Een onderwijsassistent


Publicatie datum:

Een onderwijsassistent assisteert de docent in een groep.

Gesponsorde koppelingen

In dit artikel wordt u uitgelegd wat een onderwijsassistent nou precies doet in het onderwijs.
Voor wie werkt deze onderwijsassistent? En met wie?
Wat doet de onderwijsassistent en wat kan en mag de onderwijsassistent doen?

Een gediplomeerd onderwijsassistent is bevoegd om organisatorische taken van de docent over te nemen en kan de docent ondersteunen in de klas bij verschillende activiteiten.
Ook verricht een onderwijsassistent voornamelijk veel verzorgende activiteiten.

De verantwoording van een onderwijsassistent
Een onderwijsassistent mag geen verantwoording dragen over een hele klas en is niet bevoegd om alleen voor een groep te staan en "een klas te draaien".
Wanneer deze situatie zich wel voordoet en er een voorgeval plaatsvindt kan een onderwijsassistent hier niet voor verantwoordelijk gesteld worden.
De school draagt deze verantwoording in dit gevoel.

De taken van een onderwijsassistent
Een onderwijsassistent steunt de docent in taken waar de docent moeilijk of niet aan toe komt.
Zoals leerlingen die net wat extra aandacht verlangen of leerlingen die juist wat voorlopen op de stof en zich wat sneller ontwikkelen en in hen eigen tempo door willen blijven gaan hiermee.
ook valt in te halen werk onder de taken van een onderwijsassistent. Een leerling die een toets gemist heeft? Die mag met de onderwijsassistent mee naar zijn/haar ruimte om daar rustig begeleidt te worden en het in te halen werk te kunnen maken.

Voornamelijk organisatorische taken komen vaak voor op een werkdag van een onderwijsassistent.
Wanneer een docent niet toe komt aan voorbereidend papier werk voor de lessen van de volende dag, bijvoorbeeld het samenstellen van een werkboekje voor de leerlingen kan dit gevraagd worden aan de onderwijsassistent.
Het invoeren van gegevens, het gereed maken van toetsen, het nakijken van werk voor de onderwijsassistent hoort het er allemaalbij.

De inzetbaarheid van een onderwijsassistent
Afhankelijk van de overeenkomst die de onderwijsassistent maakt met de school is de onderwijsassistent inzetbaar voor taken over de gehele school in iedere groep mits dit in de overeenkomst is vast gelegd.

Sommige onderwijsassistenten geven een voorkeur aan om liever voor een bepaalde "bouw" binnen een school te werken, bijvoorbeeld de bovenbouw.
Dit zou betekenen dat de onderwijsassistent inzetbaar is voor de gehele bovenbouw en er een soort rooster gemaakt wordt over de werkdagen van de onderwijsassistent die in te vullen is door de docenten van de betreffende groepen.

Een onderwijsassistent wordt nooit alleen maar op 1 groep gezet, dit zou betekenen dat een school meerdere onderwijsassistentes nodig moet hebben om in te kunnen zetten. Dit kost te veel geld voor een school.

Achtergrond van een onderwijsassistent
Tegenwoordig zien we weinig jonge pas afgestudeerde onderwijsassistenten op scholen.
Over het algemeen zijn het altijd mensen die een onderwijsachtergrond hebben en bijvoorbeeld zelf docent zijn geweest in het verleden en op een bepaalde reden niet meer vast voor een hele groep wilden staan.

Ook is het wel eens zo dat binnen een team veranderd wordt van functie voor bijvoorbeeld de afwisseling waar iemand naar zocht.

Een onderwijsassistent is een veelzijdig persoon die erg flexibel moet zijn in zijn/haar werk.
Het is afwisselend werk waar je sterk voor in je schoenen moet staan.
Je moet kunnen omgaan met veel verschillende karakters van kinderen maar ook collega's.
Ook krijg je te maken met heel veel verschillende activiteiten, taken.
Hierdoor zal het werk van een onderwijsassistent niet zo snel eentonig worden.

