Het Godsbewijs van Alvin Plantinga


Publicatie datum:

Het Godsbewijs van Alvin Plantinga uitgelegd

Gesponsorde koppelingen

Alvin Plantinga (1932) is een Amerikaanse filosoof die een interessant Godsbewijs heeft geformuleerd. In dit artikel zal ik proberen dit Godsbewijs uit te leggen.

Plantinga’s Godsbewijs is een redenering volgens de Kripke-semantiek, een logisch model dat bedacht is door filosoof en logicus Saul Kripke.

Een Kripkemodel ziet er uit als het Atomium in Brussel. Het Kripkemodel bestaat, net als het Atomium, uit bollen en staven. De bollen zijn Werelden, de staven de verbindingen tussen deze Werelden. Zo kan je dus heen en weer reizen tussen de verschillende Werelden.De uitspraak “er zijn altijd mensen in Wereld 1” kan waar zijn, maar het hoeft niet, want de mensen kunnen net zo goed naar Wereld 2 zijn gelopen, of wat rondhangen in Wereld 3. Je kan zo’n model zo ingewikkeld maken als je zelf wil, met ontelbare Werelden en verbindingen. Je kan zelfs deuren plaatsen tussen de Werelden, waardoor je bijvoorbeeld wel van Wereld 1 naar Wereld 2 kan lopen, maar niet andersom. Wij kunnen niet terug in de tijd; dit is vergelijkbaar met het plaatsen van een deur tussen de Wereld van ons verleden en die waarin we ons nu bevinden. Sommige Werelden bevinden zich dus in het verleden, anderen in de toekomst.

Een uitspraak is volgens dit model logisch waar als deze in alle Werelden van alle denkbare modellen geldt. Deze uitspraak moet dus ook in verleden en toekomst waar zijn. Het is heel moeilijk om uitspraken te vinden die aan deze eisen voldoen. Een voorbeeld van een kloppende uitspraak is: 2+2=4, deze is noodzakelijk waar in elk denkbaar model en in alle Werelden.

Plantinga’s redenering is als volgt:

1. God is een wezen dat volmaakt is.

2. Als een wezen in geen enkele Wereld bestaat, is het niet volmaakt.

3. We kunnen niet uitsluiten dat er ooit een volmaakt wezen heeft bestaan of zal bestaan.

4. Er moet dus ergens een Wereld zijn waarin zich een volmaakt wezen bevindt.

5. Dit volmaakte wezen is volmaakt, en dus ook alomtegenwoordig.

6. Dit wezen kan dus van en naar elke Wereld toe reizen; alle ‘deurtjes’ in het Atomium staan open voor dit wezen.

7. Dit wezen kan dus ook onze wereld bereiken.

8. Het meest volmaakte wezen, God, bestaat in onze wereld.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Is de doos met knikkers van Anne Frank echt?

69 jaar na het overlijden van Anne Frank komt opeens de doos met knikkers van Anne Frank boven water, is de doos met knikkers van Anne Frank echt?

THIMUN overleven

Artikel over wat THIMUN is en hoe het er aan toe gaat.

Handelingsplan schrijven.

Hoe schrijf je een effectief handelingsplan?

Van basisschool naar voortgezet onderwijs

Welke school kiezen we? Hoe begeleid ik mijn kind goed?

Bombardementen op concentratiekampen?

Hadden de geallieerden de toegangswegen naar de concentratiekampen moeten bombarderen?

Hoe herken je de verschillende intelligenties in je klas?

Meervoudige Intelligentie. Dit concept gaat er vanuit dat er meerdere intelligenties bestaan. Elk mens bezit acht intelligenties, maar deze intelligenties zijn niet alle acht even goed zichtbaar.

De zuurconstante pKa

De zuurconstante pKa

Atoombouw

Uitleg over atoombouw en begrippen daaromheen

Het maken van een (profiel)werkstuk

De opbouw en tips bij het maken van een (profiel)werkstuk

Kindertekeningen (deel 2)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind

Gezakt! En nu?

Wat te doen als je gezakt bent gezakt

De oorlog in Vietnam

Een korte beschrijving van de Vietnam oorlog

Minder lesuitval, maar tegen welke prijs?

De zomervakantie wordt een week ingekort.

Met een -d of met een -t ?

De juiste schrijfwijze van een werkwoord

Orde houden in de klas - Hoe pak je dit aan?

Kinderen zijn altijd op zoek naar grenzen. Regels zijn daarom belangrijk voor een kind, omdat dit structuur biedt en een veilig gevoel geeft.

Heeft Voorschoolse Educatie voor Peuters zin?

Onderzoek toont aan dat VVE geen effect heeft. Hoe nu verder??

Verbeter je les, gebruik de gespreksvorm

Wil je ook weten hoe jij je les leuk kan houden, door de lesstof op een afwisselende manier op de leerlingen over te brengen?

Als je ADHD hebt

In het onderwijs krijg je met veel verschillende kinderen te maken. Maar hoe ga je dan om met kinderen die een stoornis als ADHD, PDD-NOS, ADD, NLD, autisme hebben

Meetfouten bij experimenten in sociale wetenschappen

In dit artikel wordt duidelijk welke meetfouten er bestaan bij experimenten in de sociale wetenschappen

De werkwoorden in de Nederlandse taal

Uitleg van de werkwoorden in de Nederlandse taal

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Weet jij eigenlijk niet zo goed wat de studie SPH inhoud, maar lijkt het je toch een leuke studie? Lees dan gauw verder voor een samenvatting van de opleiding geschreven door een student.

Poldergemaal Balthasar van der Polweg - Delft

Een overzicht van informatie van het poldergemaal aan de Balthasar van der Polweg te Delft. Dit gemaal representateert een groot deel de Nederlandse gemalen.

Velcro is een merknaam en geen vertaling van klittenband in het engels.

Velcro is een engelse term voor klittenband. Dit is een merknaam en geen echte vertaling. Wat is de engelse vertaling voor klittenband?

Examens zijn makkelijk!

Is de tijd daar gekomen dat er eindelijk examens gedaan moeten worden? Laat je dan goed inlichten hoe je het beste en snelste kan leren, want examens zijn makkelijk!

succesvolle voorbereiding van een toets: 6 tips om faalangst te voorkomen

Beter je examens voorbereiden, uitgelegd, 6 tips voor de perfecte voorbereiding!