Bezuinig op de bezuinigingen!


Publicatie datum:

Lage rendement van de Havo

Gesponsorde koppelingen

Het is als een boom die langzaam maar zeker stopt met bloeien en afsterft door de droogte. De Havo in Nederland heeft een steeds geringer rendement. Minder leerlingen slagen en steeds minder leerlingen gaan over van klas 4 naar 5. Is het omdat de geldkraan stukje bij beetje dichtgedraaid word of is de motivatie bij leerlingen en leraren simpelweg te ver te zoeken om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen? Het is duidelijk uit onderzoek gebleken dat er gebreken zijn die snel opgelost moeten worden. Maar hoe? Ouders van leerlingen zouden daar wel eens een belangrijke rol in kunnen spelen. Of is de oplossing misschien makkelijker dan we dachten?

Een eerste oorzaak van het geringe rendement van de Havo is simpelweg het geldgebrek. Natuurlijk, we moeten bezuinigen. Het onderwijs wordt echter wel erg hard getroffen door die bezuinigingen en dat is niet handig als het al niet zo goed gaat met de Havo. 300 miljoen word er bezuinigd op het speciaal onderwijs, er komt een prestatiebeloning, de onderwijstijd gaat weer naar 1040 uur en de vakanties worden ingekort waardoor de werkdruk van leraren nog verder omhoog gaat.

 

Maar niet alleen de leraren krijgen het moeilijker. Ook leerlingen hebben het steeds moeilijker om zichzelf te motiveren en voor school te werken. Leerlingen moeten tussen de voetbaltraining en pianoles door nog even huiswerk maken, met als gevolg dat dat er vaak bij inschiet. Ze hebben wel betere dingen te doen en school is zeker geen prioriteit.

 

Een derde, misschien iets minder bekende oorzaak is de concurrentiestrijd tussen scholen. Er werd vaak gedacht door veel mensen dat concurrentie tussen scholen goed is voor het rendement van de school omdat scholen zo gemotiveerd zouden worden om zo goed mogelijk te presteren. Dat was ook een van de redenen voor de regering om dit plan aan te moedigen. Uit onderzoek blijkt echter dat concurrentiestrijd vaak totaal niet werkt en soms zelfs negatief uit kan pakken. Scholenbesturen moeten meer hun eigen gang kunnen gaan, zodat het rendement weer omhoog gaat.

 

Het is nogal wat, die bezuinigingen, de slechte motivatie bij leerlingen en de concurrentiestrijd tussen scholen. Maar niet alles hoeft negatief te zijn. Oplossingen voor het geringe rendement van de Havo zijn er zeker ook. Hoe zit het bijvoorbeeld met ouders? Zij zouden toch wel in staat moeten zijn om hun kinderen wat meer motivatie bij te brengen.

 

Een eerste oplossing zou kunnen zijn om simpelweg de bezuinigingen op het onderwijs anders in te laten delen. 250 miljoen euro voor een prestatiebeloning is niet de manier waarop de meeste leraren willen zien dat er ‘’bezuinigd’’ wordt. Volgens een hoop onderwijzers word er met deze regeling onnodig geld over de balk gegooid. Geld dat beter had kunnen gaan naar het speciaal onderwijs, dat bijna helemaal zal verdwijnen door deze bezuinigingen. Nederland is een kenniseconomie en het is belangrijk voor ons land dat dat zo blijft.

 

Ook zou het rendement van de Havo hoger kunnen worden door een betere motivatie bij leerlingen. School moet weer prioriteit nummer 1 worden. En hierbij kunnen ouders een belangrijke rol spelen. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met allochtone ouders vaak betere cijfers halen dan de meeste andere leerlingen. Dit zou hoogstwaarschijnlijk komen doordat allochtone ouders vaak vanuit hun opvoeding en geloof strenger zijn voor hun kinderen, en niet tevreden zijn met bijvoorbeeld een zesje voor wiskunde. Ouders moeten strenger worden voor hun leerlingen en ze moeten hen het belang van onderwijs in laten zien om ervoor te zorgen dat ze school weer als een belangrijke prioriteit gaan zien.

