zijn levensverhaal. Dit doet hij terwijl wegzinkt in het moeras. Wanneer zijn schuilplaats wordt afgenomen pleegt hij een gruwelijke daad. . Hij is stom en misvorm geboren en onderworpen aan de hilarische grillen van zijn ouders. Het dorp waar hij woont is een gemeenschap die geïsoleerd is van de buitenwereld. Bovendien overheerst een streng religieuze sekte deze gemeenschap.  Wanneer zijn schuilplaats, zijn moerasheiligdom, wordt afgenomen pleegt hij een gruwelijke daad. Hij glijdt steeds verder weg naar de krankzinnigheid.  De inwoners van zijn geboortedorp zinnen op wraak. De roman “And the Ass saw the Angel werd met veel lof besproken in de Engelse pers. Het boek werd vertaald in onder andere het Italiaans, Litouws, Hongaars, Duits, Spaans, Japans, Portugees, Servo-Kroatisch, Fins en Noors. Oorspronkelijk was het boek als filmscript bedoeld. Het boek ademt dezelfde grimmige, duistere-romantische sfeer die je terug vind in zijn muziek.

Tracks. We No Who UR Wide Lovely Eyes Waters Edge Jubilee Street Mermaids We Real Cool Finishing Jubilee Street Higgs Boson Blues Push the Sky Away

Geschreven artikelen: 5

Meer uit de categorie muziek