Hoe maak ik een werkstuk


Publicatie datum:

Een werkstuk maken, hoe pak je dat aan?

Gesponsorde koppelingen

Als je deze instructies volgt wordt het maken van een werkstuk opeens makkelijker.

Ik moet een werkstuk maken...

Je moet een werkstuk maken, waarschijnlijk voor school. Met dit stappenplan gaat dat helemaal lukken! Alles stappen staan hieronder uitgewerkt voor het onderwerp hond, maar je kunt natuurlijk ieder onderwerp kiezen dat je wilt!

Kies een onderwerp Bedenk wat je erover wilt weten Maak alvast hoofdstukjes en begin vast met de inleiding Zoek informatie op Schrijf de informatie in je eigen woorden op en zet er mooie plaatjes bij Maak de bronvermelding Schrijf een nawoord Maak als laatste de inhoud met de juiste paginanummer en maak een voorkant Lees alles nog een keer door op spel- of tikfouten (laat het ook je ouders lezen) en lever het werkstuk in.

STAP 1: het kiezen van een onderwerp

Voor je een werkstuk maakt moet je natuurlijk een onderwerp kiezen. Als je een verplicht onderwerp hebt opgekregen, dan kun je deze stap natuurlijk overslaan! Het beste kun je een onderwerp kiezen dat je zelf interessant vindt en waar genoeg informatie over te vinden is. In het voorbeeld hier gebruiken we het onderwerp: de hond.

 STAP 2: wat wil je van het onderwerp weten

Voor je gaat beginnen met zoeken naar informatie moet je eerst bedenken wat je allemaal van het onderwerp wilt weten. In het geval van de hond wil je waarschijnlijk weten wat voor soort honden er allemaal zijn, hoe je een hond moet verzorgen, hoe je honden kunt trainenensinds wanneer honden eigenlijk huisdieren zijn. Door dit van te voren te bedenken kun je straks gericht naar informatie zoeken en vind je geen informatie over bijvoorbeeld alle ziektes die bij honden kunnen voorkomen of over de functies van de organen van de honden.

STAP3: Maak hoofdstukjes en schrijf de inleiding

Door alvast hoofdstukjes te maken kun je straks de informatie die je vindt beter onderverdelen zodat je werkstuk overzichtelijk blijft. Ook kun je alvast een logische volgorde aanbrengen. Kijk goed naar je opdracht of je niet een minimum aantal hoofdstukken moet schrijven. In het geval van het werkstuk over de honden zou dat zijn.

  • Inhoud
  • Inleiding
  • Hoofdstuk 1: Sinds wanneer zijn honden huisdieren
  • Hoofdstuk 2: Wat voor soort honden bestaan er allemaal
  • Hoofdstuk 3: Hoe moet je voor een hond zorgen
  • Hoofdstuk 4: Hoe kun je een hond trainen
  • Hoofdstuk 5: Mijn hond
  • Nawoord

In de inleiding schrijf je waarom je voor dit onderwerp gekozen hebt en waarom je voor deze hoofdstukjes gekozen hebt.

 STAP 4: Zoek de informatie op

Nu je weet naar welke informatie je moet zoeken, kun je gericht zoeken naar de juiste informatie. Dit kun je doen in boeken, maar ook op internet. Bij het zoeken van informatie is het belangrijk dat je erop let of het wel betrouwbare informatie is. Iedereen kan immers zomaar iets schrijven op internet, maar dat maakt de informatie nog niet altijd juist. Een van de dingen waaraan je kunt zien of informatie waarschijnlijk juist is, is door te kijken naar wie het heeft geschreven en door te kijken naar de bronvermelding van de website. Ook in bibliotheken kunnen ze je vaak vertellen welke bronnen betrouwbaar zijn en welke niet en je juf of meester kan je daarbij ook helpen.

STAP 5: Schrijf de informatie in je eigen woorden op en zoek er mooie plaatjes bij

De informatie die je gevonden hebt vertel je in je eigen woorden in de juiste hoofdstukken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de tekst gewoon van het internet kopieert. Jouw juf of meester kan heel goed zien of jij de stukken echt zelf geschreven hebt. Informatie in de hoofdstukjeskun je weer onderverdelen in tussenkopjes om het overzichtelijk te houden.

STAP 6: Maak een bronvermelding

In een bronvermelding meldt je waar je je informatie vandaan hebt. Bij een boek schrijf je de titel van het boek op, de schrijver, de uitgever en als je die kunt vinden het ISBN-nummer. Eventueel kun je de pagina's opschrijven die je gebruikt hebt. Van een internetsite geef je het adres dat bovenin het scherm staat in het geval van deze site dus: http://www.foobie.nl/gezondheid/hoe-maak-ik-een-werkstuk/.