 

Een derde oplossing is misschien wel zo simpel als het klinkt. Er moet gewoon strenger gecontroleerd worden op de kwaliteit van onderwijs. De onderwijsinspectie kan ervoor zorgen dat schoolverzuim tegen kan worden gegaan en dat scholen beter letten op de kwaliteit van hun lessen, leerlingen en leraren. De inspectie heeft enkele jaren geleden al gemerkt dat het langzaam maar zeker steeds slechter ging met het onderwijs en dat daar wel degelijk oplossingen voor zijn. Het is nu aan de onderwijsinspectie om die oplossingen waar te maken.

 

Er kan dus zeker wat gedaan worden aan het rendement van de havo. Het enige wat er voor nodig is, is een beetje inspanning van zowel leraren, leerlingen en de onderwijsinspectie als de overheid. Het is de bedoeling om de havo weer te laten groeien, en ervoor te zorgen dat we er weer trots op kunnen zijn.


Foobie gebruiker LuigiZanin

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

De Urbar (grondboek) van het klooster Wietmarschen

het grondboek van het klooster Wietmarschen bevat veel interessante informatie over gewone mensen uit de 15e en 16e eeuw

Een verhaal vertellen aan kinderen

Hoe maak je het vertellen van een verhaal aan kinderen tot een onvergetelijke ervaring

Basisontwikkeling: brede ontwikkeling

Basisontwikkeling: brede ontwikkeling

Teambuilding voor kinderen

Kinderen presteren op alle vlakken beter door duidelijkheid en discipline.

Kindertekeningen (deel 3)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Wat is Kwalitatief marktonderzoek?

Kwalitatief marktonderzoek

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Duitse naamvallen

De verschillende naamvallen in de duitse taal.

Essay geschiedenis

was de franse revolutie een unieke omwenteling aan het eind van de 18de eeuw.

Hoekse en Kabeljauwse twisten

De Hoekse en Kabeljauwse twisten rond 1350-1400

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Techniek

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

10 tips om succesvol een schriftelijke studie/ cursus af te ronden

Een schriftelijke studie of cursus hangt af van je motivatie, planning en doorzettingsvermogen. 10 tips om je op weg te helpen.

De Koninklijke Landmacht

De Koninklijke Landmacht is het grootste krijgsmachtdeel van onze Nederlandse Krijgsmacht. In dit artikel alle feiten over de Koninklijke Landmacht.

Jongeren in het verkeer

Uitleg over de consequenties van gevaarlijk rijden door jongeren.

Heeft Voorschoolse Educatie voor Peuters zin?

Onderzoek toont aan dat VVE geen effect heeft. Hoe nu verder??

Spreekbeurt Adolf Hitler, werkstuk Adolf Hitler

Alles over de geboorte en de ontwikkeling van Adolf Hitler, de man die de tweede wereldoorlog begon.

Waterstofbruggen

Uitleg waterstofbruggen.

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Gezondheid

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Autisme in de klas

Autisme is een stoornis waarbij er een beschadiging in de hersenen heeft plaatsgevonden.

Een vakleerkracht gymnastiek, is dat nodig?

Wat zijn de voor- en nadelen van een vakleerkracht bewegingsonderwijs?

Beginner voor de klas (2)....de kennismaking.

In het tweede artikel van deze serie praat ik over de onzekerheden en twijfels die je aan het begin van het schooljaar kan ervaren. Natuurlijk krijg je ook weer tips hoe je de eerste kennismaking met de klas goed voor kan bereiden.

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Weet jij eigenlijk niet zo goed wat de studie SPH inhoud, maar lijkt het je toch een leuke studie? Lees dan gauw verder voor een samenvatting van de opleiding geschreven door een student.

De Creatie van het mondige kind (Ido Weijers)

Een heldere samenvatting van de ontwikkeling van de pedagogiek.

Jullie luisteren en ik vertel!

Frontaal lesgeven wordt ook wel de voordrachtvorm genoemd. De docent verteld en de leerlingen luisteren. Dit wordt meestal niet gewaardeerd door de leerlingen, maar waarom kan een docent er dan toch voor kiezen om op deze manier les te geven?