De rollen van spel en geslacht in ontwikkeling bij kinderen


Publicatie datum:

Dit artikel heeft geen beschrijving.

Gesponsorde koppelingen

Naast ouders spelen ook leeftijdgenoten een belangrijke rol in de sociale ontwikkeling van een kind. Dit is ook niet vreemd omdat leeftijdsgenoten later ook collega's en geliefden zullen zijn. Kinderen rond de leeftijd van 4 à 5 jaar besteden in bijna alle culturen meer tijd aan leeftijdgenootjes dan aan ouders. In elke cultuur spelen leeftijdgenootjes met elkaar en geslacht speelt hierbij veelal een rol: jongens spelen met jongens en meisjes met meisjes. Maar wat is nou precies de rol van spel en geslacht in de ontwikkeling van kinderen?

Ontwikkelingsfuncties van spelen

Spel is voor kinderen eigenlijk een oefenomgeving. Door spel worden allerlei vaardigheden verworven. Hierbij kan gedacht worden aan motoriek, uithoudingsvermogen, verzorging, enz. De soorten spelletjes die gespeeld worden, zijn afhankelijk van de cultuur waarin de kinderen leven. Naast typische en culturele vaardigheden, verwerven kinderen door spel ook begrip van regels en sociale rolpatronen en grotere zelfcontrole. Volgens Piaget geeft de afwezigheid van autoriteit kinderen de kans zelf regels te ontdekken en te leren onderhandelen, morele ontwikkeling genoemd. Vygotsky denkt echter dat spel een oefening van zelfdiscipline is. Een spel is niet vrij, maar heeft regels. Het spelen met leeftijdsgenoten is nogal eens competitief, terwijl spelen met kinderen van verschillende leeftijden minder competitief is. Het gaat er niet om wie de beste is. Jongere kinderen leren van oudere kinderen en oudere kinderen zorgen voor jonge kinderen. Beide leeftijden leren dus iets van elkaar. Leeftijd-gemixt spelen heeft dus een speciale waarde.

Geslachtsverschillen in sociale ontwikkeling

Sekseverschillen zijn puur biologisch, terwijl geslachtsverschillen te maken hebben met geslachtsidentiteit, dus ook alles eromheen. Meisjes en jongens gedragen zich bij de geboorte al verschillend, maar ook de houding van de ouders naar het kind is afhankelijk van het geslacht. Meisjes worden warmer behandeld, jongens vaak wat ruwer. Ook de verschillende interesses in bekwaamheden ligt aan deze verschillende behandeling. Kinderen krijgen van jongs af aan vaak te horen dat ze een jongen of meisje zijn en dat ze zich ook zo moeten gedragen. Kinderen worden zich hiervan op een gegeven moment bewust en gaan zichzelf dan ook zo gedragen. Ze leggen zichzelf die sekserol op. Dit wordt geslachtsidentiteit genoemd. Jongens spelen ook met jongens en meisjes met meisjes. Dit is in alle culturen het geval. Biologisch gezien heeft dit allemaal te maken met seks en reproductie. Jongens doen jongensdingen en meisjes doen meisjesdingen. Jongens die met meisjes spelen worden eerder geplaagd dan meisjes die met jongens spelen. Jongens spelen vaak in grote hiërarchisch georganiseerde groepen. Er is sprake van veel competitie. Meisjes spelen in kleine, meer intieme groepjes, waarin veel samengewerkt wordt. Leeftijd-gemixte groepen verminderen het verschil van competitie tussen jongens en meisjesspel. Meisjes en jongens spelen meer met elkaar in leeftijd-gemixte groepen. Toch zijn meisjes en jongens altijd in elkaar geïnteresseerd. Eerst communiceren ze met elkaar door plagen, later verandert dit.

Kortom, geslachtverschillen beïnvloeden de manier van spelen. Het spelen zelf is weer van belang op de ontwikkeling van sociale regels ter voorbereiding op de latere leeftijdsfasen. Dit heeft alles te maken met reproductie van het nageslacht. Door te spelen met andere kinderen, meestal kinderen van hetzelfde geslacht (Maccoby, 1998, 2002; Whiting & Edwards, 1988), ontwikkelen zij vaardigheden en leren zij over gewoontes die in hun cultuur belangrijk zijn.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 1

comments powered by Disqus

Meer uit de categorie onderwijs

Meidenvenijn, de Queen Bee en haar Wannabees

Hoe meidenvenijn in zijn werk gaat en tips over wat je er aan kunt doen

Het maken van een (profiel)werkstuk

De opbouw en tips bij het maken van een (profiel)werkstuk

Hoofdletters

Wanneer gebruik je een hoofdletter

Dromenvanger maken met kinderen

Waar komt de dromenvanger vandaan en wat is de betekenis ervan? Hoe kun je er op een eenvoudige manier eentje maken met kinderen?

Van basisschool naar voortgezet onderwijs

Welke school kiezen we? Hoe begeleid ik mijn kind goed?

Atoombouw

Uitleg over atoombouw en begrippen daaromheen

De Koninklijke Marine

In dit artikel kom je te weten wat de taak van de marine is en welke eenheden bij de marine horen.

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Evolutie van marketing

De evolutie van marketing vanaf de jaren 1860 tot heden.

Toerental boormachine berekenen

We doen deze proef om erachter te komen of opgegeven toerental van de boormachine inderdaad 2600 toeren per minuut is.

Spelling en Stijl

Wat is de juiste spellingsmanier? Hoe voorkom ik een stijlfout?

Het ontwerp en de uitvoer van experimenten in sociale wetenschappen

In dit artikel wordt uitgelegd welke soorten experimenten men kent en hoe deze worden uitgevoerd

Hoe kan de taal verloedering worden teruggedraaid?

Steeds meer mensen gebruiken te pas en te onpas scheldwoorden als kut, fuck, shit, klote in hun dagelijkse taalgebruik, hoe kan deze taal verloedering worden teruggedraaid?

De geschiedenis van de opleiding Bouwkunde door Rob Mankor

Dit is een artikel over de geschiedenis van de opleiding bouwkunde door Rob Mankor.

Tips voor docenten

Het wordt steeds moeilijker om goed en zelfverzekerd voor de klas te staan. In dit artikel worden tips gegeven en inzichten geprobeerd over te brengen.

Duitse naamvallen

De verschillende naamvallen in de duitse taal.

Tolerantie in de Gouden Eeuw

Tolerantie in de Gouden Eeuw, kunst en wetenschap

Maatschappelijk Werk en Dienstverlening

Een informatief artikel over de HBO opleiding Maatschappelijk werk en Dienstverlening

De mol

Het leven van de mol

Dualisme vs. Reductionisme in de filosofie

Uitleg van bepaalde filosofische stromingen

Redoxreactie

wat is een redoxreactie en waar wordt deze gebruikt

Operationaliseren bij vragenlijst

In dit artikel wordt uitgelegd wat het operationaliseren van vragenlijsten inhoudt

Beginner voor de klas (3)...lesvoorbereiding.

Dit is het derde artikel in de reeks om je te helpen wanneer je nieuw bent in het lesgeven.

Profielkeuze na havo 3: Cultuur en Maatschappij

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Een vakleerkracht gymnastiek, is dat nodig?

Wat zijn de voor- en nadelen van een vakleerkracht bewegingsonderwijs?