Taalontwikkeling van kinderen en het belang van een rijk taalaanbod


Publicatie datum:

Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen en waarom is voorlezen zo belangrijk?

Gesponsorde koppelingen

Kinderen die opgroeien in een omgeving met een rijk taalaanbod ontwikkelen een grote woordenschat. In een taalrijke omgeving maken kinderen kennis met verschillende mondelinge en schriftelijke taaluitingen. Kinderen die daarentegen opgroeien in een taalarme omgeving hebben meer moeite met taal. Het is bekend dat kinderen die een taalachterstand hebben vaak problemen ondervinden op school. Uit onderzoeken is gebleken dat een succesvolle schoolcarrière minder waarschijnlijk is als deze al start met een achterstand in de taalontwikkeling. 

Zo'n 25% van de ongeveer 400.000 kinderen van 2 en 3 jaar begint aan de basisschool met een taalachterstand. Vanuit die wetenschap zijn er methodes ontwikkeld om deze taalachterstand al aan te pakken voordat het kind naar de basisschool gaat. Deze VVE (Voor- en vroegschoolse educatie) -programma’s worden onder andere gebruikt door peuterspeelzalen en door een groeiende groep kinderdagverblijven. Zie ook http://artikelen.foobie.nl/onderwijs/voor-en-vroegschoolse-educatie/

 

De taalontwikkeling van kinderen verloopt doorgaans als volgt:

0-1 jaar:

 Vanaf de geboorte luistert de baby naar de stem en taal van de moeder. Langzaamaan herkent het ook de stem van andere opvoeders. De baby begint ook zelf geluidjes te maken zoals ‘pfffff’ en ‘aaaaah’. Aan het eind van het eerste levensjaar begint de baby te brabbelen. De klanken beginnen steeds meer op echte woordjes te lijken.

1-2,5 jaar:  De eerste woordjes worden duidelijk uitgesproken.Ook bootsen kinderen klanken na om iets duidelijk te maken.(Een poes is een ‘miauw’, een hond een ‘wafwaf’.) Na verloop van tijd gaat de dreumes tweewoordenzinnetjes maken zoals ‘Mama pakken’ . De woordenschat neemt op dat moment enorm toe.

 

2,5 – 4 jaar: De zinnen worden steeds langer. Kinderen kunnen ook vragen stellen (‘Waarom…?) en vertellen bijvoorbeeld ‘Mama is lief’. Ook gaan kinderen ontkennende zinnen gebruiken (‘Lust ik niet’, ‘Wil ik niet’) en op den duur kunnen kinderen ook samengestelde zinnen maken (‘De boterham die op tafel lag is op’ of ‘Ik wil proeven hoe het smaakt’)

 

4-6 jaar: Kinderen gaan werkwoorden goed gebruiken (‘Geloopt’ wordt langzamerhand ‘gelopen’, ‘Gezwemd’ wordt gezwommen’) Door wat zij op school leren gaan kinderen klanken verbinden met letters. Voor het vergroten van hun woordenschat zijn zij nog geheel afhankelijk van het taalaanbod uit hun omgeving.

 

6-8 jaar: Kinderen leren lezen. Dit kost het ene kind meer moeite dan het andere kind.De woordenschat groeit vooral nog door wat kinderen horen.Voorlezen, strips, zingen, en films hepen hen woorden te leren die ze zelf technisch nog niet kunnen lezen.

 

8-12 jaar: Kinderen kunnen steeds beter lezen. Ze leren 1700 tot 3000 nieuwe woorden per jaar bij. De meeste woorden leren kinderen als ze lezen over een onderwerp dat hen interesseert op een moment dat zij ontspannen zijn en voor kun plezier lezen.

Het belang van (voor)lezen

Een ‘normale’ taalontwikkeling zal volgens bovenstaande fases verlopen. Een taalrijke omgeving is een enorme stimulans voor de taalontwikkeling van kinderen. Daarom is het noodzakelijk dat de opvoeders van het kind zich hiervan bewust zijn. Voorlezen en lezen is van groot belang. Hiermee komen kinderen in aanraking met nieuwe woorden en vergroten zij hun woordenschat. 100.000 kinderen tussen de 2 en 5 jaar hebben een verhoogd risico op leesproblemen. 64% van deze kinderen leert toch goed lezen, tenminste: als zij worden voorgelezen. Zonder voorlezen leert maar 36% zonder problemen lezen!

