Blues muziek

In dit artikel worden de kenmerken van de blues muziek besproken

In de 17e en 18e eeuw werd Amerika gekoloniseerd door de blanken. Daarbij konden ze goedkope arbeidskrachten goed gebruiken, zodat op zeer grote schaal negers van Afrika naar Amerika werden gebracht, die daar als slaven werden verkocht. In deze tijd ontstond een nieuwe muziekstroming: de blues.

Gesponsorde koppelingen

De Worksong is een van de oudste thans nog bestaande liedsoorten die door de Amerikaanse negers werden gezongen tijdens het verrichten van zware arbeid op de katoenplantages, de zogenaamde “Plantation songs” , bij de wegenbouw, spoorwegaanleg (railroadsong) en de scheepvaart. Ritme en tempo zijn bepaald door de lichaamsbewegingen: geïmproviseerde teksten en melodieën zijn eenvoudig van structuur. Voorzanger en koor wisselen elkaar af. Tijdens de slavernij werd de Blues ontwikkeld. “Blues” betekent: eenzaam.somber; dit is ook het kenmerk van de muziek. De oudste blues die wij nu nog kennen noemt men de Country-blues, ontwikkeld op het platteland. Deze melancholische liederen waren somber en weemoedig. Er wordt in de teksten niet geprotesteerd tegen de situatie waarin de negers verkeerden.

Zowel de worksong als de blues waren in de tijd van hun ontstaan een soort communicatiemiddel. De blues wordt gekenmerkt door een vast schema van twaalf maten: vier maten tonica, twee maten sub-dominant, twee maten tonica, een maat dominant, een maat dominant-septime en twee maten tonica. Er bestaan echter zoveel varianten dat moeilijk van een bluesschema gesproken kan worden. Karakteristiek voor de melodievorming zijn de zogenaamde Blue – notes. Deze noten worden als een soort glissando gezongen. In feite zijn deze noten tonen uit de mineur toonladder in combinatie met de majeur begeleidingsakkoorden. Dat bij het zingen vaak met vervormde stem tegen de noot aangezongen wordt ( dirty intonation ) versterkte dit mineur effect.

De trek naar de grote steden en naar het noorden is vooral na 1900 enorm toegenomen. De voornaamste oorzaak hiervan was de sterke uitbreiding van de industrie in het noorden. De neger moest zich nu aanpassen aan de gejaagde en agressieve stadsleven, hetgeen zijn weerslag vond in de blues. De grote stad bood onder meer de mogelijkheid om gemakkelijker aan muziekinstrumenten te komen. Gitaar, piano, blaas-en slaginstrumenten doen nu hun intrede in de bluesmuziek. Tekst en ritme worden feller; er klinkt ook al wat meer zelfbewustzijn door in de blues die in de stad ontstaat. De tekst wordt soms zelfs een protest, een aanklacht tegen de bestaande situatie. De Cityblues, de basis voor de latere Rhythm & Blues is geboren. De religieuze liederen uit de beginperiode werden Gospels of gospel song( gospel = evangelie)genoemd. Deze hartstochtelijke gezongen liederen waren gebaseerd op voor- en nazang, die tijdens religieuze bijeenkomsten werden gezongen. Het karakter van deze bijbelse liederen was heel anders dan dat van de blues, omdat het geloof de negers uitzicht bood op een beter leven na de dood. Spirituals of negrospirituals zijn religieuze negerliederen, maar dan met melodieën die veel lijken op blanke volksliedjes. De trek naar de grote steden en naar het noorden is vooral na 1900 enorm toegenomen. De voornaamste oorzaak was de sterke uitbreiding van de industrie in het noorden. De neger moest zich nu aanpassen aan het gejaagde en agressieve stadsleven, hetgeen zijn weerslag vond in het karakter van de blues. Een belangrijke bluesgitarist was B.B. King, een bekende blueszangers was Bessie Smith. Het hardere leven in de grote steden New Orleans en Chicago vroeg uiteraard ook om de nodige ontspanning. De door de negers ontwikkelde nieuwe dans- en amusementsmuziek was gebaseerd op de blues maar werd gespeeld met zwaarder klinkende instrumenten, met een strakker ritme en in een sneller tempo. Deze overgang van de langzame cityblues naar wat ritmischer dansmuziek heeft tot het ontstaan van de Rhythm & Blues geleid. Ook elektrisch versterkte instrumenten, als de elektrische gitaar en basgitaar, werden in deze stijl veel gebruikt. Rhythm & Blues was een muziek van zwarte muzikanten die voor zwarte platenlabels, zoals Motown, speelden. Ook de Boogie-woogie is een instrumentale versie van het blues-schema, maar dan gespeeld op piano met een ostinate bas in de linkerhand.

In muzikaal opzicht waren de blues, worksong en gospels het resultaat van de vermenging van Afrikaanse met Westerse muzikale elementen. Europese harmonie, Euro-Afrikaanse melodiebouw en Afrikaans ritme. Ook de Ragtime, pianostijl uit de beginperiode van de jazz vertoonde deze kenmerken. In deze pianostijl worden er veel syncopen gespeeld ( Ragged time=verscheurde tijd ). Een van de belangrijkste componisten van deze stroming was Scot Joplin.

Gesponsorde koppelingen

Facebook

Blijf op de hoogte van nieuwe dingen en deel ook je eigen artikelen op Facebook!

Reacties

 

Meer in Muziek en Instrumenten

Meer van Sharonvdham