Bombardementen op concentratiekampen?


Publicatie datum:

Hadden de geallieerden de toegangswegen naar de concentratiekampen moeten bombarderen?

Gesponsorde koppelingen

De Geallieerden hebben, en dat kunnen we toch wel zonder enige twijfel zeggen, ons ‘gered’ uit Duitse klauwen, net als zoveel andere landen. Duizenden soldaten stierven voor onze vrijheid. Met veel bombardementen op Duitse steden en fabrieken werd veel vernield. Maar tegelijkertijd werden er duizenden Joden naar concentratiekampen in Polen gebracht en daar vermoord. Waarom hebben de geallieerden dan eigenlijk nooit de spoor- en verbindingswegen naar de grote kampen gebombardeerd? Waren daar duizenden levens mee gespaard gebleven?

Er zijn verschillende redenen waarom de geallieerden geen bommen hebben laten vallen op spoorlijnen naar Sobibor en Auschwitz. De geallieerden voerden veel bombardementen uit op verschillende delen van Duitsland, maar ze probeerden om altijd zo dicht mogelijk bij de grens te blijven, zodat ze bij gevaar snel terug konden keren. De concentratiekampen lagen midden in Duits terrein, en waren dus zeer moeilijk bereikbaar. Bovendien waren vliegtuigen in die tijd er niet op gebouwd om 1500 km heen en terug te vliegen met een zware lading bomen.

Als de geallieerden gebombardeerd hadden, waren veel levens bespaard. Zeggen sommige mensen. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Na zo’n bombardement zouden er door de Duitsers vele vergeldingsacties worden verricht. Bovendien kan een spoorlijn snel weer opnieuw aangelegd worden. In de tussentijd worden de gedeporteerden gewoon voor een deel via de weg of een andere spoorlijn vervoerd.

Een andere oplossing die genoemd wordt, is het bombarderen van een concentratiekamp zelf. Dit klinkt op het eerste gezicht een beetje lomp omdat alle gevangenen in één keer allemaal omkomen, maar als je er dieper over nadenkt, bedenk je dat het toch best handig kan zijn. De concentratiekampen kunnen niet meer gebruikt worden. De Duitsers hadden in dat geval vast wel andere manieren bedacht om hun ideeën uit te voeren. Origineel was de bedoeling dat de gedeporteerden werden vervoerd en achtergelaten op het Afrikaanse eiland Madagaskar, maar dat bleek uiteindelijk te duur en niet praktisch. Misschien zou dat plan dan wel zijn uitgevoerd, totdat de concentratiekampen weer herbouwd zouden zijn. Bovendien zouden er veel onschuldige gevangenen sterven, die anders misschien wel gered hadden kunnen worden.

 De geallieerden kozen voor de oplossing om zo snel mogelijk Duitsland uit te schakelen, om dus zó te voorkomen dat nog meer mensen werden vermoord. Dat vind ik terecht, de massamoorden in concentratiekampen waren natuurlijk verschrikkelijk, maar de geallieerden dachten evenveel aan alle andere volkeren onderdrukt door de Duitsers. Bovendien wisten de geallieerden ook niet alle details van de verschrikkelijke gebeurtenissen in die beruchte kampen. Ze wisten waar ze lagen, en ook dat er mensen werden vermoord, maar waarschijnlijk niet dat het met zo’n tempo en met zulke grootschaligheid gebeurde. Nog een argument op mijn menig is dus dat de geallieerden waarschijnlijk helemaal niet eens wisten dat aanvallen op de kampen nodig waren.

Mijn mening is dus eigenlijk, dat vanuit de informatie die de geallieerden hadden in de Tweede Wereldoorlog, weinig is aan te merken op de beslissing om de kampen of de wegen daar naartoe te bombarderen. Als we kijken wat voor een informatie we nu hebben, zouden de leiders van toen denk ik wel besloten hebben om te bombarderen. Maar ja, zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 20
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Ondersteuning van uw kind in het onderwijs.

Hoe helpt u uw kind in het onderwijs?

Jongeren in het verkeer

Uitleg over de consequenties van gevaarlijk rijden door jongeren.

Theateroefeningen. 1: Frituurpannetje

Theateroefeningen voor basisonderwijs of thuis.

Collectivisme versus individualisme

De verschillen tussen collectivistische en individualistische culturen worden besproken. De nadruk wordt in dit artikel gelegd op de verschillen in ideeën over onderwijs.

Beginner voor de klas(4)….het lesplan.

In dit artikel geef ik een voorbeeld van een overzichtelijk lesplan die je heel goed kan gebruiken wanneer je les geeft.

Hoe belangrijk is ICT op de basisschool?

Het periodiek systeem der elementen

Het periodiek systeem der elementen zoals opgesteld door Mendelejev.

Tafeltjes Oefenen

Een stukje waarin we laten zien hoe je spelenderwijs de tafels kunt leren.

Wat kan ik verwachten op de middelbare school?

Lees hier wat je moet weten VOOR je naar de middelbare school gaat!

Thermiet

Thermiet is een mengsel van een metaalpoeder en een fijn verdeeld metaal oxide. Voorwaarde voor de reactie is dat het metaalpoeder minder edel is dan de metaaloxide

Eventmarketing

Bij het organiseren van een evenement speelt marketing een grote rol.

Klinkers en medeklinkers

Wanneer is het een klinker en wanneer is het een medeklinker

Een verhaal vertellen aan kinderen

Hoe maak je het vertellen van een verhaal aan kinderen tot een onvergetelijke ervaring

Hoe kun je goed scoren bij de Citotoets Eindtoets Basisonderwijs?

Er wordt steeds meer waarde toegekend aan een hoge score bij de eindtoets van het Basisonderwijs. Hoe kun je goed scoren bij de Eindtoets Basisonderwijs?

De stoa / Het Stoïcisme

Het stoïcisme is een filosofische stroming van rond 300 v.Chr. die behoort tot de Hellenistische filosofieën. Het bekendste deel hiervan is de levensfilosofie van de jonge Stoa: Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius.

Droge voeten in de polder, maar hoe?

Het water vanuit de polder oppompen naar het boezemsysteem zal uiteindelijk zorgen voor droge voeten binnen de polder. Een fenomeen waar meer dan 50% van Nederland niet bij stil staat!

Hoe herken je de verschillende intelligenties in je klas?

Meervoudige Intelligentie. Dit concept gaat er vanuit dat er meerdere intelligenties bestaan. Elk mens bezit acht intelligenties, maar deze intelligenties zijn niet alle acht even goed zichtbaar.

De geschiedenis van de opleiding Bouwkunde door Rob Mankor

Dit is een artikel over de geschiedenis van de opleiding bouwkunde door Rob Mankor.

Voorlezen goed voor de ontwikkeling

voorlezen voor kinderen van alle leeftijden

De zuurconstante pKa

De zuurconstante pKa

Maatschappelijk Werk en Dienstverlening

Een informatief artikel over de HBO opleiding Maatschappelijk werk en Dienstverlening

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Techniek

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Liberal Arts & Sciences

Wat in nou precies de opleiding Liberal Arts & Sciences.

meer efficiente PCR methode (polymerase-kettingreactie)

Een meer efficiente manier van het gebruiken van een PCR

SBO, iets voor u?

Wat het SBO u zoal te bieden heeft.