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker Express

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 38
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Hoe komen wij aan onze achternaam?

Vanaf 1811 moeten Nederlanders een achternaam voeren

Beginner voor de klas (1)......nieuw op school.

In dit artikel lees je hoe het kan zijn om als beginneling voor de klas te staan. Je leest wat er fout kan gaan en krijgt tips om te voorkomen dat het fout zal gaan!

English tenses (Engelse werkwoordstijden)

Uitleg van de vervoeging en toepassing van de Engelse werkwoordstijden.

Hoe overleef ik de brugklas als moeder van een brugklasser

Het is voor de brugklasser moeilijk, die eerste weken van de brugklas maar laten we vooral de moeder niet vergeten

Teambuilding voor kinderen

Kinderen presteren op alle vlakken beter door duidelijkheid en discipline.

Hoe kun je goed scoren bij de Citotoets Eindtoets Basisonderwijs?

Er wordt steeds meer waarde toegekend aan een hoge score bij de eindtoets van het Basisonderwijs. Hoe kun je goed scoren bij de Eindtoets Basisonderwijs?

Tolerantie in de Gouden Eeuw

Tolerantie in de Gouden Eeuw, kunst en wetenschap

Debat en socratisch gesprek

In dit artikel wordt uitgelegd wat een debat en een socratisch gesprek inhoudt. Ook worden de verschillen en overeenkomsten uitgelegd.

Een vakleerkracht gymnastiek, is dat nodig?

Wat zijn de voor- en nadelen van een vakleerkracht bewegingsonderwijs?

Gezakt! En nu?

Wat te doen als je gezakt bent gezakt

Alles over de wereldtaal Esperanto

Hoe is Esperanto ontstaan, wat is Esperanto en hoe staat het tegenwoordig met het Esperanto.

Klinkers en medeklinkers

Wanneer is het een klinker en wanneer is het een medeklinker

ASO, TSO, BSO

Belgische onderverdeling in het middelbaar onderwijs, een broedplek voor voordelen?

Trends en vernieuwingen op gebied van bewegingsonderwijs.

Trends en vernieuwingen op gebied van bewegingsonderwijs.

Weegt het te weinig?!

Op een pak koffie staat 500 gram, wegen wijst uit dat het maar 486 gram weegt! Wat nu?

Criteria voor goede communicatie

Bij het aanleren van communicatieve vaardigheden speelt op de achtergrond altijd de vraag: wat is nu eigenlijk goede communicatie?

Hoe kan de taal verloedering worden teruggedraaid?

Steeds meer mensen gebruiken te pas en te onpas scheldwoorden als kut, fuck, shit, klote in hun dagelijkse taalgebruik, hoe kan deze taal verloedering worden teruggedraaid?

Use Cases

Hulp bij het maken van Use cases.

De opkomst van de sociolecten

Straattaal, kantoortaak, en andere

Stress voor het eindexamen

Hoe je om moet gaan met stress tijdens het eindexamen.

Thermiet

Thermiet is een mengsel van een metaalpoeder en een fijn verdeeld metaal oxide. Voorwaarde voor de reactie is dat het metaalpoeder minder edel is dan de metaaloxide

Is de doos met knikkers van Anne Frank echt?

69 jaar na het overlijden van Anne Frank komt opeens de doos met knikkers van Anne Frank boven water, is de doos met knikkers van Anne Frank echt?

Atoombouw

Uitleg over atoombouw en begrippen daaromheen

Digitale schoolborden

In veel klaslokalen duiken digitale schoolborden op. Wat zijn dit nou eigenlijk? Hoe werkt het? Wat zijn de voordelen en de mogelijkheden?

De aanval op Pearl Harbor

De meeste mensen weten nog wel dat Japan tijdens de tweede wereldoorlog Amerika op Pearl Harbor heeft aangevallen. Maar weinig mensen weten ook waarom ze dit hebben gedaan.