Geschiedenis, dat moet levendig!


Publicatie datum:

Gelukkig gaat het in geschiedenislessen niet alleen meer over jaartallen. Geschiedenisles moet actief en levendig zijn. Dat is niet alleen leuker, maar je onthoudt het ook veel beter.

Gesponsorde koppelingen

De tijd dat geschiedenislessen werden bepaald door veldslagen en jaartallen ligt wel achter ons. De gebeurtenissen uit het verleden krijgen meer betekenis, meer diepgang door ze te bestuderen in hun context en vanuit het perspectief van de mensen die betrokken waren. Hoe leefden de mensen? Wat aten ze, hoe woonden ze?

Verhalen

De geschiedenis staat bol van gebeurtenissen. Spannende gebeurtenissen, maar ook alledaagse voorvallen. Het gaat om machthebbers die landen veroverden of kwijtraakten, veldslagen die de loop van de geschiedenis zouden veranderen. Maar er is veel meer dan dat. Er leefden nu eenmaal veel meer gewone mensen dan keizers, koningen of hertogen.  Een inkijkje in dagelijkse beslommeringen van boeren, jagers en ambachtslieden en hun gezinnen is een spannende gebeurtenis op zich. Het levert stof voor verhalen die het waard zijn om geschreven, verteld en gelezen te worden.

 

Geschiedenisles

Om een werkelijk inzicht te krijgen in gebeurtenissen of het dagelijks leven uit een bepaalde periode van de geschiedenis heeft verbeeldingskracht nodig, de kunst om in je eigen geest een kloppend beeld te vormen. Als je je een beeld kunt vormen, dan kun je het ook allemaal beter begrijpen en onthouden. Dat geldt voor volwassenen, maar nog veel meer voor kinderen.  Een geschiedenisles op school moet dan ook gebruik maken van allerlei middelen om de gebeurtenissen of het dagelijks leven in een bepaalde tijdsperiode inzichtelijk te maken, tot beelden te brengen.  Houdt je het beperkt tot een droog lijstje van gebeurtenissen en jaartallen, dan blijft het bij passieve kennis en komt het niet tot inzicht. Het is eigenlijk de beste manier om ervoor te zorgen dat er niets van de informatie beklijft. Geschiedenisles moet dus niet passief, maar actief worden gegeven. En hoe krijg je het actief? Door de kinderen actief te betrekken. Ze moeten vertellen, laten zien en schrijven.

 

Een geschiedenismuurkrant

Een van de manieren die je kunt gebruiken om kinderen actief met geschiedenismateriaal te laten werken is het maken van een muurkrant.  Je kunt verschillende fasen onderscheiden

Introductie door de leerkracht over de betreffende periode. Dat kan een mondelinge introductie zijn, maar ook een verhaal of misschien een video-opname. Het gaat er vooral om, dat de kinderen geïnteresseerd raken over de betreffende periode. Interesse zorgt voor de nodige motivatie om ook zelf aan de slag te gaan.

  • De kinderen verzamelen materialen. Er kan informatie worden gezocht in boeken, op het internet. Ook afbeeldingen spelen een belangrijke rol.
  • De kinderen maken een keuze welk materiaal bruikbaar is.  Het gaat niet alleen om grote gebeurtenissen, maar vooral om het dagelijks leven van de mensen. Hoe woonden ze? Hoe werkten ze, welk voedsel gebruikten ze?
  • Ze maken een onderlinge verdeling: wie werkt welk onderdeel uit.  Het kan een grote collage worden, maar het kan ook een muurkrant zijn waarbij op elk vel papier een apart facet van de samenleving wordt belicht. Bijvoorbeeld Eén pagina over het wonen, eentje over het werken, nog een over het voedsel, e.d.
  • Er worden verhalen en tekeningen gemaakt, eventueel met fotomateriaal, dat op bladen kan worden geplakt.
  • Alles komt in een logische volgorde.
  • De kinderen presenteren hun muurkrant aan de groep. Deze fase is belangrijk. Door het verwoorden van hetgeen ze hebben gedaan, maar ook van hetgeen ze hebben verwerkt, blijft de informatie veel beter hangen.

 

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 59
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Weet jij eigenlijk niet zo goed wat de studie SPH inhoud, maar lijkt het je toch een leuke studie? Lees dan gauw verder voor een samenvatting van de opleiding geschreven door een student.

Huiswerk

Een aantal tips om goed met huiswerk bezig te zijn

Help uw kind beter te lezen: Letters flitsen

Geef uw kind een goede leesstart. Naast school kunnen ouders veel betekenen voor snel leren lezen!

hoe werkt molrekenen, Mol en mmol

Leer op een makkelijke manier molrekenen, de basis van scheikunde!

Het CITO-LOVS

Wat is het CITO-LOVS en wat kan het U vertellen over Uw kind op de basisschool?

Kindertekeningen

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind

Het 7S'en model

Uitleg over het 7S'en model

Hoe maak ik een spreekbeurt

Handige informatie over het schrijven van een spreekbeurt

Het maken van een (profiel)werkstuk

De opbouw en tips bij het maken van een (profiel)werkstuk

Help uw kind met het leren tellen

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Principe van Monty Hall

Is het mogelijk de kansen van een spelquiz in jouw voordeel te beslissen met heel simpele wiskundige methoden? Ja, dat is goed mogelijk! Lees hier hoe u de grootste kans maakt op het winnen van de hoofdprijs (Reis, BMW, Keuken, etc.)

De empirische cyclus bij wetenschappelijk onderzoek

Dit artikel geeft de stappen weer die men doorloopt wanneer men wetenschappelijk onderzoek doet. Deze stappen zijn weergegeven in een cyclische vorm

Ben je hoogbegaafd als je iets goed kunt?

Wat moet je kunnen om als hoogbegaafd te worden betiteld?

De stoa / Het Stoïcisme

Het stoïcisme is een filosofische stroming van rond 300 v.Chr. die behoort tot de Hellenistische filosofieën. Het bekendste deel hiervan is de levensfilosofie van de jonge Stoa: Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius.

Het ontwerp en de uitvoer van experimenten in sociale wetenschappen

In dit artikel wordt uitgelegd welke soorten experimenten men kent en hoe deze worden uitgevoerd

Leren is leuk!?

Superleren, een methode om in een korte tijd een grote hoeveelheid moeiteloos te leren.

Hoe schrijf je een goed artikel?

Tips voor het schrijven van een goed artikel

Het geven van een theaterles voor de onderbouw (basisschool)

Idee over hoe een theaterles in elkaar zit

Het gemiddelde

In dit artikel wordt het rekenkundige gemiddelde uitgelegd

Studeren in deeltijd

Studeren in deeltijd kan op veel manieren

Kindertekeningen (deel 3)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Cubacrisis

In het begin van de jaren '60 is de wereld op het nippertje ontsnapt aan een derde wereldoorlog. Hoe kon het zo ver komen? En hoe zijn we er aan ontsnapt?

Collectivisme versus individualisme

De verschillen tussen collectivistische en individualistische culturen worden besproken. De nadruk wordt in dit artikel gelegd op de verschillen in ideeën over onderwijs.

Autisme op de middelbare school

Tips voor medeleerlingen, docenten en mentoren

Duitse naamvallen

De verschillende naamvallen in de duitse taal.