Geschiedenis, dat moet levendig!


Publicatie datum:

Gelukkig gaat het in geschiedenislessen niet alleen meer over jaartallen. Geschiedenisles moet actief en levendig zijn. Dat is niet alleen leuker, maar je onthoudt het ook veel beter.

Gesponsorde koppelingen

De tijd dat geschiedenislessen werden bepaald door veldslagen en jaartallen ligt wel achter ons. De gebeurtenissen uit het verleden krijgen meer betekenis, meer diepgang door ze te bestuderen in hun context en vanuit het perspectief van de mensen die betrokken waren. Hoe leefden de mensen? Wat aten ze, hoe woonden ze?

Verhalen

De geschiedenis staat bol van gebeurtenissen. Spannende gebeurtenissen, maar ook alledaagse voorvallen. Het gaat om machthebbers die landen veroverden of kwijtraakten, veldslagen die de loop van de geschiedenis zouden veranderen. Maar er is veel meer dan dat. Er leefden nu eenmaal veel meer gewone mensen dan keizers, koningen of hertogen.  Een inkijkje in dagelijkse beslommeringen van boeren, jagers en ambachtslieden en hun gezinnen is een spannende gebeurtenis op zich. Het levert stof voor verhalen die het waard zijn om geschreven, verteld en gelezen te worden.

 

Geschiedenisles

Om een werkelijk inzicht te krijgen in gebeurtenissen of het dagelijks leven uit een bepaalde periode van de geschiedenis heeft verbeeldingskracht nodig, de kunst om in je eigen geest een kloppend beeld te vormen. Als je je een beeld kunt vormen, dan kun je het ook allemaal beter begrijpen en onthouden. Dat geldt voor volwassenen, maar nog veel meer voor kinderen.  Een geschiedenisles op school moet dan ook gebruik maken van allerlei middelen om de gebeurtenissen of het dagelijks leven in een bepaalde tijdsperiode inzichtelijk te maken, tot beelden te brengen.  Houdt je het beperkt tot een droog lijstje van gebeurtenissen en jaartallen, dan blijft het bij passieve kennis en komt het niet tot inzicht. Het is eigenlijk de beste manier om ervoor te zorgen dat er niets van de informatie beklijft. Geschiedenisles moet dus niet passief, maar actief worden gegeven. En hoe krijg je het actief? Door de kinderen actief te betrekken. Ze moeten vertellen, laten zien en schrijven.

 

Een geschiedenismuurkrant

Een van de manieren die je kunt gebruiken om kinderen actief met geschiedenismateriaal te laten werken is het maken van een muurkrant.  Je kunt verschillende fasen onderscheiden

Introductie door de leerkracht over de betreffende periode. Dat kan een mondelinge introductie zijn, maar ook een verhaal of misschien een video-opname. Het gaat er vooral om, dat de kinderen geïnteresseerd raken over de betreffende periode. Interesse zorgt voor de nodige motivatie om ook zelf aan de slag te gaan.

  • De kinderen verzamelen materialen. Er kan informatie worden gezocht in boeken, op het internet. Ook afbeeldingen spelen een belangrijke rol.
  • De kinderen maken een keuze welk materiaal bruikbaar is.  Het gaat niet alleen om grote gebeurtenissen, maar vooral om het dagelijks leven van de mensen. Hoe woonden ze? Hoe werkten ze, welk voedsel gebruikten ze?
  • Ze maken een onderlinge verdeling: wie werkt welk onderdeel uit.  Het kan een grote collage worden, maar het kan ook een muurkrant zijn waarbij op elk vel papier een apart facet van de samenleving wordt belicht. Bijvoorbeeld Eén pagina over het wonen, eentje over het werken, nog een over het voedsel, e.d.
  • Er worden verhalen en tekeningen gemaakt, eventueel met fotomateriaal, dat op bladen kan worden geplakt.
  • Alles komt in een logische volgorde.
  • De kinderen presenteren hun muurkrant aan de groep. Deze fase is belangrijk. Door het verwoorden van hetgeen ze hebben gedaan, maar ook van hetgeen ze hebben verwerkt, blijft de informatie veel beter hangen.

 


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 59
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Wat is Kwalitatief marktonderzoek?

Kwalitatief marktonderzoek

Cubacrisis

In het begin van de jaren '60 is de wereld op het nippertje ontsnapt aan een derde wereldoorlog. Hoe kon het zo ver komen? En hoe zijn we er aan ontsnapt?

Theateroefeningen. 2: Basisimprovisatie

Theateroefeningen. 2: Basisimprovisatie

Operationaliseren bij vragenlijst

In dit artikel wordt uitgelegd wat het operationaliseren van vragenlijsten inhoudt

Spelling van werkwoorden tegenwoordige tijd

Uitleg over de spelling van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd

Een goede samenvatting maken

Leer om een goede samenvatting te maken.

Autisme op de middelbare school

Tips voor medeleerlingen, docenten en mentoren

Taalontwikkeling van kinderen en het belang van een rijk taalaanbod

Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen en waarom is voorlezen zo belangrijk?

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Kindertekeningen

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind

Inleiding Staatsrecht Deel 1

Introductie van het Nederlandse Staatsrecht

Basisbehoeften van kinderen

Kinderen hebben behoefte aan ontdekken, onderzoeken, experimenteren en spelen.

Ben ik geschikt voor het voortgezet onderwijs?

Een goede docent maakt het verschil. Maar wat is nu eigenlijk een goede docent?

Universiteitsbibliotheek Binnenstad Utrecht

Een kort artikel over de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad van Utrecht.

Autisme in de klas

Autisme is een stoornis waarbij er een beschadiging in de hersenen heeft plaatsgevonden.

Realistisch rekenonderwijs

Artikel realistisch rekenonderwijs

Help uw kind beter te lezen: Letters flitsen

Geef uw kind een goede leesstart. Naast school kunnen ouders veel betekenen voor snel leren lezen!

Stress voor het eindexamen

Hoe je om moet gaan met stress tijdens het eindexamen.

Atoombouw

Uitleg over atoombouw en begrippen daaromheen

Examens zijn makkelijk!

Is de tijd daar gekomen dat er eindelijk examens gedaan moeten worden? Laat je dan goed inlichten hoe je het beste en snelste kan leren, want examens zijn makkelijk!

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Techniek

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Julius Caesar

Informatie over het leven van Julius Caesar

Kinderen op typles?

Alle kinderen zouden een typcursus moeten volgen.

Het 7S'en model

Uitleg over het 7S'en model

meer efficiente PCR methode (polymerase-kettingreactie)

Een meer efficiente manier van het gebruiken van een PCR