STAP 7: Schrijf een nawoord

In het nawoord schrijf je wat je allemaal geleerd hebt van het werkstuk of hoe het je is bevallen om dit werkstuk te maken. Je kunt bijvoorbeeld schrijven dat het maken van het werkstuk je is meegevallen (of natuurlijk ontzettend tegengevallen). En je kunt opschrijven wat je ervan geleerd hebt. 

STAP 8: Maak een inhoudsopgave en een voorpagina

Wanneer je helemaal klaar bent met schrijven kun je paginanummers onder je werkstuk zetten. Daarna kun je een inhoudsopgave maken met de juiste paginanummers erbij. Een voorpagina is het visitekaarje van je werkstuk. Hierop staat in ieder geval het onderwerp, je naam, de datum en je klas.

STAP 9: Lees alles nog een keer door

Eigenlijk is het werkstuk nu af. Lees het nog een keer door om te kijken of er geen spel- of tikfouten in staan. Laat het ook andere mensen lezen, misschien zien zij nog fouten. Als je zeker weet dat alles helemaal goed is kun je het werkstuk inleveren.

Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Laat gerust een berichtje achter  

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Nicole2

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 149
Leden aangebracht: 0

comments powered by Disqus

Meer uit de categorie onderwijs

Agressie bij kinderen

Hoe ontstaat stress bij kinderen, op welke wijze uiten zij dit in agressie en wat kunt u doen om uw kind te helpen?

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Gezondheid

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Met een -d of met een -t ?

De juiste schrijfwijze van een werkwoord

Poldergemaal Balthasar van der Polweg - Delft

Een overzicht van informatie van het poldergemaal aan de Balthasar van der Polweg te Delft. Dit gemaal representateert een groot deel de Nederlandse gemalen.

Het Proces van Neurenberg

De gebeurtenissen tijdens Het Proces van Neurenberg beschreven.

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Hyperfocus, hyper wat?

Wat is Hyperfocus?

Pieter Harmen Witkamp

Dit artikel behandelt Pieter Harmen Witkamp (Amsterdam, 30 oktober 1816 - 1896) was een Nederlands cartograaf en bouwkundige

De zuurconstante pKa

De zuurconstante pKa

Wiskunde functies en grafieken (HAVO)

Dit artikel geeft een beknopte samenvatting van alle wiskunde examenstof op HAVO niveau wat betreft functies en grafieken

Hoe een onderzoeksinterview voorbereiden en houden?

Een onderzoeksinterview is een geschikte onderzoeksmethode als u op zoek bent naar genuanceerde, kwalitatieve informatie en verwacht dat respondenten moeite hebben met het invullen van een vragenlijst, bijvoorbeeld omdat ze de Nederlandse taal niet goed beheersen of omdat het een ingewikkeld thema betreft.

Een verhaal vertellen aan kinderen

Hoe maak je het vertellen van een verhaal aan kinderen tot een onvergetelijke ervaring

Alles over taalniveaus

Informatie over taalniveaus

Hoe schrijf je een goed artikel?

Tips voor het schrijven van een goed artikel

Beginner voor de klas (2)....de kennismaking.

In het tweede artikel van deze serie praat ik over de onzekerheden en twijfels die je aan het begin van het schooljaar kan ervaren. Natuurlijk krijg je ook weer tips hoe je de eerste kennismaking met de klas goed voor kan bereiden.

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Autisme in de klas

Autisme is een stoornis waarbij er een beschadiging in de hersenen heeft plaatsgevonden.

Het gemiddelde

In dit artikel wordt het rekenkundige gemiddelde uitgelegd

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Cubacrisis

In het begin van de jaren '60 is de wereld op het nippertje ontsnapt aan een derde wereldoorlog. Hoe kon het zo ver komen? En hoe zijn we er aan ontsnapt?

Realistisch rekenonderwijs

Artikel realistisch rekenonderwijs

Leertheoretische modellen als verklaring voor verslaving

In dit artikel worden leertheoretische modellen als verklaring voor verslaving uitgelegd

Atoombouw

Uitleg over atoombouw en begrippen daaromheen

Help uw kind met het leren tellen

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Leerkracht: Omgaan met kinderen die faalangst hebben.

Hoe herken je en ga je om met kinderen die faalangst hebben.