Wel moet men er van houden om niet de eigen regels te bepalen en te moeten luisteren naar de des betreffende docent van de leerlingen waarmee je werkt. Of de docent waar je taken voor uitvoert.
Niet ieder mens wil als assistent van een docent werken.

Flexibel, dat is het best bijpassende woord voor dit werk.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Rationalisme vs Empirisme in de filosofie

verschillende stromingen binnen de filosofie worden in dit artikel besproken.

Talenknobbel? Of... Toch gewoon hard studeren!

talen leren met taalgevoel, aanleg, talent en meertalig opvoeden

MBO-HBO Games maken

Hier leest u de kern van de vakopleidingen voor games in Nederland

Hoe een onderzoeksinterview voorbereiden en houden?

Een onderzoeksinterview is een geschikte onderzoeksmethode als u op zoek bent naar genuanceerde, kwalitatieve informatie en verwacht dat respondenten moeite hebben met het invullen van een vragenlijst, bijvoorbeeld omdat ze de Nederlandse taal niet goed beheersen of omdat het een ingewikkeld thema betreft.

Julius Caesar

Informatie over het leven van Julius Caesar

Profielkeuze na havo 3: Economie en Maatschappij

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Gezakt! En nu?

Wat te doen als je gezakt bent gezakt

Help uw kind met het leren tellen

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Jullie luisteren en ik vertel!

Frontaal lesgeven wordt ook wel de voordrachtvorm genoemd. De docent verteld en de leerlingen luisteren. Dit wordt meestal niet gewaardeerd door de leerlingen, maar waarom kan een docent er dan toch voor kiezen om op deze manier les te geven?

Wiskunde functies en grafieken (HAVO)

Dit artikel geeft een beknopte samenvatting van alle wiskunde examenstof op HAVO niveau wat betreft functies en grafieken

Ontwikkeling van de stoommachine

De ontwikkeling van de stoommachine

De empirische cyclus bij wetenschappelijk onderzoek

Dit artikel geeft de stappen weer die men doorloopt wanneer men wetenschappelijk onderzoek doet. Deze stappen zijn weergegeven in een cyclische vorm

Help, een werkstuk!

Hoe maak je op een zo effectief moeglijke wijze een werkstuk.

Erasmus Universiteit Rotterdam

De Erasmus Universiteit Rotterdam

Poldergemaal Balthasar van der Polweg - Delft

Een overzicht van informatie van het poldergemaal aan de Balthasar van der Polweg te Delft. Dit gemaal representateert een groot deel de Nederlandse gemalen.

De opkomst van de sociolecten

Straattaal, kantoortaak, en andere

Lassenprocessen

Verschillende soorten lassen en lasprocessen

Hoogbegaafdheid - kenmerken

In dit artikel overlopen we de specifieke kenmerken van hoogbegaafdheid. Is alles te vatten in een IQ?

Tips voor docenten

Het wordt steeds moeilijker om goed en zelfverzekerd voor de klas te staan. In dit artikel worden tips gegeven en inzichten geprobeerd over te brengen.

Orde houden in de klas - Hoe pak je dit aan?

Kinderen zijn altijd op zoek naar grenzen. Regels zijn daarom belangrijk voor een kind, omdat dit structuur biedt en een veilig gevoel geeft.

Dissociatiegraad en pH

Dissociatiegraad en pH

Oorlogsmisdaden van de Vietcong in Hue

In Hue richtte de Vietcong in 1968 een schandelijk bloedbad aa

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Gezondheid

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Opleiding tot Technische Specialist Personen Auto's

Wil jij weten wat je allemaal leert tijdens een opleiding tot technische specialist personen auto's kijk dan hier.

Pieter Harmen Witkamp

Dit artikel behandelt Pieter Harmen Witkamp (Amsterdam, 30 oktober 1816 - 1896) was een Nederlands cartograaf en bouwkundige