Een onderwijsassistent


Publicatie datum:

Een onderwijsassistent assisteert de docent in een groep.

Gesponsorde koppelingen

In dit artikel wordt u uitgelegd wat een onderwijsassistent nou precies doet in het onderwijs.
Voor wie werkt deze onderwijsassistent? En met wie?
Wat doet de onderwijsassistent en wat kan en mag de onderwijsassistent doen?

Een gediplomeerd onderwijsassistent is bevoegd om organisatorische taken van de docent over te nemen en kan de docent ondersteunen in de klas bij verschillende activiteiten.
Ook verricht een onderwijsassistent voornamelijk veel verzorgende activiteiten.

De verantwoording van een onderwijsassistent
Een onderwijsassistent mag geen verantwoording dragen over een hele klas en is niet bevoegd om alleen voor een groep te staan en "een klas te draaien".
Wanneer deze situatie zich wel voordoet en er een voorgeval plaatsvindt kan een onderwijsassistent hier niet voor verantwoordelijk gesteld worden.
De school draagt deze verantwoording in dit gevoel.

De taken van een onderwijsassistent
Een onderwijsassistent steunt de docent in taken waar de docent moeilijk of niet aan toe komt.
Zoals leerlingen die net wat extra aandacht verlangen of leerlingen die juist wat voorlopen op de stof en zich wat sneller ontwikkelen en in hen eigen tempo door willen blijven gaan hiermee.
ook valt in te halen werk onder de taken van een onderwijsassistent. Een leerling die een toets gemist heeft? Die mag met de onderwijsassistent mee naar zijn/haar ruimte om daar rustig begeleidt te worden en het in te halen werk te kunnen maken.

Voornamelijk organisatorische taken komen vaak voor op een werkdag van een onderwijsassistent.
Wanneer een docent niet toe komt aan voorbereidend papier werk voor de lessen van de volende dag, bijvoorbeeld het samenstellen van een werkboekje voor de leerlingen kan dit gevraagd worden aan de onderwijsassistent.
Het invoeren van gegevens, het gereed maken van toetsen, het nakijken van werk voor de onderwijsassistent hoort het er allemaalbij.

De inzetbaarheid van een onderwijsassistent
Afhankelijk van de overeenkomst die de onderwijsassistent maakt met de school is de onderwijsassistent inzetbaar voor taken over de gehele school in iedere groep mits dit in de overeenkomst is vast gelegd.

Sommige onderwijsassistenten geven een voorkeur aan om liever voor een bepaalde "bouw" binnen een school te werken, bijvoorbeeld de bovenbouw.
Dit zou betekenen dat de onderwijsassistent inzetbaar is voor de gehele bovenbouw en er een soort rooster gemaakt wordt over de werkdagen van de onderwijsassistent die in te vullen is door de docenten van de betreffende groepen.

Een onderwijsassistent wordt nooit alleen maar op 1 groep gezet, dit zou betekenen dat een school meerdere onderwijsassistentes nodig moet hebben om in te kunnen zetten. Dit kost te veel geld voor een school.

Achtergrond van een onderwijsassistent
Tegenwoordig zien we weinig jonge pas afgestudeerde onderwijsassistenten op scholen.
Over het algemeen zijn het altijd mensen die een onderwijsachtergrond hebben en bijvoorbeeld zelf docent zijn geweest in het verleden en op een bepaalde reden niet meer vast voor een hele groep wilden staan.

Ook is het wel eens zo dat binnen een team veranderd wordt van functie voor bijvoorbeeld de afwisseling waar iemand naar zocht.

Een onderwijsassistent is een veelzijdig persoon die erg flexibel moet zijn in zijn/haar werk.
Het is afwisselend werk waar je sterk voor in je schoenen moet staan.
Je moet kunnen omgaan met veel verschillende karakters van kinderen maar ook collega's.
Ook krijg je te maken met heel veel verschillende activiteiten, taken.
Hierdoor zal het werk van een onderwijsassistent niet zo snel eentonig worden.

Wel moet men er van houden om niet de eigen regels te bepalen en te moeten luisteren naar de des betreffende docent van de leerlingen waarmee je werkt. Of de docent waar je taken voor uitvoert.
Niet ieder mens wil als assistent van een docent werken.

Flexibel, dat is het best bijpassende woord voor dit werk.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Samenvatting Hoofdstuk 3 uit Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging B. van Cranenburgh

Samenvatting Hoofdstuk 3. Analyse van het probleem.

Huiswerk

Een aantal tips om goed met huiswerk bezig te zijn

De werkwoorden in de Nederlandse taal

Uitleg van de werkwoorden in de Nederlandse taal

Studeren met de nieuwe wetgeving

studeren en de wetgeving en besluiten van de overheid

Minder lesuitval, maar tegen welke prijs?

De zomervakantie wordt een week ingekort.

Atoombouw

Uitleg over atoombouw en begrippen daaromheen

10 tips voor omgang met Pubers

Pubers kunnen zich impulsief gedragen en lijken weinig respect te hebben voor gezag, maar tegelijkertijd zijn pubers kwetsbaar en onzeker over de toekomst en over zichzelf. Hoe ga jij als leerkracht om met deze puber?

Spelling en Stijl

Wat is de juiste spellingsmanier? Hoe voorkom ik een stijlfout?

Dualisme vs. Reductionisme in de filosofie

Uitleg van bepaalde filosofische stromingen

Oorlogsmisdaden van de Vietcong in Hue

In Hue richtte de Vietcong in 1968 een schandelijk bloedbad aa

Hoe houd je een spreekbeurt?

Het houden van een spreekbeurt kan best spannend zijn. Hoe pak je een spreekbeurt aan?

THIMUN overleven

Artikel over wat THIMUN is en hoe het er aan toe gaat.

De criminologische theorie van moffit

In dit artikel wordt de theorie van Moffit besproken, met oog op criminaliteit

Hoe schrijf je een practicum verslag?

Richtlijnen voor een practicum verslag

Pieter Harmen Witkamp

Dit artikel behandelt Pieter Harmen Witkamp (Amsterdam, 30 oktober 1816 - 1896) was een Nederlands cartograaf en bouwkundige

Help, een werkstuk!

Hoe maak je op een zo effectief moeglijke wijze een werkstuk.

Het effect van tekstwaardering op imago.

In het onderwijs en bedrijfsleven wordt veel tijd en geld besteed aan foutloos schrijven. Dit omdat wordt verwacht dat taalfouten een negatieve invloed hebben op het oordeel van de tekst en misschien zelfs op het imago van de schrijver.

Gezakt! En nu?

Wat te doen als je gezakt bent gezakt

Taalkundige begrippen

Handige taalkundige begrippen uitgelegd

Inleiding Staatsrecht Deel 1

Introductie van het Nederlandse Staatsrecht

Het aangeboren taalvermogen

Het taalvermogen blijkt aangeboren te zijn. Het is een instinct en een mentaal orgaan.

Dissociatiegraad en pH

Dissociatiegraad en pH

Basisbehoeften van kinderen

Kinderen hebben behoefte aan ontdekken, onderzoeken, experimenteren en spelen.

Geschiedenis Tijd van jagers en boeren

Samenvatting van geschiedenis over de tijd van de jagers en boeren.

Het 7S'en model

Uitleg over het 7S'en model