Bombardementen op concentratiekampen?


Publicatie datum:

Hadden de geallieerden de toegangswegen naar de concentratiekampen moeten bombarderen?

Gesponsorde koppelingen

De Geallieerden hebben, en dat kunnen we toch wel zonder enige twijfel zeggen, ons ‘gered’ uit Duitse klauwen, net als zoveel andere landen. Duizenden soldaten stierven voor onze vrijheid. Met veel bombardementen op Duitse steden en fabrieken werd veel vernield. Maar tegelijkertijd werden er duizenden Joden naar concentratiekampen in Polen gebracht en daar vermoord. Waarom hebben de geallieerden dan eigenlijk nooit de spoor- en verbindingswegen naar de grote kampen gebombardeerd? Waren daar duizenden levens mee gespaard gebleven?

Er zijn verschillende redenen waarom de geallieerden geen bommen hebben laten vallen op spoorlijnen naar Sobibor en Auschwitz. De geallieerden voerden veel bombardementen uit op verschillende delen van Duitsland, maar ze probeerden om altijd zo dicht mogelijk bij de grens te blijven, zodat ze bij gevaar snel terug konden keren. De concentratiekampen lagen midden in Duits terrein, en waren dus zeer moeilijk bereikbaar. Bovendien waren vliegtuigen in die tijd er niet op gebouwd om 1500 km heen en terug te vliegen met een zware lading bomen.

Als de geallieerden gebombardeerd hadden, waren veel levens bespaard. Zeggen sommige mensen. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Na zo’n bombardement zouden er door de Duitsers vele vergeldingsacties worden verricht. Bovendien kan een spoorlijn snel weer opnieuw aangelegd worden. In de tussentijd worden de gedeporteerden gewoon voor een deel via de weg of een andere spoorlijn vervoerd.

Een andere oplossing die genoemd wordt, is het bombarderen van een concentratiekamp zelf. Dit klinkt op het eerste gezicht een beetje lomp omdat alle gevangenen in één keer allemaal omkomen, maar als je er dieper over nadenkt, bedenk je dat het toch best handig kan zijn. De concentratiekampen kunnen niet meer gebruikt worden. De Duitsers hadden in dat geval vast wel andere manieren bedacht om hun ideeën uit te voeren. Origineel was de bedoeling dat de gedeporteerden werden vervoerd en achtergelaten op het Afrikaanse eiland Madagaskar, maar dat bleek uiteindelijk te duur en niet praktisch. Misschien zou dat plan dan wel zijn uitgevoerd, totdat de concentratiekampen weer herbouwd zouden zijn. Bovendien zouden er veel onschuldige gevangenen sterven, die anders misschien wel gered hadden kunnen worden.

 De geallieerden kozen voor de oplossing om zo snel mogelijk Duitsland uit te schakelen, om dus zó te voorkomen dat nog meer mensen werden vermoord. Dat vind ik terecht, de massamoorden in concentratiekampen waren natuurlijk verschrikkelijk, maar de geallieerden dachten evenveel aan alle andere volkeren onderdrukt door de Duitsers. Bovendien wisten de geallieerden ook niet alle details van de verschrikkelijke gebeurtenissen in die beruchte kampen. Ze wisten waar ze lagen, en ook dat er mensen werden vermoord, maar waarschijnlijk niet dat het met zo’n tempo en met zulke grootschaligheid gebeurde. Nog een argument op mijn menig is dus dat de geallieerden waarschijnlijk helemaal niet eens wisten dat aanvallen op de kampen nodig waren.

Mijn mening is dus eigenlijk, dat vanuit de informatie die de geallieerden hadden in de Tweede Wereldoorlog, weinig is aan te merken op de beslissing om de kampen of de wegen daar naartoe te bombarderen. Als we kijken wat voor een informatie we nu hebben, zouden de leiders van toen denk ik wel besloten hebben om te bombarderen. Maar ja, zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 20
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Redoxreactie

wat is een redoxreactie en waar wordt deze gebruikt

Verbeter je les, gebruik de gespreksvorm

Wil je ook weten hoe jij je les leuk kan houden, door de lesstof op een afwisselende manier op de leerlingen over te brengen?

Dissociatiegraad en pH

Dissociatiegraad en pH

De school als morele gemeenschap

De school inrichten als een morele gemeenschap door het creeeren van een vormingscontext naar menselijke maat.

Speciaal Basis Onderwijs BSO

Wat is een BSO en voor wie is het geschikt

Leertheoretische modellen als verklaring voor verslaving

In dit artikel worden leertheoretische modellen als verklaring voor verslaving uitgelegd

Leren

Wat is dé beste manier om te leren? In dit artikel probeer ik daar een antwoord op te geven

Profielkeuze 3 Havo

Altijd al een goeie vraag geweest op de 3 Havo, wat voor profiel moet ik kiezen?!

De geschiedenis van de opleiding Bouwkunde door Rob Mankor

Dit is een artikel over de geschiedenis van de opleiding bouwkunde door Rob Mankor.

Collectivisme versus individualisme

De verschillen tussen collectivistische en individualistische culturen worden besproken. De nadruk wordt in dit artikel gelegd op de verschillen in ideeën over onderwijs.

hoe werkt molrekenen, Mol en mmol

Leer op een makkelijke manier molrekenen, de basis van scheikunde!

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Techniek

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Hoe komen wij aan onze achternaam?

Vanaf 1811 moeten Nederlanders een achternaam voeren

Examens zijn makkelijk!

Is de tijd daar gekomen dat er eindelijk examens gedaan moeten worden? Laat je dan goed inlichten hoe je het beste en snelste kan leren, want examens zijn makkelijk!

Hoe bereid ik een spreekbeurt voor?

Een stappenplan voor het voorbereiden van een spreekbeurt

Invloed van concentratie reactant op de chemische kinetiek

Invloed van concentratie reactant op de chemische kinetiek.

Voorbeeld van een impressionistische tekst

Deze tekst kan gebruikt worden als hulpmiddel voor het schrijven van een impressionistische tekst

Jongeren in het verkeer

Uitleg over de consequenties van gevaarlijk rijden door jongeren.

Veranderende sociaal-economische omstandigheden in het Romeinse Rijk - 2e/3e voor Christus ; Opkomst van populisme en Caesar

Rome, Romeinse Rijk, Caesar, Populisme, Republiek, Keizerrijk

Pieter Harmen Witkamp

Dit artikel behandelt Pieter Harmen Witkamp (Amsterdam, 30 oktober 1816 - 1896) was een Nederlands cartograaf en bouwkundige

De rollen van spel en geslacht in ontwikkeling bij kinderen

Dit artikel heeft geen beschrijving.

Samenvatting Hoofdstuk 3 uit Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging B. van Cranenburgh

Samenvatting Hoofdstuk 3. Analyse van het probleem.

Thermiet

Thermiet is een mengsel van een metaalpoeder en een fijn verdeeld metaal oxide. Voorwaarde voor de reactie is dat het metaalpoeder minder edel is dan de metaaloxide

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Een verhaal vertellen aan kinderen

Hoe maak je het vertellen van een verhaal aan kinderen tot een onvergetelijke ervaring